MotoNews.pl

Mercedes-Benz Klasy G – przemiana ikony off-roadu

06 maja 2015

Kategoria | Premiery
Mercedes-Benz Klasy G 9

Najnowsze odmiany Klasy G oferują nawet o 16% wyższą moc i niższe zużycie paliwa. W gamie debiutuje model G 500 z nowym, mocnym silnikiem 4.0 V8 biturbo. Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6. Za sprawą nowego zestrojenia zawieszenia oraz zmodyfikowanych ustawień układu ESP® wzrosła stabilność prowadzenia, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zmieniły się także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny, a ofertę uzupełniła ekskluzywna, specjalna edycja AMG.

Klasyczna terenówka Mercedes-Benz rozpoczyna nowy rozdział w swojej długiej, pełnej sukcesów historii, liczącej już ponad 35 lat. Stale doskonalona technologia i ekskluzywne wyposażenie pozwalają spełniać jej najwyższej oczekiwania fanów off-roadu. Teraz pod maskę kultowej Klasy G trafia nowa jednostka 4.0 V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny, zaprezentowana niedawno w prototypie G 500 4×4².

8-cylindrowy silnik wywodzi się z nowej generacji V-ósemek Mercedes-AMG, stosowanych już w modelach GT oraz C 63. Na użytek Klasy G został zmodyfikowany – w wersji G 500 dostarcza moc 310 kW (422 KM) oraz 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jego atuty – spontaniczna odpowiedź na wciśnięcie pedału gazu, imponująca siła uciągu i wysoka wydajność – to między innymi zasługa dwóch turbosprężarek, które zamontowano nietypowo, bo między głowicami. Taka konfiguracja pozwala zachować kompaktowe wymiary jednostki, a jednocześnie uzyskać optymalną reakcję na zmianę obciążenia i ograniczyć zużycie paliwa. Motor zaopatrzono w efektywny, strumieniowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Do jego niskiej masy przyczynia się zastosowanie aluminiowej skrzyni korbowej. Z myślą o minimalizacji tarcia wewnętrznego i zapotrzebowania na paliwo wnętrza cylindrów wykonano w wielokrotnie nagradzanej technologii NANOSLIDE®, dwukrotnie twardszej od tradycyjnych gładzi żeliwnych.

Dane techniczne – model G 500:

  • Liczba cylindrów: V8
  • Rozwarcie cylindrów: 90°
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Pojemność skokowa: 3982 ccm
  • Średnica x skok tłoka: 83,0 x 92,0 mm
  • Odstęp cylindrów: 90 mm
  • Stopień kompresji: 10,5 : 1
  • Moc maksymalna: 310 kW (422 KM) przy 5250-5500 obr./min
  • Maksymalny moment obr.: 610 Nm przy 2250-4750 obr./min

Więcej mocy, niższe zużycie paliwa
Również silniki pozostałych odmian Klasy G zostały udoskonalone pod kątem uzyskania wyższej siły napędowej i optymalizacji zużycia paliwa:

  • G 350 d osiąga moc 180 kW (245 KM) i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego (wcześniej, odpowiednio, 155 kW/211 KM oraz 540 Nm);
  • AMG G 63 dysponuje mocą 420 kW (571 KM), czyli o 20 kW (27 KM) wyższą niż dotychczas, oraz maksymalnym momentem obrotowym o wartości 760 Nm;
  • 12-cylindrowy silnik modelu AMG G 65 generuje teraz 463 kW (630 KM) zamiast 450 kW (612 KM) oraz 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Modele G 350 d, G 500 oraz AMG G 63 są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop, unieruchamiającą jednostkę napędową na postoju w celu minimalizacji zużycia paliwa.

Odnowiona Klasa G zachowała swoją tradycyjną, solidną konstrukcję z ramą drabinkową, która mimo zwiększenia mocy nadal ma wysokie rezerwy wytrzymałości. Model niezmiennie legitymuje się też bezkonkurencyjnymi walorami terenowymi – wyposażono go w stały napęd 4×4, reduktor i trzy blokady dyferencjałów, włączane lub wyłączane na postoju lub podczas jazdy.

Dzięki zastosowaniu zmodyfikowanych amortyzatorów ograniczono niepożądane ruchy nadwozia. Jednocześnie Klasa G zapewnia jeszcze lepszy komfort jazdy na utwardzonych drogach. System ESP® został na nowo zestrojony pod kątem zwiększonej dynamiki jazdy oraz bezpieczeństwa prowadzenia. Optymalizacja działania układów ABS i ASR zaowocowała poprawą trakcji, a przy okazji pozwoliła skrócić drogę hamowania.

Dodatkowo, model G 500 może być opcjonalnie wyposażony w nowe zawieszenie o zmiennym stopniu tłumienia z dwoma trybami pracy: Comfort i Sport. W programie Sport zmniejsza ono typowe dla aut terenowych przechyły w zakrętach i łączy znacznie większą zwinność na asfalcie ze znakomitymi własnościami terenowymi.

Udoskonalona na zewnątrz i w środku

Z wyglądu nowe modele G 350 d oraz G 500 łatwo rozpoznać przede wszystkim dzięki przeprojektowanym zderzakom oraz lakierowanym osłonom nadkoli AMG, które dołączyły do wyposażenia seryjnego. G 350 d jest teraz standardowo zaopatrzony w 18-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami.

W kabinie uwagę zwracają umieszczone w tubach wskaźniki z nowymi oznaczeniami. Rozdziela je wielofunkcyjny wyświetlacz o przekątnej 11,4 cm.

Nowa gama kolorystyczna
Dla nabywców Klasy G sygnowanej przez Mercedes-AMG, którzy oczekują większych możliwości personalizacji, zarezerwowano pakiet Colour z ekskluzywnymi odcieniami karoserii: solar beam, tomato red, alien green, sunset beam oraz galactic beam. Elementy takie jak lusterka boczne, zderzaki, poszerzenia nadkoli, obudowa koła zapasowego czy dach są tu lakierowane na czerń obsidian black. We wnętrzu do koloru nadwozia nawiązują ozdobne przeszycia tapicerki.

Specjalny model AMG EDITION 463
Szczególnie dynamiczną stylizację ma nowy, specjalny model EDITION 463, dostępny w wersjach Mercedes-AMG. Specyfikacja wyposażenia kabiny obejmuje dwukolorową deskę rozdzielczą, fotele obszyte dwukolorową tapicerką skórzaną designo z diamentowymi przeszyciami z kontrastującą nicią i podparciem bocznym pokrytym skórą imitującą włókno węglowe, okładziny z włókien węglowych oraz klamki drzwi obite skórą nappa.

Z zewnątrz specjalną edycję wyróżnia osłona ze stali nierdzewnej, pasy AMG po bokach, aluminiowa listwa ochronna w kolorze czarnym oraz kute obręcze o średnicy 21 cali, podkreślające ekskluzywne i sportowe walory modelu.

EDITION 463 jest oferowany dla wariantów Mercedes-AMG G 63 oraz Mercedes-AMG G 65.

Zdjęcia: Mercedes-Benz