MotoNews.pl

Test Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

12 października 2015

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-Scout-20-TDI

Skoda od sześciu lat jest liderem na polskim rynku motoryzacyjnym. Samochody z Mlada Boleslav cieszą się nieustającą popularnością zarówno wśród klientów indywidualnych jak i flotowych. Atrakcyjność oferty podtrzymywana jest przez ogłaszane co kilka miesięcy zmiany modelowe, faceliftinigi lub wprowadzenie nowych specjalnych wariantów wyposażenia. Rok po debiucie trzeciej generacji czeskiego bestsellera – Octavii, paleta modelowa Skody została poszerzona o uterenowioną wersję Scout.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – wygląd zewnętrzny

Skoda Octavia jest jednym z największych modeli w segmencie kompaktów. Wariant Scout dzięki licznym modyfikacjom designu zewnętrznego sprawia wrażenie pojazdu jeszcze większego, z pogranicza segmentów C i D. Zwiększony o 31 mm prześwit, zmienione zderzaki, dedykowane dla tej wersji, dwukolorowe 17-calowe felgi, biegnące wokół całego nadwozia, praktyczne, plastikowe nakładki i dolne, srebrne osłony zderzaków to cechy charakterystyczne Scouta. Pomimo zmienionego wyglądu zewnętrznego uterenowione nadwozie czeskiego kombi zachowało wszystkie atuty standardowej Octavii – odpowiednie proporcje, funkcjonalność oraz stonowany, uniwersalny design, który doceniają miłośnicy marki.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – wnętrze pojazdu

Kabina Skody wita nas przestronnością i atrakcyjnym, adekwatnym do segmentu wyposażeniem z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Na ozdobnych nakładkach progów, trójramiennej kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz oparciach foteli znajdziemy sygnaturę modelu Scout. Niezależnie od wzrostu podróżujących zarówno na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie w komfortowych warunkach będą podróżowały cztery osoby. Miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii. Wszystkie elementy (pokrętła i przyciski) zostały umieszczone w zasięgu ręki, a ich obsługa jest prosta i intuicyjna. Na trójramiennej, pokrytej skórą kierownicy osadzono przyciski do sterowania m.in. systemem audio, komputerem pokładowym lub podłączonym telefonem.

Pomiędzy dużymi, czytelnymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza znalazł się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Główne miejsce na konsoli centralnej przypadło opcjonalnemu (dopłata 7400 zł) 8 – calowemu ekranowi systemu nawigacji Columbus. Na kolorowym, dotykowym wyświetlaczu prezentowane są również informacje z radioodtwarzacza, komputera pokładowego, czujników parkowania lub opcjonalnej kamery cofania. Poniżej znajdziemy tradycyjną konsolę sterowania automatyczną, dwustrefową klimatyzacją oraz gniazda Aux i USB. Pomiędzy przednimi siedziskami wygospodarowano miejsce na praktyczny zamykany schowek, dwa miejsca na napoje oraz podłokietnik ze schowkiem.

Uzupełnieniem przestronnej przestrzeni pasażerskiej jest przepastny bagażnik o kubaturze 610 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 1740 litrów.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – silnik i właściwości jezdne

Sercem testowego Scouta był ekonomiczny i dynamiczny silnik wysokoprężny o pojemności 1968 cm3. Dwulitrowy diesel generuje moc 150 KM i moment obrotowy 340 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważące 1451 kg kombi do pierwszych 100 km/h w 9.1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 207 km/h. Zawieszenie uterenowionej Skody dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności, oferując przy tym stabilne, nieobarczone nadmiernymi przechyłami nadwozia prowadzenie w każdych warunkach. W codziennej eksploatacji (tryb mieszany) po pokonaniu 100 km z 55 litrowego baku paliwa ubywa ok 7 litrów oleju napędowego.

Każdy Scout wyposażony jest w napęd na cztery koła. W normalnych warunkach 96% momentu obrotowego przekazywane jest na oś przednią. W sytuacji utraty przyczepności aż 90% momentu (do 85% na jedno koło) może być przeniesione na oś tylną. Wszystko odbywa się automatycznie, płynnie i praktycznie niezauważalnie dla kierowcy. Prześwit wynoszący 171 milimetrów (Honda CR-V – 165 mm, Hyundai ix35 – 170 mm, Skoda Yeti – 155 mm), w połączeniu kątem natarcia – 16,7° i kątem zejścia – 13,8° pozwala bezpiecznie zjechać z utwardzonych szlaków. Dodatkowym atutem Octavii Scout jest opcjonalny system Drive Set Up pozwalający wybrać jeden z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Eco oraz Individual) determinujących reakcję silnika na gaz, siłę wspomagania kierownicy lub pracę klimatyzacji.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – podsumowanie

Octavia to najpopularniejszy model Skody w Polsce. Ceny Octavii Scout zaczynają się od 115 400 zł. Czeski model dostępny jest z trzema silnikami: 1.8 TSI 180KM, 2.0 TDI 150KM i 2.0 TDI 184KM współpracującymi z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną. Na tle konkurencji (Seat Leon X-Perience, Opel Insignia Country Tourer) to ciekawa oferta która może być kompromisem pomiędzy tradycyjnym kompaktem a crossoverem lub SUV’em.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – dane techniczne

Silnik – diesel

– Pojemność skokowa – 1968 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150)
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 340 w zakresie 1750 do 3000

Pojemność zbiornika paliwa

  • 55l

Wymiary

  • Długość (mm) – 4685
  • Wysokość (mm) – 1531
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1814

Napęd

  • 4×4

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 225/50 R17
  • Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1451
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2096

Pojemność bagażnika

  • 610 l

Kompletacja wyposażenia standardowego

  • ACS (funkcja pokolizyjna: automatyczne odblokowanie centralnego zamka, odcięcie dopływu paliwa, włączanie świateł awaryjnych)
  • Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne z czujnikiem wilgotności
  • Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem (2 składane kluczyki)
  • Chromowana ramka grilla
  • Chromowane klamki wewnętrzne
  • Climatronic – klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, z czujnikiem AQS
  • Cztery głośniki z przodu
  • Cztery głośniki z tyłu
  • Cztery składane uchwyty w podsufitce
  • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Dekor Scout
  • Dezaktywacja poduszki bezpieczeństwa pasażera z przodu
  • Dywaniki
  • Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu z systemem zabezpieczającym przed przytrzaśnięciem
  • ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, XDS+, HBA, DSR, TSA, CBC
  • Fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość wraz z regulacją pod lędźwie
  • Funkcja Start Stop i odzyskiwania energii
  • Immobiliser
  • Kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami bocznymi
  • Kieszeń na kamizelkę odblaskową pod fotelami przednimi
  • Konsola centralna z zamykanym schowkiem
  • Kurtyny powietrzne
  • Lampki do czytania z przodu i z tyłu
  • Light Assistant z czujnikiem deszczu (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light)
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze aluminium i klamki w kolorze nadwozia
  • Maxi–DOT (komputer pokładowy)
  • Mocowanie pod montaż systemu siatek
  • Multicollision Brake – hamulec antykolizyjny
  • Obręcze kół ze stopów lekkich17”
  • Opony 225/50 R17
  • Oświetlenie części bagażowej – dwie lampki
  • Pakiet na bezdroża
  • Podłokietnik z przodu Jumbo Box
  • Podłokietnik z tyłu ze schowkiem i przejściem do bagażnika
  • Podpowiedź zmiany biegów
  • Poduszka kolanowa kierowcy
  • Poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu
  • Przednie reflektory przeciwmgłowe Black
  • Przegroda wnęki nadkola – lewa strona bagażnika
  • Przestrzeń bagażowa z 4 haczykami na torby
  • Przyciemniane szyby
  • Przygotowanie pod telefon GSM (Bluetooth, bez obsługi głosowej, połączenie z anteną zewnętrzną, “Phone box” – wzmacnianie sygnału GSM, uchwyt na multimedia)
  • Radio Swing (kolorowy ekran dotykowy 5”, wejście SD, USB, AUX-in)
  • Reflektory halogenowe
  • Relingi dachowe w kolorze czarnym
  • Schowek na okulary
  • Schowek przed pasażerem z przodu – oświetlony, chłodzony
  • Składanie oparcia tylnej kanapy z przestrzeni bagażowej
  • Skrobaczka do szyb w pokrywie wlewu paliwa
  • Spryskiwacze reflektorów przednich
  • Sygnalizacja niezamkniętych drzwi
  • Światła do jazdy dziennej Day Light
  • Tapicerka – Scout
  • Tempomat
  • TPM – system kontroli ciśnienia w ogumieniu
  • Trójramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica (radio + telefon) z małym pakietem skórzanym
  • Uchwyt na kwity parkingowe
  • Uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach kanapy
  • Wycieraczka Aero tylnej szyby
  • Zestaw naprawczy do kół
  • Zwijana roleta nad przestrzenią bagażową

Wyposażenie dodatkowe

  • Alarm z funkcją monitorowania wnętrza, czujnikiem przechyłu
  • Drive Set Up – wybór profile jazdy
  • Driver Activity Assistant – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy
  • HHC – system wspomagania ruszania pod wzniesienia
  • Lakier metalizowany
  • Maxi–DOT z kolorowym wyświetlaczem
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Sound System CANTON (10 głośników, cyfrowy equalizer, moc 570 W)
  • System nawigacji COLUMBUS z mapą Europy (kolorowy ekran dotykowy 8”, DVD, kolorowy Maxi-DOT, SMART LINK
  • Zestaw siatek mocujących w bagażniku (2 pionowe i 1 pozioma)

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert