MotoNews.pl

Skoda Octavia RS: najmocniejsza seryjna Octavia w historii

22 grudnia 2016

Kategoria | Rynek  Rynek Premium
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-RS 3

Minęły zaledwie tygodnie od zaprezentowania udoskonalonej Skody Octavii, a czeski producent już prezentuje topową pochodną modelu. Oto Skoda Octavia RS. Nowy pas przedni, zmodyfikowany tył i wnętrze o sportowym charakterze podkreślają dynamiczny charakter tej wyjątkowej wersji.

Skoda Octavia RS występuje w odmianach limuzyna i kombi. Każda z nich dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik 2.0 TDI dostępny jest niezmiennie z mocą 184 KM. Benzynowy 2.0 TSI ma moc 230 KM i tytuł najmocniejszego seryjnie oferowanego wariantu w historii OCTAVII. Wyjątkowe pozycjonowanie tego sportowego modelu w segmencie kompaktowym podkreślają nowe technologie wymiany danych, usług online i wspomagania prowadzenia.

Skoda Octavia RS – wygląd zewnętrzny

Wygląd nowej Skody Octavii RS zwraca uwagę na gruntownie unowocześniony design tej serii w wyjątkowo sportowy i emocjonujący sposób. Nowy pas przedni zdominowany jest przez szerszy grill. Wzmocniono go optycznie przez przylegające lampy o krystalicznej formie. Jeszcze większe wloty powietrza w przeprojektowanym zderzaku przykryte kratownicami o strukturze plastra miodu wzmagają wrażenie siły i dynamiki.

Obok świateł dziennych tworzonych przez paski LED w reflektorach głównych, przednie oświetlenie kompletują cztery przednie lampy. Wykonano je w pełni w technologii LED. Zostały wyposażone w funkcję adaptacyjnych świateł przednich AFS. Z tyłu charakter budują wieńczące bryły obydwu form karoserii spojlery.

Najsilniejsze akcenty tylnej części nadwozia to przywodzący na myśl wrażenie prędkości panel dyfuzora i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe. Stało się ono już rozpoznawalnym atrybutem modelu Skoda Octavia RS. Tył także wyposażony jest w standardzie w oświetlenie LED. Wykorzystano je przy tylnej tablicy rejestracyjnej i modułach świetlnych, gdzie diody tradycyjnie tworzą motyw w kształcie litery C.

Skoda Octavia RS – wnętrze kabiny

Wnętrze nowej Skody OCtavii RS charakteryzuje sportowa czerń. Fotele RS-Sport zapewniają doskonałą stabilność dzięki głębokiemu wyprofilowaniu i zintegrowanym zagłówkom. Obok standardowej kombinacji tapicerki skórzanej i tkaniny pojawiła się także opcja wykończenia z Alcantary. Wielofunkcyjna kierownica (przy konfiguracji z DSG wyposażona także w łopatki skrzyni biegów) posiada obręcz obitą perforowaną skórą.

Standardowe wyposażenie obejmuje również nastrojowe oświetlenie AMBIENTE, dyskretnie podświetlające wewnętrzne klamki drzwi, aluminiowe pedały i progi drzwi z logo RS. Skoda Octavia RS nie straciła przy tym żadnych przemyślanych, funkcjonalnych rozwiązań. Pod fotelem pasażera ukryta jest parasolka. Lampę LED z bagażnika wersji kombi można wyjąć i korzystać z niej jak ze zwykłej latarki.

Skoda Octavia RS – właściwości jezdne

Wyjątkowo dynamiczne właściwości jezdne nowej  Skody Octavii RS buduje obniżone o 15 mm i utwardzone zawieszenie. Rozstaw tylnych kół poszerzono o 30 mm w porównaniu z poprzednią wersją. Sportowy układ hamulcowy ma zaciski pokryte czerwonym lakierem. Standardowo model oferowany jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali. Opcjonalnie można je zamówić w rozmiarze 19 cali.

O nieprzeciętne doświadczenia w prowadzeniu modelu dba szereg wyrafinowanych rozwiązań. To progresywny układ prowadzenia oraz opcjonalny system Performance Mode Select z Performance Sound Generator. Charakter prowadzenia może być regulowany przez kierowcę poprzez adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control). Pozwala ono wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy. Moc silnika jest skutecznie przenoszona na tylne koła dzięki złożonemu systemowi kontroli trakcji ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+.

Skoda Octavia RS – jednostki napędowe

Silnik 2.0 TSI w nowej Octavii RS generuje 230 KM i duży moment obrotowy 350 Nm. Jest on dostępny w szerokim zakresie 1500 do 4600 obr./min. Napędzana na przednią oś rekordowo szybka Skoda osiąga 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy. Jej prędkość maksymalna wynosi aż 250 km/h. Fabryczny wynik zużycia paliwa w cyklu mieszanym wynosi przy tym zaledwie 6,5 l/100 km (emisja 149 g CO2/km, wszystkie wartości dla limuzyny ze skrzynią ręczną). Standardowa przekładnia manualna może zostać opcjonalnie wymieniona na sześciostopniową automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG.

W przypadku wysokoprężnego wariantu Octavii RS do napędu służy sprawdzony silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm. Moment ten jest dostępny już od 1750 obr./min. Te ponadprzeciętne wartości przekładają się na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji skrzyni DSG, wariant RS 2.0 TDI dostępny jest z wyborem napędu na oś przednią lub wszystkie cztery koła.

Skoda Octavia RS – systemy informacyjne i wspomagające kierowcę

Tak jak pozostałe wersje zmodernizowanej Octavii, tak i szczególna odmiana RS korzysta z pokładowych systemów najnowszej generacji. Pojemnościowy ekran dotykowy wykonany jest ze szkła. Topowy system nawigacji COLUMBUS posiada wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala, hotspot WLAN i opcjonalny moduł LTE.

Szerokie spektrum asystentów prowadzenia w nowej Octavii wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów kompaktowych. Nowe funkcje obejmują między innymi wspomaganie przy manewrowaniu z przyczepą oraz ostrzeganie przed uczestnikami ruchu w martwym polu i nadjeżdżającymi pojazdami, gdy kierowca wycofuje się z miejsca parkingowego.

Aktywna funkcja CREW PROTECT ASSIST ogranicza skutki nieuchronnej kolizji poprzez zamknięcie szyb i okna panoramicznego, zaciśnięcie pasów bezpieczeństwa i działając razem z rozwiniętym systemem FRONT ASSIST, który wyposażony jest w funkcję awaryjnego hamowania w mieście i funkcji ochrony pieszych.

Oznaczenie RS pojawiło się w historii czeskiej marki już w 1974 roku, gdy zaczęto je wykorzystywać do oznaczania konstrukcji wyczynowych. Dla topowych, sportowych odmian modeli drogowych symbol stosowany jest od roku 2000. Skoda Octavia RS została wyprodukowana już w ilości ponad 200 000 egzemplarzy, z czego połowa przypada na produkowaną od 2013 roku trzecią generację.

Zdjęcia: Skoda