MotoNews.pl

Nowy Subaru Outback z systemem Eyesight

05 listopada 2014

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Subaru Outback 3

Nowy Subaru Outback zostanie wyposażony (standardowo w modelach z Lineartronic – automatyczną bezstopniową skrzynią biegów) we wspomagający kierowcę system EyeSight. Oznacza to jednocześnie debiut tego systemu na rynku europejskim. Jest to jak dotąd najistotniejszy (od czasu wprowadzenia stałego napędu wszystkich kół Symmetrical All Wheel Drive) krok Subaru w kierunku zapobiegania wypadkom, wpisujący się w ideę kompletnego bezpieczeństwa – „All Around Safety”.

Technologia wspomagająca kierowcę — EyeSight
W wyniku intensywnych badań, prowadzonych przez inżynierów Subaru, powstał system wykorzystujący radar emitujący fale milimetrowe oraz promienie lasera, który pojawił się w modelach dostępnych na rynku japońskim już w latach 80-tych. Badania te doprowadziły ostatecznie do powstania EyeSight w obecnej postaci. System EyeSight zadebiutował w samochodach Subaru w Japonii, w maju 2008 roku. Było to pierwsze w branży motoryzacyjnej rozwiązanie, które do wykrywania ruchomych (np. pojazdy, piesi czy rowerzyści) i nieruchomych (np. bariery ochronne czy linie wyznaczające pasy ruchu) obiektów wykorzystywało wyłącznie stereoskopowy układ kamer optycznych.

Nowego Outbacka, debiutującego na rynku europejskim, wyposażono w najnowszą, trzecią generację EyeSight będącą rezultatem prowadzonych przez ostatnie 25 lat badań. W porównaniu do poprzednich generacji, ta debiutująca w Europie wykorzystuje przekonstruowane kamery, o kącie widzenia i zasięgu zwiększonym o około 40% . Pozwoliło to na dalszą poprawę bezpieczeństwa prewencyjnego.

Dwie kamery z kolorowymi matrycami światłoczułymi typu CMOS o wysokiej rozdzielczości, zamontowano w okolicy lusterka wstecznego w kabinie. Monitorują one ruch drogowy przed samochodem, stanowiąc w pewnym sensie dodatkową parę oczu kierowcy. Jednak zgodnie z filozofią Subaru, to kierowca ma decydujący wpływ na prowadzenie auta, EyeSight nie zastępuje prowadzącego pojazd, ani nie działa jako autonomiczny system prowadzenia. System nieustannie bada przestrzeń przed samochodem i ostrzega kierowcę, gdy wykryje zbliżające się niebezpieczeństwo. W rezultacie urządzenie znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji, które potencjalnie mogłyby mieć miejsce.

EyeSight współdziała z układami sterującymi silnikiem, przeniesieniem napędu i hamulcami, reagując gdy kierowca w sytuacji krytycznej nie podejmie zdecydowanych działań, nie hamuje wystarczająco mocno, lub nie hamuje w ogóle. Monitoruje także inne pojazdy poruszające się na drodze i dostosowuje prędkość naszego samochodu do ich szybkości.

W przeciwieństwie do innych rozwiązań wykrywających obecność obiektów na drodze, EyeSight dysponuje zaawansowanym oprogramowaniem, które nie tylko wykrywa, ale także rozpoznaje te obiekty (przypisując je do poszczególnych kategorii), ocenia potencjalne niebezpieczeństwo zderzenia z każdym z nich i wybiera odpowiednie działania.
EyeSight posiada szereg funkcji, które działają w 2 obszarach : asysty kierowcy oraz zapobieganiu wypadkom. Są to:

  • Przedkolizyjne Hamowanie Awaryjne: w ramach tego działania, EyeSight wykrywa zagrożenie kolizją z pojazdem lub inną przeszkodą przed samochodem i działa w 3 etapach. Najpierw, ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu. Jeśli kierowca nie reaguje, EyeSight uruchomi wstępne hamowanie, a następnie, w 3 etapie – hamowanie awaryjne (do prędkości 50 km/h system potrafi bez udziału kierowcy awaryjnie zatrzymać samochód przed przeszkodą). W każdym z tych 3 etapów działania funkcji, kierowca może decydować o samodzielnej próbie uniknięcia zderzenia – na przykład poprzez próbę ominięcia przeszkody. W takiej sytuacji, EyeSight uruchomi odpowiednie podsystemy, aby jak najlepiej pomóc kierowcy.
  • Antykolizyjny Asystent Ominięcia Przeszkody, zmienia charakterystykę systemu VDC podczas próby wykonania manewru omijającego podczas hamowania awaryjnego.
  • Antykolizyjne Zarządzanie Przepustnicą, ma za zadanie pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę.
  • Adaptacyjny Tempomat, samodzielnie zmniejszy lub zwiększy prędkość jazdy, dopasowując ją do prędkości poprzedzającego pojazdu, w zakresie od 0-180 km/h (również do momentu zatrzymania).
  • Asystent Pasa Ruchu, ostrzeże kierowcę, jeśli ten zacznie niezamierzenie opuszczać swój pas lub zacznie „pływać” wewnątrz niego.
  • Informacja o Ruszeniu Poprzedzającego Pojazdu, powiadomi kierowcę, jeśli pojazd przed Outbackiem już odjechał.

W niezależnych badaniach system EyeSight otrzymał najwyższe oceny. W testach 26 samochodów 9 marek przeprowadzonym przez JNCAP (japoński odpowiednik Euro NCAP) oraz Narodową Agencję Bezpieczeństwa Drogowego i Pomocy Ofiarom Wypadków, samochody Subaru wyposażone w EyeSight również uzyskały najwyższe oceny. W Japonii w system ten (dostępny jako wyposażenie opcjonalne), wyposażone jest 80% nowo sprzedawanych aut Subaru. W sierpniu tego roku IIHS (Północnoamerykański Instytut Ubezpieczeniowy i Bezpieczeństwa Drogowego) przyznał nowemu Outbackowi z EyeSight najwyższą ocenę dotyczącą bezpieczeństwa i zapobiegania czołowym zderzeniom – 2014 TOP SAFETY PICK+ oraz ocenę „Superior” – 6 punktów w skali od 0 do 6.

Nowy Subaru Outback, model roku 2015

1 grudnia 2014 rozpocznie się przedsprzedaż europejskiej wersji nowego Subaru Outback, wyposażonego w system EyeSight. Samochód ten zaanonsowano w pierwszej połowie roku, podczas nowojorskiego Auto Show, a w Europie pokazany zostanie podczas salonu Samochodowego w Genewie, w marcu 2015 r.

Gotowy na pełne przygód podróże SUV Subaru zyskał nową stylizację nadwozia, znacznie odświeżony wygląd wnętrza i stał się bardziej komfortowy. Nowa, dźwiękochłonna przednia szyba, poduszki żelowe mocowania zespołu napędowego, grubsze panele podłogi, przetłoczenia, chlapacze tylnych kół i nadkola, wraz z użytymi w wielu miejscach materiałami izolacyjnymi z pianki, składają się na dobre wygłuszenie i spokojną, cichą jazdę Outbackiem.

Inżynierowie usprawnili większość funkcji informacyjno-rozrywkowych tego samochodu. Tablica przyrządów składa się z dwóch okrągłych zegarów i centralnego, pięciocalowego wyświetlacza informacyjnego LCD. Uzupełniono ją dużym, dotykowym wielofunkcyjnym ekranem, który można obsługiwać gestami i przewijaniem, podobnie jak ekrany dotykowe smartfonów i tabletów. Wśród licznych funkcji znajdziemy system Subaru STARLINK umożliwiający m.in. wyświetlenie pulpitu smartfona na wyświetlaczu Outbacka i system głośnomówiący. W najwyższych wersjach wyposażenia dostępny będzie system audio harman/kardon z 12 głośnikami, włącznie z przednim centralnym głośnikiem i tylnym subwooferem, a także siedmiocalowy dotykowy wyświetlacz.

Mniejsza masa, zoptymalizowana aerodynamika i aktywna przesłona wlotu powietrza do chłodnicy spowodowały, że emisja CO2 przez nowego Outbacka znacząco zmalała. Średnie wartości dla modeli 2.0D z manualną skrzynią biegów, 2.0D Lineartronic (CVT) i benzynowego 2.5i Lineartronic (CVT) wynoszą odpowiednio 145, 159 i 161 g/km.

Zdjęcia: Subaru