MotoNews.pl

Nowy Golf Sportsvan przenosi koncepcję Golfa Plus w przyszłość

11 września 2013

VW Golf Sportsvan 10

Podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie (10- 22 września), w otoczeniu nowego Golfa R (okręt flagowy rodziny Golfów z napędem na wszystkie koła) i przyszłościowego e-Golfa (seryjne auto „zero-emisyjne”) Volkswagen prezentuje, także jako światową premierę, studyjny model nowego Golfa Sportsvan.

Ten wszechstronny Volkswagen stanowi połączenie auta kompaktowego i vana i oferuje więcej przestrzeni dla rodziny, pracy i aktywnego spędzania wolnego czasu. Golf Sportsvan ma między innymi bardzo przestronne, dające wiele możliwości aranżacji wnętrze (tylna kanapa przesuwana o 180 mm, pojemność bagażnika wynosi ponad 1.500 litrów) i najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę. Do systemów tych należy dostępny po raz pierwszy w Golfie Blind Spot Sensor z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego, który ostrzega przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu widzenia kierowcy. Przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego system rozpoznaje także pojazdy zbliżające się z boku, bardzo często niewidoczne dla kierowców. W przypadku zagrożenia kolizją, system automatycznie zainicjuje awaryjne hamowanie.

Kompaktowy van
Sportsvan, jako trzeci rodzaj nadwozia Golfa, zaprojektowany został zgodnie z zasadami modułowej platformy dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (zoptymalizowany układ podzespołów, nowe silniki) i wykazuje tym samym genetyczne pokrewieństwo ze sportowymi ikonami, takimi jak Golf GTI. Z Golfa GTI wywodzi się między innymi seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+ oraz wbudowana w ESC (Electronic Stability Control) funkcja dynamiki jazdy. XDS+ umożliwia bardziej sportowe, szybsze i precyzyjniejsze pokonywanie zakrętów. Kompaktowy van Golf Sportsvan pojawi się w połowie przyszłego roku jako następca Golfa Plus.

Poprzednik Golfa Sportsvan zdobył liczący się udział w rynku samochodów kompaktowych. Powodem sukcesu była między innymi podwyższona pozycja siedząca i związana z tym lepsza widoczność oraz przesuwana tylna kanapa. Golf Plus był dobrą alternatywą dla tych klientów, którzy chcieli mieć wnętrze o dużych możliwościach aranżacji, a jednocześnie nie potrzebowali klasycznego vana. Tę koncepcję Volkswagen udoskonalił teraz w Golfie Sportsvan, zinterpretował w sposób bardziej dynamiczny i nadał jej jeszcze bardziej wyjątkową formę stylistyczną. Nowy kompaktowy van ma zatem potencjał, aby uzyskać jeszcze większy udział w rynku. Największymi rynkami zbytu dla nowego Sportsvana będą Niemcy, Francja i Włochy, a także Austria, Rosja, Belgia, Wielka Brytania, Holandia, Hiszpania i Szwajcaria.

Wyposażenie
Tak jak klasyczny Golf i Golf Variant, także Sportsvan będzie oferowany w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline. Już w wersji podstawowej będzie posiadał seryjnie XDS+, hamulec multikolizyjny, klimatyzację, siedem poduszek powietrznych, wskaźnik ciśnienia w oponach, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, radio z 5-calowym ekranem dotykowym, dwupoziomową podłogę bagażnika, osłonę przestrzeni bagażowej oraz wygodną funkcję zwalniania blokady oparcia tylnych siedzeń bezpośrednio z bagażnika. Jako opcja dostępne będzie po raz pierwszy w Golfie ogrzewanie kierownicy.

Do Golfa Sportsvan wprowadzone zostaną także najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę. Po raz pierwszy w Golfie pojawi się Blind Spot Sensor z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Dostępne będą także takie technologie, jak adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, automatyczny tempomat ACC, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, proaktywny system ochrony pasażerów, funkcje regulacji świateł drogowych Light Assist i Dynamic Light Assist, funkcja wyboru profilu jazdy, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist, asystent parkowania Park Assist, całkowicie nowa generacja systemów radiowych i nawigacyjnych (najwyższa opcja Discover Pro z hotspotem WLAN) i 400-watowy system nagłaśniający (Dynaudio Excite) z subwooferem i nowym głośnikiem centralnym (umieszczonym w desce rozdzielczej). Nowością w Golfie Sportsvan będzie także system Car-Net, służący do przekazywania informacji online, takich jak mapy Google Earth™.

Silniki
Golf Sportsvan w momencie wprowadzania na rynek w przyszłym roku będzie dostępny z sześcioma nowymi silnikami. Wszystkie jednostki wyposażone są seryjnie w system Start-Stop, zużywają nawet o 19 procent mniej paliwa, niż ich poprzednie wersje i spełniają wymagania normy emisji spalin Euro6. Cztery silniki benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) rozwijają moc 63 kW/85 KM, 81 kW/110 KM, 92 kW/125 KM i 110 kW/150 KM. Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem (TDI) będą dysponowały mocą 81 kW/110 KM i 110 kW/150 KM. Wszystkie jednostki napędowe z wyjątkiem TSI 63 kW/85 KM oferowane będą opcjonalnie z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. O efektywności nowych silników Golfa Sportsvan może świadczyć na przykład silnik 1.6 TDI BlueMotion o mocy 110 KM: przewiduje się, że będzie on zużywał zaledwie 3,7 l/100 km (emisja CO2 95 g/km). Jest to najlepsza wartość w klasie kompaktowych vanów.

Wymiary zewnętrzne
Studyjny Golf Sportsvan jest trzecią wersją nadwozia tej serii po klasycznym Golfie i Golfie Variancie, która powstała na bazie modułowej platformy dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Dzięki takiej konstrukcji i zwiększeniu rozstawu osi do 2.685 mm (+107 mm w stosunku do Golfa Plus) nadwozie stało się bardziej atletyczne.

W porównaniu z klasycznym Golfem i Golfem Variantem rozstaw osi jest większy o około 50 mm. Dłuższy niż Golf, krótszy niż Variant. Z długością 4.338 mm od zderzaka do zderzaka, model studyjny jest o 134 mm dłuższy, niż Golf Plus, o 83 mm dłuższy od klasycznego Golfa i o 224 mm krótszy, niż Variant. Szerokość Sportsvana to 1.807 mm, jest zatem mniej więcej tak samo szeroki, jak Golf i Golf Variant, natomiast poprzednik był o 48 mm węższy. Pod względem wysokości, bez relingów dachowych, Sportsvan i Plus są prawie identyczne (1.578/ 1.580 mm). Golf Hatchback jest niższy o 126 mm, a Golf Variant bez relingów o 117 mm. Dynamiczną sylwetkę Golfa Sportsvan podkreśla skrócony o 20 mm przedni zwis. Natomiast tylny zwis został przedłużony o 46 mm, między innymi w celu powiększenia bagażnika.

Jak widać z porównania wymiarów Golf Sportsvan został doskonale przygotowany by przejąć zadania Golfa Plusa. Z ciągle jeszcze kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi – dłuższy niż Golf, krótszy niż Golf Variant – oferuje on maksimum przestrzeni i zmienności aranżacji wnętrza. Większa wysokość nie tylko oznacza większą przestrzeń bagażową, lecz także cenioną przez użytkowników wyższą pozycję siedzącą. Jednocześnie Sportsvan jest niższy (-56 mm bez relingów dachowych) i krótszy (-59 mm) niż Touran, który z maksymalnie trzema rzędami siedzeń jest przedstawicielem innej koncepcji wnętrza.

Wygląd zewnętrzny

Wydłużone wymiary zewnętrzne Golfa Sportsvan w porównaniu z Golfem Plusem razem z nową, ostrzej zarysowaną stylistyką powodują, że nowy model różni się wyglądem od innych Golfów. Precyzyjne, wyraźnie wymodelowane linie Golfa Sportsvan przenoszą charakterystyczną stylistykę nowego Golfa do klasy kompaktowych vanów. Jednak dłuższy rozstaw osi, nawet w przypadku wyższego Golfa Sportsvan, nadaje mu dynamiczne proporcje.

Sylwetka Golfa Sportsvan została wyraźnie wydłużona, aby samochód w porównaniu z Golfem Plus wyglądał bardziej płasko i sportowo. W jego stylistyce w oczy rzuca się bardzo długi pas okien, mocno zaznaczona linia na wysokości klamek drzwi ze specjalnie dla Golfa Sportsvan zaprojektowanymi klamkami, lusterka boczne osadzone na drzwiach oraz słupki D. Klaus Bischoff tak wyjaśnia koncepcję stylistyczną:

„Dla naszego zespołu było wyzwaniem, a zarazem przyjemnością, przeniesienie doskonałych proporcji Sportsvana na język formy. Typowe cechy nowego designu to podkreślona linia załamująca światło na drzwiach. Takie rzeczy udaje się zrealizować tylko wtedy, gdy designerzy i inżynierowie mają ten sam cel – jakość i precyzję.”

Zespół stylistów stworzył, poprzez zaznaczoną linię na drzwiach, wyraźnie podkreślone „barki”, dzięki którym nadwozie wygląda na bardziej atletyczne, mocniejsze i szersze. Precyzja widoczna jest nie tylko w ukształtowaniu tej załamującej światło linii, lecz także w jej wykonaniu – w przemyślanym wbudowaniu w drzwi, przednie błotniki, słupki D oraz przednie i tylne światła. Także klamki są precyzyjnie wkomponowane w linię boczną – oglądane z daleka wtapiają się w nadwozie.

Ponieważ lusterka zewnętrzne umieszczone są bezpośrednio na drzwiach poniżej okien Golfa Sportsvan, w obrębie słupka A powstało miejsce na dodatkowe szyby boczne. Poprawia to widoczność i stylistycznie przedłuża płaszczyznę okien. To samo dotyczy piątego okna bocznego w słupku D. Jednocześnie kształt tylnego słupka w formie litery C stanowi stylistyczne nawiązanie do tylnego słupka klasycznego Golfa. W wersji Highline przyszłego samochodu seryjnego okna boczne będą otoczone chromowanymi ramkami.

W Golfie Sportsvan dla maski silnika i przejścia maski w przednią szybę opracowany został nowy design – bardziej wydłużony i elegancki. W osiągnięciu tego celu pomogła wyraźnie zaznaczona linia załamująca światło, rozciągnięta aż do reflektorów. Jednocześnie kolejna linia załamująca światło, rozpoczynająca się na dachu, poprowadzona została przez słupki A aż do osłony chłodnicy. Między tymi liniami i wyprofilowaną w kształcie litery V pokrywą silnika styliści umieścili masywne błotniki. W rezultacie cały przód jest optycznie wydłużony, masywniejszy i niepowtarzalny.

Nowoczesne dopasowanie płaszczyzn przodu nadwozia i charakterystyczny układ osłony chłodnicy, reflektorów i zderzaków dodaje Golfowi Sportsvan charakteru. Trzy poprzeczne listwy osłony chłodnicy, razem z bi-ksenonowymi reflektorami (opcja) i wbudowanymi w nie diodowymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery U, tworzą nowoczesną linię stylistyki przodu nadwozia. Uwagę zwracają także tak zwane „winglets” – poprzeczne elementy w dolnej części zderzaka wyglądające jak małe skrzydła, otaczające środkowy wlot powietrza i reflektory przeciwmgielne.

W porównaniu z poprzednikiem tylna szyba jest znacznie szersza, co poprawia widoczność. Od góry szyba jest zakończona spojlerem dachowym z umieszczonymi po bokach elementami aerodynamicznymi. Poniżej szyby znajdują się dwuczęściowe światła tylne, które ze względu na swoją formę stanowią aerodynamiczną krawędź obrysową i kontynuują boczną linię załamująca światło, łącząc się optycznie z bokami nadwozia.

Stylistyka wnętrza
Projektanci wnętrza Golfa Sportsvan stworzyli wysokiej klasy, szlachetne i stylistycznie świeże wnętrze. Dominującym elementem jest nowa deska rozdzielcza. Kierowcy aktualnego Golfa i Golfa Varianta rozpoznają sportowe tuby wskaźników, centralny ekran dotykowy w konsoli środkowej oraz inne elementy obsługowe, ale design deski rozdzielczej, w której wbudowane są te elementy, został zaprojektowany od pierwszego do ostatniego milimetra od nowa. To samo dotyczy poszycia drzwi z wbudowanym oświetleniem Ambient (seryjne w Highline, opcjonalne w Comfortline).

Deska rozdzielcza w Golfie Plus była prosta, natomiast w Sportsvanie jest niższa, szersza i otacza wnętrze jak rozłożone skrzydła. Na środku znajduje się zwrócona w stronę kierowcy konsola środkowa z ekranem dotykowym, elementami obsługowymi klimatyzacji i dźwignią zmiany biegów. Na wysokości dźwigni zmiany biegów konsola wznosi się ku górze, jak w klasycznych samochodach sportowych, co tworzy ergonomiczną płaszczyznę. Między kierowcą a pasażerem znajduje się – w zależności od wyposażenia – podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na kubki. Kolejne praktyczne schowki umieszczono między innymi na górze deski rozdzielczej i w poszyciu drzwi (z przodu możliwość umieszczenia 1,5-litrowej butelki; z tyłu 1-litrowej). Od linii wyposażenia Comfortline wersja seryjna Golfa Sportsvan posiada szuflady pod przednimi siedzeniami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich siedzeń. Uwagę przyciągają wysokiej klasy tworzywa sztuczne i aplikacje dekoracyjne.

Wsiadanie do samochodu jest bardzo wygodne dzięki szeroko otwierającym się drzwiom i wyższym siedzeniom, niż u poprzednika. Tak zwany punkt H (punkt bioder) przednich foteli jest wprawdzie o 7 mm niższy, niż u poprzednika, lecz w zależności od ustawienia wysokości fotela leży o 59 mm i 85 mm powyżej punktu bioder niż w Golfie i Golfie Variancie. Nowością w Golfie Sportsvan jest opcjonalny fotel ergoActive z 14-pozycyjną regulacją. Ten wyjątkowo ergonomiczny fotel kierowcy posiada między innymi 4-pozycyjną regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i funkcję masażu. Długość wnętrza wzrosła w porównaniu z poprzednikiem o 30 mm.

O wyjątkowo pozytywną atmosferę dba oferowana po raz pierwszy w Golfie jasna tapicerka Ceramique oraz duży, opcjonalny panoramiczny dach, którego przeszklona powierzchnia rozciąga się aż nad tylne siedzenia.

Korzystnie na wnętrze nowego Golfa Sportsvan wpłynęła koncepcja modułowej platformy podłogowej MQB. Mimo że wysokość studyjnego modelu jest dokładnie taka sama, jak Golfa Plus, wysokość wnętrza wzrosła z przodu o 10 mm do 1.017 mm i o 32 mm z tyłu, do 1.008 mm.

Dzięki przedłużonemu rozstawowi osi i większemu zwisowi tylnemu, Golf Sportsvan oferuje z tyłu znacznie więcej miejsca, niż poprzednik. Maksymalna odległość między punktem bioder przednich i tylnich siedzeń wzrosła w drugim rzędzie z 865 do 898 mm (przy tylnej kanapie przesuniętej maksymalnie do tyłu). Te prawie 30 mm jest zauważalne w praktyce, bowiem nawet osoby o wzroście 1,90 metra mogą wygodnie usiąść jedna za drugą.

Główną cechą nowego modelu jest przesuwana wzdłużnie i dzielona w stosunku 60:40 tylna kanapa. Trzyosobową kanapę można przesunąć nawet o 180 mm (poprzednik: 160 mm); alternatywnie pojedyncze siedzenie z prawej strony (40 procent) i podwójne siedzenie z lewej strony (60 procent) mogą być przesunięte pojedynczo o 180 mm. Pasażerowie mają także możliwość regulacji pochylenia oparcia tylnej kanapy.

Praktyczna jest również funkcja zwalniania blokady oparcia tylnych siedzeń bezpośrednio z bagażnika. Można przy tym złożyć oddzielnie wszystkie trzy części oparcia (lewe = 40 procent / środek = 20 procent / prawe = 40 procent). Pętle do składania są umieszczone w łatwo dostępnym miejscu, w dolnej części oparć. Po odblokowaniu oparć automatycznie przechylają się do przodu i tworzą prawie równą z podłogą bagażnika płaszczyznę. Podłogę bagażnika można szybko zdemontować lub zmienić jej wysokość. Pozycja górna to wysokość krawędzi klapy bagażnika, wysokość dolna: 130 mm poniżej krawędzi bagażnika.

Pojemność bagażnika wzrosła w porównaniu z poprzednikiem o 74 litry do 498 litrów (tylna kanapa w standardowym ułożeniu: 50 mm przed skrajną tylną pozycją). Jeżeli dwie części kanapy są przesunięte maksymalnie do przodu, bagażnik Golfa Sportsvan ma pojemność 585 litrów (plus 66 litrów). W przypadku wykorzystania przestrzeni bagażowej aż do oparć przednich siedzeń i załadunku po dach, maksymalna pojemność wynosi 1.512 litrów, co oznacza wzrost o 62 litry.

Także maksymalna długość wnętrza studyjnego modelu, wynosząca 1.791 mm, jest najlepszą wartością w tej klasie aut. Poprzednik mógł się pochwalić długością o 31 mm mniejszą. Jeżeli dodatkowo złożymy oparcie przedniego prawego fotela (opcja dla wszystkich wersji wyposażenia), otrzymujemy długość 2.484 mm i całkowicie płaską powierzchnię. Wkładanie bagażu jest również łatwe: obniżona o 13 mm do 652 mm krawędź bagażnika zmniejsza obciążenie kręgosłupa przy wyjmowaniu bagażu.

Zdjęcia: Volkswagen, newspress,co.uk