MotoNews.pl

Alfa Romeo 4C – dynamiczny debiut na Goodwood Festival of Speed

18 lipca 2013

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Alfa Romeo 4C 4

Produkcja sportowej Alfy Romeo 4C rozpocznie się już jesienią tego roku, a tymczasem model zaprezentował się w akcji na słynnej, brytyjskiej imprezie motoryzacyjnej Goodwood Festival of Speed. W miniony weekend gwiazda ekspozycji włoskiego producenta wzięła udział w głównej atrakcji festiwalu prędkości, zmagając się z ambitną trasą Goodwood Hillclimb wraz z czterema samochodami zabytkowymi: 8C 2900B special edition „Le Mans” (1938), Gran Premio Typ 159 „Alfetta” (1951), 1750 GT Am (1970) oraz 33 TT 12 (1975).

Prawie 2-kilometrowy odcinek prowadzi drogą okoloną rzędem drzew, poprzez południowy zakręt Goodwood Estate, gwałtownie skręcając przed Goodwood House, zanim zacznie wspinać się po prostej, wąskiej drodze, otoczonej kamienistymi murami i gęstymi lasami, prowadząc w stronę toru wyścigowego Goodwood, górującego nad majestatycznym South Downs. Warty uwagi jest fakt, że różnica wzniesień pomiędzy startem a metą wynosi prawie 100 metrów, a sama trasa jest tak wyjątkowo trudna technicznie, że wystawia na ciężką próbę umiejętności utrzymania koncentracji i prędkości najlepszych kierowców świata. Cóż to jednak dla Alfy Romeo 4C, która rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 4,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h.

Model czerpie inspiracje z chlubnej przeszłości marki. Nazwa „4C” odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji Alfy Romeo – w latach trzydziestych i czterdziestych, nazwy 8C i 6C wyróżniały wtedy samochody osobowe oraz wyścigowe, wyposażone w mocne silniki ośmiocylindrowe oraz innowacyjne sześciocylindrowe, uzyskując docelowy stosunek masy do mocy taki, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym, czyli poniżej 4 kg/KM, ale stawiając nie tyle na dostarczaną moc, co na ograniczenie masy, tak, aby zapewnić lepszą elastyczność i osiągi.

Zaprojektowana przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowana w zakładzie Maserati w Modenie, dwuosobowa Alfa coupé wykorzystuje technologie i materiały stosowane w sportowych samochodach, takie jak: włókno węglowe, aluminium, napęd na tylne koła oraz technologie własne z ostatnich modeli seryjnych Alfy Romeo unowocześnione w taki sposób, aby wydobyć jeszcze bardziej sportowy charakter nowego samochodu. Dowodzą tego: nowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, wykonany z aluminium, zaawansowana technologicznie skrzynia biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem oraz system Alfa Romeo D.N.A. wzbogacony o nowy tryb „Race.”

Długość około 4 metrów i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra, z jednej strony podkreślają kompaktowość auta, a z drugiej pozwalają na wyjątkową zwinność. Stosunek masy do mocy, który wynosi poniżej 4 kg/KM, daje pojęcie o potencjale Alfy Romeo 4C.

Zdjęcia: Alfa Romeo, opracowanie: BM