MotoNews.pl

Lancia Delta 1.9 Multijet 190 KM Executive

09 stycznia 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Lancia Delta 40

Po ośmiu latach przerwy, w 2008 roku włoski producent samochodów Lancia, zdecydował się na wprowadzenie do produkcji trzeciej generacji modelu Delta. Nowa Delta pierwszy raz została pokazana szerszej publiczności na targach motoryzacyjnych w Paryżu, w roku 2006 pod nazwą Lancia Delta HPE. W porównaniu z poprzednim modelem nowa Delta jest pojazdem o obłych i łagodnych kształtach bryły nadwozia. Lancia Delta produkowana w latach 1979 do 1999 to samochód o charakterystyce sportowej, natomiast nowy model to pojazd luksusowy, który śmiało możemy zaliczyć do grona samochodów segmentu premium. Dziś wszystkie wersje modelu Delta wyposażane są w 16 zaworowe silniki turbodoładowane zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Lancia Delta to połączenie elegancji, stylu i temperamentu. Napęd przenoszony na koła jezdne może być realizowany za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub automatycznej, sześciostopniowej. Pojazd w sprzedaży oferowany jest w czterech zakresach standardowej kompletacji wyposażenia: Argento, Oro, Platino i Executive.

Wygląd zewnętrzny
Bryła nadwozia testowanego pojazdu wykazuje wiele cech zaczerpniętych z technologii produkcji modeli marki Fiat. Nadwozie to jednak posiada wiele cech wyróżniających je spośród innych modeli, pozwala zaliczyć Deltę do grona pojazdów premium. Spoglądając na przód samochodu widzimy dużą, chromowaną kratę wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem producenta, po bokach której umieszczone są reflektory ksenonowe zachodzące jednocześnie na pokrywę silnika i błotniki przednie. W dolnej części reflektorów przednich umieszczone są światła pozycyjne wykonane w technice LED, nadające niepowtarzalny wygląd przodu pojazdu podczas poruszania się samochodem przy włączonych światłach zewnętrznych. W dolnej części zderzaka przedniego znajdują się światła przeciwmgielne realizujące funkcję doświetlania zakrętów. Patrząc na Deltę z boku widzimy łagodną linię nadwozia przechodzącą od pokrywy silnika przez szybę czołową do końca dachu gdzie po przejściu spoilera dachowego gwałtownie opada ku dołowi. Ten kształt oraz wymiary nadwozia sugerują, że model Delta to połączenie tradycyjnego nadwozia typu hatchback oraz minivana. Tył pojazdu to przede wszystkich charakterystyczna szyba pokrywy bagażnika zwieńczona u góry spoilerem dachowym z dodatkowym światłem stop oraz z umieszczonymi na niej logiem producenta oraz nazwą modelu. Wzrok przykuwają bardzo wąskie i długie zachodzące na błotniki światła tylne wykonane w technice LED. Dynamiczny styl pojazdu podkreśla linia szyb bocznych ostro zakończona w tylnej części nadwozia oraz podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego silnika. Do eleganckiego charakteru pojazdu nawiązują takie elementy jak: listwy wykończeniowe szyb bocznych pokryte chromem, przednia chromowana atrapa z logiem producenta, klamki pokryte chromem jak i srebrno złote oznaczenie modelu umieszczone na szybie tylnej. Patrząc na Lancię Deltę nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z autem niespotykanym, odmiennym od tego, co zwykliśmy oglądać na drodze.

Wnętrze samochodu
Wnętrze Lancii Delty to przede wszystkim spora dawka komfortu i luksusu. Tapicerka skórzana w jasnej tonacji, deska rozdzielcza wykończona ciemną skórą przeszytą grubymi nićmi. To wszystko, powiązane z pokrytymi chromem lub aluminiowymi elementami wykończenia wnętrza, podkreśla elegancki styl Delty. Do wykończenia wnętrza użyto materiałów najwyższej, jakości, co ma w sposób szczególny podkreślać przynależność auta do segmentu premium. Wnętrze pojazdu jest bardzo obszerne, przede wszystkim dzięki bardzo dużemu rozstawowi osi: 2700 mm, dla porównania taki rozstaw osi posiada Fiat Croma. Wielkość wnętrza optycznie powiększa w testowanym pojeździe zastosowane elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe „Grand Luce”. Zajmowanie miejsc w pojeździe nie przysparza żadnych kłopotów. Fotele przednie są stosunkowo wygodne i komfortowe. W testowanym pojeździe zastosowano elektryczną regulację foteli przednich uzupełnioną regulacją odcinka lędźwiowego i systemem ich podgrzewania. Na uwagę zasługuje duża ilość miejsca, jaką oferuje pojazd dla pasażerów siedzeń tylnych oraz możliwość regulacji pochylenia oparć tych siedzeń. Wsiadając do Lancii Delty czeka na nas duża ilość przycisków rozmieszczonych we wnętrzu pojazdu. Zaletą jest to, że są one czytelne a obsługa urządzeń znajdujących się w samochodzie jest łatwa i intuicyjna począwszy od komputera pokładowego poprzez klimatyzację, aż do sterowania systemem nawigacji satelitarnej włącznie. Za wykończoną aluminium i pokrytą skórą wielofunkcyjną kierownicą znajduje się bardzo czytelny, wykończony aluminium, zestaw zegarów pojazdu z dużym prędkościomierzem i obrotomierzem silnika. W środkowej części tego zestawu znajduje się niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. Pośrodku deski rozdzielczej umieszczono przyciągający wzrok, duży i kolorowy wyświetlacz obsługujący między innymi system nawigacji satelitarnej, system audio, system bluethoot jak też komputer pokładowy. Informacje z komputera pokładowego mogą być wyświetlane jednocześnie na dużym i małym wyświetlaczu. Na uwagę zasługuje zastosowany w testowanym pojeździe, najwyższej jakości system audio firmy BOSE. Sterowanie wszystkimi systemami jest intuicyjne, a wyświetlane informacje na Dos.ć dużych wyświetlaczach, stosunkowo czytelne. Poniżej wspomnianego wyświetlacza znajduje się panel sterowania systemem dwustrefowej klimatyzacji. Opisując wnętrze pojazdu nie można zapominać o bagażniku. Lancia Delta oferuje minimalną pojemność bagażnika na poziomie 380 litrów. Tylna kanapa dzięki regulacji siedzeń tylnych oraz możliwości asymetrycznego ich dzielenia daje użytkownikowi swobodę konfiguracji przestrzeni bagażowej. Maksymalna pojemność bagażnika, jaką możemy uzyskać to 1190 litrów. Dostęp do przestrzeni bagażnika testowanego samochodu jest jednak ograniczony przez wielkość otworu ładunkowego oraz umieszczoną dość wysoko dolną krawędź otworu. Całość wnętrza robi bardzo dobre wrażenie. Lancia Delta to samochód stylowy i bardzo elegancki.

Silnik i właściwości jezdne
Lancia Delta wyposażana jest w sześć silników: trzy benzynowe i trzy wysokoprężne. Silniki benzynowe to: 1.4 Turbojet 16V o mocy 120KM, 1.4 Turbojet 16V o mocy 150KM oraz 1.8T Turbojet 16V o mocy 200KM. Silniki wysokoprężne (diesel) to: 1.6 Multijet 16V o mocy 120KM, 2.0 Multijet 16V o mocy 165KM oraz 1.9 Twinturbo Multijet 16V o mocy 190KM. Testowany samochód posiadał, turbodoładowany silnik, 1.9 16V Multijet z systemem zasilania common rail o mocy 190 KM osiąganej przy prędkości obrotowej 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 400 Nm i jest dostępny przy 2000 obr./min.. Jeżdżąc Lancią deltą wyposażoną w ten silnik nie odnosi się wrażenia, że poruszamy się pojazdem z silnikiem Diesla, nie słychać typowych dla tego rodzaju silnika dźwięków, co jest zasługą jego systemu zasilania (common rail) i zastosowanych materiałów wygłuszających komorę silnika. Pojazd przyśpiesza bardzo dynamicznie, mamy wrażenie poruszania się pojazdem o charakterystyce sportowej, bez problemu wykonuje się nim manewry wyprzedzania. Napęd w testowanym samochodzie przenoszony był na koła przednia za pośrednictwem 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Pracowała poprawnie, zmiana biegów następowała precyzyjnie, bez żadnych oporów. W samochodzie zastosowano układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem Dualdrive, który pozwala na łatwość manewrowania pojazdem. Zawieszenie Delty jest jak przystało na pojazd segmentu premium komfortowe i ciche. Układ hamulcowy pojazdu zachowywał się pewnie i bez zastrzeżeń. Testowana Lancia Delta to połączenie komfortu i dynamiki jazdy z zaskakująco niskim zapotrzebowaniem na paliwo(średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim na poziomie 7 – 7,5 litra oleju napędowego na 100km).

Podsumowanie
Oferta Lancii w postaci modelu Delta skierowana jest przede wszystkim do klientów ceniących sobie prestiż, elegancję oraz komfort podróżowania. Wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa, jaki prezentuje Delta zasługuje na pochwałę. Samochód wyposażony jest w wiele systemów bezpieczeństwa od systemu ABS poprzez systemy kontroli dynamiki i toru jazdy (ESP, EBD, EBD, TTC, itd.) po system wspomagający pokonywanie wzniesień (Hill Holder). Na liście wyposażenia Lancii Delty znajdują się między innymi poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtyny powietrzne jak i poduszka dolna kierowcy (kolanowa). Testowany samochód nie jest pojazdem tanim. Lancia aby przekonać potencjalnego nabywcę do swojego produktu oferuje bezpieczną konstrukcję, bardzo bogate wyposażenie oraz staranne wykończenie. Lancia Delta 1,9 Multijet 190 KM Executive w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia to wydatek rzędu 124 000 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 150 000 zł brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
– Pojemność skokowa – 1910ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 139,5 (190) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2000
– Rodzaj zasilania – common rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 222
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,9”

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,3
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,7
– Emisja CO2 (g/km) – 149

Pojemność zbiornika paliwa:
– 58 litrów

Wymiary:
– Długość (mm) – 4520
– Szerokość (mm) – 1797
– Wysokość (mm) – 1499
– Rozstaw osi (mm) – 2700
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1538
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1531

Napęd:
– przedni

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrycznym
– średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
– Standardowe obręcze kół (\”) – 17

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy –1430 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2000 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3300 kg

Pojemność bagażnika:
– 380 litrów
– maksymalna pojemność bagażnika – 1190 litrów

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Executive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Absolute Handling System – system kontroli dynamiki jazdy ESP, HILL HOLDER, ABS, EBD, TTC, DST, MCF, LTF, OCF
  • Aktywne zagłówki przednie
  • Automatyczne włączanie świateł awaryjnych
  • Centralny podłokietnik przedni z chłodzonym schowkiem
  • Chromowane górne ramki szyb
  • Chromowane wykończenie rury wydechowej
  • Czujnik parkowania z tyłu
  • Deska rozdzielcza pokryta skórą
  • Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego Dualdrive
  • Elektrycznie otwierane drzwi bagażnika
  • Elektrycznie otwierany dach panoramiczny Grand Luce
  • Elektrycznie otwierany wlew paliwa
  • Elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Gniazdko 12v w bagażniku
  • Immobilizer
  • Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą
  • Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Kieszeń w oparciach foteli przednich
  • Klamki drzwi chromowane
  • Klamki wewnętrzne podświetlane oraz oświetlenie sufitowe z efektem night design
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • Kurtyny powietrzne
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Nawiew powietrza na tylną kanapę
  • Nawigacja Instant Nav
  • Oświetlenie centralne kabiny pasażerskiej
  • Oświetlenie przestrzeni bagażowej
  • Pakiet dla palących
  • Pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia
  • Podłokietnik centralny na tylnej kanapie
  • Podświetlane lusterko w osłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy i pasażera
  • Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
  • Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Poduszki powietrzne przednie boczne
  • Przednie lampki sufitowe punktowe
  • Przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • Przednie światła do jazdy dziennej w technologii LED
  • Przyciemniane szyby w części tylnej samochodu
  • Reflektory przednie z funkcją Follow me Home
  • Regulacja odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
  • Regulowana wysokość fotela kierowcy i pasażera
  • Schowek po stronie pasażera oświetlony i zamykany
  • Spoiler z trzecim światłem stop
  • Sterowanie radiem w kole kierownicy – 6 przycisków
  • System mocowania fotelików dziecięcych Isofix
  • Tylne lampy i kierunkowskazy wykonane w technologii LED
  • Uchwyty na napoje
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny
  • Zamek centralny
  • Zawieszenie z systemem aktywnych amortyzatorów
  • Zestaw wskaźników z komputerem pokładowym i ustawieniami kierownicy My Car

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Executive posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Active parking system – asystent parkowania
  • Driving Advisor – system zapobiegający przekroczeniu pasa ruchu
  • Elektryczne regulowane i ogrzewane fotele przednie
  • Lusterko wsteczne elektro-chromatyczne samo-ściemniające
  • Podwójna chromowana końcówka rury wydechowej
  • Reflektory przednie biksenonowe adaptacyjne
  • Spryskiwacze reflektorów przednich
  • System audio BOSE
  • System Blue & Me
  • Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
  • Tarcze kół aluminiowe 225/40 R18
  • Tempomat
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu

Test przeprowadzony w dniach 1 – 7 luty 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie FIAT AUTO POLAND S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert