MotoNews.pl

Ford S-MAX 2.0 TDCi Titanium PowerShift

23 lutego 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Ford S-MAX 37

Samochód Ford S-MAX jest określany jako sportowy Van, a to za sprawą głównie jego wyglądu zewnętrznego oraz właściwości jezdnych. Nadwozie posiada cechy typowego Vana ale także elementy podkreślające sportowy charakter pojazdu. Premiera Forda S-MAX miała miejsce na Paris Motor Show w 2006 roku. Rok po premierze w 2007 roku pojazd zdobył prestiżową nagrodę „Car of the Year”. Po niespełna czterech latach produkcji model doczekał się faceliftingu. Nowy S-MAX został oficjalnie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie na początku 2010 roku. Samochód po zmianach swoją nową stylistyką odzwierciedla trend designerski stosowany w najnowszych modelach marki Ford tak zwany „Kinetic Design”. Facelifting testowanemu modelowi dodał wyrazistości oraz dynamiki. Ten wszechstronny pojazd to połączenie funkcjonalności oraz sportowej stylistyki. Ford S-MAX oferowany jest na rynku jako pojazd pięcioosobowy lub siedmioosobowy. Dostępne wersje kompletacji wyposażenia pojazdu to Trend, Titanium, Titanium S oraz wersje promocyjne Gold X i Platinium X. W modelu S-MAX mamy do dyspozycji gamę nowoczesnych wydajnych silników zarówno wysokoprężnych jak i benzynowych, spełniających normę emisji spalin EURO 5. Oglądając Forda S-MAX nie sposób nie zauważyć, że konstruktorom przyświecała myśl zapewnienia jego użytkownikom maksimum bezpieczeństwa, przestrzeni i komfortu.

Wygląd zewnętrzny
Niewątpliwie nadwozie nowego S-MAXa zostało zaprojektowane z dużą dbałością o estetykę. Boczna linia nadwozia z przodu ostro opada ku dołowi nadając mu dynamiczny wygląd. Przód pojazdu to odzwierciedlenie stylistyki Kinetic Design. Duża dolna krata wlotu powietrza oraz niewielka górna ze stylowymi, chromowanymi poprzeczkami, duże reflektory ksenonowe uzupełnione światłami przeciwmgielnymi i diodowymi światłami jazdy dziennej podkreśla sportowy i nowoczesny charakter pojazdu. Tył pojazdu to duża szyba pokrywy bagażnika, zachodząca na słupki tylne nadwozia, duże lampy wykonane w technice LED oraz stylowa metalowa listwa poprzeczna z wytłoczonym logo S-MAX. Górna część drzwi komory bagażnika zwieńczona jest spoilerem ze zintegrowanym światłem STOP. Elementy wykończenia zewnętrznego takie jak: chromowane obramówki szyb bocznych, otwory wentylacyjne błotników przednich, aluminiowe tarcze kół czy też przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia podkreślają dynamiczny wygląd pojazdu. Sylwetka testowanego Forda S-MAX to Van posiadający wiele cech samochodu sportowego, co wyróżnia go spośród innych oferowanych na rynku.

Wnętrze samochodu
Ford S-MAX to samochód z wnętrzem, które zaskakuje elegancją i pełną inwencji funkcjonalnością. Zastosowanie szklanego panoramicznego dachu i przeszklenie przednich słupków nadwozia pozwoliło na uzyskanie wewnątrz efektu niczym nieograniczonej przestrzeni. Wsiadając do pojazdu w pierwszej chwili zauważamy wielofunkcyjną kierownice, a to za sprawą jej stylistyki i starannego wykonania. Jakość skóry, jaką została wykończona, aluminiowe wstawki, kolorystyka oraz imponująca ergonomia zasługują na wyrazy szczególnego uznania. Jest to element wnętrza przykuwający wzrok. Za kierownicą na desce rozdzielczej umieszczony jest zestaw wskaźników. Dwa tradycyjne zegary, z lewej strony obrotomierz silnika, z prawej prędkościomierz, pomiędzy którymi znajduje się kolorowy wyświetlacz Ford Convers+. Wyświetlacz ten obsługuje prawie wszystkie urządzenia pojazdu, w sposób bardzo czytelny przedstawia kierowcy informacje między innymi z komputera pokładowego, systemu audio jak i systemu nawigacji satelitarnej. Te wszystkie informacje w wybranej konfiguracji możemy przywołać za pośrednictwem przełączników znajdujących się na kierownicy. Z prawej strony kierownicy na desce rozdzielczej umieszczony jest przycisk bezkluczykowego uruchamiania i wyłączania silnika „Ford Power”. W środkowej części konsoli centralnej znajduje się duży, dotykowy, kolorowy wyświetlacz obsługujący takie urządzenia jak: system nawigacji satelitarnej, audio system Premium, telefon jak i system Bluetooth. Poniżej znajduje się bardzo łatwy w obsłudze panel sterowania dwustrefową automatyczną klimatyzacją. W Fordzie S-MAX dźwignia hamulca ręcznego posiada innowacyjny charakterystyczny wygląd, jej kształt przypomina dźwignie znajdujące się w kabinach pilotów samolotów. W testowanym samochodzie między dźwignią zmiany biegów a dźwignią hamulca ręcznego znajdują się przełączniki ustawień zawieszenia w zależności od preferowanego stylu jazdy: tryb Comfort, Normal oraz Sport. Wszelkiego rodzaju przyciski i elementy sterujące urządzeniami pojazdu są rozmieszczone we wnętrzu bardzo ergonomicznie. Elementy wykończeniowe w postaci aluminiowych nakładek pedałów, wstawek ze stopów aluminium nawiązują do sportowego charakteru pojazdu. Testowany samochód wyposażony jest w fotele przednie o sportowej stylistyce, dość wygodne z bardzo dobrym trzymaniem na boki potrzebnym podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Komfort foteli przednich podnosi możliwość ich elektrycznej regulacji oraz funkcja podgrzewania i wentylacji. Bardzo funkcjonalnym i wygodnym rozwiązaniem jest zastosowanie trzech indywidualnych foteli tylnych z możliwością regulacji pochylenia oparcia. To rozwiązanie wraz z dużą przestrzenią za przednimi fotelami zapewnia osobom na siedzeniach tylnych wysoki komfort podróżowania. Całość wnętrza uzupełniona tapicerką skórzano-zamszową Alcantara robi bardzo dobre wrażenie. Od strony użytkowej auto prezentuje się bardzo imponująco. Zastosowanie trzech indywidualnych foteli tylnych pozwala dowolnie konfigurować przestrzeń bagażową, a jej pojemność może wahać się od 1051 do aż 2000 litrów. Otwór, jaki powstaje po otwarciu drzwi komory bagażnika, niski próg prawie równy z podłogą, pozwala w łatwy sposób załadować przedmioty o dużych gabarytach. Stylistyka wnętrza Forda S-MAX to przestrzeń oraz harmonia połączona z elegancją.

Silnik i właściwości jezdne
Ford S-MAX wyposażany jest zarówno w silniki wysokoprężne (diesel) jak i benzynowe. Stosowane silniki benzynowe to: 2.0 Duratec o mocy 145 KM, 1.6 EcoBoots o mocy 160KM oraz 2.0 EcoBoots o mocy 203 i 240KM. Natomiast silniki wysokoprężne, w jakie wyposażany jest model S-MAX to: 2.0 TDI o mocach 115, 140 i 163KM oraz 2.2 TDI o mocy 200KM. Testowany samochód wyposażony był w silnik 2.0 TDI o pojemności 1997 cm3 uzyskujący maksymalną moc 163 KM przy prędkości obrotowej 3750 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 340 Nm uzyskiwany w zakresie prędkości obrotowej silnika od 2000 do 3250 obr/min. Zastosowany w testowanym samochodzie silnik odznacza się bardzo cichą pracą, dobrą dynamiką przy jednocześnie stosunkowo niewielkim jak na tak duży pojazd zapotrzebowaniem na paliwo. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem automatycznej sześciobiegowej, dwu-sprzęgłowej przekładni Ford PowerShift. Przełączanie biegów następuje dość płynnie, jednak, aby mieć trochę przyjemności ze sportowej jazdy i poruszać się dynamicznie należy przejść do trybu ręcznej zmiany biegów. Ford S-MAX wyposażony jest w wiele systemów bezpieczeństwa od systemu stabilizacji toru jazdy ESP począwszy po układ wspomagania nagłego hamowania EBA. Testowany samochód wyposażony był w zawieszenie z układem płynnej kontroli tłumienia z możliwością wyboru ustawień w zależności od potrzeb. Dostępne tryby ustawienia zawieszenia to Comfort, Normal i Sport, układ ten sprawuje się bez żadnych zastrzeżeń. Zawieszenie oraz układ kierowniczy pozwalają kierowcy czuć się pewnie i bezpiecznie zapewniając znakomitą sterowność i przyjemność prowadzenia.

Podsumowanie
Ford S-MAX to pojazd uniwersalny doskonale sprawdzający się w roli samochodu rodzinnego, podczas podróży wakacyjnych, jak i na zakupach. Osiągi samochodu są na bardzo dobrym poziomie jak na pojazd ważący ponad 1600 kilogramów przy jednoczesnym stosunkowo niedużym zapotrzebowaniu na paliwo. Podróżowanie S-MAXem sprawia dużo przyjemności a to dzięki jego przestronności, funkcjonalności i harmonii panującej we wnętrzu. Cechy te w połączeniu z komfortem i dobrymi właściwościami jezdnymi powodują, że osoby poszukujące na rynku samochodu rodzinnego powinny wziąć pod rozwagę ewentualny zakup Forda S-MAX. Koszt zakupu samochodu Ford S-MAX 2.0 TDCi Titanium PowerShift w podstawowej kompletacji wyposażenia to wydatek rzędu 133 000 zł. brutto, natomiast koszt zakupu testowanego pojazdu uwzględniając jego wyposażenie dodatkowe to suma zł. około 180 000.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1997 ccm,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 3750,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 340 przy 2000
– Rodzaj zasilania – common rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 202
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,2”

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,4
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,2
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6
– Emisja CO2 (g/km) – 159

Pojemność zbiornika paliwa:
– 70 litrów

Wymiary:
– Długość (mm) – 4772
– Szerokość (mm) – 1884
– Wysokość (mm) – 1660
– Rozstaw osi (mm) – 2850
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1578
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1595
– Zwis przedni (mm) – 916
– Zwis tylny (mm) – 1002

Napęd:
– Przedni

Układ kierowniczy:
– Ze wspomaganiem,
– Promień zawracania (m) – 6

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/50 R17
– Standardowe obręcze kół (\”) – 17

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy –1614 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2505 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów –4305 kg.

Pojemność bagażnika:
– Minimalna pojemność bagażnika (litr) – 1051
– Maksymalna pojemność bagażnika (litr) – 2000

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Titanium Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
  • Filtr cząsteczek stałych
  • Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
  • Fotel kierowcy regulacją wysokości elektryczną
  • Fotele przednie sportowe
  • Fotele w II rzędzie 3 szt. składane
  • Immobilizer
  • Kierownica pokryta skórą
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne w I i II rzędzie
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Poduszka powietrzna dolna kierowcy
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Radio ICE 6000 CD
  • Roleta do bagażnika
  • Skrzynia biegów aut. PowerShift MPS6
  • System kontroli trakcji ESP + wspomaganie
  • System kontroli trakcji TCS
  • Szyba przednia + spryskiwacze podgrzewane
  • Szyba przednia z pasem p/słonecznym
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła hamowania awaryjnego
  • Światła p/mgielne przednie
  • Tarcze kół alum. 16\”
  • Tempomat
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu – pakiet
  • Wyświetlacz kolorowy FordConvers
  • Zamek centralny

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Titanium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Dach panoramiczny
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Fotel kierowcy z pamięcią położenia
  • Fotel kierowcy z pełna regulacją elektryczną
  • Fotel pasażera z pełną regulacją elektryczną
  • Fotele przednie wentylowane
  • Lakier metalizowany
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
  • Nakładki ozdobne progów
  • Reflektory ksenonowe
  • Rolety p słoneczne szyb tylnych bocznych:
  • Schowek chłodzony
  • Siatka mocująca bagaż
  • Stoliki w oparciach foteli przednich składane
  • System akustycznego ostrzegania o przeszkodzie przód/tył
  • System centralnego zamka z kluczem elektr. KeyFree
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System kontroli trakcji TCS
  • System nawigacji satelitarnej DVD
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • System wspomagania ruszania pod górę
  • System audio Premium Sound System (11 głośników)
  • System BLIS – układ monitorowania martwych pól lusterek
  • Tapicerka ze skóry Alcantara
  • Tarcze kół alum. 18
  • Włącznik Ford Power
  • Zawieszenie sportowe
  • Zawieszenie z płynną regulacja tłumienia

Test przeprowadzony w dniach 11 – 18 lutego 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert