MotoNews.pl

Nowy Volkswagen Polo GTI

24 października 2014

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
VW Polo GTI 10

W 2013 roku niemiecki producent przedstawił Golfa GTI w najnowszej wersji. Podczas Mondial de l`Automobile w Paryżu (2 – 19 października) zadebiutowała natomiast najnowsza generacja jego kompaktowego brata: Polo GTI.

GTI porównywalny z R WRC
Nowe Polo GTI rozwija prędkość 236 km/h, czyli brakuje mu 7 km/h do Polo R WRC o mocy 162 kW/220 KM. Od 0 do 100 km/h Polo GTI z każdym z wariantów przekładni przyspiesza w 6,7 sekundy. W tym przypadku różnica w stosunku do Polo R WRC jest prawie niezauważalna: 0,3 sekundy. Wartości zużycia paliwa przez nowe Polo GTI jednoznacznie świadczą o jego niezwykłej efektywności: 5,6 l/100 km (129 g/km CO2) z 7-biegową DSG, 6,0 l/100 km (139 g/km CO2) z manualną przekładnią 6-biegową. Pod tym względem nowe Polo GTI jest lepsze od Polo R WRC, które zużywa 7,5 l/100 km.

Wygląd zewnętrzny
Zdradzająca moc stylistyka, typowe elementy GTI Po zaprezentowanym w Paryżu Polo GTI można natychmiast poznać, że jest to sportowy okręt flagowy tej serii modeli. Jego dynamikę podkreślają nowe zderzaki, typowe elementy GTI, jak charakterystyczne obręcze kół i czerwone pasy na osłonie chłodnicy oraz seryjne zawieszenie sportowe.

Przód nadwozia GTI Po raz pierwszy Polo GTI będzie dostępne opcjonalnie z diodowymi światłami mijania i drogowymi. W tym przypadku również diodowe są także światła do jazdy w dzień. Do typowych cech Polo GTI należy czerwony pas na osłonie chłodnicy, która ma typową strukturę plastra miodu. W nowym Polo GTI pas ten jest poprowadzony aż do reflektorów. Dolny, wyraźnie większy wlot powietrza otrzymał także nową osłonę o strukturze plastra miodu. Zakończony jest on po bokach seryjnymi reflektorami przeciwmgielnymi (z funkcją statycznego doświetlania zakrętów) oraz tak zwanymi „splitterami” (spojlery stosowane w sporcie motorowym).

Boki i tył nadwozia GTI Sportowe elementy widać także z boku i z tyłu nowego Polo GTI. Są to na przykład poszerzone progi czy nowe, 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich w stylistyce GTI, spod których widoczne są czerwone zaciski hamulców. Ten dynamiczny wizerunek uzupełnia spojler dachowy GTI, charakterystyczna antena dachowa, ciemnoczerwone tylne światła, czarny dyfuzor i umieszczona z lewej strony chromowana podwójna końcówka układu wydechowego oraz emblematy GTI: z tyłu, na osłonie chłodnicy i na błotnikach nowego Polo.

Kolory GTI Dla nowego Polo GTI dostępnych jest siedem kolorów lakieru: lakiery uniwersalne biały Pure, czerwony Flash i czarny, lakiery metaliczne srebrny Reflex, czarny Deep i niebieski Silk oraz biały lakier Oryx.

Wnętrze
Kolor czerwony – charakterystyczny kolor GTI – występuje także we wnętrzu. Skórę na sportowej, zaadaptowanej z Golfa GTI kierownicy zdobią czerwone szwy, podobnie jak dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego. Dywaniki obszyte są czerwoną lamówką. Na kierowcę i pasażera czekają sportowe fotele z regulacją wysokości i ogrzewaniem. Ich środkowa część obszyta jest typową dla GTI tkaniną Clark (części zewnętrzne w kolorze czarnym z czerwonymi szwami); sportowe siedzenia z tapicerką w kratę należą do podstawowego wyposażenia GTI od czasu wprowadzenia tej wersji w 1976 roku. Podłokietnik z przodu (ze schowkiem), zestaw wskaźników w stylistyce GTI, czarna podsufitka i srebrne nakładki na uzupełniają dynamiczno-sportową stylistykę.

Wszystko na miejscu. Do wyposażenia seryjnego należą także oświetlenie przestrzeni wokół nóg, tak zwany „soundaktor” – aktywny tłumik podkreślający brzmienie silnika, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, wyświetlacz wielofunkcyjny Plus, system Infotainment Composition Touch, czujniki parkowania (z przodu i z tyłu), ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby i spryskiwacze reflektorów. To tylko niektóre pozycje z długiej listy seryjnych elementów wyposażenia nowego Polo GTI.

Systemy Infotainment Polo GTI otrzymało nowe systemy radiowe i radiowo-nawigacyjne, należące do drugiej generacji tak zwanego modułowego systemu Infotainment (MIB). Systemy te, w zależności od wersji, oferują między innymi takie funkcje, jak audio streaming przez Bluetooth (zależnie od typu smartfona z prezentacją okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujniki zbliżeniowe (wyświetlanie szczegółów menu po zarejestrowaniu zbliżenia dłoni do ekranu), powiększanie map w trybie nawigacji przy użyciu dwóch palców (jak w smartfonie) oraz bezprzewodowe połączenie smartfona z anteną zewnętrzną poprzez złącze Comfort. Wszystkie cztery systemy – Composition Touch (seryjny w Polo GTI), Composition Colour, Composition Media i Discover Media – mogą być wyposażone w opcję cyfrowego odbioru radiowego DAB+. Aplikacja MirrorLink™ pozwala na korzystanie z niektórych aplikacji smartfona przy użyciu ekranu dotykowego.

Silnik z turbodoładowaniem, manualna skrzynia biegów i skrzynia dwusprzęgłowa
Nowe Polo GTI będzie napędzane czterocylindrowym silnikiem serii EA888 o mocy 141 kW/192 KM i pojemności 1798 cm3. Między Polo kolejnej niższej klasy mocy, Polo GT (110 kW/150 KM) a Polo GTI różnica wynosi 42 KM. Silnik 1.8 TSI nowego Polo GTI rozwija swoją maksymalną moc między 4200 a 6200 obr./min (z 6-biegową manualną przekładnią); w przypadku 7-biegowej DSG maksymalna moc jest dostępna między 5400 a 6200 obr./min. Różnice wynikają z parametrów konstrukcyjnych skrzyni biegów. To samo dotyczy momentu obrotowego. Wariant DSG rozwija maksymalny moment 250 Nm między 1300 a 5400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wersji z manualną skrzynią biegów wynosi 320 Nm i jest dostępny między 1400 a 4200 obr./min. Jednak jak widać, różnice momentu obrotowego nie mają wpływu na klasyczne osiągi (prędkość maksymalna i przyspieszenie 0-100 km/h). Wersja manualna być może jest trochę dynamiczniejsza, podczas gdy wersja DSG oszczędniej obchodzi się z paliwem.

Zmienne sterowanie zaworami Niezależnie od typu przekładni i związanego z tym maksymalnego momentu obrotowego, silnik 1.8 TSI jest niezwykle nowoczesną jednostka napędową. Jedną z cech technicznych tego silnika z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa jest chłodzony wodą układ doprowadzania spalin do turbosprężarki, która z kolei jest w pełni zintegrowana z głowicą cylindrów. Taki rodzaj chłodzenia spalin ma istotny wpływ na obniżenie zużycia paliwa podczas jazdy „na pełnym gazie”. TSI posiada także zmienne sterowanie zaworami z podwójną regulacją wałka rozrządu. Dodatkowo zawory po stronie wylotowej mają dwustopniowy skok. Pozwala to na optymalne pod względem osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin sterowanie wymianą ładunku. Czterocylindrowy silnik dysponuje także podwójnym systemem wtrysku z wtryskiem bezpośrednim i wtryskiem do rury dolotowej. Tak jak wszystkie Polo najnowszej generacji, także GTI spełnia wymagania normy emisji spalin EU6.

Zawieszenie i układ hamulcowy
McPherson z przodu, wahacze zespolone z tyłu. Sportowe zawieszenie Polo GTI zapewnia maksymalną zwrotność, dynamikę i bezpieczeństwo. Wynika to z podstawowego układu zawieszenia z przednią osią z kolumnami McPhersona i tylną z wahaczami zespolonymi. W porównaniu ze słabszymi modelami Polo, nadwozie GTI zostało obniżone z przodu o 10 mm, a z tyłu o 15 mm. Inżynierom udało się ograniczyć do minimum odchylenie boczne niezwykle zwrotnego Polo GTI, między innymi dzięki mocniejszemu stabilizatorowi przedniej osi. Zachowanie się podczas jazdy optymalizują także 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich o szerokości 7 ½ J zamiast 7 J z oponami 215/40. Reakcję na ruchy kierownicy poprawia także nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, gwarantujący wysoką precyzję.

Zawieszenie Sport Select ze Sport Performance Kit Volkswagen oferuje dla Polo GTI po raz pierwszy elektronicznie sterowane amortyzatory. Stanowią one podstawowe rozwiązanie technologiczne nowego, opcjonalnego zawieszenia Sport Select, oferowanego dla GTI w połączeniu z pakietem Sport Performance Kit. Podstawowe dostrojenie tego zawieszenia jest sportowe, jednak bardziej komfortowe, niż w przypadku tradycyjnego zawieszenia sportowego. Wciskając przycisk Sport (w górnej części konsoli środkowej) kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór sterujący, który zmienia ustawienie zawieszenia na sztywną charakterystykę zawieszenia typowo sportowego. Sport Performance Kit pozwala także na wybór bardziej sportowej charakterystyki nowego elektromechanicznego układu kierowniczego oraz charakterystyki pedału przyspieszenia. Równolegle aktywny tłumik „soundaktor” zmienia słyszalne w kabinie brzmienie silnika. Jeżeli Polo GTI posiada 7-biegową DSG, przekładnia przechodzi automatycznie z trybu D na S.

Hamulce Polo GTI jest wyposażone w 16-calowy układ hamulcowy przystosowany do dużych obciążeń. Z przodu zastosowane zostały wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm, z tyłu tarcze o średnicy 230 mm. Typowe dla GTI są czerwone zaciski hamulców.

ESC Sport Polo GTI jest wyposażone seryjnie w elektroniczny program kontroli stabilności jazdy ESC. Jeżeli Polo GTI ma się ścigać na torze, można zmienić sposób działania ESC. Krótkie wciśnięcie przycisku ESC powoduje wyłączenie systemu ASR. Wciśnięcie przycisku ESC na dłużej niż trzy sekundy, włącza tryb ESC Sport. W tym przypadku opóźniony zostaje próg reakcji ESC, co pozwala na bardziej dynamiczną jazdę na torze. Nie trzeba więc całkowicie dezaktywować ESC. Kierowca ma również możliwość wybrania trybów ESC „ASR off” lub „ESC Sport” poprzez menu systemu Infotainment. Dalszymi elementami ESC są: system ABS, asystent ruszania pod górę, system MSR, elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS) oraz nowa w Polo GTI funkcja dynamiki jazdy (XDS+). Te elektroniczne systemy w połączeniu z neutralnym i sportowym zawieszeniem oraz nowym, precyzyjnym elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego gwarantują maksimum aktywnego bezpieczeństwa i dynamiki jazdy.

Zdjęcia: Volkswagen