MotoNews.pl

Test Suzuki Vitara 1.4 BOOSTERJET 6AT 4WD S

sobota, 16 czerwca 2018

« poprzedni | auto test | następny »
Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Suzuki-Vitara-Boosterjet 41
Ceny samochodów – Info-Ekspert

Prezentowany model Suzuki Vitara łączy w sobie komfort, użyteczne właściwości, wszechstronność oraz bezpieczeństwo. Różni się on diametralnie od swojego poprzednika, nie jest to już typowy SUV. Swoją charakterystyką i wyglądem bliżej mu do miejskiego, kompaktowego crossovera zaliczanego do segmentu B. Produkowany w Ostrzyhom na Węgrzech, pojazd ten bazuje na prototypie o nazwie iV-4. Konstrukcyjnie oparty został na płycie podłogowej modelu SX4 S-Cross. Obydwa pojazdy maja wiele wspólnych rozwiązań nie tylko technicznych.

Nowa Vitara

Oficjalną premierę nowa Vitara miała w październiku 2014 roku na salonie samochodowym Paris Motor Show. Wprowadzona do sprzedaży w pierwszej połowie 2015 roku zdążyła już zyskać wielu zwolenników, co przełożyło się na to, iż jest ona obecnie najlepiej sprzedawanym w Polsce samochodem z gamy japońskiej marki. Pięć zakresów kompletacji wyposażenia standardowego powoduje, że oferta cennikowa modelu jest bardzo zróżnicowana, co daje możliwość dopasowania konfiguracji samochodu do różnorodnych wymagań klientów. Wersje otrzymały nazwy: Comfort, Premium, XLED, XLED Sun oraz S.

Wyposażona może być w jeden z dwóch silników benzynowych: 1.6 VVT 120 KM lub 1.4 BOOSTERJET 140 KM. Napęd natomiast w podstawowej konfiguracji przenoszony jest na koła przednie, który może być za odpowiednia dopłatą zastąpiony napędem na wszystkie koła ALLGRIP (4WD). Walka o klientów na rynku rysuje się dość ciekawie, ponieważ Vitara rywalizuje z bardzo mocną konkurencją, którą reprezentują między innymi takie auta jak: Jeep Renegade, Opel Mokka, Nissan Juke, Mazda CX-3, Citroen C4 Cactus czy też Ford EcoSport II.

Suzuki Vitara – wygląd zewnętrzny

Suzuki Vitara to crossover o wymiarach samochodu kompaktowego, dzięki którym znakomicie poradzi sobie w ruchu miejskim nie tracąc przy tym właściwości terenowych. Jej wymiary: długość – 4175 mm, szerokość – 1775 mm, wysokość 1610 mm oraz wysoki prześwit sprawiają, że nie tylko jest nią łatwo manewrować, ale również nie straszne jej są wysokie krawężniki czy też nieutwardzona nawierzchnia drogi.

Dynamiczny design

Żywiołowy i dynamiczny design bryły to zgrabne połączenie wizerunku SUV’a i nowoczesnych akcentów stylistycznych, co powoduje, że japoński produkt ma swój indywidualny charakter. Masywny zderzak, wykończona elementami chromowanymi krata wlotu powietrza, reflektory LED z czerwonym subtelnym wykończeniem oraz układ pionowo umieszczonych ledowych diod, które tworzą światła jazdy dziennej to elementy charakteryzujące przód nadwozia prezentowanej Vitary. Jak przystało na crossovera nadwozie wzbogacone zostało w detale spotykane w pojazdach terenowych. Należą do nich: aluminiowe przednie i tylne osłony podwozia, czarne nakładki progów oraz krawędzi błotników jak i masywne słupki C. Szerokie chromowane listwy na bocznych drzwiach, srebrne relingi oraz imponująco wyglądające czarne aluminiowe tarcze kół, uzupełniają nowatorski design nadwozia.

Na uwagę zasługuje możliwość indywidualizacji barwy nadwozia, producent przygotował w ofercie szeroką gamę lakierów i dodatkowo stworzył możliwość wyboru pojazdu o dwóch kolorach gdzie dach może występować w tonacji białej lub czarnej. Pionowa pokrywa bagażnika, szeroko rozstawione lampy tylne, zachodzące na poszycia boczne, dużej wielkości spoiler dachowy ze światłem stop oraz wykończony szeroką czarną listwą ochronną zderzak to elementy cechujące tył pojazdu. Wyrazista stylistyka, atrakcyjny i gustowny image to atuty testowanego modelu.

Suzuki Vitara – wnętrze samochodu

Wnętrze pojazdu nie jest tak duże jak w jego poprzedniku, ale nadal jest obszerne. Kabina zapewnia wygodne warunki podróżowania czterem osobom, a jest jeszcze do tego bardzo funkcjonalna. Konstrukcja przednich foteli oraz ich profil pewnie podtrzymują sylwetkę nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Regulacja siedzenia i oparcia oraz możliwość dostosowania położenia koła kierownicy pozwalają kierowcy optymalnie dostosować się do pojazdu. Fotele przednie jak i kanapa tylna są stosunkowo wygodne. Nawet po przejechaniu dłuższego odcinka drogi nie powinniśmy odczuwać jakiegokolwiek dyskomfortu.

Stylistyka

W porównaniu z poprzednią odmianą modelu znacznie zmieniła się jego stylistyka. Szeroka listwa poprzeczna deski rozdzielczej oraz wstawki w kolorze aluminium nadają wnętrzu nowego charakteru. W kabinie testowanego pojazdu detale w postaci czerwonych pierścieni nawiewów, przeszyć – zarówno pokrytej skórą kierownicy jak i tapicerki kontrastującą nicią w kolorze czerwonym – nawiązują stylistyki nadwozia. Elementy te znacznie ją ożywiły i nadały cech sportowych. Bardzo dobre wrażenie daje tapicerka siedzeń wykonana z połączenia alcantary ze skórą ekologiczną. Pod względem designu kabina ma swój styl. Tuż za pokrytym perforowaną skórą kołem kierownicy wielofunkcyjnej znalazł się panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza wykończonych czerwonymi obwódkami oraz wyświetlacza komputera pokładowego. Ciekawie wygląda umiejscowiony w centralnej części kokpitu zegar analogowy z japońskimi oznaczeniami godzin. Na konsoli środkowej dominuje 7-calowy ekran dotykowy systemu audio, nawigacji oraz Bluetooth. Poniżej znajduje się zestaw przycisków i pokręteł układu klimatyzacji automatycznej oraz sterowania nawiewami.

Prosta obsługa

Intuicyjna i prosta obsługa urządzeń wyposażenia wnętrza to duża zaleta nowej Vitary. Zastosowane do wykończenia materiały są bardzo dobrej jakości, nawet dominujące twarde plastiki wyglądają nieźle a sposób spasowania poszczególnych elementów zasługuje na pochwałę. Auta kompaktowe charakteryzują się dużą funkcjonalnością i tego powinniśmy oczekiwać od przedstawianego modelu. Liczne i pojemne schowki oraz standardowa pojemność bagażnika wynosząca 375 litrów, którą możemy poprzez złożenie oparć kanapy tylnej powiększyć do 710 litrów potwierdzają, że jest to auto praktyczne. Zastosowanie w przestrzeni ładunkowej dwupoziomowej podłogi tylko potwierdza to stwierdzenie.

Suzyki Vitara – silnik i właściwości jezdne

Pod maską prezentowanego pojazdu znajduje się najnowsza jednostka napędowa japońskiej marki. Benzynowy, turbodoładowany silnik BOOSTERJET o pojemności skokowej 1373 ccm z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Obniżenie masy i wielkości jednostki oraz zastosowanie najnowszych technologii pozwoliło uzyskać konstruktorom silnik charakteryzujący się wysoką mocą 140 KM oraz momentem obrotowym 220 Nm przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Auto rozpędza się bardzo dynamicznie dając kierowcy sportowe wrażenia z jazdy, prawie natychmiast reaguje na zmianę położenia pedału przyśpieszenia i potrafi rozpędzić się do prędkości 200 km/h.

Takiej jeździe sprzyja bardzo dobrze zestrojony układ napędowy z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W testowanym pojeździe moment przenoszony jest na wszystkie koła za pośrednictwem układu 4×4 AllGrip. Technologia ta nie tylko zapewnia przyjemność z jazdy, ale również poczucie bezpieczeństwa bez względu na panujące na drodze warunki. W chwili uzyskania z czujników informacji o uślizgu kół układ rozdziela wartość momentu pomiędzy osiami tak, aby zniwelować możliwość wystąpienia poślizgu auta. System ten posiada możliwość wyboru przez kierowcę jednego z czterech trybów jazdy: auto, sport, snow oraz lock.

Tryb auto przystosowany jest do normalnych warunków jazdy, sport podnosi dynamikę oraz poprawia właściwości jezdne zwłaszcza podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Snow to tryb przewidziany do poruszania się na ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach, natomiast lock sprawdzi się podczas brodzenia w błocie oraz poruszania się w głębokim śniegu nieustannie przenosząc wysoki moment na oś tylną.

Zastosowanie niewyszukanego układu zawieszenia, z przodu kolumny MacPherson, z tyłu belka skrętna oraz bardzo dobrego zestrojenia jego charakterystyki powodują, że mamy wrażenie poruszania się zwykłą osobówką. Zwrotność Vitary wraz ze znakomitą widocznością, jaką ma kierowca zajmując miejsce w kabinie skutkuje łatwością manewrowania autem. Duża liczba systemów bezpieczeństwa oraz układów wspomagających kierowcę zastosowanych w testowanym pojeździe oraz jego właściwości jezdne dają poczucie bezpieczeństwa i pełnego panowania nad nim.

Suzuki Vitara – podsumowanie

Suzuki Vitara to auto nieźle zaprojektowane. Nowoczesna, interesująca stylistyka, możliwość personalizacji, bogate wyposażenie, nowoczesne rozwiązania techniczne oraz dynamiczne i zarazem oszczędne silniki to aspekty przemawiające za autem. Atrakcyjna jest również jego cena, za najtańszą wersję Comfort napędzaną silnikiem 1.6 VVT z napędem na jedną oś i manualną skrzynią biegów zapłacimy niespełna 61900 złotych.

Przedstawiana wersja to już jednak wydatek przekraczający 103 000 złotych. Model znakomicie sprawdzi się w mieście jak również podczas wypadów za miasto. Auto poradzi sobie zarówno na asfaltowej drodze jak i na nieutwardzonej nawierzchni. Ten miejski crossover charakteryzuje się dużą funkcjonalnością, wysoką jakością wykonania oraz komfortem na przyzwoitym poziomie. Szeroka gama możliwości konfiguracji auta pozwala sądzić, że każdy potencjalny klient zainteresowany Suzuki Vitarą znajdzie coś dla siebie.

Suzuki Vitara – dane techniczne:

Silnik – benzynowy

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1373
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 5500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 220 w zakresie 1500 -4000
  • Rodzaj zasilania – wtrysk paliwa bezpośredni

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 200
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,2

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 5,5
  • Emisja CO₂: Cykl mieszany (g/km( – 128

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 47

Wymiary

  • Długość (mm) – 4175
  • Szerokość (mm) – 1775
  • Wysokość (mm) – 1610
  • Rozstaw osi (mm) – 2500
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1535
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1505
  • Prześwit (mm) – 185

Napęd

  • 4WD (ALLGRIP)

Układ kierowniczy

  • Ze wspomaganiem
  • Średnica zawracania (m) – 10,4

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 17
  • Standardowe obręcze kół („) – 215/55 R17

Masa

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1235
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1730

Pojemność bagażnika

  • Standardowa (litry) – 375
  • Maksymalna (litry) – 1120

Suzuki Vitara – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia S. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
  • Czujniki parkowania – przód/tył
  • Drzwi tyłu nadwozia otwierane elektromagnetycznie
  • Filtr p/pyłkowy
  • Fotele przednie z regulacja wysokości
  • Głośniki 6 szt.
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Immobilizer
  • Kamera cofania
  • Kierownica pokryta skóra
  • Klamki wewnętrzne w kolorze srebrnym
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Klucz elektroniczny
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze satynowym
  • Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
  • Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX
  • Napinacze pasów bezp. tylnych skrajnych siedzeń
  • Napinacze przednich pasów bezp. z kontrola naciągu
  • Obrotomierz
  • Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
  • Oparcie siedzeń tylnych składane
  • Osłona chłodnicy w kolorze chromu
  • Osłony nadkoli
  • Osłony progów
  • Osłony zderzaków
  • Oświetlenie bagażnika
  • Pakiet Oświetlenie
  • Pakiet Zimowy
  • Pedał hamulca bezpieczny
  • Podłoga bagażnika podwójna, wyjmowana
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Przełącznik napędu ALLGRIP (AUTO-SPORT-SNOW-LOCK)
  • Radioodtwarzacz (bez CD)
  • Reflektory LED (światła mijania)
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Sterowanie systemem audio w kierownicy
  • Sterowanie telefonem w kierownicy
  • Sygnalizacja hamowania awaryjnego
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
  • Sygnalizacja otwartych drzwi
  • Sygnalizacja pozostawienia kluczyków w stacyjce
  • Sygnalizacja pozostawienia włączonych świateł
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System ENG A-Stop
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System kontroli trakcji
  • System multimedialny interaktywny
  • System nawigacji satelitarnej
  • System wspomagania nagłego hamowania z czujnikiem radarowym
  • System wspomagania ruszania pod górę HHC
  • System wspomagania zjazdu ze wzniesienia HDC
  • Szyby atermiczne
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła p/mgielne przednie
  • Światła włączane automatycznie
  • Światła z automatyczna regulacja kata pochylenia
  • Światło dodatkowe STOP
  • Tapicerka skórzano-zamszowa, czarna
  • Tarcze kół aluminiowe 17″ czarne
  • Tempomat adaptacyjny
  • Wskaźnik temperatury zewnętrznej
  • Wskaźnik zmiany biegu (GSI)
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
  • Wycieraczka szyby tylnej
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wykończenie boczne błotników przednich w kolorze chromu
  • Wykończenie deski rozdzielczej hairline
  • Wykończenie wnętrza elementami w kolorze czerwonym
  • Wyświetlacz radia 7″ dotykowy
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny
  • Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
  • Zestaw naprawczy opon
  • Złącze „USB”
  • Złącze kart SD

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji S posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci: nadwozia dwukolorowego. Test przeprowadzony w dniach 12-17 kwietnia 2018 r. Serdecznie dziękujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Waszym zdaniem:

  1. Misiok65:
    21 czerwca 2018 o godz. 13:47

    Całkiem atrakcyjna pozycja jak na budżetowy model, ale jednak chyba wolałbym za tą cene SsangYong XLV co prawda mniejsza moc silnika, ale spalanie powinno być mniejsze przy średniej prędkości. Porównując chyba warto zastanowić się nad koreańskim rywalem w tej półce cenowej. Czy można się spodziewać testów powyższego SY?

Dodaj komentarz