MotoNews.pl

Mazda MX-5 RF

19 stycznia 2017

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
2017 MX5 RF Stills 08

Mazda MX-5 RF (ang. retractable fastback) wzbudza ogromne zainteresowanie od dnia swojej premiery podczas nowojorskiego salonu samochodowego w marcu 2016 r. Mazda zaskoczyła kolejną wersją swojego kultowego roadstera, który w ubiegłym roku zdobył tytuł ”World Car of the Year” i „World Car Design of the Year”. Najnowsza odsłona legendy to kolejny przykład innowacyjności opartej na bogatym dziedzictwie motoryzacyjnej ikony, jaką przez lata stał się model MX-5.

Główne atuty modelu Mazda MX-5 RF

Stylistyka KODO w wydaniu fastback – nowa Mazda MX-5 RF przenosi wytyczne filozofii Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, w zupełnie nowy wymiar. Nowy model wyposażono w elektryczny sztywny dach. Pod względem szybkości składania nie ma sobie równych na rynku i zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 45 kg. Należy przy tym pamiętać, że najnowsza  MX-5 jest jednocześnie najlżejszą generacją modelu od czasu premiery pierwszej Mazdy MX-5 w 1989 roku

Mazda MX-5 RF w pełni korzysta z pakietu lekkich i paliwooszczędnych technologii SKYACTIV. Obejmuje on m.in.:  ­ układ kierowniczy i zawieszenia kół o charakterystyce pracy gwarantującej jeszcze lepsze wrażenia z jazdy, ­ układy napędowe i platformę zaprojektowane z myślą o jak największej przyjemności prowadzenia i­ automatyczną przekładnię, która w Europie dostępna jest wyłącznie w modelu MX-5 RF.

Ekskluzywna stylistyka wnętrza łączy w sobie cechy przytulnego coupe z wyjątkowymi doznaniami jazdy pod gołym niebem. Nowy model dostępny jest z tym samym pakietem innowacyjnych technologii bezpieczeństwa czynnego i biernego, co wersja MX-5 z materiałowym dachem.

Nowa Mazda MX-5 RF pojawi się w Polsce w kwietniu 2017 roku.

Nadwozie

Wyrazista stylistyka nadwozia fastback w połączeniu z opływowym kształtem kabiny jednoznacznie definiuje MX-5 jako model przeznaczony do jazdy ze złożonym dachem. Unikalny, trzyczęściowy, elektrycznie sterowany sztywny dach  wyróżnia się najkrótszym czasem składania i rozkładania. Wynosi on zaledwie 13 sekund. Jest to możliwe nawet w czasie jazdy (przy prędkości do 10 km/h). Przedni i środkowy panel dachu wraz z tylnym oknem chowają się w przestrzeni za fotelami, natomiast masywne tylne słupki unoszą się podczas składania, a następnie wracają na swoje miejsce. Dach obsługiwany jest wygodnym przełącznikiem w konsoli środkowej.

Nadwozie modelu Mazda MX-5 RF może być pokryte nowym lakierem premium – Machine Grey. Nie znalazł się on w palecie odmiany z miękkim dachem. Oprócz tego dostępne są kolory: Soul Red, Ceramic Metallic, Arctic White, Crystal White Pearl, Blue Reflex oraz Jet Black.

Nowy model może być wyposażony w 16 lub 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich, w tym w obręcze BBS z kutego aluminium.

Wnętrze

Kabina modelu Mazda MX-5 RF łączy w sobie zalety różnych typów aut sportowych. To przytulność klasycznego wnętrza coupe i unikalna charakterystyka jazdy roadsterem z miękkim składanym dachem. Jednocześnie zachowany zostaje wyższy poziom bezpieczeństwa oraz pełna funkcjonalność obu typów nadwozia. Wszystko dzięki wygodnemu systemowi elektrycznego składania i rozkładania dachu.

W zakresie komfortu i jakości wartością dodaną mogą stać się dostępne pakiety wyposażenia dodatkowego , obejmujące: ­

  • fotele Recaro z oparciami obitymi Alcantarą®, boczkami ze skóry naturalnej i czerwonym przeszyciem, które zapewniają bardzo pewne podparcie ciała podczas dynamicznej jazdy
  •  ekskluzywną tapicerkę skórzaną nappa z szarym przeszyciem oraz
  • tapicerkę ze skóry naturalnej w kolorze czarnym lub jasnobrązowym lub tapicerkę materiałową w kolorze czarnym.

Podobnie jak wersja z miękkim dachem, Mazda MX-5 RF oferuje również:

  • ­ przytulną, ergonomiczną kabinę stworzoną w duchu Jinba Ittai z myślą o typowej dla wszystkich MX-5, maksymalnej przyjemności z jazdy
  • ­ optymalną symetrię rozmieszczenia – względem ciała kierowcy – takich elementów, jak kompaktowa, trójramienna kierownica, przełączniki, zegary i pedały,
  • ­ elegancką, poziomą kompozycję stylistyczną, z fragmentami paneli zewnętrznych płynnie przenikającymi do kabiny i harmonijnie łączącymi się z wewnętrznymi obiciami tapicerskimi drzwi
  • 127-litrowy bagażnik zdolny pomieścić dwie standardowe torby podręczne.

Komfort, funkcjonalność i wyposażenie

Kabina MX-5 RF zapewnia wysoki komfort akustyczny oraz wspaniałe doznania podczas jazdy.  Zamontowano w niej podsufitkę  przedniego i środkowego panelu dachowego. Zastosowano bardziej masywne dywaniki podłogowe i lepsze zabezpieczenia wolnych przestrzeni wokół lewarka zmiany biegów. Zastosowano dodatkowe materiały dźwiękochłonne i tłumiące drgania. Umieszczono je zarówno we wnętrzu, jak i wokół kabiny. Przeźroczysta osłona przeciwwietrzna za fotelami zapobiega zawirowaniom powietrza w kabinie.

Zaawansowany technologicznie, kompaktowy mechanizm składania dachu ­ oferuje szereg zabezpieczeń zapobiegających uszkodzeniu elementów pojazdu lub obrażeniom ciała podczas składania i rozkładania. Wśród licznych funkcji nowego ekranu TFT o przekątnej 4,6 cala, który umieszczono w zespole zegarów, znalazła się teraz animacja informująca o aktualnym położeniu dachu. Elektryczna blokada dachu zastąpiła manualny zatrzask, znany z poprzedniej generacji modelu MX-5 ze sztywnym dachem. Pojemność bagażnika pozostała praktycznie identyczna w porównaniu z odmianą z miękkim dachem.

Nowa Mazda MX-5 RF wyposażona jest w kokpit o wysoko poprowadzonej linii, znany z innych modeli Mazdy. Pozwala kierowcy w pełni koncentrować się na drodze i jednocześnie mieć stały dostęp do wszystkich systemów pokładowych i aktualnych informacji na temat jazdy. Jednym z elementów kokpitu jest 7-calowy wyświetlacz na desce rozdzielczej. Umożliwia swobodny dostęp do pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych i może być obsługiwany przy pomocy komend głosowych lub obrotowego kontrolera w konsoli środkowej.

Multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect1 umożliwia bezpieczne podłączenie i obsługę smartfonu oraz dostęp do treści internetowych, portali społecznościowych, itd. Pokładowy system nawigacji pozwala na wyszukiwanie w sieci, korzysta z pakietu map NAVTEQ z możliwością ich aktualizacji w okresie trzech lat oraz umożliwia obsługę 19 wersji językowych w formacie audio oraz 26 w formacie tekstowym. Oferuje autorskie aplikacje firmy Mazda, np. Eco-display (szczegółowa ewidencja zużycia paliwa) oraz komunikaty przypominające o terminie obsługi serwisowej.

W modelu Mazda MX-5 RF zastosowano ekskluzywny zestaw audio firmy BOSE® z 9 głośnikami , w tym m.in. głośniki w zagłówkach foteli; ponadto dostępne są również podstawowe zestawy audio z 6 głośnikami. Dostępny jest także system tylnych czujników parkowania.

Podwozie

Podwozie SKYACTIV-Chassis zostało zoptymalizowane pod kątem nieco wyższej masy własnej i wysokości całkowitej wersji RF. Sprawia, iż zwyżka tych wartości w żaden sposób nie przekłada się na utratę zwinności i poczucia jedności kierowcy z samochodem (Jinba Ittai).

Dzięki charakterystyce pracy układów zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego zmodyfikowanej z myślą o modelu Mazda MX-5 RF, samochód zapewnia najwyższą jakość i komfort jazdy oraz prowadzenia. Zmodyfikowano konstrukcję amortyzatorów i przednich stabilizatorów poprzecznych, tylnych sprężyn, drążków i odbojników przy przednich podwójnych wahaczach oraz tylnej konstrukcji wielowahaczowej. Zmieniono charakterystykę pracy dwuzębnikowego i elektrycznego układu wspomagania. Zapewnia teraz jeszcze bardziej płynne i przewidywalne reakcje na ruch koła kierownicy. Zmodyfikowano serwo wspomagania układu hamulcowego. Pracuje ono teraz jeszcze płynniej, zapewniając skuteczniejszą kompensację sił przeciążenia

Nowa Mazda MX-5 RF może się pochwalić tą samą sztywną i lekką konstrukcją nadwozia SKYACTIV-Body, co wersja z miękkim dachem. Rama szkieletowa ma dodatkowe wzmocnienie tunelu środkowego. Zapewnia ono większą sztywność wzdłużną oraz kompensuje zmiany środka ciężkości zależne od aktualnego położenia dachu.

Na wzór wersji z miękkim dachem, RF również oparto – w miarę możliwości – na ramie o prostej i jednolitej konstrukcji ze wzmocnionymi łączeniami między jej poszczególnymi odcinkami

Zastosowanie struktury pierścieniowej zwiększyło sztywność bazowych punktów podparcia układu zawieszenia kół. Wzmocnione kolumny tylnego układu zawieszenia zapobiegają stopniowej deformacji nadwozia na skutek drgań przenoszonych z nawierzchni drogi.

Kolejne modyfikacje, które Mazda MX-5 RF dzieli z odmianą wyposażoną w miękki dach, to m.in. zoptymalizowane punkty mocowania jednostki napędowej oraz rama PPF (ang. Power-Plant Frame) w kształcie litery „C”. Redukuje poziom drgań pochodzących z układu napędowego.

Aby ograniczyć turbulencje wywołane przez powietrze przepływające przez wnęki przednich kół w stronę boków pojazdu, przy chłodnicy modelu RF zastosowano dodatkowy spojler. Rozwiązanie to zwiększa również stabilność kierunkową podczas jazdy po prostej oraz przy zmianie pasa ruchu.

Układy napędowe

Silniki benzynowe SKYACTIV-G z układem bezpośredniego wtrysku paliwa  to lekkie konstrukcyjnie, wolnossące jednostki napędowe. Gwarantują płynny, liniowy przybór mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika oraz wyjątkową wydajność paliwową w codziennej eksploatacji. Silniki wyposażono w szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Mają za zadanie eliminować negatywne skutki wysokiego stopnia sprężania (13,0:1). Zastosowano tu m.in. bardziej kompaktowe i lżejsze układy dolotowe i wylotowe, zaadaptowane specjalnie z myślą o Maździe MX-5. Zapewniają one jeszcze większą frajdę z jazdy i pozwalają w pełni wykorzystać potencjał silników.

Masę własną układu dolotowego zredukowano o 30% w porównaniu z rozwiązaniem dostępnym w poprzedniej generacji modelu MX-5. Kompaktowy kolektor wydechowy w układzie 4-2-1, który został zmodyfikowany specjalnie dla potrzeb modelu MX-5, pozwala wygenerować większy moment obrotowy. Przygotowano również przekładnię automatyczną. W Europie dostępna będzie wyłącznie w modelu Mazda MX-5 RF z silnikiem SKYACTIV-G 2.0.

Na rynek europejski przeznaczono dwa silniki spełniające wymogi normy Euro 6:

Silnik SKYACTIV-G 1.5, dla którego czerwone pole obrotomierza zaczyna się dopiero od 7500 obr./min., gwarantuje osiągi niedostępne w innych modelach Mazdy z tą samą jednostką napędową. Moc: 96 kW/131 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy: 150 Nm przy 4800 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO2: 6,1 l/100 km oraz 142 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią manualną).

Silnik SKYACTIV-G 2.0, który zmodyfikowano pod kątem elastyczności i wartości momentu w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych. Dostępny jest z systemem i-stop automatycznie wyłączającym silnik na postoju oraz lżejszą wersją systemu odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP2. Moc: 118 kW/160 KM przy 6000 obr./min., maksymalny moment obrotowy:
200 Nm przy 4600 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO21: 

  • 6,9 l/100 km oraz 161 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią manualną)
  • 7,2 l/100 km oraz 167 g/km (wersja z 6-stopniową przekładnią automatyczną)
  • 6,6 l/100 km oraz 154 g/km (wersja z przekładnią manualną i systemami i-stop oraz i-ELOOP)
  • 6,4 l/100 km oraz 149 g/km (wersja z przekładnią automatyczną i systemami i-stop oraz i-ELOOP 2)

6-stopniowa przekładnia manualna SKYACTIV-MT pozwala jeszcze pełniej doświadczyć legendarnych cech MX-5. Należą do nich: krótki skok lewarka i niezwykła precyzja pracy. Dodatkowo zwiększa ogólny zasięg w codziennej eksploatacji.

Konstrukcja przekładni jest lżejsza w porównaniu do wcześniejszych przekładni manualnych.  Efekt uzyskano dzięki zastosowaniu całkowicie aluminiowej obudowy oraz sprawniejszego systemu olejowego. Mechanizm różnicowy również wyróżnia się teraz niższą masą własną oraz wyraźnie niższymi stratami

6-stopniowa przekładnia automatyczna gwarantuje płynną i bezpośrednią zmianę przełożeń. Dzieje się tak za sprawą szerokozakresowej blokady typu lock-up od drugiego biegu wzwyż oraz systemu kontroli uślizgu od trzeciego przełożenia. Wyposażona jest w system Drive Selection, który po uruchomieniu zapewnia bardzo dynamiczną charakterystykę zmiany przełożeń. Pozwala zaoszczędzić paliwo, szczególnie w połączeniu z systemami i-ELOOP oraz i-stop.

Bezpieczeństwo

Pakiet technologii bezpieczeństwa czynnego i-ACTIVSENSE obejmuje:

  • System monitorowania martwego pola (BSM) wykorzystuje radar o częstotliwości 24 GHz do monitorowania obszaru po bokach i za Mazdą MX-5, ostrzegając kierowcę, przy pomocy sygnału dźwiękowego i wskaźnika w lusterku, o samochodach znajdujących się na sąsiadujących pasach ruchu – system aktywuje się, na przykład, gdy kierowca kierunkowskazem zasygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu.
  • System monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA), który stanowi rozszerzenie funkcjonalności systemu monitorowania martwego pola (BSM), podczas cofania, przy pomocy tych samych sygnałów ostrzegawczych, uprzedza kierowcę o zbliżających się pojazdach.
  • System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i ostrzega kierowcę w sytuacji grożącej niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych i świateł mijania (HBC) wykorzystuje kamerę do wykrywania świateł pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poruszających się w tym samym kierunku, automatycznie przełączając światła drogowe na mijania i odwrotnie, aby zapobiec oślepianiu innych użytkowników drogi.
  • System adaptacyjnych reflektorów (AFS) przewiduje bieg drogi i zapewnia lepsze doświetlenie zakrętów, automatycznie korygując snop świateł mijania.

Bezpieczeństwo bierne na miarę nowoczesności

Nadwozie SKYACTIV-Body Mazdy MX-5 RF opiera się, w miarę możliwości, na jednolitej ramie i prostych odcinkach belkowych. Umożliwia to lepsze rozproszenie energii zderzeniowej.  W newralgicznych punktach takich, jak otoczenie kabiny czy belki przedniego i tylnego zderzaka zastosowano lekką, ale niezwykle wytrzymałą stal i aluminium.

Udoskonalona konstrukcja ramy – porównywalna z konstrukcją stosowaną w modelach bez składanego dachu – zapewnia większy stopnień ochrony w czasie zderzenia bocznego, m.in. dzięki zastosowaniu dodatkowych poprzeczek oparć foteli, wzmocnionych słupków przednich oraz progów.

Mocowane na śruby i łatwe do wymiany elementy pochłaniają energię oraz ograniczają uszkodzenia w komorze silnika. Przekłada się to na niższe koszty naprawy po drobnej kolizji czołowej.

Zmodyfikowana konstrukcja tylnej części oraz użyte tam materiały zwiększają stopień ochrony podczas uderzenia od tył, zabezpieczając kabinę i zbiornik paliwa.

W kabinie znalazło się miejsce dla szeregu rozwiązań, które mają chronić podróżnych, w tym m.in.: standardowe przednie i boczne poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, łamana kolumna kierownicza oraz tapicerka foteli i wewnętrznej strony drzwi, która ma zapobiegać urazom.
Aktywna maska silnika wykorzystuje system czujników, aby zapobiegać obrażeniom głowy pieszego, a przedni zderzak posiada warstwę energochłonnej pianki oraz specjalny usztywniacz, który ma chronić nogi pieszego.

Zdjęcia: Mazda