MotoNews.pl

Fractal – Peugeot i-Cockpit wzbogacony o wymiar dźwiękowy

02 września 2015

Marka, model |
Peugeot Fractal 9

Zaprezentowany po raz pierwszy w concept carze SR1 w 2010 r., Peugeot i-Cockpit zdobył już ponad 1,8 miliona klientów od momentu wprowadzenia go na rynek w modelu 208 w 2012 r. Dzięki innowacyjnej ergonomii ta unikalna koncepcja miejsca kierowcy umożliwia intuicyjne prowadzenie pojazdu i potęguje przyjemność odczuwaną za kierownicą.

Peugeot Fractal, elektryczne miejskie coupé, jest samochodem studyjnym badającym nowe możliwości Peugeot i-Cocpkit® i odwołującym się do dodatkowego zmysłu. Po wzroku, z myślą o którym zaprojektowano wyświetlacz head-up display, i dotyku, który potrzebny jest przy kompaktowej kierownicy i ekranie dotykowym, auto stymuluje również zmysł słuchu, co do tej pory w świecie samochodów nie miało miejsca. Percepcja informacji dźwiękowych wzbogaca doświadczenia z jazdy.

Peugeot Fractal posiada również charakterystyczny sygnał dźwiękowy zaprojektowany przez projektanta dźwięków Amona Tobina. Można go usłyszeć po otwarciu drzwi, odblokowywanych za pomocą zegarka na ręku kierowcy. Prowadzenie elektrycznego coupé staje się unikalnym doświadczeniem i źródłem bogatych doznań.

Peugeot Fractal w skrócie

Peugeot Fractal, elektryczne miejskie coupé, jest samochodem studyjnym badającym nowe możliwości rozwoju Peugeot i-Cocpkit® i odwołującym się oprócz wzroku i dotyku również do dodatkowego zmysłu, jakim jest słuch. Prowadzenie samochodu jest jeszcze bardziej instynktowne i staje się niezwykłym doświadczeniem.

StelLab , ośrodek badawczy Grupy PSA Peugeot Citroën, opracował innowacyjny system akustyczny 9.1.2. Łączy on wysokiej klasy system 9.1 z głośnikami infradźwiękowymi wbudowanymi w oparcie każdego siedzenia.

System akustyczny 9.1.2 wzbogacający informacje o warstwę dźwiękową sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze bardziej instynktowne. Dodatkowy komponent Peugeot i-Cockpit® nadaje odbiorowi przestrzennego i dynamicznego wymiaru.

Peugeot Fractal posiada swój własny, charakterystyczny sygnał dźwiękowy emitowany na zewnątrz i w środku. Po raz pierwszy powstał on we współpracy z projektantem dźwięków, Amonem Tobinem. W mieście samochód może dostosowywać się do dźwięków pochodzących z otoczenia.

Wyświetlacz head-up display łączy panel cyfrowy wysokiej rozdzielczości z wyświetlaniem holograficznym oraz poliwęglanową płytkę nachyloną pod kątem 45°. Kierowca może dostosowywać sposób wyświetlania informacji w zależności od swoich potrzeb. Dzięki pochylonej płytce z poliwęglanu informacje wyświetlane są w sposób niezwykle wyraźny, niemal przestrzenny.

Peugeot Fractal jest w pewnym sensie laboratorium pomysłów badającym nowe metody produkcji i projektowania. Części wydrukowane na drukarce 3D stanowią ponad 80% powierzchni kabiny. Powierzchnie bezodbiciowe zostały zaprojektowane z wykorzystaniem procesów designu generatywnego, pozwalającego uzyskać idealny kształt części.

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 40 kWh zasila silniki elektryczne umieszczone na przedniej i tylnej osi, zapewniając samochodowi łączną moc 150 kW (204 KM). Zasięg auta w cyklu mieszanym wynosi 450 km.

Zmienny prześwit pozwala dostosować się do warunków w terenie. Podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu jest ustawiony na 7 cm, poprawiając tym samym aerodynamikę pojazdu z korzyścią dla jego zasięgu. Podczas jazdy po mieście można go ustawić na 11 cm, żeby z łatwością przejeżdżać przez zwalniacze i zabezpieczenia przy wjazdach na parkingi.

Peugeot Fractal – elektryczne miejskie coupé

Peugeot FractalL dzięki niezwykle kompaktowym wymiarom (3,81m długości i 1,77 m szerokości) swobodnie odnajduje się w ruchu ulicznym. Umieszczone na krańcach nadwozia 19-calowe koła Tall&Narrow i wynoszący jedynie 0,52 m zwis przedni i tylny ułatwiają manewry.

Doskonale wyważony Peugeot Fractal dzięki nowej konstrukcji w pełni wykorzystuje napęd elektryczny. Każdy komponent znajduje się w optymalnym miejscu. I tak, akumulatory litowo-jonowe są umieszczone w centralnym tunelu, co umożliwia obniżenie środka ciężkości i lepsze rozłożenie masy. Zasilają dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi, z których każdy rozwija moc 75 kW / 102 KM. Taki układ napędowy poprawia aerodynamikę samochodu. Świadczą o tym niewielkie wloty powietrza w masce pojazdu, jako że do zasilania i chłodzenia silnika konieczna jest znacznie mniejsza ilość powietrza.

Linia Peugeot Fractal jest idealnie gładka. Dwukolorowe nadwozie (Coupe Franche) wzmacnia wrażenie witalności łącząc na wysokości zawiasów drzwi intensywną biel z matową czernią. Dach można złożyć, zamieniając coupé w kabriolet.
Z tyłu, nad dyfuzorem, pojawia się pasek świetlny informujący o ładowaniu indukcyjnym akumulatora z wykorzystaniem animacji spotykanej we wzmacniaczach. Zbudowany z diod LED, po ruszeniu z miejsca pełni rolę tylnych świateł. Charakterystyczna linia diod z przodu zaczyna się pod osłoną chłodnicy i sięga aż nad reflektory. Obejmuje również sekwencyjne kierunkowskazy.

Naturalnym środowiskiem Peugeot Fractal jest miasto. Dzięki zastosowaniu silników elektrycznych poziom emisji hałasu jest bardzo niski. Dodatkowo obniżają go jeszcze opony Tall&Narrow z wąskim bieżnikiem. Aby zapewnić jak najcichsze działanie, w nadkolach umieszczono specjalne dwuścienne elementy tłumiące szumy aerodynamiczne. Zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w komorach bezodbiciowych, elementy te zmniejszają natężenie fal, a więc i poziom głośności, poprzez ich odbijanie między płaszczyznami. Elementy niemożliwe do wytworzenia za pomocą konwencjonalnych procesów są uzyskiwane metodą druku 3D.
Peugeot Fractal dysponuje również specjalnym sygnałem dźwiękowym zaprojektowanym z myślą o innych użytkownikach dróg – zwłaszcza o pieszych i rowerzystach. Pieszy, który chce przejść przez jezdnię, usłyszy nadjeżdżający samochód, nawet jeśli nie sprawdzi, czy coś jedzie.

Rozwiązanie to ułatwia również codzienne korzystanie z samochodu dzięki zegarkowi z dostępem do Internetu – Samsung Gear S. Zegarek informuje stale o poziomie naładowania akumulatora, postępie ładowania, temperaturze w kabinie i lokalizacji samochodu. Dzięki jednemu naciśnięcie na zegarek można odblokować zamki w drzwiach i zmienić ustawienia wyposażenia kabiny: klimatyzacja i system Hi-Fi powracają do spersonalizowanych ustawień.

Peugeot i-Cockpit® – jeszcze silniej działa na zmysły

Peugeot i-Cockpit® zapewnia niezwykłe doświadczenia z jazdy dzięki połączeniu instynktownej ergonomii z niespotykanym klimatem. We wnętrzu pojawiają się materiały zainspirowane salą koncertową i studiem nagrań. Na desce rozdzielczej, płatach drzwi i kubełkowych siedzeniach pojawia się czarny dąb. Wokół kabiny biegnie płat miedzi przypominający styki na kablach, a drukowane w technologii 3D elementy bezodbiciowe zapewniają komfort akustyczny. Siedzenia pokryte są dzianiną 3D łączoną z białą skórą.

Kierowca siedzi w fotelu, który pozwala lepiej odczuwać zachowanie Peugeot Fractal, aby zapewnić w każdej chwili pełną kontrolę. Odczucia przypominają wrażenia z zabiegu fizjoterapeutycznego. Ręce intuicyjnie ustawiają się na kompaktowej kierownicy z touchpadami wbudowanymi w oba ramiona. Pozwalają one na sterowanie różnymi funkcjami i elementami wyposażenia Peugeot Fractal za pomocą dotknięcia kciukiem.

Umieszczony na wprost kierowcy wyświetlacz head-up display łączy panel cyfrowy z wysokiej rozdzielczości wyświetlaniem holograficznym z poliwęglanową płytką nachyloną pod kątem 45°. Kierowca może dowolnie skonfigurować informacje i sposób ich wyświetlania na cyfrowej płytce, która stanowi wysokiej rozdzielności ekran o przekątnej 12,3’’. Ustawiona pod kątem płytka z poliwęglanu podaje dodatkowe informacje wyświetlane za pomocą ekranu AMOLED o przekątnej 7,7”. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać efekt głębokości.

Z obu stron kierownicy znajdują się przełączniki typu toogle switch. Z prawej strony znajduje się również włącznik silnika elektrycznego. W centralnej konsoli umieszczono ekran dotykowy AMOLED o przekątnej 7,7’’, umożliwiający sterowanie wszystkimi funkcjami PEUGEOT FRACTAL. Również pasażerowie siedzący z tyłu mają do swojej dyspozycji panel sterujący, który pozwala im zmieniać ustawienia.

Będący swoistym laboratorium pomysłów, Peugeot Fractal testuje druk 3D umożliwiający stworzenie form, których nie można uzyskać innymi metodami produkcji. Wyprodukowane w tej technologii części stanowią ponad 80% powierzchni wewnętrznej kabiny łącząc nowy efekt stylistyczny z funkcjonalnością. W ramionach kompaktowej kierownicy przeprowadzono kable do podłączenia touchpadów.

Powierzchnie bezodbiciowe zajmujące ponad 15m2 kabiny zostały uzyskane w procesie designu generatywnego. Moc obliczeniowa współczesnych komputerów pozwala na przebadanie wszystkich możliwych kształtów i konstrukcji danej części. Design generatywny wykorzystuje algorytmy do obliczenia idealnych form o optymalnych kształtach. Peugeot Fractal wykorzystuje tylko tyle materiałów, ile trzeba, a jednocześnie zapewnia doskonały efekt akustyczny.

Dźwięki – nowy obszar innowacji zapewniający bardziej instynktowne prowadzenie

Studium możliwości rozwoju Peugeot i-Cockpit® przywraca słuchowi należne mu miejsce obok wzroku i dotyku. Poruszając się w otoczeniu człowiek tak naprawdę posługuje się wszystkimi tymi zmysłami. Peugeot Fractal proponuje innowacyjną instalację dźwiękową oraz design dźwiękowy.

Jednostka badawcza Grupy StelLab zaprojektowała system audio 9.1.2 oraz program zapewniający wrażenie pełnego zanurzenia w dźwięku. Cyfrowo przetworzony dźwięk stymuluje układ słuchowy człowieka. Tworzone są wirtualne źródła dźwięku o dynamicznie zmieniającej się lokalizacji, wzbogacające informacje przekazywane kierowcy.

W przypadku trasy pokonywanej z pomocą systemu nawigacji, źródło syntezy mowy znajduje się w osi pojazdu w pewnej odległości. Podczas zbliżania się do skrzyżowania źródło zbliża się do kabiny ustawiając się po tej stronie, w którą należy skręcić. Na skrzyżowaniu przenosi się do kabiny, tuż obok kierowcy, aby uprzedzić go o zbliżającej się zmianie kierunku jazdy.

Co więcej, uprzestrzennienie dźwięku pozwala dostosować go do budowy pojazdu i jego ruchu. System opracowany przez StelLab konfiguruje w sposób autonomiczny różne źródła dźwięku dla jazdy ze złożonym i rozłożonym dachem (tryb coupé lub kabriolet).

Aby w pełni wykorzystać swój potencjał, system 9.1.2 składa się z systemu 9.1 z trzema głośnikami średniotonowymi, dwoma tweeterami, dwoma wooferami i subwooferem z przodu oraz dwoma głośnikami średniotonowymi, dwoma tweeterami i wooferem z tyłu. Wysoką wierność dźwięku gwarantuje membrana głośników z włókna lnianego opracowana przez znaną francuską firmę FOCAL, specjalizującą się w wysokiej klasy wyposażeniu audio.

Co więcej, jako pierwszy na świecie Peugeot Fractal posiada wbudowane w oparcia wszystkich siedzeń dwudrożne głośniki infradźwiękowe. Ten rewolucyjny system wyjaśnia nazwę instalacji: 9.1.2.

Opracowany przez amerykański start up SUBPAC głośnik infradźwięków zapewnia nowe doznania dźwiękowe. Basy nie są przenoszone przez powietrze, lecz przez ciała stałe. Fale akustyczne dochodzą do ucha wewnętrznego słuchacza przez jego organizm. Osoba siedząca w fotelu słyszy basy w sposób immersyjny, co nie przeszkadza otoczeniu, dla którego są one niesłyszalne.

Warstwa dźwiękowa jest również wykorzystywana w Peugeot Fractal do wygenerowania charakterystycznego dźwięku pracującego silnika elektrycznego. Nie emituje on hałasu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w przypadku silników spalinowych. Marka powierzyła zadanie jego opracowania brazylijskiemu projektantowi dźwięków Amonowi Tobinowi. Zewnętrzny sygnał dźwiękowy Peugeot Fractal zapewnia jego harmonijne współużytkowanie dróg z innymi uczestnikami ruchu. Chodzi zwłaszcza o pieszych i rowerzystów. Są oni informowani o nadjeżdżającym Peugeot Fractal za pomocą dźwięków odróżniających fazę przyspieszenia, hamowania i jazdy z ustabilizowaną prędkością.

W kabinie zaprojektowane zostały w niespotykany sposób charakterystyczne dla marki dźwięki, takie jak dźwięki włączanej stacyjki, kierunkowskazów i świateł ostrzegawczych, oświetlenia czy działającej nawigacji.

Dzieło dźwiękowe stworzone przez Amona Tobina podkreśla znaczenie przestrzennej sceny dźwiękowej i wysokiej jakości całej instalacji dla prowadzenia samochodu. Unikalny Peugeot Fractal jest owocem dialogu pomiędzy artystą a zespołem designu Peugeot.

Wydajny elektryczny zespół napędowy

Poza optymalizacją aerodynamiki, do niezwykłych jak na ten segment parametrów jezdnych przyczynia się elektryczny zespół napędowy. Ogólną stabilność Peugeot Fractal zapewnia umieszczenie akumulatora litowo-jonowego w centralnym tunelu. Umożliwia to skupienie najcięższych elementów blisko centralnej części auta i obniżenie środka ciężkości.

Akumulator o pojemności 40 kWh napędzający dwa silniki elektryczne o mocy 75 kW/102 KM, znajdujące się na przedniej i tylnej osi, zapewnia zasięg blisko 450 km w cyklu mieszanym.

Strategia działania polega na sterowaniu wykorzystaniem mocy w zależności od potrzeb. Moc 150 kW / 204KM jest odpowiednio rozkładana w zależności od przyczepności w celu poprawy własności trakcyjnych i odzyskiwania energii. Co więcej, żeby uwzględnić przeniesienie masy, istnieje możliwość ograniczenia mocy elektrycznych silników. Podczas przyspieszania w zakresie od 0 do 100 km/h działa tylny silnik, a po osiągnięciu prędkości 100 km/h stopniowo włącza się przedni silnik.

Elektryczny układ kierowniczy steruje pracą czterech kół, zapewniając niewiarygodnie możliwości podczas jazdy po mieście oraz niezwykłą stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością. Pneumatyczne stabilizatory, sterowane automatycznie lub przez kierowcę, mogą zmienić prześwit samochodu w zakresie od 7 do 11 cm. Najniższa wartość prześwitu zapewnia optymalną aerodynamikę podczas w trasie i zwiększa zasięg Peugeot Fractal. Zwiększenie prześwitu zapewnia swobodną jazdę po mieście i ułatwia pokonywanie zwalniaczy i zabezpieczeń przy wjazdach na parkingi.

Dzięki niskiej masie wynoszącej jedynie 1000 kg, Peugeot Fractal rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,8 s przy specjalnie zaprojektowanych dźwiękach przyspieszania, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w 28,8 s.

Peugeot Fractal prezentuje wizję przyszłości PEUGEOT i-Cockpit®, dzięki któremu prowadzenie auta staje się jeszcze bardziej instynktowne i przyjemne. Po wzroku i dotyku przyszła kolej na zmysł słuchu, do którego odwołuje się to elektryczne miejskie coupé zainspirowane światem dźwięków.

Zdjęcia: Peugeot