MotoNews.pl

Opel ADAM ROCKS – wersja dla twardzieli

21 lutego 2014

Marka, model | ,
Opel -Adam Rocks 7

Modny i mocny, muskularny i ostry: ADAM ROCKS to mały crossover dla żądnych przygód kierowców, którzy lubią jazdę z otwartym dachem. Zadebiutuje na najbliższym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie (6–16 marca) jako kolejny członek rodziny modelu ADAM. Uzupełniając gamę wersji JAM, GLAM i SLAM, ADAM ROCKS zwiększy już i tak niemal nieograniczone możliwości personalizacji modelu i umocni jego pozycję jako mistrza indywidualizacji. ADAM ROCKS, zaprezentowany jako samochód koncepcyjny 12 miesięcy temu w Genewie, spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem, że nowe kierownictwo firmy szybko podjęło decyzję o wprowadzeniu go na rynek i na tegorocznym salonie ogłosi uruchomienie produkcji seryjnej. ADAM ROCKS będzie dostępny już od lata bieżącego roku.

Najnowsza wersja miejskiego Opla ma 3,74 metra długości. To samochód dla pasjonatów jazdy zarówno po mieście, jak i poza nim. ADAM ROCKS z elektrycznie rozsuwanym brezentowym dachem Swing Top w wyposażeniu standardowym, charakterystycznymi osłonami w dolnej części nadwozia oraz zwiększonym o 15 mm prześwitem otwiera na rynku nową niszę: to pierwszy trzydrzwiowy „kieszonkowy” miejski crossover o długości poniżej 4 metrów. W celu dalszej indywidualizacji wnętrza pojazdu projektanci firmy Opel opracowali nowe elementy stylistyczne, detale wykończenia i wzory tapicerki przeznaczone wyłącznie do wersji ROCKS. Oprócz wielu innowacji podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy – takich jak system automatycznego parkowania bez użycia rąk – w ofercie samochodu kierowca znajdzie także nowej generacji system multimedialny IntelliLink. Umożliwia on połączenie smartfonów typu ANDROID lub Apple iOS z samochodem, który w ten sposób staje się najlepiej skomunikowanym ze światem małym autem, oferowanym w przystępnej cenie.

Wraz z nową, muskularną estetyką wersji ROCKS w modelu ADAM pojawią się także zespoły napędowe nowej generacji. Samochód będzie napędzany zupełnie nowym, trzycylindrowym silnikiem Opla 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ta zaawansowana technicznie jednostka podnosi poprzeczkę dla silników trzycylindrowych pod względem kultury pracy i rozwija moc do 115 KM przy imponującym momencie obrotowym 166 Nm, dostępnym już w niskim zakresie obrotów. Dodatkowym atutem silnika jest wyjątkowo niskie zużycie paliwa, wynoszące 4,3 l/100 km (zgodnie z procedurą testową NEDC; dane wstępne). 1.0 ECOTC Direct Injection Turbo współpracuje z zupełnie nową, wysoce efektywną, kompaktową sześciobiegową przekładnią manualną, zapewniającą wyjątkowo płynną i błyskawiczną zmianę przełożeń.

„ROCKS wprowadza model ADAM na nowe terytorium” – mówi dr Karl-Thomas Neumann, prezes firmy Opel/Vauxhall. „To unikatowy samochód, łączący siłę crossovera z lekkością jazdy z otwartym dachem.”

Podobnie jak pozostałe wersje Opla ADAM ROCKS jest prawdziwym mistrzem indywidualizacji – prawie każdy egzemplarz będzie jedyny w swoim rodzaju. Również w wersji ROCKS ADAM jest najlepiej skomunikowanym małym samochodem, wyposażonym w liczne innowacje. Wraz z nową wersją pojawią się silniki i skrzynie biegów nowej generacji z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi. Tylko tyle i aż tyle! Jesteśmy dumni, że w ciągu zaledwie 12 miesięcy nasz zespół sprawił, że ADAM ROCKS może być jedną z głównych atrakcji Salonu Motoryzacyjnego Genewa 2014.”

Surowy styl indywidualisty
Inspirowany wyczynami sportowców uprawiających parkour, dla których miejska przestrzeń staje się placem zabaw, ADAM ROCKS otwiera nową niszę w segmencie małych samochodów miejskich: to pierwszy miniaturowy trzydrzwiowy crossover. Najmniejszy konkurencyjny model jest o około 40 cm dłuższy. Surowa estetyka, wyższy prześwit i muskularne proporcje, a także dach Swing Top pozwalający cieszyć się jazdą z otwartym nadwoziem spodobają się kierowcom lubiącym czasem wyrwać się poza miasto i sieć asfaltowych ulic.

Wyraziste proporcje pojazdu to zasługa zwiększonego o 15 mm prześwitu i poszerzonego nadwozia o „męskiej” estetyce. Elementy podwozia i zawieszenia poddano modyfikacji lub zmieniono ich parametry. Dotyczy to amortyzatorów, sprężyn, geometrii tylnego zawieszenia oraz bezpośredniej charakterystyki układu kierowniczego. Z wyższym i szerszym nadwoziem harmonizują standardowe 17‑calowe lub opcjonalne 18‑calowe obręcze kół wykonane z lekkiego stopu. Wygląd nadwozia można dodatkowo spersonalizować nowymi nakładkami na felgi „Wild” oraz kolorami lakieru zarezerwowanymi dla wersji ROCKS.

Masywna i muskularna estetyka samochodu została podkreślona biegnącymi wokół całego nadwozia ochronnymi nakładkami w kolorze antracytu. Trapezowaty grill z chromowaną listwą z emblematem marki jest osadzony we wspomnianej nakładce, z którą kontrastują również srebrne, ale matowe ramki w kształcie bumerangu, otaczające światła przeciwmgielne i kierunkowskazy z przodu oraz światła cofania i przeciwmgielne z tyłu. LEDowe światła do jazdy dziennej oraz tylne światła także należą do wyposażenia standardowego. Całości wizerunku dopełniają srebrne osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz wyraźnie wyeksponowana, chromowana końcówka wydechu.

Podobnie jak reszta wersji modelu ADAM ROCKS jest mistrzem indywidualizacji. Górna część nadwozia optycznie oddzielona od dolnej – tak samo jak w wersjach JAM, GLAM i SLAM – pozwala łączyć różne kolory nadwozia i dachu. Wraz z wersją ADAM ROCKS firma Opel wprowadza nowe kolory lakieru, takie jak jaskrawożółty „Goldbusters”. Na paletę kolorystyczną składa się teraz łącznie 18 kolorów nadwozia i 6 kolorów dachu.

Przyjemność z jazdy z otwartym dachem w mieście i poza nim
Mimo surowego indywidualnego stylu ROCKS pozwala na takie ekstrawagancje jak jazda z otwartym dachem. W tym celu wystarczy złożyć stanowiący wyposażenie standardowe brezentowy dach Swing Top. Po naciśnięciu przycisku na desce rozdzielczej w ciągu zaledwie 5 sekund dach składa się aż do słupków C. Ten elegancki system nie wpływa negatywnie na sztywność nadwozia ani na funkcjonalność samochodu. Złożony dach nie przeszkadza w otwarciu tylnej klapy, nie zabiera też miejsca w bagażniku.

Cały moduł dachu został dopracowany pod kątem skutecznego wyciszenia wnętrza, a w solidnym trójwarstwowym poszyciu zastosowano neoprenową warstwę środkową, zapewniającą ochronę przed deszczem i chłodem oraz trwałość. Dach Swing Top jest dostępny w trzech kolorach – czarnym, ciemnobrązowym (Sweet Coffee) i jasnobrązowym (Light Oak) – które można łączyć z różnymi kolorami nadwozia.

Unikatowe wnętrze z bezkonkurencyjnym systemem łączności pokładowej
Wnętrze samochodu zwraca uwagę wyrazistym charakterem. Zaprojektowano dwie nowe opcje wykończenia wnętrza, zarezerwowane tylko dla tej wersji modelu. Ekskluzywne rozwiązania stylistyczne w miniaturowym pogromcy miejskich szlaków dotyczą zestawu wskaźników, kolorów tapicerki foteli i drzwi oraz innych detali wykończenia. Jedna ze wspomnianych wersji pochodzi bezpośrednio z koncepcyjnej wersji ADAM ROCKS zaprezentowanej w ubiegłym roku i obejmuje: sportowo-elegancką, jasno orzechową tapicerkę foteli i drzwi, skórzane pokrycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego oraz detale wykończenia „Surf”. W drugiej wersji zastosowano eleganckie wzornictwo Coffee Bean, czyli ciemny brąz foteli i czerń kabiny ożywione jasnoniebieskimi szwami. Ponadto w modelu ADAM ROCKS oferowane są niemal wszystkie opcje personalizacji wnętrza dostępne w pozostałych wersjach modelu.

ADAM ROCKS jest wyposażony w wyrafinowany system multimedialny IntelliLink, oferujący najnowocześniejsze opcje łączności i dostęp do aplikacji. IntelliLink jest w pełni kompatybilny z najnowszymi smartfonami typu ANDROID i Apple iOS. Umożliwia on podłączenie zewnętrznych urządzeń przez USB i Bluetooth i strumieniową transmisję dźwięku. W skład systemu wchodzi 7‑calowy kolorowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości i siedem głośników. IntelliLink w modelu Opel ADAM ROCKS zapewnia dostęp do nawigacji BringGo oraz do aplikacji Stitcher i TuneIn. Po podłączeniu urządzenia z systemem Apple iOS wybranymi funkcjami można sterować przez polecenia głosowe SIRI EYES FREE (dostępne w językach, z którymi współpracuje funkcja SIRI). Kierowca może na przykład odsłuchiwać przychodzące wiadomości SMS lub dyktować wiadomości do wysłania bez odrywania wzroku od drogi, a rąk – od kierownicy. IntelliLink to wyróżniana nagrodami, bezpieczna i prosta w obsłudze technologia oferowana w zadziwiająco przystępnej cenie. Sprawia ona, że ROCKS jest najlepiej skomunikowanym ze światem małym samochodem na rynku, podobnie jak pozostałe wersje Opla ADAMa.

Supernowoczesny, zupełnie nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, rozwijający moc nawet 115 KM

ADAM ROCKS będzie napędzany zupełnie nowym, trzycylindrowym silnikiem Opla 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Poziom hałasu i wibracji generowanych przez jednostkę, która pod wieloma względami przewyższa nawet swoich czterocylindrowych rywali, należy do najniższych wśród silników trzycylindrowych. Ten silnik nowej generacji imponuje także wysokim momentem obrotowym dostępnym w niskim zakresie obrotów: 166 Nm już od 1800 obr./min. Najważniejsze rozwiązania decydujące o efektywności kompaktowego, wykonanego w całości z aluminium silnika z jednowlotową turbosprężarką to bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu, odłączana pompa cieczy chłodzącej i zintegrowany kolektor wydechowy. Oszczędzająca paliwo technologia Start/Stop oferowana jest w standardzie jako integralna część systemu. Nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo jest dostępny w dwóch wariantach różniących się mocą: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Zużycie paliwa to zaledwie 4,3 l/100 km – świetny wynik jak na silnik benzynowy (mierzone zgodnie z procedurą testów NEDC; dane wstępne). Nowa jednostka jest najmocniejsza w ofercie silników benzynowych ADAM, obok trzech znanych już wolnossących silników czterocylindrowych (1.2 l 51 kW/70 KM 115 Nm oraz 1.4 l 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM, z których każdy posiada 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego).

Wraz z modelem ADAM ROCKS debiutują nie tylko nowe silniki, ale także skrzynie biegów. Obydwie wersje silnika 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo współpracują z zupełnie nowymi, kompaktowymi sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. Skrzynie te zostały opracowane pod kątem poprawy efektywności (poprzez obniżenie tarcia wewnętrznego) i kultury pracy (czyli komfortu, tempa, precyzji i płynności zmiany przełożeń).

Sprzedaż ADAM ROCKS po genewskiej premierze rozpocznie się na początku lata. Wtedy także zostaną ogłoszone jego ceny. Uruchomienie produkcji w Eisenach (Niemcy) zaplanowano na sierpień 2014 r.

Zdjęcia: Opel