MotoNews.pl

Jaguar C-X17 – nowy, sportowy, koncept crossovera

20 września 2013

Jaguar C-X17 16

Na wystawie IAA we Frankfurcie nad Menem gwiazdą stoiska Jaguara jest koncepcyjna wersja nowego, sportowego crossovera, do produkcji którego wykorzystano nową generację lekkich materiałów w formie zaawansowanej architektury aluminiowej typu monocoque.

Konstrukcja ta wyróżnia się niewielką masą i wyjątkowa sztywnością, modułowym charakterem i możliwością dość dowolnego skalowania. Będzie stanowić bazę dla serii nowych modeli Jaguara. Pierwszym z nich będzie sedan premium średniej wielkości reprezentujący segment C/D, który ma pojawić się w sprzedaży już w 2105 roku. Będzie to pierwszy produkt oparty o aluminiowa strukturę typu monocoque w tym segmencie rynku i jak zapowiada producent, będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie, oszczędnym i wyrafinowanym, sportowym sedanem w swojej klasie.

Napęd nowej serii modeli stanowić będą silniki z nowej rodziny wydajnych jednostek benzynowych i wysokoprężnych produkowanych przez Jaguar Land Rover w nowej fabryce w Wielkiej Brytanii. Mają one umożliwić producentowi oferowanie pojazdów zdolnych rozwijać prędkość maksymalną ponad 300 km/h przy emisji CO2 na poziomie poniżej 100 g/km.

Jaguar C-X17 ma zademonstrować możliwości nowej konstrukcji. Łączy smukłe kształty ze sportowymi osiągami i zaawansowanymi technologiami we wnętrzu, takimi jak Interactive Surface Console – sieć informacyjno-rozrywkową wyposażoną w kilka wyświetlaczy, która za pośrednictwem Internetu łączy pasażerów podróżujących we wnętrzu ze światem zewnętrznym i sobą nawzajem.

Koncept ma 4718 mm długości i 1649 mm wysokości, a prześwit między podwoziem a nawierzchnią drogi wynosi 213 mm. W wyglądzie zewnętrznym wyróżniają się 23-calowe, grafitowe obręcze z lekkich stopów, nadające C-X17 sportowy i dość agresywny wygląd, LEDowe reflektory, światła do jazdy dziennej w kształcie litery J i duże wloty powietrza w przedniej części nadwozia. Jaguar C-X17 wystawiany na IAA został pokryty błyszczącym, niebieskim lakierem, z czarnymi detalami wokół ram okiennych.

W kabinie znalazły się fotele kubełkowe z przodu i dwa wygodne siedzenia z tyłu. Specjalnie skonstruowany dach posiada konturowane przezierniki, które odsłaniają „eliptyczny”, panoramiczny widok na zewnątrz.

Jaguar C-X17 korzysta z najnowszych technologii, takich jak system Torque Vectoring by Braking, inteligentny napęd na wszystkie koła, czy wspomniany już, Interactive Surface Console.

Zdjęcia: Jaguar, newspress.co.uk, opracowanie: BM