MotoNews.pl

Koncepcyjny Ford Edge zapowiedzią dużego europejskiego SUV-a

22 listopada 2013

Marka, model | ,
Ford Edge Concept 13

Firma Ford zaprezentowała dziś koncepcyjny model Edge, który stanowi wyraźną zapowiedź rozwiązań technologicznych, dynamicznej stylistyki oraz jakości wykonania nowego, dużego SUV-a przeznaczonego na europejski rynek.

Koncepcyjny Ford Edge demonstruje zaawansowane rozwiązania technologiczne takie jak uruchamiany przyciskiem, zdalny system parkowania, którym użytkownik może sterować nawet po wyjściu z pojazdu.

Model Edge, który zyskał już popularność w USA oraz na innych światowych rynkach, będzie pierwszym dużym, luksusowym SUV-em marki Ford w Europie oraz jednym z 25 globalnych modeli, które firma planuje wprowadzić na rynek do 2017 roku. Model Edge wzbogaci ofertę SUV-ów, dołączając do średniej wielkości modelu Kuga oraz kompaktowego EcoSport.

– Komfortowy, oszczędny i bezpieczny Ford Edge oferowany na rynku amerykańskim stanowi nowatorską i kuszącą ofertę w segmencie pojazdów klasy SUV, wyjaśnia Joe Hinrichs, wiceprezes, Ford Motor Company, oraz prezes, The Americas, Ford Motor Company. Kolejna, globalna generacja Forda Edge, którą zapowiada zaprezentowany dziś pojazd koncepcyjny, oparta będzie na zaletach poprzednika i ma wykorzystywać liczne rozwiązania technologiczne ułatwiające życie kierowcy oraz pasażerów. Nowy Ford Edge ma również imponować stylistyką trafiającą w gusta globalnego odbiorcy.

Koncepcyjny Ford Edge zadebiutował podczas salonu w Los Angeles (Los Angeles Auto Show), zachwycając elegancką, sportową stylistyką, funkcjonalnością, wydajnością paliwową oraz rozwiązaniami technologicznym wspomagającymi kierowcę. Dzięki tym cechom nowy model spełnia oczekiwania klientów na całym świecie i wprowadza pojęcie pełnej globalizacji do segmentu pojazdów klasy SUV.

Inteligentna technologia – nowoczesne pojazdy i lepsi kierowcy

Technologie wspomagające kierowcę oraz systemy automatyczne, które posiada koncepcyjny Ford Edge, zdradzają czego można w przyszłości oczekiwać od pojazdów marki Ford. Oparte na pracy czujników, technologie te tworzą podwaliny przyszłych automatycznych modeli samochodów oraz zwiększają bezpieczeństwo i wydajność.

System Fully Assisted Parking Aid to prototypowa technologia oparta na systemie Forda wspomagającym parkowanie (Active Park Assist). Umożliwia on bezstresowe parkowanie pojazdu, bowiem użytkownik musi jedynie nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej lub pilocie zdalnego sterowania. Wykorzystując czujniki ultradźwiękowe system potrafi sam wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe, a także automatycznie wyjechać z takiego miejsca i podjechać do stojącego poza pojazdem kierowcy.

Firma Ford rozpoczęła również prace badawcze nad udoskonaleniem systemów automatycznego omijania przeszkód na drodze (Obstacle Avoidance). Po wykryciu wolno poruszającego się lub nieruchomego obiektu na tym samym pasie jezdni system zamontowany w pojeździe testowym wysyła kierowcy sygnały ostrzegawcze. Jeśli ten nie zareaguje odpowiednio zmieniając kierunek jazdy lub hamując, system automatycznie pokieruje pojazdem i wytraci prędkość, tym samym zapobiegając kolizji.

Adaptacyjny układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania znacznie upraszcza manewrowanie przy niewielkich prędkościach. Jednocześnie prowadzenie pojazdu w każdych warunkach jest bardziej intuicyjne i precyzyjne.

Elegancka, atletyczna stylistyka nadwozia odzwierciedla charakter koncepcyjnego modelu Edge
Opływowe, atletyczne kształty nadwozia nowego, koncepcyjnego Forda Edge zostały bardzo starannie dobrane i dopracowane. Atletyczna sylwetka przypomina biegacza przyczajonego w blokach startowych. Nachylona płaszczyzna osłony chłodnicy harmonijnie łączy się z pokrywą silnika, niejako wymuszając jej muskularny, kompaktowy kształt.

Koncepcyjny Ford Edge posiada nową generację zaawansowanych technologicznie, aktywnych żaluzji wlotu powietrza do komory silnika, które otwierają i zamykają się automatycznie utrzymując optymalną temperaturę pracy jednostki napędowej oraz poprawiając wydajność aerodynamiczną. Unikalne kurtyny powietrzne w dolnej listwie przedniego zderzaka kierują pęd powietrza na boki, sprzed przedniej części pojazdu przez wnęki kół.

Pojazd wyposażony jest w panel instrumentów ręcznie obszyty skórą naturalną, 10-calowy, dotykowy wyświetlacz centralny z aktywowanym głosem samochodowym systemem komunikacji oraz bardzo dynamicznie wystylizowaną konsolę środkową. Wnętrze zostało wykonane z najlepszych materiałów i z niezwykła dbałością o szczegóły, np. górną część deski rozdzielczej, konsoli środkowej oraz paneli drzwiowych obszyto czarną skórą naturalną Nubuck.

– Koncepcyjny Ford Edge ma spełniać oczekiwania globalnego nabywcy, dlatego szczególną uwagę poświęcono stylistyce, wydajności paliwowej, dynamice jazdy oraz technologiom ułatwiającym obsługę i prowadzenie pojazdu, dodaje Joe Hinrichs.

Zdjęcia: Ford