MotoNews.pl

Nowy Mercedes-AMG GT: dla entuzjastów prawdziwie sportowych samochodów

15 września 2014

Mercedes AMG GT 23

Pierwszy pojazd Mercedesa był samochodem wyścigowym. Jego najnowszy potomek – Mercedes-AMG GT – kontynuuje to historyczne dziedzictwo i debiutuje w nowej dla marki AMG klasie aut sportowych. To drugi model opracowany w całości przez inżynierów z Affalterbach. Jego koncepcja, z aluminiowym nadwoziem, umieszczonym z przodu, cofniętym w stronę kabiny silnikiem AMG V8 biturbo o mocy 462 lub 510 KM, skrzynią biegów przy tylnej osi (układ transaxle) oraz aluminiowym nadwoziem, zapewnia fascynującą dynamikę. Mercedes-AMG GT łączy prawdziwie torowe emocje z wygodą na co dzień i wydajnością, która wyznacza nowe standardy w segmencie. Ma wszystko, czego można oczekiwać od autentycznego samochodu sportowego – od charakternej stylizacji i technologii ze świata motorsportu aż po wzorowy balans oraz mocarny silnik.

Sercem Mercedesa-AMG GT jest nowa, 4-litrowa jednostka AMG V8 biturbo, która z dziką ochotą reaguje na wciśnięcie pedału gazu, zapewnia imponującą siłę napędową już od niskich obrotów i wyśmienite osiągi. Sprint do “setki” w 3,8 s czy prędkość maksymalna równa 310 km/h w połączeniu z porywającą dynamiką jazdy bez wątpienia przełożą się na wyjątkowo niskie czasy okrążeń na torze. Równocześnie dwuosobowe coupe jest wygodnym i niezawodnym towarzyszem codziennej eksploatacji – ma funkcjonalny bagażnik, zapewnia wysoki poziom komfortu podczas długich podróży, a jego wyposażenie obejmuje szeroki zakres systemów wspomagających z rodziny Mercedes-Benz Intelligent Drive.

Dane techniczne modelu Mercedes-AMG GT S Mercedes-AMG GT w skrócie:

  • Pojemność skokowa 3982 ccm 3982 ccm
  • Moc maks. 375 kW (510 KM) przy 6250 obr./min (6000-6500 obr./min), 340 kW (462 KM) przy 6000 obr./min
  • Maks. moment obr. 650 Nm przy 1750-4750 obr./min (1750-5000 obr./min) 600 Nm przy 1600-5000 obr./min
  • Śr. zużycie paliwa (NEDC) 9,4 l/100 km 9.3 l/100 km
  • Emisja CO2 219 g/km 216 g/km
  • Masa własna (EC) 1570 kg/ 1645 kg/1540 kg / 1615 kg
  • Stosunek mocy do masy 3,08 / 3,22 kg/KM 3,33/ 3.49 kg/KM
  • Przyspieszenie:0-100 km/h 3,8 s 4,0 s
  • Prędkość maks. 310 km/h, 304 km/

Połączenie aluminiowej ramy przestrzennej, silnika V8 biturbo z suchą miską olejową, siedmiobiegowej, zautomatyzowanej przekładni dwusprzęgłowej w układzie transaxle, blokady dyferencjału, sportowego zawieszenia z podwójnymi wahaczami wykonanymi z aluminium oraz niskiej masy własnej – 1540 kg – zapewnia GT torowe osiągi. Koncepcja umieszczonego z przodu, cofniętego w stroną kabiny silnika oraz przekładni zamontowanej przy tylnej osi pozwoliła uzyskać korzystny rozkład mas (47:53), co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości przekłada się na agresywne prowadzenie i wysokie prędkości w zakrętach. Pod względem współczynnika mocy do masy – około 3,3 kg/KM – model należy do klasowej czołówki, a pod względem zużycia paliwa – średnio 9,3 l/100 km (cykl NEDC) – ustanawia nowe wzorce wydajności w swoim segmencie.

Design: sportowe emocje i zmysłowa przejrzystość

Nowy Mercedes-AMG GT w zmysłowej formie spaja emocje i dynamikę. Dwuosobowe coupe ma typowe dla aut tylnonapędowych proporcje – z długą maską z dodatkowymi wybrzuszeniami, przesuniętą do tyłu kabiną, dużymi kołami oraz szerokim tylnym pasem. Duża tylna klapa zapewnia wygodny dostęp do praktycznej przestrzeni bagażowej o pojemności 350 litrów, mieszczącej dwie torby golfowe. Poprzeczna, aluminiowa belka za fotelami chroni bagaż przed przesuwaniem się podczas hamowania.

Muskularny i dynamiczny

Zdecydowane, atletyczne rysy sprawiają, że GT nawet w bezruchu wygląda dynamicznie. Widziany z boku, zwraca uwagę opadającą linią dachu, muskularnymi nadkolami i bocznymi wlotami powietrza przedzielonymi dwiema płetwami. Te ostatnie są wizytówką sportowych aut Mercedes-Benz. W tylnej partii karoserii styliści celowo uniknęli wyraźnych, poziomych linii – w rezultacie coupe wygląda wyjątkowo lekko, a wyprofilowanie zderzaka zdaje się je dodatkowo poszerzać. Dzięki umieszczeniu tablicy rejestracyjnej we wgłębieniu zderzaka klapa ma czystą formę, co pozwala jeszcze lepiej wyeksponować trójramienną gwiazdę. GT wyróżnia się również wysuwanym spojlerem, niewidocznym na postoju. Całość wieńczy dyfuzor ze zintegrowanymi rurami wydechowymi i ozdobną listwą w kolorze matowego srebra, nawiązującą do motywu litery “A” z przodu. Kreatywna interakcja między poszczególnymi elementami nadaje coupe wyjątkową pewność siebie – z przodu definiują je trójwymiarowa, diamentowa osłona chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą Mercedesa, emblemat AMG i LED-owe, wysokowydajne lampy z charakterystycznymi “brwiami”. Imponujące wloty powietrza zapewniają odpowiedni dopływ powietrza do elementów układu chłodzenia, a przedni spojler obniża i poszerza optycznie sylwetkę samochodu.

W wersji GT jest on lakierowany w kolorze nadwozia, a w GT S pokrywa go lśniąca czerń. Co więcej, klienci mają do wyboru szereg dodatków pozwalających na indywidualizację nadwozia: pakiety dodatków chromowanych, czarnych lub wykonanych z włókien węglowych. Poza funkcjami estetycznymi ospojlerowanie odgrywa kluczową rolę w aerodynamice karoserii. Przedni spojler odpowiada nie tylko za ograniczenie unoszenia, ale kieruje też powietrze do chłodnic. Specjalne kanały doprowadzają je również do hamulców. Osłony pokrywające dużą część podwozia zapewniają efektywny przepływ powietrza pochodzącego z chłodnicy oleju oraz płynącego w kierunku tylnego dyfuzora. W połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem, którego ustawienie dostosowane jest do prędkości i trybu jazdy, dyfuzor skutecznie ogranicza unoszenie w obrębie tylnej osi. Szerokie, płaskie lampy z sekwencyjnie zapalanymi kierunkowskazami odzwierciedlają najnowocześniejszą technologię GT. 18 diod LED po obu stronach uruchamia się osobno jedna po drugiej w kierunku na zewnątrz klosza, gdy tylko kierowca zasygnalizuje zamiar skrętu.

Wnętrze: zmysłowa perfekcja

Wnętrze sygnalizuje sprinterskie zdolności nowego GT w równie emocjonujący, zmysłowy sposób. Po otwarciu drzwi kierowcę wita komunikat na ekranie rozdzielającym dwa zatopione w tubach wskaźniki, w tym wyskalowany do 320 km/h prędkościomierz. Wzrok natychmiast przykuwają wysmakowane detale, takie jak okrągłe otwory wentylacyjne czy szeroka konsola środkowa, której kształt przywodzi na myśl wlot powietrza typu NACA. Jej powierzchnia może być wykończona srebrnym chromem, matowym lub lśniącym włóknem węglowym, matowosrebrnym włóknem szklanym lub diamentową czernią z efektem trójwymiarowym. Ten ostatni uzyskano dzięki metodzie CVD (chemicznego osadzania z fazy gazowej). Co to oznacza? W temperaturze rzędu 1000 st. Celsjusza metal szlachetny reaguje z lśniącą, chromowaną powierzchnią, tworząc wytrzymałą i odporną na zarysowania warstwę. Deska rozdzielcza w kształcie skrzydła poszerza optycznie wnętrze, a wgłębione panele drzwi tylko potęgują to wrażenie. Ale nie tylko dlatego GT jawi się jako rasowa, kunsztownie wykonana maszyna – na kierowcę czeka tu mięsista, trójramienna kierownica z pierścieniem na godzinie 12 i wykonanymi z aluminium łopatkami zmiany biegów oraz otulający ciało, nisko zamocowany fotel ze zintegrowanym zagłówkiem, pokryty mieszanką skóry ARTICO i czarnej tkaniny.

Atencję, jaką projektanci AMG przywiązali do detali, zdradza konsola AMG DRIVE UNIT: ułożenie przycisków przywodzi na myśl układu cylindrów w silniku V8, a najważniejszy z nich, służący do uruchamiania jednostki napędowej, został usytuowany z lewej strony i otrzymał czerwone podświetlenie. Obok spoczywają przyciski do sterowania siłą tłumienia i układem ESP®. Po prawej stronie zlokalizowano natomiast sterowanie głośnością, funkcją ECO start/stop oraz – zależnie od wyposażenia – pracą wydechu. Opierając rękę na podłokietniku, kierowca ma w zasięgu gładzik ułatwiający sterowanie multimediami oraz kontroler COMAND, a dalej – dźwignię zmiany biegów E-SELECT. Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się ekran systemu multimedialnego średnicy 7 lub 8,4 cala (17,78 lub 21,33 cm; zależnie od wersji), a także przyciski do uruchamiania podgrzewania foteli, świateł awaryjnych oraz sterowania aktywnym tylnym spojlerem. Model GT S wyróżnia się jeszcze bogatszym wyposażeniem, w tym wskaźnikami z prędkościomierzem wyskalowanym do 360 km/h i czerwonymi akcentami, kierownicą pokrytą czarną skórą nappa oraz mikrofibrą DINAMICA, tapicerką foteli ARTICO/DINAMICA, a także podłokietnikiem z wytłoczonym logo AMG (nie dotyczy tapicerki ARTICO/DINAMICA).

Nowo opracowany silnik AMG V8 biturbo o pojemności 4 litrów

Serce nowego GT budzi się za naciśnięciem przycisku – już dźwięk, jaki wydaje w momencie rozruchu, przyprawia o gęsią skórkę. 4-litrowy motor V8 biturbo powstał specjalnie z myślą o nowym modelu Mercedes-AMG. Jako najnowszy członek rodziny jednostek Mercedes-Benz BlueDIRECT, ma on nowoczesną, lekką konstrukcję i legitymuje się wysoką wydajnością. Towarzyszy mu przy tym niepowtarzalna ścieżka dźwiękowa AMG, wyśmienita reakcja na gaz oraz imponująca siła napędowa. Nowa V-ósemka wyróżnia się precyzyjnym oddawaniem mocy, porównywalnym z silnikami wolnossącymi. Kierowca docenia jej możliwości szczególnie w trybach M i Race – liniowa charakterystyka pomaga kontrolować dozowanie siły napędowej, a wyrafinowanie sterowanie uwzględnia aktualne warunki jazdy i dostosowuje reakcję na gaz do generowanych sił poprzecznych. V-ósemka ma pojemność 3982 ccm i jest konstrukcyjnie zbliżona do 2-litrowej jednostki turbo AMG, montowanej do modeli A 45 AMG, CLA 45 AMG oraz GLA 45 AMG. Oba silniki mają ten sam stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka, odpowiadający za ich wysokoobrotową naturę. Za zasilanie odpowiada trzecia generacja bezpośredniego wtrysku benzyny z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Wydajny, ekonomiczny motor 4.0 V8 biutrbo AMG spełnia normę emisji spalin Euro 6 i limit emisji cząstek stałych, który zacznie obowiązywać od 2016 roku.

Pierwszy silnik auta sportowego z turbo pomiędzy głowicami i suchą miską olejową

Nowa jednostka AMG jest wspomagana dwiema turbosprężarkami, które nie są montowane na zewnątrz, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. W efekcie jej konstrukcja ma kompaktowe wymiary, odznacza się optymalną reakcją układu doładowania i niską emisją spalin. Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową pozwoliło zamontować silnik niżej, a co za tym idzie – obniżyć środek ciężkości i umożliwić uzyskanie wyższego przyspieszenia bocznego. Przy okazji, takie rozwiązanie zapewnia optymalne smarowanie nawet w szybko pokonywanych zakrętach.

Sportowy układ wydechowy z aktywnymi klapami

Emocjonujący i rozpoznawalny – dźwięk silnika to dla Mercedes-AMG immanentny czynnik determinujący charakter samochodu i przyjemność z jazdy. Nowy Mercedes-AMG GT S jest standardowo wyposażony w sportowy układ wydechowy AMG z aktywnymi klapami (opcja dla wersji GT). Pozwalają one zmieniać brzmienie wydechu zależnie trybu jazdy – od komfortowego i zrelaksowanego, w sam raz na dalekie podróże, do głębokiego i przeszywającego. Do bezpośredniego sterowania pracą układu wydechowego służy osobny przycisk na konsoli AMG DRIVE UNIT.

7-biegowa, zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa przy tylnej osi

W kwestii przeniesienia napędu Mercedes-AMG polega na koncepcji skrzyni biegów zamontowanej przy tylnej osi (tzw. układ transaxle), sprawdzonej już w przypadku SLS-a AMG. Efektem jest korzystny rozkład mas – 47 proc. przypada na oś przednią, a 53 proc. na tylną. Wydajność, sprawność i precyzja 7-stopniowej skrzyni AMG SPEEDSHIFT DCT zostały na potrzeby nowego modelu jeszcze bardziej udoskonalone, a szeroka rozpiętość przełożeń pozwala w pełni wykorzystać ogrom siły napędowej silnika V8. Z jednej strony układ napędowy został stworzony z myślą o bezkompromisowej jeździe sportowej, z drugiej spełnia rygorystyczne wymagania w zakresie przydatności na co dzień, poziomu hałasu, komfortu czy zużycia paliwa. Kierowca może dostosować charakter GT do swoich upodobań, korzystając z AMG DYNAMIC SELECT. Do wyboru jest do pięciu trybów jazdy: “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport), “S+” (Sport Plus), zupełnie nowy “I” (Individual) oraz zarezerwowany dla modelu GT S program “Race”, skonfigurowany do jazdy typowo torowej. Naciskając przycisk “M”, kierowca może przejść do ręcznej zmiany biegów niezależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy.

Elektronicznie sterowana blokada dyferencjału tylnej osi – standardowa w modelu GT S

Mercedes-AMG GT jest standardowo wyposażony w mechaniczną blokadę dyferencjału tylnej osi (tzw. szperę – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu), zapewniającą wyśmienitą trakcję w zakrętach i wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach. Model GT S otrzymuje natomiast blokadę sterowaną elektronicznie – jeszcze szybszą i bardziej czułą niż układ czysto mechaniczny. System wykorzystuje zmienny efekt blokowania dyferencjału w trakcie przyspieszania, a jego działanie jest dopasowane do aktualnych warunków jazdy oraz przyczepności nawierzchni.

Sportowe zawieszenie z podwójnymi wahaczami

Bezkompromisowe prowadzenie i komfort na długich trasach. Torowe osiągi i praktyczność na co dzień. Nowy Mercedes-AMG GT to wszechstronna maszyna – jego projektanci skupili się na spójnym działaniu poszczególnych układów mechanicznych i elektronicznych, takich jak zawieszenie, 3-stopniowy system ESP®, układ kierowniczy, aerodynamika, ogumienie czy hamulce. DNA modelu garściami czerpie z technologii SLS-a AMG, jednego z najbardziej uznanych supersportowych aut ostatnich lat. Połączenie zawieszenia opartego na podwójnych wahaczach z przodu i z tyłu, korzystnego rozkładu mas oraz nisko położonego środka ciężkości zapewnia znakomity balans oraz zwinne, pozbawione wahań reakcje. W celu ograniczenia masy nieresorowanej wahacze, zwrotnice i piasty wszystkich czterech kół wykonano z kutego aluminium. Sztywna konstrukcja ogranicza elastyczne ruchy kół – ich precyzyjne prowadzenie pozwala uzyskać zarówno wysokie prędkości w zakrętach, jak i optymalne wyczucie drogi. Ekstremalnie bezpośrednie połączenie amortyzatorów z tylnymi piastami zmniejsza wibracje oraz niepożądane zmiany w pochyleniu kół. Celem projektantów Mercedes-AMG było tu wypracowanie neutralnego zachowania i określonych, przewidywalnych reakcji na granicy przyczepności opon.

Mercedes-AMG GT S z elektroniczną kontrolą tłumienia

Wariant GT S jest standardowo wyposażony w sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektroniczną regulacją siły tłumienia (opcja dla modelu GT). Kierowca może wybrać tryb resorowania za naciśnięciem przycisku na konsoli AMG DRIVE UNIT lub korzystać z trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Dostępne są trzy programy: “Comfort”, “Sport” oraz “Sport plus”. Sportowy układ kierowniczy z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości ma zmienne przełożenie – zapewnia zwinniejsze reakcje auta przy niskich prędkościach i wygodę prowadzenia podczas jazdy autostradowej. Co istotne, praca wspomagania nie reaguje tylko na zmianę prędkości jazdy, ale również na przyspieszenie boczne oraz aktualny tryb jazdy AMG DYNAMIC SELECT. 3-stopniowy system ESP® z programami “ESP ON”, “ESP SPORT Handling Mode” oraz “ESP OFF” działa w perfekcyjnej harmonii z blokadą dyferencjału i jest optymalnie skonfigurowany pod kątem dynamiki jazdy oraz bezpiecznego prowadzenia.

Opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS dla modelu GT S

Układ napędowy Mercedesa-AMG GT został seryjnie uzbrojony w specjalnie zestrojony amortyzator, tłumiący niepożądane przechyły całego napędu, w tym przekładni. Ich ograniczenie pozytywnie wpływa zarówno na komfort jazdy, jak i na prowadzenie samochodu. Odmiana GT S jest na życzenie dostępna z pakietem AMG DYNAMIC PLUS, który dodatkowo potęguje sportowe walory nowego modelu. Pakiet ten obejmuje aktywne poduszki silnika i skrzyni biegów. Pełnią one istotną funkcję w przypadku układu transaxle – miększe poduszki zwiększają komfort, zapewniając skuteczniejszą izolację wibracji, jednak sportowy charakter wymaga twardszej konfiguracji. Mercedes-AMG rozwiązał ten problem, stosując aktywne poduszki, których sztywność zmienia się na bieżąco zależnie od warunków jazdy. Za ich sterowanie odpowiada specjalna jednostka AMG CHASSIS CONTROLLER (ACC), która analizuje sytuację na bazie danych z magistrali CAN i jest połączona z elektroniczną blokadą dyferencjału tylnej osi. AMG poszło nawet o krok dalej – poduszki silnika i skrzyni są sterowane niezależnie od siebie. W rezultacie zapewniają jeszcze lepszą dynamikę jazdy. Pakiet AMG DYNAMIC PLUS obejmuje również sztywniejsze nastawy zawieszenia, większy negatyw (ujemny kąt pochylenia) kół przedniej osi oraz ostrzejsze zestrojenie wspomagania kierownicy, zapewniające jeszcze bardziej zwarte zachowanie na drodze. Całość uzupełniają żółte akcenty na panelu wskaźników.

Opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy

Skuteczne wytracanie prędkości niezależnie od liczby hamowań – to zasługa wysokowydajnego, kompozytowego układu hamulcowego. Mercedes-AMG jest zaopatrzony w komplet wewnętrznie wentylowanych, perforowanych tarcz o średnicy 360 mm, a odmiana GT S ma przednie o średnicy zwiększonej do 390 mm oraz polakierowane na czerwono zaciski. Na życzenie obie wersje są oferowane z ceramiczno-kompozytowym układem hamulcowym – lżejszym i bardziej wytrzymałym, a przy tym jeszcze skuteczniejszym. Wykorzystuje on ceramiczne tarcze o średnicy 402 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Kute obręcze i sportowe ogumienie w opcji

Standardowo model GT przemieszcza się na 10-ramiennych felgach z lekkich stopów o wymiarach 9 x 19 cali z przodu (opony w rozmiarze 255/35) i 11 x 19 cali z tyłu (odpowiednio, 295/35). Wariant GT S ma obręcze w rozmiarze 9 x 19 cali i ogumienie 265/35 na osi przedniej oraz 11 x 20 cali i 295/30 na tylnej. Dla obu wersji przeznaczono szeroką ofertę opcjonalnych felg, w tym ultralekkie, kute obręcze w kolorze matowej czerni. W połączeniu z pakietem AMG DYNAMIC PLUS model GT S na życzenie występuje ze sportowymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2, idealnymi dla ambitnych kierowców użytkujących swoje auto na zamkniętych torach.

Aluminiowa rama przestrzenna i inteligentnie dobrane materiały

Mercedes-AMG GT ma inteligentną, lekką konstrukcję – jego rama przestrzenna w ponad 90 proc. składa się z aluminium. Tylną klapę wykonano ze stali, a przedni odcinek podłogi – z wyjątkowo lekkiego magnezu. Nadwozie samochodu waży jedynie 231 kilogramów i wyznacza pod tym względem nowe standardy w segmencie sportowych aut. Równocześnie legitymuje się wysoką odpornością na zginanie i sztywnością skrętną, skutecznie izolując siły wzdłużne i poprzeczne pochodzące od układu napędowego oraz zawieszenia. Aluminiowa rama przestrzenna jest też gwarantem wysokiego poziomu pasywnego bezpieczeństwa. Mercedes-AMG GT jest wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen, a jego 4-litrowy silnik V8 biturbo powstaje w manufakturze Mercedes-AMG w Affalterbach.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Marka spod znaku gwiazdy jest pionierem motoryzacyjnych technologii – w tym tych z zakresu bezpieczeństwa. Mercedes-AMG GT otrzymał szereg systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa stosowanych już w najnowszej Klasie S. Jego wyposażenie obejmuje układy COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, a także zestaw poduszek czołowych, kolanowych, bocznych poduszek chroniących miednicę i tułów oraz kurtyn okiennych dla kierownicy i pasażera. Lista opcji zawiera m.in.:

  • Adaptive Highbeam Assist
  • PRE-SAFE® system
  • PARKTRONIC
  • kamerę cofania
  • pakiet Lane Tracking (zaw. Lane Keeping Assist i Blind Spot Assist)
  • Blind Spot Assist
  • Traffic Sign Assist (standardowy w autach z systemem multimedialnym COMAND Online)

Zdjęcia: Mercedes-Benz