MotoNews.pl

Pierwsze jazdy nowym Volkswagenem Polo

28 kwietnia 2014

Kategoria | Pierwsze jazdy
Marka, model | ,
1

Na tegorocznym, poznańskim Motor Show, po raz pierwszy oficjalnie został zaprezentowany polskiej publiczności odświeżony model Volkswagena Polo. Dwa tygodnie później odbyła się jego prasowa premiera, gdzie zgromadzone osoby miały możliwość dokładniejszego przyjrzenia się oraz przekonania o właściwościach jezdnych pojazdu podczas krótkich jazd testowych. Miejsce, w którym zorganizowano spotkanie z nowym Polo to urokliwie położony nad rzeką Narew, w podwarszawskim Serocku, Hotel Narvil. Nowoczesny obiekt, który w harmonijny sposób współgra z otaczającą go przyrodą stał się idealnym miejscem do przedstawienia naszpikowanego zaawansowaną technologią nowego modelu niemieckiej marki.

Od roku 1975, czyli od chwili wprowadzenia na rynek pierwszej generacji do dnia dzisiejszego koncern sprzedał blisko 14 milionów egzemplarzy. Jest to jeden z najczęściej kupowanych miejskich samochodów na świecie. Ciągłość stylistyczna to jedna z głównych zalet auta. W nowym modelu wygląd zewnętrzny niewiele się różni od poprzednika, w stylistyce nadwozia trudno doszukać się radykalnych zmian. Sylwetka otrzymała na nowo zaprojektowane zderzaki, zmianie uległ wygląd kraty wlotu powietrza oraz reflektorów. Jest to wynik zastosowania w tym małym miejskim samochodzie nowoczesnych technologii. Jedną z nich jest możliwość wyposażenia pojazdu w reflektory wykorzystujące w pełni technologię LED, co jest nowością w całej klasie samochodów miejskich. Wariant ten dostępny będzie od wersji kompletacji wyposażenia Comfortline. Za sprawą subtelnie wkomponowanych oraz prostych, wyraźnych linii, sylwetka, nabierając sportowego charakteru, stała się bardziej zdecydowana. Znacznie poszerzona została również gama kolorów – obecnie klienci mają do wyboru aż 15 lakierów, z czego nowych barw jest 8.

Wnętrze zostało dopracowane w najmniejszym szczególe, do czego niemiecka marka zdążyła nas przyzwyczaić, wprowadzono wiele ulepszeń poprawiających nie tylko ergonomię, ale również design. Przejrzysty i logiczny układ obsługi konsoli centralnej, znane z Golfa nowe trójramienne kierownice, zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzone w aluminiowych tubach oraz nowe zoptymalizowane sterowanie układem klimatyzacji to elementy, które wyróżniają nowego Polo.

Najwięcej zmian dotyczy jednak jednostek napędowych. Marka Volkswagen przygotowała całkowicie nową, bardzo szeroką gamę jeszcze bardziej oszczędnych silników, spełniających normę emisji spalin EURO VI. Nowe trzy i czterocylindrowe jednostki benzynowe charakteryzują się mocami: 60, 75, 90 oraz 110KM. Przykładem efektywności jest debiutujący turbodoładowany trzycylindrowy silnik 1.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który wykorzystuje technologię BlueMotion, potrafi on spalić zaledwie 4,1 litra benzyny na 100 km. Równie bogato przedstawia się paleta silników wysokoprężnych, należą do nich trzycylindrowe jednostki o pojemności 1.4 litra generujące moc 75, 90 i 105KM. Tak jak jednostki benzynowe, nowe diesle charakteryzują znacznie niższym poziomem spalania w porównaniu z poprzednikami. Najbardziej oszczędny z nich to silnik TDI BlueMotion o mocy 75KM, którego zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,2 litra oleju napędowego na 100km. Jeszcze w tym roku na rynku mają się pojawić wersje modelu Polo BlueGT z silnikiem benzynowym o mocy 150KM i funkcją odłączania cylindrów oraz Polo GTI z jednostką o mocy 192KM.

Zmodernizowany model oferowany jest jako 3 i 5 drzwiowy hatchback, a dostępne wersje kompletacji otrzymały tradycyjne nazwy: Trendline, Comfortline, Fresh, Highline oraz Cross. Dodatkowo producent przygotował wersje specjalne, które otrzymały przydomek Perfectline. W nowym modelu niemieckiej marki znajdziemy wiele systemów podnoszących bezpieczeństwo jak i wspomagających kierowcę podczas jazdy. Należą do nich następujące systemy: znany z Golfa VII hamulec multikolizyjny, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, aktywny tempomat ACC oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Po raz pierwszy producent daje możliwość wyposażenia Volkswagena Polo w zawieszenie Sport Select. Po wciśnięciu przycisku, na konsoli centralnej kierowca ma możliwość zmiany charakterystyki tłumienia amortyzatorów z podstawowej na bardziej sztywną, charakterystyczną dla zawieszenia sportowego. Niektóre z tych systemów zastosowano po raz pierwszy w segmencie małych samochodów miejskich. Znacząca zmiana dotyczy również elektromechanicznego układu kierowniczego. Zastosowano układ o zwartej konstrukcji, który wbudowany został bezpośrednio w kolumnę kierowniczą. Dzięki temu rozwiązaniu nowe Polo wyróżnia się wyjątkową precyzją oraz zwrotnością podczas pokonywania zakrętów. Najtańsza, 3 drzwiowa wersja oferowana jest już za kwotę 45 490 złotych i dotyczy modelu o kompletacji wyposażenia Trendline Perfectline, która napędzana jest silnikiem benzynowym 1.0 o mocy 60KM.

Tekst: Robert Kulczyk, zdjęcia: Robert Kulczyk - Info-Ekspert,

Info-Ekspert