MotoNews.pl

Kia Sportage 1.6 GDI XL

14 listopada 2014

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Kia Sportage debiutowała na rynku 20 lat temu. Na przestrzeni dwóch dekad producent z Seulu zaprezentował trzy generacje tego uniwersalnego pojazdu łączącego zalety samochodu terenowego i kompaktowego. Obecnie Sportage to najpopularniejszy model Kii w Polsce. Tylko w ubiegłym roku na zakup koreańskiego SUV’a zdecydowało się 6006 klientów, co stanowiło aż 35% ogólnej sprzedaży Kii w Polsce.

Wygląd zewnętrzny
W 2013 roku trzecia generacja Sportage przeszła kosmetyczny facelifting. Zmodyfikowano atrapę chłodnicy, klasyczną antenę dachową zastąpiono bardziej nowoczesną typu „płetwa rekina”, tylne światła wykonano w technologii LED oraz wprowadzono nowe wzory felg. Zmiany są niewielkie, ponieważ nadwozie zaprezentowane w 2010 roku nadal prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie.

Front Kii to smukłe, zachodzące daleko na boki reflektory pomiędzy którymi osadzono masywny wlot powietrza z chromowanym obramowaniem. Poniżej znajdują się duże klosze świateł przeciwmgielnych, a na samym dole plastikowa czarna osłona zderzaka przedniego. Praktyczne czarne osłony biegną wokół całej karoserii od zderzaka przedniego poprzez nadkola, progi aż po zderzak tylny. W profilu zwracają uwagę masywne nadkola, duża powierzchnia szyb bocznych i atrakcyjne 18-calowe aluminiowe tarcze kół. Zwieńczeniem nadwozia jest duża pokrywa przestrzeni bagażowej i poziome reflektory tylne.

Wymiary zewnętrzne Kii – długość 4440 mm, szerokość 1855 mm i wysokość 1645 mm plasują ją pomiędzy mniejszymi konkurentami z segmentu: Skodą Yeti lub Dacią Duster i większymi: Toyotą Rav4 lub Fordem Kuga.

Wygląd wewnętrzny
Wnętrze koreańskiego SUV’a w najbogatszej wersji wyposażenia XL wita nas czarną skórzaną tapicerką z kontrastowymi białymi przeszyciami (dopłata 3000 zł) oraz czarno-srebrnym wykończeniem deski rozdzielczej i tunelu centralnego. Przy okazji restylizacji modelu poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. Elementy plastikowe pomimo swojej twardości sprawiają pozytywne wrażenie, a jakość ich wykonania i spasowanie nie budzi większych zastrzeżeń.

Kabina Sportage została zaprojektowana z maksymalnym uwzględnieniem funkcjonalności. Nie znajdziemy tutaj dziesiątek zbędnych przycisków i pokręteł, wszystko znajduje się w zasięgu ręki kierowcy, a korzystanie z każdego elementu wyposażenia jest proste i nie wymaga wertowania kilkusetstronicowej instrukcji obsługi.

Na konsoli centralnej umieszczony został kolorowy, 7-calowy, dotykowy monitor systemu Kia Navi. System wymagający dopłaty (3000 zł) zawiera nawigację satelitarną z mapami o wzorowej czytelności, system audio sygnowany przez firmę Infiniti, zestaw głośnomówiący oraz kamerę cofania. Poniżej znalazł się panel dwustrefowej klimatyzacji, a na samym dole gniazda USB i AUX oraz przyciski odpowiedzialne za aktywację bądź dezaktywację czujników parkowania i systemu Kia Auto Park Assist wspomagającego kierowcę przy parkowaniu równoległym. Pomiędzy fotelami przednimi znajdziemy dwa praktyczne miejsca na napoje, dodatkowy uchwyt dla pasażera oraz podłokietnik ze schowkiem.

Na trójramiennej kierownicy osadzono przyciski do sterowania systemem audio, tempomatem lub systemem KIA Flex Steer dzięki któremu możemy regulować siłę wspomagania kierownicy. W zależności od indywidualnych preferencji lub sposobu użytkowania pojazdu możemy ustawić siłę wspomagania w trybie Normal, Comfort lub Sport. Aktualną prędkość pojazdu oraz prędkość obrotową wału korbowego kierowca może śledzić na dwóch analogowych zegarach umieszczonych w głębokich tubach. Pomiędzy nimi znajduje się 4.3-calowy, kolorowy, wyświetlacz komputera pokładowego.

Przestrzeń pasażerska Sportage umożliwia wygodne podróżowanie czterem dorosłym osobom. Niezależnie od wzrostu zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie nikt nie będzie narzekał na zbyt małą szerokość i długość siedzisk czy brak miejsca na kolana lub głowę. Do dyspozycji podróżujących oddano bagażnik o kubaturze 564 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1353 litrów.

Silnik i właściwości jezdne
Pod maską terenowej Kii pracuje 4-cylindrowy silnik o pojemności 1591 cm3. Benzynowa jednostka generuje moc 135 KM i moment obrotowy 165 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1305 kg pojazdu do 100km/h w 11.1 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 173 km/h. W codziennej eksploatacji zarówno przyspieszenie jak i elastyczność na poszczególnych przełożeniach pozwalają na sprawne poruszanie się w każdych warunkach. Z silnikiem 1.6 GDI współpracuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów. W warunkach miejskich 135-konny silnik potrzebuje ok. 10 litrów benzyny na pokonanie każdych 100 km, w trasie zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza się o 3 litry.

Zawieszenie Sportage – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wielowahaczowe – jest kompromisem pomiędzy komfortem i precyzją prowadzenia. Na drogach asfaltowych wysokie nadwozie nie ma skłonności do nadmiernych przechyłów, a podczas pokonywania bezdroży zawieszenie dobrze wybiera nierówności nawierzchni. Prześwit wynoszący 172 mm, kąty: najazdu 22,4°, rampowy 17,7° i zejścia 27,8° po zjechaniu z utwardzonych szlaków dają Kii przewagę nad samochodami kompaktowymi, ale szosowe opony i napęd tylko na oś przednią wymagają od kierowcy zachowania umiaru i zdrowego rozsądku podczas pokonywania bezdroży.

Podsumowanie

Kia Sportage oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia: S, M, L i XL, z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o mocach od 135 do 184 KM. Ceny tego popularnego SUV’a zaczynają się od 69 990 zł. W zależności od jednostki napędowej za dopłatą 5000 zł możemy doposażyć Sportage w automatyczną skrzynię biegów lub za 8000 zł w napęd na obie osie. Konkurencyjna cena w połączeniu z 7-letnią, najdłuższą obecnie dostępną na rynku gwarancją okazują się kluczem do sukcesu w segmencie, którego popularność w Polsce z roku na rok nieustannie rośnie.

Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1591 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 99 (135) przy 6300
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 165 przy 4850

Pojemność zbiornika paliwa:
58l

Wymiary
– Długość (mm) – 4440
– Wysokość (mm) – 1645
– Szerokość bez lusterek (mm) –1855

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy

– ze wspomaganiem

Koła i opony

– Wymiary opon standardowych – 235/55 R18
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)

– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1305
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1830

Pojemność bagażnika: 564 l

Kompletacja wyposażenia standardowego

  • Aktywne zagłówki w fotelach pierwszego rzędu
  • Autoalar
  • Bluetooth z zestawem głośnomówiącym
  • Czujnik parkowania – tył
  • Czujnik świateł
  • Czujniki ciśnienia w oponach
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 6 kierunkach
  • Fotel kierowcy z regulacją lędźwiową
  • Gniazdo zasilania 12V w konsoli centralnej oraz bagażniku
  • Kia Fleex Steer – progresywne wspomaganie układu kierowniczego z 3 trybami pracy: Comfort, Normal, Sport
  • Kia Smart Key – system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka
  • Kia Supervision Cluster – wzbogacona iluminacja i wygląd zegarów deski rozdzielczej z wyświetlaczem LCD 4,2 cala
  • Kierownica pokryta skórą
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Kieszenie w oparciach foteli przednich
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Koło zapasowe pełnowymiarowe z tarczą aluminiową
  • Konsola centralna z funkcją podłokietnika oraz uchwytami na napoje pomiędzy fotelami przednimi
  • Lusterka podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane
  • Lusterko wewnętrzne fotochromatyczne
  • Nakładki aluminiowe progów
  • Napinacze pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich
  • Pakiet Funkcjonalny: podgrzewane fotele przednie, podgrzewane skrajne miejsca na tylnej kanapie, podgrzewana kierownica, Kia Auto Park Assist – automatyczny system parkowania równoległego z czujnikami parkowania przód i tył oraz funkcjami dostępnej przestrzeni parkingowej, automatycznego manewrowania kołem kierownicy oraz wyświetlania podpowiedzi czynności do wykonania przez kierowcę
  • Pasy bezpieczeństwa z czujnikiem obecności pasażerów
  • Poduszki powietrzne boczne oraz pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń
  • Poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera
  • Przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlenia zakrętów
  • Reflektory ksenonowe
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Roleta przestrzeni bagażowej
  • Siatka do mocowania bagażu
  • Spoiler dachowy
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sterowanie systemem audio w kierownicy
  • System dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera
  • System ISOFIX
  • System kontroli trakcji – TCS
  • System kontroli zjazdu ze wzniesienia – DBC
  • System rozdziały siły hamowania – EBD
  • System stabilizacji toru jazdy – ESC
  • System stabilizacji toru jazdy przyczepy
  • System wspomagający pokonywanie podjazdów – HAC
  • System wspomagania hamowania – BAS
  • System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania – ABS
  • Szyby przednie oraz tylne sterowane elektrycznie
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED
  • Tarcze kół aluminiowe 18″ z oponami 235/55
  • Tylna kanapa składana oraz dzielona 6:4 z podłokietnikiem
  • Tylne światła wykonane w technologii LED
  • Wspomaganie kierownicy elektryczne
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Zamek centralny ze zdalnym sterowaniem

Wyposażenie dodatkowe:

  • Kia Navi System – system nawigacji satelitarnej z systemem audio firmy Infinity, 7 – calowym kolorowym ekranem dotykowym, zestawem głośnomówiącym do telefonu, kamera cofania oraz zewnętrznym wzmacniaczem z subwooferem
  • Lakier metalizowany
  • Tapicerka skórzana

Serdecznie dziękujemy firmie Kia Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert