MotoNews.pl

Honda Civic Tourer 1.8 i–VTEC Sport

23 grudnia 2014

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
36

W ubiegłym roku, niespełna dwa lata po premierze dziewiątej generacji Hondy Civic, japoński producent zaprezentował kolejną trzecią już wersję nadwoziową – kombi. Do pięciodrzwiowego hatchbacka i sedana dołączył praktyczny i funkcjonalny Tourer. Atrakcyjny design, przepastny bagażnik i wydłużone o 235 mm nadwozie to główne atrybuty najnowszego kombi Hondy.

Wygląd zewnętrzny
Kombi powraca do Civica po 13-letniej przerwie. Ostatni raz ten najpopularniejszy w historii Hondy kompakt z powiększoną przestrzenią bagażową oferowany był w 2000 roku. Dziewiąta generacja modelu charakteryzuje się śmiałą, awangardową wręcz stylistyką zewnętrzną. Przy okazji wprowadzenia na rynek nowego kombi producent odświeżył również wygląd zewnętrzny mniejszego hatchbacka, na którym bazuje wersja Tourer. Znajdziemy więc tutaj charakterystyczny front z pięciokątnymi reflektorami i lakierowaną plastikową osłoną oraz poziome listwy świateł LED. W profilu pozostawiono charakterystyczne czarne osłony nadkoli i ukryte w słupku C klamki tylnych drzwi, powierzchnia okien w tylnych drzwiach została podniesiona o 17 mm (w stosunku do hatchbacka), a dach podwyższono o 10 mm. Wydłużona tylna część nadwozia zyskała dodatkowe smukłe szyby boczne, spoiler dachowy, dwa spoilery pionowe oraz zupełnie nowe lampy tylne połączone typową dla tego modelu poziomą, czerwoną listwą. Całość prezentuje się bardzo atrakcyjnie i jest obecnie jedną z ciekawszych propozycji pod względem designu zewnętrznego w kompaktowej klasie kombi.

Wnętrze pojazdu
Kabina Tourera jest uzupełnieniem stylistycznej koncepcji zewnętrznej. Przy pierwszym kontakcie ilość elementów, płaszczyzn, krzywizn i powierzchni przytłacza. Panel wskaźników cyfrowych, trzy zegary analogowe, wyświetlacz systemu multimedialnego i pulpit obsługi klimatyzacji wymaga przyzwyczajenia. Spodoba się miłośnikom futurystycznych projektów i odrzuci konserwatystów lubujących się w pospolitych rozwiązaniach. Analogicznie jak w hatchbacku wewnątrz Civica wygodnie będą podróżowały cztery osoby. Zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie jest optymalna ilość miejsca. Najważniejsze jest jednak to co znalazło się za drugim rzędem siedzeń. 624 litry powierzchni bagażowej detronizuje dotychczasowego lidera segmentu – Skodę Octavię (610 litrów) i pozostawia daleko w tyle innych rywali w klasie C – Toyotę Auris Touring Sports (530 litrów), Forda Focusa kombi (490 litrów) czy Opla Astrę (500 litrów). Dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa pod przednimi siedzeniami i zastosowaniu siedzeń Magic Seats przestrzeń ładunkowa jest nie tylko obszerna, ale i funkcjonalna. Oparcia siedzeń (dzielone 60/40) składają się tworząc idealnie płaską podłogę, demontowalną roletę bagażnika możemy umieścić w specjalnej wnęce wygospodarowanej w pobliżu błotnika bez konieczności zostawiania jej w garażu, a po podniesieniu podłogi bagażnika dostaniemy się do 117-litrowego schowka.

Silnik i właściwości jezdne

W Civicu Tourer dostępnych jest szereg rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Debiutuje tutaj system adaptacyjnych amortyzatorów pozwalający na wybór jednego z trzech ustawień pracy tylnego zawieszenia: Comfort, Normal lub Dynamic. Ponadto możemy wyposażyć Hondę w system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (City-Brake Active system), system ostrzegania przed kolizją (Forward Collision Warning), system automatycznych świateł drogowych (High-Beam Support System), system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition System), system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information) czy system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (Cross Traffic Monitor). Dodatkowo w kombi zmodyfikowano charakterystykę zawieszenia przedniego, pracę układu kierowniczego i zwiększono sztywność nadwozia, co wpłynęło pozytywnie na właściwości jezdne Hondy.

Pod maską japońskiego kombi pracuje silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra. Moc 142 KM i moment 174 Nm pozwalają na rozpędzenie Civica do pierwszych 100 km/h w 9,4 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h. Według danych producenta jednostka benzynowa zużywa w cyklu mieszanym ok. 6,4 litra benzyny na każde 100 km. Po dodaniu ok. 1-1,5 litra otrzymamy rzeczywiste, osiągane bez większych problemów zużycie paliwa.

W ograniczeniu zużycia paliwa pomagają systemy „Asystent Eco” oraz „Idle Stop”. Pierwszy z nich poprzez zmianę koloru tła prędkościomierza informuje o aktualnym stylu jazdy. Niebieskie podświetlenie pojawia się podczas pracy na biegu jałowym, dynamicznym przyśpieszaniu lub hamowaniu, natomiast przy spokojnej jeździe pojawia się kolor zielony sugerujący bardziej ekonomiczny, a co za tym idzie tańszy sposób jazdy. Dodatkowo za pomocą przycisku Econ na desce rozdzielczej możemy zmienić pracę przepustnicy oraz klimatyzacji, tak aby jeszcze bardziej ograniczyć spalanie. System „Idle Stop” natomiast ogranicza zużycie benzyny oraz emisję dwutlenku węgla poprzez automatyczne wyłączanie silnika na postoju

Podsumowanie
Wprowadzenie na rynek nowego modelu było poprzedzone badaniem Hondy nt. oczekiwań klientów wobec pojazdów typu kombi. Okazało się że potencjalni nabywcy takiego auta zwracają uwagę na pojemność i funkcjonalność przestrzeni bagażowej, przestronną i komfortową kabinę, łatwość manewrowania, optymalne osiągi połączone z niskim zapotrzebowaniem na paliwo oraz odpowiedni poziom wyposażenia. Civic spełnia te oczekiwania i jest atrakcyjnym rozwinięciem oferty Hondy w segmencie kompaktów.
Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1798 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 104 (142) przy 6500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 174 przy 4300

Pojemność zbiornika paliwa:
50l

Wymiary
– Długość (mm) – 4535
– Wysokość (mm) – 1465
– Szerokość bez lusterek (mm) –1770

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy

– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – ok. 1300 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1790

Pojemność bagażnika: 624 l

Kompletacja wyposażenia standardowego

  • ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu
  • Aktywne zagłówki (Przód)
  • Autoalarm
  • BA – Układ wspomagania siły hamowania
  • Boczne przednie poduszki powietrzne
  • DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
  • EPS – Elektroniczne wspomagani eukładu kierowniczego
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Funkcja ECON
  • Głośniki 6 szt.
  • HSA – System wspomagania ruszania na wzniesieniu
  • Immobiliser
  • Kamera cofania
  • Kierownica pokryta skórą
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Kurtyny powietrzne (Przód i Tył)
  • Lusterka zewnętrzne elektrycznie składane
  • Lusterka zewnętrzne regulowane i podgrzewane elektrycznie
  • Opony 225/45 R17
  • Podłokietnik centralny na tylnych siedzeniach
  • Podłokietnik przedni
  • Przednie pasy bezpieczeństwa z 2-stopniowymi napinaczami
  • Przednie poduszki powietrzne SRS
  • Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Radioodtwarzacz CD/MP3
  • Relingi dachowe w kolorze czarnym
  • Schowek pod podłoga bagażnika
  • SIL – wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu
  • Sterowanie radiem w kierownicy
  • System auto – stop
  • System Magic Seats
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła przednie przeciwmgielne
  • Światła z czujnikiem deszczu
  • Tapicerka materiałowa
  • Tarcze kół aluminiowe 17″
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Tylne pasy bezpieczeństwa z napinaczami
  • Uchwyty mocujące w bagażniku
  • VSA – System stabilizacji toru jazdy pojazdu
  • Wycieraczka tylna
  • Wyłącznik czołowej poduszki pasażera
  • Wyświetlacz kolorowy, wielofunkcyjny i-MID
  • Zestaw głośnomówiący Bluetooth
  • Zestaw naprawczy
  • Złącze USB / Aux

Serdecznie dziękujemy firmie Honda Motor Europe Limited za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert