MotoNews.pl

Nowy Ford Mondeo

16 października 2014

Marka, model | ,
Ford Mondeo 7

Wraz z nowym Fordem Mondeo debiutuje nowa technologia wykrywania pieszych, która pomaga zredukować skutki wypadków, a w niektórych przypadkach całkowicie im zapobiega.

Oprócz systemu Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, nowy Ford Mondeo oferuje najbardziej zróżnicowaną gamę jednostek napędowych, w tym pierwszą wersję tego modelu z napędem hybrydowym. Na początku przyszłego roku pojawi się również odmiana napędzana 210-konnym silnikiem TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania.

Nowy Ford Mondeo, dostępny w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz stworzonej specjalnie na potrzeby rynku europejskiego odmianie kombi, wyróżnia się wysoką jakością wykonania, zaawansowanymi technologiami, w tym adaptacyjnymi reflektorami LED, nadmuchiwanymi pasami bezpieczeństwa oraz wielokonturowymi fotelami, a także wyrafinowaną stylizacją.

„Nowy Ford Mondeo jest najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem Forda wprowadzonym do sprzedaży w Europie,” powiedział Ulrich Koesters, dyrektor linii pojazdów, Ford of Europe. „Elementy, takie jak system Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection dbają o bezpieczeństwo kierowców podczas jazdy po zatłoczonych centrach miast.”

Wykrywanie pieszych
Nowy, opracowany przez Forda system Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection wykrywa osoby znajdujące się na drodze przed autem oraz pieszych, którzy przekraczają tor ruchu pojazdu, a następnie automatycznie aktywuje układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do uniknięcia kolizji. System przetwarza informacje zgromadzone przez kamerę zainstalowaną za przednią szybą oraz radar umieszczony w przednim zderzaku i porównuje je z danymi zgromadzonymi w bazie, aby odróżnić „kształty osób” od typowych obiektów i elementów scenerii znajdujących się w pobliżu drogi.

Jeśli układ wykryje pieszego poruszającego się przed samochodem i oszacuje, iż może dojść do zderzenia, kierowca Forda Mondeo otrzyma wstępne ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Jeśli kierowca nie zareaguje w odpowiedni sposób, system skróci czas potrzebny na aktywowanie hamulców, zmniejszając odległość pomiędzy klockami hamulcowymi i tarczami. Jeśli prowadzący nadal nie reaguje, układ automatycznie uruchamia hamulce, aby wytracić prędkość.

Inżynierowie przetestowali system na zamkniętym torze, używając manekinów rzeczywistych rozmiarów. Eksperci przez wiele miesięcy sprawdzali również działanie układu w rzeczywistych warunkach na drogach całego świata, aby potwierdzić jego niezawodność.

„Testy w realnych warunkach miały dla nas ogromne znaczenie. Na ulicach można spotkać pieszych o różnym wzroście, różnej wadze i o wielu różnych posturach,” powiedział Gregor Allexi, inżynier ds. bezpieczeństwa aktywnego, Ford of Europe. „Pokonaliśmy ponad 500 000 kilometrów, aby mieć pewność, iż działanie systemu Pedestrian Detection zostało sprawdzone w wielu zróżnicowanych sytuacjach i z udziałem osób o różnej budowie ciała.”

W celu złagodzenia skutków zderzenia lub zapobiegnięcia kolizji z pojazdem jadącym z przodu, nowy Ford Mondeo rozpocznie również automatyczne hamowanie. System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop działa do prędkości 40 km/h. Przy wyższych prędkościach do akcji wkracza nowy system Pre-Collision Assist, który za pomocą radaru i kamery skanuje obszar przed Fordem Mondeo, a w razie konieczności automatycznie aplikuje maksymalną siłę hamowania, aby zapobiec uderzeniu w tył poprzedzającego pojazdu lub złagodzić skutki uderzenia.

Technologia radarowa jest również wykorzystywana przez nową funkcję Distance Indication oraz inteligentny tempomat. System Distance Indication za pomocą intuicyjnego w obsłudze interface’u informuje kierowcę o odległości, jaka dzieli Forda Mondeo od samochodu jadącego z przodu. Z kolei inteligentny tempomat pozwala na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu.

Dodatkowo, kamera zainstalowana na pokładzie nowego Forda Mondeo jest wykorzystywana przez system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który wspiera ruchy kołem kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy, a także przez system rozpoznawania znaków drogowych, który pokazuje na wyświetlaczu informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.

Bogata oferta jednostek napędowych

W gamie jednostek napędowych oferowanych w nowym Fordzie Mondeo znajdzie się silnik 1,5 litra EcoBoost, jednostka 2,0 litra EcoBoost, jak również wydajna i zaskakująco mocna konstrukcja benzynowa 1,0 litra EcoBoost, która już trzeci raz z rzędu została nagrodzona tytułem najlepszego silnika na świecie „International Engine of the Year”.

Ford Mondeo będzie również oferowany z jednostką wysokoprężną 2,0 TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania. Silnik rozwija 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Na rynku pojawi się również model ECOnetic Technology napędzany silnikiem Diesel o pojemności 1,6 litra. Szacowana emisja CO2 wyniesie 94 g/km, co będzie jednym z najlepszych wyników w klasie. Ofertę uzupełni konstrukcja 2,0 litra TDCi w wersji o mocy 150 i 180 KM.

Z kolei czterodrzwiowy Ford Mondeo Hybrid zostanie wyposażony w specjalnie przygotowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów, silniki elektryczne oraz akumulator litowo-jonowy 1,4 kWh. Emisja CO2 będzie wynosiła w tym przypadku 99 g/km.

W całej gamie silnikowej inżynierowie Forda zmiejszyli zużycie paliwa i ekologiczną o nawet 14 procent, stosując takie układy, jak na przykład aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika.

Dynamika
Nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem tej firmy zbudowanym na opracowanej przez Forda globalnej platformie segmentu C/D. Samochód otrzymał również nowe, niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, które zapewnia wyższy komfort jazdy i większą dynamikę.

Uzupełnieniem nowej płyty podłogowej i nowej struktury nadwozia jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego – zastosowane w Fordzie Mondeo po raz pierwszy – oraz zoptymalizowany układ zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania, który pozwala skrócić drogę hamowania ze 100 km/h o ponad 1 metr.

„Dzięki strukturze nadwozia, która jest o 10 procent sztywniejsza niż w modelu poprzedniej generacji oraz technologiom poprawiającym prowadzenie, jak na przykład układ poprawiający stabilność na zakrętach TVC, stworzyliśmy najbardziej wszechstronnego i zwrotnego Forda Mondeo w historii,” powiedział Koesters.

Bardziej wytrzymałe nadwozie i zaawansowane materiały
Nowy Ford Mondeo wykorzystuje zaawansowane materiały i techniki produkcyjne, aby zaoferować wyższą wytrzymałość i wyższy poziom bezpieczeństwa, przy jednoczesnym zredukowaniu masy własnej i zwiększeniu wydajności ekologicznej.

Inżynierowie Forda zastosowali hydroformowaną stal o wysokiej wytrzymałości w słupkach A i B oraz w relingach dachowych, co jest ewenementem w branży motoryzacyjnej. Nowa, magnezowa struktura wewnętrzna pokrywy bagażnika w modelach cztero- i pięciodrzwiowych pozwala zaoszczędzić około 40 procent masy własnej w porównaniu z elementami wykonanymi ze stali.

Kolejnym elementem, który pozwala zaoszczędzić do 115 kg w modelach z silnikiem 1,5 litra EcoBoost jest pochodzący z recyklingu pochłaniacz energii (Front Energy Absorber) – pierwszy tego typu system opracowany przez Forda pozwala spełnić wymagania z zakresu ochrony pieszych zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Ford Mondeo z silnikiem 1,5 litra EcoBoost jest o 25 kilogramów lżejszy od modelu 1,6 litra EcoBoost poprzedniej generacji, przy czym 80 procent zaoszczędzonej masy własnej zostało zainwestowane w technologie obniżające zużycie paliwa, obniżające emisję CO2 oraz poprawiające komfort i bezpieczeństwo.

„Kilogramy zaoszczędzone w fazie projektowania zostały spożytkowane na technologie obniżające paliwo, takie jak osłony aerodynamiczne i układ Auto-Start-Stop, a także na elementy z zakresu komfortu i udogodnień oraz bardziej wytrzymałą i bezpieczniejszą strukturę nadwozia,” powiedział Koesters. „Zwiększyliśmy sztywność elementów odpowiadających za bezpieczeństwo o 40 procent, a także zweryfikowaliśmy ich trwałość przeprowadzając tysiące symulacji komputerowych i ponad 180 testów zderzeniowych w rzeczywistych warunkach.”

Struktura Forda Mondeo jest wykonana w 61 procentach ze stali o wysokiej wytrzymałości. Stal po obróbce cieplnej jest wykorzystywana w strukturze dachu, co obniża masę własną auta o kolejne 0,5 kilograma.

Inne modyfikacje strukturalne:

  •  Stabilizator zaprojektowany tak, aby ograniczyć przemieszczanie się przekładni podczas czołowego zderzenia, co minimalizuje też ruchy kolumny kierownicy.
  • Panele progowe wykonane ze stali borowej, zapewniające lepszą ochronę podczas uderzenia w bok pojazdu.
  • Zoptymalizowane elementy pochłaniające energię zderzenia umieszczone w zderzakacho charakterystyce zbliżonej do belki poprzecznej ramy podwozia.
  • Specjalna struktura przedniej osłony, umożliwiająca jej wygięcie podczas zderzenia w celu pochłonięcia energii.
  • Zintegrowany tylny łącznik nadkola zwiększający sztywność skręcania o 25 procentw porównaniu z tradycyjną konstrukcją


Technologie z zakresu komfortu, udogodnień i bezpieczeństwa

Ford Mondeo jest jednym z pierwszych modeli Forda w Europie, w którym zastosowano adaptacyjne reflektory LED. Ta zaawansowana technologia łączy w pełni LED-owe reflektory z system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System, oferując doskonałe warunki oświetleniowe.

Zaawansowana technologia Active Park Assist z układem Perpendicular Parking wykrywa odpowiednie miejsce postojowe i pozwala kierowcom zaparkować pojazd równolegle lub prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Uzupełnieniem tej zaawansowanej technologii jest system Park-Out Assist, który pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego, a także system Side Parking Aid, który przedstawia na ekranie wizualizację przeszkód znajdujących się po obu stronach auta, jak również z przodu i z tyłu.

W nowym Fordzie Mondeo zadebiutują pierwsze w europejskim sektorze motoryzacyjnym tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. W razie kolizji, pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy bardziej wydajnie, niż w przypadku tradycyjnych pasów.

Ford Mondeo oferuje kierowcom wysoki komfort jazdy oraz wszechstronne rozwiązania, w tym pierwszą w klasie elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy z funkcją pamięci, wielokonturowe fotele z unikatową funkcją aktywnego masażu Active Motion oraz opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji SYNC 2.

Pierwsza w segmencie technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk do Forda Mondeo w taki sposób, aby inne osoby prowadzące samochód – z reguły młodsi kierowcy – nie mogły odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagające jazdę czy ustawiać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda Mondeo użyczył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.

Wysoki komfort, ujmujący design i doskonała jakość

Ograniczenie hałasów pochodzących z nawierzchni o 3 decybele z tyłu i 2 decybele z przodu to zasługa zastosowania niezależnego, zintegrowanego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu oraz dodatkowych materiałów wygłuszających. Co więcej, inżynierom udało się też obniżyć szumy wiatru opływającego nadwozie o 8 procent do poziomu, który do tej pory reprezentowały modele z segmentu premium.

Nowy Ford Mondeo oferuje najlepszą w klasie jakość wykończenia, zarówno eleganckiego, sportowego i pełnego ekspresji nadwozia, jak i komfortowego, ergonomicznego oraz bogato wyposażonego wnętrza.

W sportowym nadwoziu w stylu coupe, z nisko poprowadzoną linią dachu, wyróżnia się otwierane okno dachowe, stosowane w wersji kombi. Pochylony profil auta produkowanego w nowoczesnej fabryce Forda w Walencji (Hiszpania) odzwierciedla „wizualną lekkość” nadwozia, natomiast w wyrafinowanym i technologicznym przednim pasie umieszczono typową dla Forda trapezoidalną osłonę chłodnicy, którą otaczają wąskie, precyzyjnie wycięte klosze reflektorów. Z przodu wzrok przykuwa również wybrzuszona maska silnika.

Wewnątrz kierowcę Forda Mondeo wita cyfrowo – analogowa tablica przyrządów oraz elegancka, zachodząca na boki konsola centralna, dająca poczucie przebywania w kokpicie sportowego auta.

„Ford Mondeo nigdy nie był tak atrakcyjny dla klienta, oferując do wyboru stylowe odmiany czterodrzwiową, pięciodrzwiową i kombi, a także pełną gamę jednostek napędowych, w tym pierwszą tego typu odmianę z elektrycznym układem hybrydowym,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.

Zdjęcia: Ford