MotoNews.pl

Ford Fiesta ST200: topowy hot hatch debiutuje w Europie

20 czerwca 2016

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
FordGeneva2016 FiestaST200 01

Zespół Ford Performance poprawił osiągi w kompaktowym Fordzie Fiesta ST, czyniąc z auta rasowego hot hatcha. Specjalnie skalibrowany silnik benzynowy 1,6 litra EcoBoost pracujący pod maską tej wersji rozwija 200 KM i 290 Nm. Ford Fiesta ST200 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy, zapewniając lepszą elastyczność, lepsze osiągi i większą przyjemność z jazdy. Inżynierowie Forda zmodernizowali również zawieszenie i układ kierowniczy, co przełożyło się na wyższą dynamikę jazdy i wyższy komfort podróżowania. Produkcja nowego hot hatcha – wyposażonego w unikatowy lakier nadwozia Solid Silver Grey, czarne, matowe obręcze aluminiowe oraz wyjątkowe detale wykończeniowe wnętrza – rozpoczęła się w czerwcu.

„Ford Fiesta ST cieszy się doskonałą opinią wśród użytkowników i ekspertów motoryzacyjnych. Teraz, wersja ST200 zaoferuje im wyższą moc i lepsze osiągi,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. „Uważam, że mamy do czynienia z przyszłym klasykiem.”

Zbudowany na bazie wielokrotnie nagradzanego modelu o doskonałych osiągach

Doskonałe właściwości jezdne modelu Fiesta ST zostały spotęgowane w modelu Ford Fiesta ST200. Dzięki ponownemu zestrojeniu, silnik 1,6 litra EcoBoost pracujący pod maską Fiesty ST200 generuje 200 KM – czyli dwa raz więcej, niż w modelu Fiesta XR2 sprzed 20 lat – oraz 290 Nm omentu obrotowego. Ponadto, jednostka dostarcza dodatkowe 15 KM i 30 Nm momentu obrotowego nawet przez 20 sekund dzięki funkcji overboost.

Skrócenie końcowego przełożenia z 3,82 w Fieście ST do 4,06 w Fieście ST200 zaowocowało lepszą elastycznością na poszczególnych biegach – przyspieszenie od 50 do 100 km/h na czwartym biegu zajmuje zaledwie 5,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.

Ford Fiesta ST200 wykorzystuje zmodernizowane zawieszenie Fiesty ST oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS, które poprawia komfort jazdy i dynamikę prowadzenia. Oprócz zmodernizowanych amortyzatorów, o lepsze tłumienie nierówności dba tylna belka skrętna o sztywności zwiększonej o 27 procent oraz przedni stabilizator poprzeczny o średnicy zwiększonej z 19 do 21 mm. Podobnie, jak Fiesta ST, wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona, niż standardowy Ford Fiesta.

„Ford Fiesta ST jest bardzo popularny wśród użytkowników z uwagi na gokartowe właściwości jezdne oraz mocny silnik,” powiedział Darren Palmer, dyrektor ds. niewielkich modeli, Ford of Europe. „Zmodernizowane zawieszenie wersji ST200 daje kierowcy większą kontrolę nad zachowaniem auta, zapewniając jednocześnie komfort pasażerom.”

W Fieście ST200 poprawie uległa też precyzja układu kierowniczego, szczególnie w centralnym położeniu, co jest zasługą bardziej bezpośredniego przełożenia (13,69:1), skrócenia drążka kierowniczego oraz zastosowania zmodyfikowanej zwrotnicy.

Fiesta ST200 została wyposażona w układ eTVC poprawiający stabilność jazdy na zakrętach oraz układ elektronicznej kontroli stabilności ESC z trzema trybami pracy. Podczas pokonywania zakrętów układ eTVC przyhamowuje przednie wewnętrzne koło, aby poprawić przyczepność i zredukować podsterowność bez ograniczania prędkości jazdy. Z kolei układ ESC może pracować w różnych trybach, w częściowo uśpionym lub w pełni dezaktywowanym.

W Fordzie Fiesta ST zastosowano przednie hamulce tarczowe o średnicy 278 mm oraz tylne hamulce tarczowe o średnicy 253 mm, a całość uzupełnia większa, niż w standardowej Fieście pompa główna. Opracowana przez Forda 1,6-litrowa jednostka benzynowa EcoBoost wykorzystuje turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT) oraz układ bezpośredniego wtrysku paliwa, co zapewnia wysoką moc i niskie średnie zużycie paliwa wynoszące 6,1 l/100 km. Emisja CO 2 to 140 g/km*.

Ekskluzywny design i bogata specyfikacja

Ford Fiesta ST200 wyróżnia się nadwoziem o bardziej wyrafinowanym projekcie, który uzupełnia ekskluzywny lakier Storm Grey dostępny jako jedyny w palecie. Dodatkową ozdobą są czarne, matowe obręcze aluminiowe ST o średnicy 17 cali z polerowanymi ramionami.

Ponadto, modele Fiesta ST200 otrzymały czerwone zaciski hamulcowe, dużą, trapezoidalną osłonę chłodnicy ST o strukturze plastra miodu, dynamiczny przedni spojler i wyprofilowane progi boczne, tylny dyfuzor w kolorze nadwozia oraz pokaźny tylny spojler dachowy.

We wzbogaconym wnętrzu znalazły się unikatowe, częściowo skórzane fotele przednie Charcoal Recaro wykończone – podobnie, jak pasy bezpieczeństwa – kontrastującymi, srebrnymi nićmi. Uzupełnieniem całości są podświetlane nakładki progowe z logo ST200, wstawki z włókna węglowego w desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki na pedały i aluminiowy drążek skrzyni biegów, kierownica ST oraz ciemne wykończenie wnętrza z podsufitką z srebrnymi detalami.

Wyrafinowane rozwiązania techniczne:

  • Opracowany przez Forda system multimedialny SYNC z 5-calowym ekranem,
  • Reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej LED, dodającymi autu
  • System Sound Symposer, który kieruje dźwięk silnika wprost do kabiny pasażerskiej, aby uczynić sportowe brzmienie jednostki napędowej integralną częścią wrażeń z jazdy,
  • System inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa na przykład, gdy kierowca udostępnia swój pojazd innej osobie.

Ford Fiesta ST zadebiutował w 2013 roku i szybko wywalczył pozycję jednego z najlepszych hatchbacków o sportowych osiągach w Europie, zdobywając w pierwszym roku sprzedaży ponad dwadzieścia różnych nagród i wyróżnień. Do tej pory w Europie sprzedano ponad 30 000 egzemplarzy Forda Fiesty ST. Model ten jest wyposażony w silnik benzynowy 1,6 litra EcoBoost o mocy 182 KM i momencie obrotowym 240 Nm, który zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy. Producent prezentuje model Ford Fiesta ST200 40 lat po rozpoczęciu produkcji pierwszej Fiesty, co miało miejsce w 1976 roku.

Zdjęcia: Ford F