MotoNews.pl

Nowe Maserati Quattroporte debiutuje w Detroit

16 stycznia 2013

Maserati Quattroporte 12

Nowe Maserati Quattroporte zadebiutowało oficjalnie podczas North American International Auto Show w Detroit. Okręt flagowy marki spod znaku trójzębu wejdzie do sprzedaży w Europie latem tego roku.
Nowe Quattroporte jest większe, lżejsze, bardziej luksusowe i bardziej praktyczne od poprzednika oraz potrafi rozwinąć prędkość maksymalną 307 km/h.

Szósta generacja modelu stawia przede wszystkim na mocne jednostki napędowe i sporą przestrzeń w kabinie. W wyglądzie zewnętrznym najpierw wzrok przykuwa długa, śmiało zarysowana przednia część z wklęsłą atrapą chłodnicy, wyraźnie łączącą nowy model z poprzednią odsłoną Quattroporte oraz aktualnym wariantem GranTurismo.

Pod maską nowego Quattroporte może pracować 3,8-litrowy silnik V8 lub 3-litrowa jednostka V6 – obie są nowe i zostały wyposażone we wtrysk bezpośredni oraz technologię biturbo. Zostały zaprojektowane przez Maserati Powertrain i wyprodukowane w fabryce Ferrari w Maranello. Wszystkie wersje silnikowe współpracują z najnowszą, 8-biegową przekładnią automatyczną.

Mimo zastosowania mnóstwa nowych technologii nowe Quattroporte pozostaje tradycyjnym Maserati. Silnik V8 biturbo o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm czyni z niego nie tylko najszybsze czterodrzwiowe Maserati, jakie dotąd zbudowano, lecz także najmocniejszy i najoszczędniej obchodzący się z paliwem model tej marki (zużycie paliwa i emisję CO2 zmniejszono o ok. 20% w porównaniu z poprzednią wersją).

3,8-litrowa jednostka V8 pozwala na rozpędzenie się z miejsca do 100 km/h w 4,7 sekundy i rozwinięcie – wspomnianej już – prędkości maksymalnej 307 km/h (to o 20 km/h więcej niż w przypadku aktualnego Quattroporte Spor GT S). Maksymalny moment obrotowy poprawił się o 200 Nm. Wariant V6 biturbo Q4 z napędem na obie osie odznacza się podobnymi osiągami. Rozwija prędkość maksymalną 285 km/h i przyspiesza Maserati z miejsca do 100 km/h w 4,9 sekundy.

System Q4 to jedna z nowości w Quattroporte: potrafi natychmiast redystrybuować moment obrotowy z napędu na tylną oś przy dużych prędkościach i rozłożyć ją w idealnym stosunku 50:50 między przednie i tylne koła, jeśli warunki drogowe wymagają lepszej trakcji.

Pasażerowie nie będą z pewnością narzekać na nudę podczas jazdy, nie tylko ze względu na świetne osiągi, ale i dlatego, że kabinę wyposażono w system audio Bowers&Wilkins 1280 W z 15 głośnikami i WiFi.

Zdjęcia: Maserati, newspress.co.uk., opracowanie: BM