MotoNews.pl

Test Seat Leon SC 2.0 TSI Cupra

poniedziałek, 20 sierpnia 2018

« poprzedni | auto test | następny »
Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | , ,
Seat-Leon-SC-TSI-Cupra 1
Ceny samochodów – Info-Ekspert

Od ponad dwóch dekad logotyp Cupra zdobił najmocniejsze wersje modeli Seata. W ofercie hiszpańskiego producenta mogliśmy znaleźć usportowioną Ibizę, Cordobę i Leona. W tym roku Cupra została wyodrębniona z Seata i stała się nową, niezależną marką. Kompaktowy Leon jest więc ostatnim Seatem Cupra.

Seat Leon Cupra – wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny 300-konnego hot hatcha jest bardzo stonowany. To zupełne przeciwieństwo krzykliwych i agresywnych konstrukcji typu Ford Focus RS czy Honda Civic Type R. Wersję Cupra odróżnimy od zwykłego Leona SC po dużych 19-calowych felgach, czerwonych zaciskach hamulców, innym zderzaku przednim z wlotem powietrza o strukturze plastra miodu, czarnych obudowach lusterek, tylnym dyfuzorze, większym spoilerze dachowym, dużych podwójnych chromowanych końcówkach układu wydechowego, emblemacie wyścigowej flagi umieszczonej z przodu i z tyłu nadwozia oraz logotypie Cupra na pokrywie bagażnika.

Poza tym, Leon wygląda jak niepozorny 3-drzwiowy hatchback. Jeśli dla kogoś to za mało, może zdecydować się na opcjonalne pakiety stylizacyjne Performance Black i Orange, 19-calowe czerwone lub pomarańczowe felgi oraz dekoracyjne naklejki nadwozia – dwa pasy na masce i dachu.

Seat Leon Cupra – wnętrze pojazdu

Wnętrze Leona to typowy niemiecki minimalizm. Jeśli kierowca kiedykolwiek miał styczność z produktami VAG, błyskawicznie odnajdzie się również w Seacie. Jedni powiedzą, że to typowa volkswagenowska monotonia, inni – że doprowadzony do perfekcji kompromis pomiędzy designem, a ergonomicznym wnętrzem. Obsługa wszystkich pokładowych systemów jest intuicyjna, a zegary i wyświetlacze są bardzo czytelne. W wariancie Cupra znajdziemy spłaszczoną na dole, dobrze leżącą w dłoniach wielofunkcyjną kierownicę, aluminiowe nakładki na pedały i progi, kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, czarną podsufitkę oraz wspomnianą wcześniej wyścigową flagę, którą umieszczono na prędkościomierzu, przy dźwigni automatycznej skrzyni biegów i na kierownicy.

Trzydrzwiowe nadwozie oferuje przestrzeń pasażerską w której w komfortowych warunkach będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Również tyłu, pomimo utrudnionego dostępu, wsiadanie przez odchylane i odsuwane fotele przednie, miejsca starczy dla nawet dla wysokich pasażerów. W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano bagażnik o pojemności 380 litrów.

Seat Leon Cupra – silnik i właściwości jezdne

Pod maską Cupry pracuje dwulitrowa jednostka benzynowa generująca moc 300 KM i moment obrotowy 380 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić Leona do 100 km/h w 5.6 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Pomimo tego, że napędzane są tylko koła przednie, Seat prowadzi się precyzyjnie i przewidywalnie, zapewniając świetne osiągi w każdych warunkach.

Dodatkowym atutem Leona jest adaptacyjne zawieszenie DCC, przednia blokada dyferencjału, progresywne wspomaganie układu kierowniczego oraz system Cupra Drive Profile (Comfort, Sport, Cupra i Individual). Wybór profilu jazdy determinuje reakcję silnika na naciśnięcie pedału przyśpieszenia, dźwięk silnika, a precyzując, dźwięk wydobywający się z systemu audio, siłę wspomagania układu kierowniczego, twardość zawieszenia oraz pracę skrzyni biegów.

Różnice pomiędzy poszczególnymi trybami są wyraźnie zauważalne. Profil Comfort idealnie nadaje się do codziennej eksploatacji, Seat jest wtedy relatywnie komfortowym kompaktem, którego zapotrzebowanie na paliwo oscyluje w okolicach 9 litrów na 100 km. Aktywacja trybu Cupra generuje szeroki uśmiech na twarzy kierowcy, pozwala wykorzystać maksymalne możliwości auta i daje mnóstwo radości z jazdy, co oczywiście obarczone jest znacznie mniejszym zasięgiem na 50-litrowym baku paliwa.

Seat Leon Cupra – Podsumowanie

Seat Leon Cupra dostępny jest w trzech wersjach nadwozia. Do wyboru mamy praktyczne kombi, uniwersalnego 5-drzwiowego hatchbacka oraz 3-drzwiowe Sport Coupe. Cena modelu zaczyna się od 140 500 zł. Wariant z dodatkową parą drzwi to wydatek przynajmniej 142 400 zł, a odmianę kombi wyceniono na 145 900 zł. Usportowiony Leon to ciekawa oferta na tle konkurencji w segmencie hot hatachów i ostatnia szansa na zakup Seata Cupra.

Seat Leon SC 2.0 TSI Cupra – dane techniczne:

Silnik – benzynowy

  • Pojemność skokowa – 1984cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 221 (300) przy 5500
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 380 w zakresie od 1800 do 5500

Pojemność zbiornika paliwa

  • 50 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4361
  • Wysokość (mm) – 1423
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1810
  • Szerokość z lusterkami (mm) – 1975
  • Rozstaw osi (mm) – 2596

Napęd

  • przód

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/35
  • Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa (kg)

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1326
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1880

Pojemność bagażnika

  • od 380 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Cupra. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • 18-calowe dojazdowe koło zapasowe
  • 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA MACHINED
  • 7 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne, 2 kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa kierowcy), dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera
  • Aluminiowe nakładki na pedały, czarna podsufitka
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa Climatronic z funkcją AirCare
  • Bluetooth (strumieniowe przesyłanie muzyki i prowadzenie rozmów telefonicznych)
  • Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, dwa składane kluczyki, otwieranie klapy bagażnika z pilota (3 przyciski)
  • Chromowane elementy dekoracyjne deski rozdzielczej
  • CUPRA Drive Profile: 4 profile jazdy umożliwiające zmianę reakcji i brzmienia silnika, wspomagania kierownicy, adaptacyjnego zawieszenia oraz skrzyni biegów DSG
  • Czarne lakierowane obramowanie osłony chłodnicy, podświetlane LED nakładki progowe CUPRA w przednich drzwiach
  • Czerwone zaciski hamulców z logo CUPRA
  • Dedykowane zderzaki CUPRA, dwie chromowane końcówki układu wydechowego
  • Dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu, wnętrze CUPRA Black w kolorze czarnym
  • Elektromechaniczny hamulec postojowy z Asystentem podjazdu i zatrzymania (Auto Hold), progresywny układ kierowniczy oraz VAQ – blokada mechanizmu różnicowego
  • Elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
  • Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu
  • ESC z ABS, ASR i EBA, przycisk dezaktywujący ESC, automatyczny hamulec pokolizyjny ograniczający skutki kolejnych kolizji (Multi Collision Brake)
  • Fotel kierowcy i pasażera z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
  • Fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości
  • Funkcja łatwego wsiadania i wysiadania Easy Entry
  • Funkcja rekomendacji zmiany biegu
  • Gniazdo 12V z przodu
  • Kieszeń w oparciu przednich foteli
  • Lampki LED do czytania z przodu i z tyłu
  • Lusterka boczne lakierowane w kolorze czarnym
  • Media System Plus: 8-calowy kolorowy ekran, Radio z CD/MP3/WMA, złącza USB z obsługą urządzeń Apple (x2), SD, Aux-in, 8 głośników, Bluetooth (strumieniowe przesyłanie muzyki i prowadzenie rozmów telefonicznych), funkcja rozpoznawania mowy i sterowania głosem
  • Oczka do zabezpieczania przedmiotów przewożonych w bagażniku
  • Osłony przeciwsłoneczne kierowcy i pasażera z zamykanymi i podświetlanymi (LED) lusterkami, ze schowkiem na karty po stronie kierowcy
  • Oświetlenie bagażnika w technologii LED
  • Oświetlenie schowka w desce rozdzielczej
  • Oświetlenie wnętrza LED z możliwością wyboru koloru
  • Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza: oświetlenie bagażnika w technologii LED, lampki LED do czytania z przodu, oświetlenie przestrzeni na nogi w technologii LED, lampki LED przy osłonach przeciwsłonecznych, oświetlenie schowka przed dźwignią zmiany biegów, podświetlanie schowka wdiodowe desce rozdzielczej w technologii LED
  • Pakiet Full LED: pełne przednie światła LED z funkcją świateł autostradowych, pełne tylne światła LED z oświetleniem tablicy rejestracyjnej w technologii LED, światła do jazdy dziennej LED, przednie światła przeciwmgielne LED
  • Pakiet praktyczny: czujnik deszczu, czujnik zmierzchu(automatyczne światła), automatyczna funkcja opóźnionego wyłączania świateł Coming and Leaving Home, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
  • Podłokietnik z przodu, podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń
  • Podświetlane LED nakładki progowe w przednich drzwiach
  • Przyciemniane szyby
  • Składana i dzielona tylna kanapa
  • Sportowa kierownica wielofunkcyjna z logo CUPRA obszyta skórą z łopatkami do zmiany biegów
  • Sportowe przednie fotele CUPRA z obiciem z Alcantary i skóry ekologicznej
  • Sportowe zawieszenie typu CUPRA oraz adaptacyjne zawieszenie (DCC)
  • System kontroli ciśnienia powietrza w oponach
  • System przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa przy przednich fotelach
  • System Sport HMI
  • Tempomat
  • Tylny spojler oraz spojlery boczne z tyłu pojazdu (na bokach drzwi bagażnika)
  • Wirtualny kokpit: cyfrowa tablica przyrządów z kolorowym ekranem TFT 10,25″
  • Zaczepy ISOFIX i Top Tether przy tylnych siedzeniach (dla 2 fotelików dziecięcych)
  • Zagłówek fotela kierowcy i pasażera z systemem WOKS

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Dodaj komentarz