MotoNews.pl

Audi A1 clubsport quattro jedną z gwiazd zlotu nad Wörthersee

31 maja 2011

Marka, model | ,
Audi A1 clubsport quattro jedną z gwiazd zlotu nad Wörthersee

Audi A1 clubsport quattro to unikatowy pojazd, którego głównym atutem jest zapierająca dech w piersiach dynamika jazdy. Pokazowy samochód koncern zaprezentuje podczas zlotu pojazdów GTI nad austriackim jeziorem Wörthersee. Tegoroczna, już trzydziesta z kolei edycja imprezy, na której spotykają się fani modeli marki Audi, Seat, Skoda i Volkswagen, odbędzie się w dniach 1-4 czerwca.

Sercem Audi A1 clubsport quattro jest klasyczna jednostka benzynowa Audi – 5-cylindrowy silnik o pojemności 32.5 litra z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W porównaniu z wersją montowaną w Audi TT RS i RS 3 Sportback, na której bazuje, moc tego TFSI wzrosła dramatycznie do 503 KM, a maksymalny moment obrotowy do 660 Nm.

Turbosprężarkę, intercooler, układ wydechowy i układy dolotowe poddano tuningowi, by sprostały wymaganiom dotyczącym imponujących osiągów. Podobnie, jak w Audi A4 DTM, końcówkę rury wydechowej umieszczono po lewej stronie pojazdu, tuż przed tylnym kołem.

A1 clubsport quattro waży zaledwie 1390 kg, dzięki czemu potężny silnik katapultuje od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Rozpędzenie się z miejsca do 200 km/h zajmuje konceptowi Audi 10,9 sekundy, a na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na czwartym biegu potrzeba zaledwie 2,4 sekundy. 6-biegową przekładnię manualną i stały napęd na wszystkie koła quattro przeniesiono z modelu TT RS i ulepszono. Prędkość maksymalna, jaką może rozwinąć A1 clubsport quattro to 250 km/h.

Prototyp Audi porusza się na niskoprofilowych oponach 255/30 zamontowanych na 19-calowych felgach z lekkich stopów wyglądem przypominających łopatki turbiny. Samochód wyposażono także w duże, wentylowane tarcze hamulcowe. Przednie, perforowane wykonano z włókna węglowego i stopu ceramicznego i zaopatrzono w 6-tłoczkowe zaciski. Tarcze tylne zrobiono ze stali.

Nadwozie polakierowano na matowy, biały kolor z czarnym akcentem w postaci błyszczącego dachu wykonanego z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP).

Ponieważ A1 clubsport quattro jest przeznaczony do poruszania się po torze wyścigowym, nie posiada tylnej kanapy, zamiast tego zamontowano tam specjalne poprzeczki usztywniające nadwozie oraz schowek na kaski. W kabinie nie znajdziemy także żadnego systemu informacyjno-rozrywkowego, monitora MMI, czy głośników. Lekkie fotele kubełkowe „pożyczono” z Audi R8 GT, ich konstrukcja została wykonana z CFRP. Kierowcę i pasażera zabezpieczają czerwone, czteropunktowe pasy. Wnętrze ma kolor ciemnoszary z akcentami z aluminium i stali nierdzewnej, a sporą część powierzchni pokrywa wyeksponowany polimer CFRP. Konsolę środkową i fotele obito delikatną skórą. Zamiast klamek po wewnętrznej stronie drzwi oraz przycisków otwierających schowki zastosowano czerwone pętle.

Tym, którzy nie będą mogli wyjechać do Austrii, by osobiście zapoznać się z Audi A1 clubsport quattro proponujemy zajrzenie do Need for Speed World. W dniach 1-4 czerwca gracze będą tam mogli ścigać się tym modelem.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM