MotoNews.pl

Mercedes-Benz Vision Tokyo – mobilny salon dla młodych trendsetterów

16 listopada 2015

Mercedes Vision Tokyo 9

Przestrzennie wydajny, wszechstronny i inteligentnie połączony z otoczeniem – autonomiczny prototyp Vision Tokyo odzwierciedla młodość i świeżość marki Mercedes-Benz. Monolityczna bryła, futurystyczny design i kabina przypominająca ekskluzywny salon definiują go jako luksusowy, progresywny pojazd do poruszania się po nowoczesnych megamiastach, takich jak Tokio. Równocześnie studium designu Vision Tokyo kontynuuje tradycję innych wizjonerskich modeli: Vision Ener-G-Force (Los Angeles, listopad 2012 r.), AMG Vision Gran Turismo (Sunnyvale, 2013 r.) oraz G-Code (Pekin, listopad 2014 r.).

Tokio zajmuje obszar zaledwie 622 km2 – mniejszy od Paryża, a mieszka tam ponad czterokrotnie więcej ludzi niż w stolicy Francji – około 9 mln. Stolica Japonii w fascynujący sposób łączy tradycję z nowoczesnymi technologami i nieustannie wyznacza nowe trendy, co czyni ją idealnym miejscem na premierę prototypu Mercedes-Benz Vision Tokyo. Po raz pierwszy zadebiutuje on przed międzynarodową publicznością podczas targów motoryzacyjnych Tokyo Motor Show (od 30 października do 7 listopada 2015 r.).

Gorden Wagener, szef designu Daimler AG:

„Mercedes-Benz Vision Tokyo ucieleśnia koncepcję autonomicznego salonu dla megamiast przyszłości. Przejrzystość i zmysłowość jego stylizacji stanowi kolejną interpretację nowoczesnego luksusu w wydaniu Mercedes-Benz”.

Komunikat, jaki przekazuje prototyp, odzwierciedla coraz bardziej młodzieńczy charakter marki Mercedes-Benz oraz jej odbiór jako designerskiej i wpływowej w dziedzinie wzornictwa.

Prezentując Vision Tokyo, producent ze Stuttgartu chce pokazać, jak auto przyszłości może zamienić się w wygodną przestrzeń życiową – strefę relaksu pośród panującego na ulicach megamiast chaosu. Prototyp jest dziełem projektantów współpracujących w ramach globalnej sieci zespołów projektowych Mercedes-Benz Advanced Design. To hołd dla generacji Z – osób urodzonych po 1995 r., dorastających w czasach nowych mediów. W ich oczach rola samochodu uległa zmianie. Nie jest to już jedynie środek transportu, ale cyfrowy, mobilny towarzysz. Vision Tokyo idzie o krok dalej: innowacyjne algorytmy pozwalają mu bez przerwy ewoluować. System Deep Machine Learning oraz inteligentny silnik Predictive Engine sprawiają, że pojazd z każdą podróżą coraz bardziej oswaja się ze swoimi pasażerami, ich potrzebami i preferencjami. Wszystko to czyni go idealnym partnerem dla generacji Z.

Przestronność Vision Tokyo wyznacza nowe, koncepcyjne podejście do projektowania osobowych Mercedesów. Proporcje jego karoserii podkreśla monochromatyczny lakier Alubeam i korespondujące z nim kolorystycznie przyciemnienie szyb technologią sitodruku. Takie rozwiązanie zapewnia podróżującym poczucie prywatności, a przy okazji pozwala im bez trudu obserwować otoczenie i lepiej doświetla wnętrze. Podświetlone na niebiesko płaszczyzny – w tym 26-calowe obręcze i listwy progowe – tworzą ciekawy kontrast i symbolizują bezemisyjną koncepcję zespołu napędowego pojazdu. Funkcję wskaźnika możliwości pracy w trybie autonomicznym i wykorzystywanych wtedy czujników monitorujących otoczenie pojazdu, w tym kamery 360 st., pełni płetwa dachowa.

Zamiast konwencjonalnej przedniej szyby oddzielonej słupkami od bocznych okien Vision Tokyo jest przeszklony panoramicznie, zupełnie jak kokpit motorówki. Tak jak w przypadku AMG Vision Gran Turismo, przednie reflektory zostały przesunięte na boki i umieszczone pod kątem. Obszar przedniego pasa może być wykorzystywany jako tablica świetlna do prezentowania różnych informacji. Np. gdy w kabinie odtwarzana jest muzyka, ekran wyświetli wizualizację dźwięku – niczym analizator widma akustycznego. Tylne okno otacza zapewniający efekt głębi pierścień z czerwonych diod LED. I one mogą one służyć do przekazywania wizualizacji, a także informacji pochodzących ze wskaźnika.
Wymiary Vision Tokyo (długość/szerokość/wysokość: 4803/2100/1600 mm) są porównywalne z samochodami klasy średniej. Dostęp do pięcioosobowej kabiny zapewniają unoszone do góry drzwi po lewej stronie karoserii – to idealne rozwiązanie przy obowiązującym w Japonii ruchu lewostronnym. Konwencjonalny układ foteli jest tu zbędny, podobnie jak „przód” i „tył”. Pasażerowie siedzą na dużej, owalnej sofie, mogąc w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z jazdy autonomicznej. Bo chociaż przedstawiciele generacji Z są etatowymi użytkownikami mediów społecznościowych, to ze swoimi bliskimi i znajomymi preferują kontakt osobisty. Wnętrze Vision Tokyo, przypominające elegancki salon albo klubową lożę, łączy ludzi – w trybie autonomicznym pasażerowie mogą zrelaksować się i porozmawiać bez stresowania się jazdą w gęstym ruchu ulicznym.

Za plecami podróżujących znajdują się duże ekrany LED-owe, ciągnące się wzdłuż kabiny. Perforowane siedzenia mają podświetlane oparcia, kontrastujące z miękką, jasną skórą. Aplikacje, mapy i informacje z systemu rozrywki prezentowane są w formie trójwymiarowych hologramów w centralnej części kabiny. Jeśli zajdzie potrzeba ręcznego poprowadzenia Vision Tokyo, z kanapy można wysunąć dodatkowy fotel z mocowaniem przodem do kierunku jazdy, a z kokpitu – rozkładaną kierownicę.

Karoserię Vision Tokyo zaprojektowano tak, aby w razie wypadku umożliwić zintegrowaną ochronę zasilanego ogniwami paliwowymi napędu elektrycznego. Bazuje on na przełomowym napędzie F-CELL PLUG-IN HYBRID zastosowanym w autonomicznej limuzynie F 015 Luxury in Motion i łączy pokładowe wytwarzanie energii elektrycznej ze szczególnie wydajnym, kompaktowym akumulatorem, który można ładować bezprzewodowo. Do przechowywania wodoru służą ciśnieniowe zbiorniki wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP). Elektryczny napęd hybrydowy zapewnia łączny zasięg 980 kg, w tym 190 km wyłącznie przy użyciu energii z akumulatorów i 790 km dzięki energii wytworzonej w ogniwach paliwowych.

Vision Tokyo to kolejne studium designu po zaprezentowanych w ostatnich latach prototypach: Vision Ener-G-Force (Los Angeles, listopad 2012 r.), AMG Vision Gran Turismo (Sunnyvale, 2013 r.) oraz G-Code (Pekin, listopad 2014 r.). Globalne podejście Mercedes-Benz do projektowania sprawia, że każdy z nich czerpie swoje kształty z lokalnych trendów w designie, kulturze i transporcie, eksponując je w poszczególnych koncepcjach. Jednocześnie pojazdy te wybiegają daleko poza przyszłe generacje modeli cywilnych.

Zdjęcia: Mercedes-Benz