MotoNews.pl

20 lat Skody Octavia

18 kwietnia 2016

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-20lat 3

Jedna z najbardziej udanych serii modelowych w historii przemysłu motoryzacyjnego zaczęła swoją spektakularną karierę dwadzieścia lat temu: w 1996 roku Skoda Auto po raz pierwszy pokazała światu limuzynę Octavia. Przez kolejne dwie dekady model ten rozwijał błyskotliwą karierę: stał się międzynarodowym hitem sprzedaży, który niezmiennie jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Skody. Kompaktowy wóz odegrał przez ten czas kluczową rolę w udanym rozwoju czeskiej marki i osiągnięciu przez nią silnej pozycji, którą dzisiaj piastuje.

Skoda Octavia świętuje kolejne ważne osiągnięcie. Przez dwadzieścia lat od debiutu pierwszej generacji modelu Octavia po różne wersje kompaktowego modelu czeskiej marki sięgnęło w sumie pięć milionów klientów z całego świata. Niezrównane połączenie ponadprzeciętnej przestrzeni, nowoczesnych silników i najwyższego poziomu bezpieczeństwa zawarte w przystępnej cenie stało się wzorem do naśladowania dla wszystkich kolejnych modeli czeskiej marki.

Prace nad nowym modelem rozpoczęto w roku 1992, rok po wejściu Skody w ramy Grupy Volkswagen. Samochód opracowywano wokół zupełnie nowej platformy, rozwijanej przez Grupę równolegle z założeniami leżącymi u podstaw Octavii. Z pomocą nowoczesnych technologii komputerowych CAD inżynierowie zaprojektowali sztywne nadwozie, podczas gdy zespół stylistów Skody z Mlada Boleslav kierowany przez Dirka van Braeckela nakreślił ponadczasowy, charakterystyczny kształt modelu, nie do pomylenia z żadnym innym samochodem.

W trakcie projektowania Octavii ogromną wagę przyłożono do kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Obok znanych już wcześniej, z modelu Felicia, czołowych poduszek powietrznych, marka po raz pierwszy zaoferowała równolegle boczne poduszki powietrzne, umieszczone w oparciach foteli. Rozwiązaniem wyróżniającym ten model była praktyczna tylna pokrywa typu liftback, gwarantująca doskonały dostęp do dużego bagażnika o pojemności 528 litrów (rozrastającego się do aż 1 328 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).

Skoda Octavia zadebiutowała na rynku w roku 1996 z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Gamę otwierał motor 1.6 MPI o mocy 75 KM, powyżej pozycjonowana była wersja 1.8 20V o mocy 125 KM. Nowoczesny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI generował 90 KM przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5,1 l/100 km. ŠKODA stopniowo rozszerzała portfolio napędowe tego modelu, dodając między innymi bardzo oszczędną wersję 1.9 SDI/68 KM oraz dynamiczną 1.8 20V Turbo/150 KM.

Pierwsza Octavia Combi dołączyła do gamy w maju 1998 roku po debiucie na marcowym Geneva Motor Show. Nowa wersja nadwozia szybko stała się ulubioną odmianą klientów, zwłaszcza w krajach europejskich. W 1999 roku wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła.

Skoda wybrała dla tego samochodu nazwę Octavia w nawiązaniu do bardzo udanego modelu z przeszłości o tej samej nazwie. W latach 1959–1964 wyprodukowano 364 000 sztuk Octavii w fabrykach w Mlada Boleslav i Kvasiny. Łacińskie słowo „Octavia” oznacza „ósma” – był to ósmy „nowoczesny” model czeskiej marki z niezależnym zawieszeniem, które zadebiutowało w roku 1933.

Dla współczesnej Octavii Skoda wybudowała nową linię produkcyjną zajmującą halę o powierzchni 37 500 m2 w centralnych zakładach marki w Mlada Boleslav oraz nową lakiernię o wydajności 1 800 samochodów na dzień. Nowa fabryka rozpoczęła swoją działalność 3 kwietnia 1996 roku. Zdolności produkcyjne placówki zwiększały się stopniowo z 90 000 do 350 000 samochodów rocznie, dając Skodzie tytuł największego wytwórcy przemysłowego w całych Czechach.

Ostatni egzemplarz pierwszej generacji modelu zjechał z taśmy fabryki w Vrchlabi w listopadzie 2010 roku. Przez czternaście lat produkcji Skoda dostarczyła do klientów na całym świecie 970 000 limuzyn i 470 000 egzemplarzy wersji kombi.

Druga generacja Octavii okazała się godnym następcą czeskiego bestsellera: pomiędzy rokiem 2004 a 2013 Skoda sprzedała aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 sztuk kombi tego modelu. W tym czasie Octavia zanotowała debiut wielu ważnych innowacji technologicznych, jak dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG i bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych.

Trzecia generacja modelu stanowiła jak dotąd największą rewolucję w historii tej serii. Na rynku zadebiutowała w listopadzie 2012 roku, a w marcu 2016 roku w Mlada Boleslav świętowano już produkcję miliona egzemplarzy tej serii.

Łącznie czeska marka zbudowała przez dwadzieścia lat aż pięć milionów swojego najbardziej znanego modelu. Obok zakładów w Mlada Boleslav, model Octavia produkowany jest także w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.

Zdjęcia: Skoda