MotoNews.pl

Audi R8 Spyder V10 plus: nowy poziom wolności

21 czerwca 2017

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi-R8-Spyder-V10 10

Audi R8 Spyder V10 plus ze stajni Audi Sport GmbH, jest najszybszym seryjnym kabrioletem spod znaku czterech pierścieni. Zamontowana centralnie jednostka napędowa V10 generuje 610 KM, daje nieprawdopodobne osiągi i przekazuje swą moc za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro. Standardowy tryb najwyższej wydajności – performance, kubełkowe fotele R8 i wiele elementów wykonanych z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, to charakterystyczne cechy tego mocnego, sportowego samochodu. Zielony lakier Micrommata sprawia, że auto wywiera na oglądających jeszcze większe wrażenie.

„Audi R8 Spyder V10 plus, to doskonałe uzupełnienie naszej linii R8” – mówi Stephan Winkelmann, szef Audi Sport GmbH. „Oprócz Coupé, teraz dostępna jest również wersja kabriolet, czyli Spyder o mocy 610 KM. Nasze wieloletnie doświadczenie wyniesione ze sportów motorowych, pozwoliło zbudować samochód łączący zapierającą dech w piersiach dynamikę auta sportowego z namacalnymi wręcz wrażeniami, jakie czerpiemy z jazdy kabrioletem.”

Audi R8 Spyder V10

Najmocniejszy seryjny silnik Audi: montowana centralnie jednostka V10 o mocy 449 kW (610 KM). Wysoka skala obrotów – nawet do 8700, błyskawiczne reakcje silnika oraz porywające, potężne brzmienie – ułożony centralnie silnik V10 jest fascynujący.

Z mocą 449 kW (610 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm przy 6500 obrotach na minutę, to najmocniejsza seryjnie produkowana przez Audi jednostka napędowa. W porównaniu do Audi R8 Spyder V10, wolnossący silnik 5.2 FSI o stopniu sprężania 12,7:1, w wersji plus uzyskuje dodatkowe 52 kW (70 KM). Ekskluzywny model od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej – i rozwija maksymalną prędkość 328 km/h – więcej o 10 km/h. Każdy koń mechaniczny jednostki napędowej wprawia w ruch dokładnie 2,78 kilograma pojazdu.

Według testów zużycia paliwa cyklu NEDC, R8 Spyder V10 plus spala 12,5 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 292 g CO2 na kilometr. Rozwiązania podnoszące wydajność pojazdu, to system cylinder on demand (COD) przy niskim i średnim obciążeniu wyłączający jeden rząd cylindrów oraz podwójny wtrysk do kolektora dolotowego i do komór spalania. Jeżeli przy prędkości powyżej 55 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, silnik jest odłączany od układu napędowego – R8 Spyder sunie wtedy na biegu jałowym, z minimalnym zużyciem paliwa. System start-stop dezaktywuje silnik V10 przy każdym zatrzymaniu pojazdu, np. na światłach.

Zaopatrzenie jednostki w olej poddane jest pryncypiom suchej miski olejowej – zupełnie jak w samochodach wyścigowych. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać bardzo niską pozycję montażową silnika, a dzięki temu nisko położony środek ciężkości auta. To podstawowe warunki dla sportowego i zwinnego prowadzenia pojazdu.

Stabilność i dynamika: napęd quattro

Za silnikiem V10 znajduje się błyskawicznie przełączająca biegi, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Sportowa, dwusprzęgłowa skrzynia z krótkimi przełożeniami, za pośrednictwem wału Kardana przesyła siły napędowe do zlokalizowanego przy przedniej osi układu napędu na cztery koła quattro. Sercem systemu jest uruchamiane elektrohydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe. Dla uzyskania maksymalnej wydajności, element ten jest chłodzony cieczą. Sprzęgło, w zależności od sytuacji drogowej, zmiennie rozprowadza moment między dwoma osiami. W sytuacji ekstremalnej, nawet 100 procent momentu obrotowego może być przekierowane na jedną oś. Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi dba o najlepszą trakcję i maksymalną dynamikę.

Kwestia charakteru: Audi drive select

Sterownik sprzęgła zintegrowany jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać jeden z czterech jego trybów: comfort, auto, dynamic i individual. W seryjnie montowanym tu dodatkowym trybie performance, dochodzą jeszcze programy dry, wet i snow. Dopasowują one charakterystykę napędu i zawieszenia do współczynnika przyczepności pojazdu do nawierzchni.

Audi drive select steruje nie tylko napędem na cztery koła quattro, ale również charakterystyką pracy pedału gazu, siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic, układu kierowniczego, klap w układzie wydechowym oraz opcjonalnego, adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli siły tłumienia amortyzacji Audi magnetic ride. System ten oparty jest na właściwościach specjalnego syntetycznego oleju, który zawiera małe, magnetyczne cząsteczki różnicujące stopień i charakterystykę amortyzacji w zależności od włączonego w danym momencie trybu auto, comfort lub dynamic. Np. w trybie dynamic, system pozwala na bardziej spontaniczne reakcje układu kierowniczego oraz na większą zwinność podczas prowadzenia. Przy pokonywaniu zakrętów, koła są w zdefiniowany sposób wspierane, a wychylanie się karoserii w znacznym stopniu redukowane. Podczas hamowania, system Audi magnetic ride zapobiega tzw. nurkowaniu. Ponadto, programy trybu performance wykorzystują system stabilizacji toru jazdy ESC, by podczas jazdy po torze uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń.

Wzór – samochód wyścigowy: zawieszenie

Wszystkie cztery koła R8 Spyder V10 plus są prowadzone na aluminiowych, podwójnych wahaczach. To rozwiązanie dodatkowo potwierdza bliskie pokrewieństwo tego samochodu ze sportami motorowymi. Zestrojenie jest sztywne, a elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy oferuje charakterystyczną dla samochodu sportowego optymalną kombinację precyzji, zwinności i pewnych reakcji przy dużych prędkościach.

Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym stopniem przełożenia. System wzmacnia reakcje pojazdu w całym zakresie prędkości, zapewnia najwyższą wydajność przy prowadzeniu w zakrętach i pozwala na szybkie reakcje kierownicą. By jeszcze bardziej wzmocnić stabilność pojazdu, w granicznych obszarach zakrętu generuje „kontrimpulsy”, delikatnie korygujące kąt skrętu kół.

Na montowanych seryjnie 19-calowych, aluminiowych felgach, Audi montuje ogumienie o rozmiarach 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na dostępne w opcji koła 20-calowe, zakładane są opony w rozmiarach odpowiednio: 245/30 i 305/30. Duże tarcze hamulcowe o średnicy 380 milimetrów z przodu i 356 milimetrów z tyłu, wykonane są z bardzo trwałego, lekkiego i odpornego na temperaturę kompozytu włókna węglowego i ceramiki. Antracytowo-szare szczęki hamulcowe mają po sześć tłoczków na osi przedniej i po cztery na osi tylnej.

Stylistyka: laserowe światła i karbonowe dodatki

R8 Spyder V10 plus robi na drodze wrażenie kanciastego i atletycznego. Auto ma 4,43 m długości, 1,94 m szerokości, ale tylko 1,24 m wysokości. Charakterystycznym elementem przodu pojazdu jest szeroka i płaska osłona chłodnicy Singleframe z błyszczącą, antracytowo-szarą kratką we wzorze plastra miodu, chromowaną ramą oraz z umieszczonym na grillu emblematem Audi Sport. Poniżej, nisko rozciąga się wykonany z karbonu spojler, kierujący powietrze na duże koła. Montowane na życzenie laserowe światła Audi umieszczone w diodowych reflektorach, zapewniają daleką widoczność w nocy. Reflektory wyróżniają się anodyzowanymi na niebiesko wewnętrznymi podziałkami oraz kierunkowskazami z dynamicznym sposobem sygnalizowania.

Tzw. linia ramion rozciąga się po bokach auta na całej jego długości, podkreślając mocne rysy nadwozia. Boczne wloty powietrza, listwy progowe, pokrywa składanego dachu i tylny spojler wykonane są z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK). To charakterystyczna i widoczna na pierwszy rzut oka cecha tego kabrioletu. Na życzenie i bez dopłaty, Audi pokrywa progi i tylny spojler lakierem w kolorze samochodu. Duże, błyszczące czernią końcówki rur wydechowych w kształcie trapezów umieszczono po dwóch stronach szerokiego dyfuzora, kolejnego elementu wykonanego z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Przepływające przez niego powietrze dosłownie utrzymuje R8 Spyder V10 plus na drodze – przy najwyższych prędkościach, na tylną oś oddziałują siły o wartości około 100 kilogramów.

Klasyczna koncepcja: soft top (miękki dach)

Zewnętrzna warstwa składanego dachu wykonana jest z tkaniny, a jego szkielet w przeważającej części z lekkich materiałów – magnezu i aluminium. To cechy bardzo charakterystyczne dla marki Audi. Dzięki temu, dach waży tylko 44 kilogramy i wydatnie wpływa na uzyskanie niewielkiej masy oraz nisko położonego środka ciężkości modelu R8 Spyder V10 plus. Dwa biegnące do tyłu stabilizatory, napinają materiał. Elektrohydrauliczny napęd otwiera i zamyka dach w 20 sekund – również podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza ok. 50 km/h. Złożony w kształt litery
Z dach, znajduje swoje miejsce w płaskim schowku nad silnikiem. Tylna szyba jest wpuszczona w przegrodę między przedziałem pasażerskim, a komorą silnika i można ją podnosić i opuszczać elektrycznie. Jeżeli wszystkie szyby w samochodzie są podniesione i jest zamontowana opcjonalna, tylna osłona od wiatru, powietrze podczas jazdy delikatnie przepływa nad kierowcą i pasażerem. Dwa, napinane przez sprężyny stalowe profile w module składanego dachu, służą jako ochrona głowy w przypadku koziołkowania samochodu.

Lekka karoseria: Audi Space Frame

Wielomateriałowa konstrukcja Audi Space Frame tworzy mocny szkielet Audi R8 Spyder V10 plus. Zbudowano ją z aluminium z zintegrowanym w jego strukturze tworzywem sztucznym wzmocnionym włóknem węglowym (CFK). Uzyskana w ten sposób niewielka masa, to znak rozpoznawczy tego mocnego, sportowego kabrioletu. Pojazd bez kierowcy waży tylko 1695 kilogramów, a bez płynów eksploatacyjnych jest to zaledwie 1587 kilogramów – o 25 kilogramów mniej niż Audi R8 Spyder V10. Do zmniejszenia masy pojazdu przyczyniają się też kubełkowe fotele R8, układ hamulcowy z karbonu i ceramiki oraz kute obręcze kół z metali lekkich.

Aluminiowe części, stanowiące 79,6 procent masy pojazdu, tworzą konstrukcję pomocniczą, której – w porównaniu z Audi R8 Coupé – inżynierowie Audi użyli przede wszystkim do wzmocnienia okolic progów, słupków A i ramy przedniej szyby. Powłoka zewnętrzna jest również w przeważającej części wykonana z aluminium. Tunel środkowy, tylną ściankę i słupki B zbudowano z mocnego i odpornego na odkształcenia tworzywa CFK. Oprócz doboru odpowiednich materiałów, do zmniejszenia masy wielu elementów przyczyniają się innowacyjne metody ich produkcji. Karoseria Audi Space Frame waży tylko 208 kg, jednocześnie jej sztywność skrętna wzrosła o ponad 50 procent w porównaniu do pierwszej generacji R8. Sztywność skrętna jest jednym z czynników mających ogromny wpływ na precyzję prowadzenia, bezpieczeństwo i komfort akustyczny.

Zgodnie z życzeniem: indywidualizacja

Dzięki programowi Audi exclusive, klienci mogą na wiele sposobów indywidualizować swoje Audi R8 Spyder V10 plus. Oprócz jedenastu standardowych kolorów lakieru, dobrać tu można dowolny, inny kolor oraz lakiery z efektem matowym. Składany dach jest dostępny w trzech odcieniach kolorów, tzw. sideblades – w pięciu. Te ostatnie można podobnie jak listwy progowe personalizować emblematami oraz stylizować kolorystycznie wedle upodobania klienta. Dodatkowo, dla wielu obszarów karoserii i wnętrza samochodu, dobrać można elementy karbonowe i w kolorze tytanowo-czarnym. Szeroka gama obić, dekoracyjnych paneli oraz kolorów, poszerza i tak rozległą ofertę.

Agresywny wygląd: pakiet stylistyczny Audi exclusive zielony – Micrommata

Opcjonalny pakiet stylistyczny zielony – Micrommata, nadaje sportowemu kabrioletowi agresywnego wyglądu. Cała karoseria pomalowana jest w rzucającą się w oczy zieleń. Mocno kontrastujące z nią, są antracytowo-szara osłona chłodnicy Singleframe oraz czarne osłony końcówek rur wydechowych. Linia Audi exclusive sprawia, że całe wnętrze jest czarne, pokryte perforowaną na elementach obsługi skórą Feinnappa. Kontrastowe, zielone szwy, to pasujące do koloru lakieru, kolorowe akcenty na siedzeniach, środkowym podłokietniku, drzwiach i na dywanikach.

Skoncentrowany na kierowcy: kokpit i obsługa Wysokiej mocy kabriolet standardowo wyposażono w kubełkowe fotele R8. Są one lekkie, doskonale wyprofilowane, osadzone głęboko i noszące przetłoczenia R8. Obito je skórą Feinnappa ze specjalną pigmentacją blokującą ich nagrzewanie się na słońcu. Dekoracyjne panele wykonano z karbonu, a pedały i podpórka lewej nogi błyszczą szlachetną stalą. Charakterystycznym elementem wnętrza samochodu jest „Monoposto” – duży, stylistyczny łuk biegnący wokół kokpitu. Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie lekkości. U jej dołu znajdują się przyciski i regulatory automatycznej klimatyzacji, z wyglądu przypominające turbiny.

Kierowca, podobnie jak w samochodzie wyczynowym, może sterować wszystkimi ważnymi funkcjami nie odrywając rąk od kierownicy. Standardowa, skórzana kierownica R8 performance, oprócz przycisków wielofunkcyjnych ma dwa duże przyciski obsługi. Przy ich pomocy kierowca uruchamia i wyłącza silnik oraz steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dwoma kolejnymi przyciskami z pokrętłem, kierowca steruje trybem performance i klapami w układzie wydechowym.

Wirtualny, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit – ekran o przekątnej 12,3 cala, wyświetla wszystkie informacje w postaci przestrzennych, trójwymiarowych grafik. W centrum dodawanego na życzenie widoku performance, znajduje się obrotomierz. Obrotomierz jest jednocześnie wskaźnikiem sugerującym zmianę biegu. Gdy siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic pracuje w trybie manualnym, skala obrotomierza przy wysokich obrotach rozbłyska kontrastowym kolorem. Obok niego pojawiają się wskaźniki mocy, momentu obrotowego, sił przeciążenia, czasów okrążeń toru oraz temperatura opon, silnika i oleju przekładniowego.

Wysoka przepustowość łącza: systemy Infotainment i Audi connect

Do seryjnego wyposażenia R8 Spyder V10 plus należy najwyższej klasy system infotainment, czyli MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Jego obsługa jest intuicyjna, ze zrozumiałą logiką obsługi i z płaską hierarchią. Integralnym elementem systemu jest funkcja wyszukiwania, która już po wpisaniu kilku znaków przedstawia propozycje haseł. Obsługa głosowa przetwarza wiele określeń z języka potocznego. By polecenia głosowe były dobrze rozumiane nawet przy otwartym dachu, w pasach bezpieczeństwa standardowo montuje się mikrofony. MMI Navigation plus dysponuje też punktem dostępu do sieci bezprzewodowej dla mobilnych urządzeń pasażerów.

Opcjonalny system Audi connect zapewnia dostęp do szybkiego internetu, z wykorzystaniem standardu LTE. Oferta usług internetowych Audi jest bardzo szeroka – od nawigacji wykorzystującej mapy Google Earth i Google Street View, przez informacje dotyczące ruchu na drogach i szczegółów podróży, po funkcję wyszukiwania ciekawych miejsc POI. Dodatkowo, aplikacja Audi smartphone interface umożliwia wyświetlanie wybranych treści ze smartfonów z systemami iOS lub Android bezpośrednio w Audi virtual cockpit. Opcjonalna funkcja Audi phone box bezprzewodowo łączy telefony mobilne z anteną pokładową i również bezprzewodowo je ładuje, zgodnie ze standardem Qi. Wspaniałe wrażenia muzyczne – nawet podczas jazdy z otwartym dachem – zapewnia system nagłośnienia Bang & Olufsen Sound System: w zagłówku każdego siedzenia znajdują się dwa głośniki.

Ręczna produkcja: manufaktura „Audi Böllinger Höfe”

Jakość modelu R8 Spyder V10 plus odpowiada najwyższym standardom. Budowa karoserii i montaż końcowy odbywa się w prowadzonej przez Audi Sport manufakturze „Audi Böllinger Höfe” blisko Neckarsulm. Procesy produkcyjne są tu bardzo elastyczne, tak by spełniać indywidualne życzenia klientów. Samochody buduje blisko pięciuset wysoce wykwalifikowanych pracowników, zachowując prawdziwie rzemieślniczą dbałość o szczegóły. Przed wydaniem i dopuszczeniem do ruchu ulicznego, każdy egzemplarz Audi R8 Spyder V10 plus przechodzi surową procedurę kontrolną.

Zdjęcia: Audi