MotoNews.pl

Koncepcyjne Renault R.S. 2027 Vision sięga w przyszłość Formuły 1

26 kwietnia 2017

RS-2027-Vision 6

Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju Renault zaprezentowało swoją wizję Formuły 1 w 2027 roku. Renault R.S. 2027 Vision wskazuje również na liczne spodziewane w najbliższym dziesięcioleciu zapożyczenia technologiczne z samochodów wyczynowych które zostaną zastosowane w samochodach seryjnych.

Człowiek w centrum uwagi

Stworzona przez Renault wizja Formuły 1 na najbliższe dziesięć lat stawia ponownie człowieka w centrum tego sportu, jako wartość, którą marka ceni najwyżej. Kierowca, wspomagany supermocnym silnikiem, może wyraźniej pokazać cechy sportowca najwyższej klasy ku radości swoich fanów. Formuła 1 stanie się bardziej atrakcyjna i bezpieczniejsza dla wszystkich osób uczestniczących w wyścigach. Koncepcja Renault wpisuje się również w ideę odpowiedzialności za środowisko.

Rok 2027. Każde Grand Prix to zaciekłe współzawodnictwo. Przy takim stosunku masy do mocy pojazdu, nieznanym do tej pory w historii Formuły 1 (łącznie 1 megawat przy masie ograniczonej do 600 kilogramów), najważniejsze stają się ludzkie możliwości i umiejętności.

Formuła 1 jest jeszcze bardziej atrakcyjna – fani tego sportu mogą teraz korzystać z nowych form komunikacji z kierowcą, niezależnie od tego, czy są bezpośrednimi widzami wyścigu, czy też śledzą go  z daleka.

Renault R.S. 2027 Vision jako odpowiedź na nowe wymagania

Przezroczysty kokpit prototypu R.S. 2027 Vision pozwala publiczności widzieć całą postać kierowcy siedzącego za kierownicą bolidu. Został stworzony metodą druku 3D z bardzo lekkiego i wytrzymałego materiału. Kokpit jest zaprojektowany pod wymiary kierowcy, a stylistyka Renault inspiruje się bezpośrednio kształtami ludzkiej sylwetki.

Kask również jest przezroczysty, można więc widzieć twarz i obserwować reakcje kierowcy.  Aktywne, ledowe panele świetlne, wbudowane w koła, wyświetlają informacje, m.in. aktualną pozycję  w wyścigu, stan energetyczny samochodu itd. To ułatwia śledzenie zawodów widzom na miejscu  i telewidzom na świecie.

Ekran cyfrowy usytuowany na środku kierownicy pokazuje kierowcy jego pozycję w „fan rank”, klasyfikacji stworzonej przez widzów na portalach społecznościowych. To szansa na dodatkowy przypływ mocy na ostatnich okrążeniach dla najwyżej ocenionego kierowcy na torze.

Niektóre dane telemetryczne kierowcy są dostępne szerokiej publiczności przez Internet. Ułatwia to śledzenie wyścigu i zrozumienie strategii. Te dane pozwalają też graczom obecnym w sieci na uczestniczenie w wyścigu w czasie rzeczywistym i zmierzenie się ze swoimi bohaterami.

Stylistyka bolidów F1 jest piękniejsza i bardziej spektakularna niż kiedykolwiek. To obiekty zachwytu nie tylko dla obecnych fanów, lecz także dla tych, których do tej pory nie byli zainteresowani Formułą 1, w szczególności dla młodych pokoleń.

Pojazdy te natychmiast dają się rozpoznać jako prawdziwe bolidy F1. Mają długie, zaostrzone nosy, boczne wloty powietrza i odkryte cztery kołami. Ich stylistyka została uproszczona,  a jednocześnie stała się bardziej drapieżna.

W połączeniu z aktywnym oświetleniem, ruchome części aerodynamiczne nadają bolidom F1 bardziej widowiskowy charakter.

Concept car R.S. 2027 Vision ma mocno zaakcentowane elementami wizualne. Zaliczają się do nich: przednie światła diodowe w kształcie litery „C” oraz podświetlane logo Renault na pokrywie silnika. Koncept łączy więc pewne podobieństwo z samochodami seryjnymi Renault.  Oba elementy wizualne zmieniają kolor z białego na niebieski, gdy w samochodzie włącza się tryb elektryczny. To także element, który uatrakcyjnia widzom oglądanie wyścigu.

Bezpieczeństwo

Jednym z głównych założeń Grupy Renault jest troska o bezpieczeństwo. Pozostaje ona priorytetem dla Formuły 1 w perspektywie 2027 roku. Dla nieustannego podnoszenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników tej dyscypliny, a przede wszystkim kierowców, przyjęto dwa ważne rozwiązania.  Bolidy F1 mają funkcje jazdy autonomicznej. Przekazanie funkcji kierowania bolidem następuje automatycznie w przypadkach incydentów na torze (safety car, virtual safety car, żółta flaga itp.). Jazda  w peletonie i jej ograniczenia (zakaz wyprzedzania, ograniczona prędkość itd.) są kontrolowane przez bolid. Zmniejsza się w ten sposób ryzyko dodatkowych niepożądanych zdarzeń na torze. Gwarantuje to też bezpieczeństwo kierowcom i komisarzom.

Zamknięty kokpit bolidu chroni kierowcę przed odłamkami uszkodzonych pojazdów i elementami, które mogłyby w niego uderzyć z wielką siłą. Aerodynamiczna obudowa jest wykonana z poliwęglanu. To materiał bardzo wytrzymały na uderzenia i płomienie.  Obudowa jest dodatkowo zabezpieczona dwoma tytanowymi pałąkami.

W razie wywrócenia samochodu wysuwają się z ukrytych komór w kilka tysięcznych sekundy i w ten sposób utrzymują kierowcę zapiętego pasami. Tworzą bezpieczną przestrzeń pomiędzy kokpitem a podłożem, zapewniającą przeżycie. Oba elementy zostały starannie opracowane, tak aby kierowca mógł sam opuści bolid w razie wypadku  i wywrócenia samochodu. Nie utrudniają też ewentualnego wyjęcia kierowcy z samochodu przez służby ratownicze.

Bezpieczeństwo w bolidach Formuły 1 zapewniają dodatkowo funkcje połączeń multimedialnych. Za ich pośrednictwem prowadzona jest ciągła wymiana informacji z otoczeniem.

Komunikacja V2V: z innymi samochodami biorącymi udział w wyścigu, aby każdy kierowca znał pozycję innych zawodników na torze lub w boksach. Pozwala to na uruchomienie prewencyjnego systemu ostrzegania o kolizji na pit-lane. Zapobiega też wypuszczeniu kierowcy z boksu, gdy zbliża się do niego inny samochód.

Komunikacja V2X: z organizatorami i infrastrukturą, na przykład w celu natychmiastowego wyświetlenia na cyfrowym ekranie kierownicy instrukcji, które wydaje dyrektor wyścigu (żółte flagi, niebieskie flagi itp.). Bezpośrednie połączenie jest nawiązywane z komisarzami wyścigu. Znajdują się oni w strefie toru, gdzie porusza się bolid.  Ponadto Formuła 1 stawia na ekologiczne metody i technologie, które ograniczają ślad węglowy.
Dzięki szerokiemu wykorzystaniu druku 3D tworzenie części do Formuły 1 nie wymaga dużo czasu  i narzędzi. Metodę 3D wykorzystano w R.S. 2027 Vision, a przed nim w modelu TREZOR, samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym podczas Światowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2016 roku, który zainaugurował nowy styl Renault.

Nowe materiały wykorzystywane w drukarkach 3D do budowy części bolidów zastępują niektóre kompozyty stwarzające trudności w recyklingu.  Podejmowane są działania na rzecz konstruowania bolidów coraz bardziej bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska, nie tracąc nic z istoty wyścigów samochodowych.

Zdjęcia: Renault