MotoNews.pl

Światowa premiera nowego, lżejszego i szybszego Suzuki Swift Sport

26 września 2017

Marka, model | ,
Suzuki-Swift-Sport 10

Podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2017 roku Suzuki zaprezentowało nową odsłonę Swifta Sport. Trzecia generacja modelu charakteryzuje się niższą i szerszą sylwetką, bardziej agresywną stylistyką i lepszym stosunkiem momentu obrotowego do masy, który pozwala Swiftowi Sport wejść w świat “hot- hatchy” bez kompleksów.

– Wiemy, że nasi klienci cenią dynamiczną jazdę ponad wszystko – mówi główny inżynier projektu Swift Sport – Masao Kobori – stworzyliśmy zatem nową, lżejszą konstrukcję modelu, gwarantującą jeszcze więcej doznań pod każdym względem.

Najważniejsze cechy Suzuki Swift Sport

Osiągi hot-hatcha

Masa własna została obniżona o 80 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Obecnie to zaledwie 970 kg przy maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 230 Nm, także zwiększonym w porównaniu z poprzednikiem, o 70 Nm. Nowy Swift Sport prowadzi się bardziej bezpośrednio, przekazując kierowcy więcej informacji. Udało się skonstruować fenomenalnego hot-hatcha wynoszącego model na jeszcze wyższy poziom.

Zdecydowany wygląd

Atletyczna i wyrazista sylwetka Swifta Sport jest podkreślona zaprojektowanym specjalnie na potrzeby tej wersji przednim grillem i zderzakiem wyposażonym w aerodynamiczny spoiler. Boczne fartuchy, dyfuzor pod tylnym zderzakiem i spoiler wieńczący linię dachu uzupełniają obraz modelu. Nie bez znaczenia dla wyglądu i prowadzenia auta są polerowane, aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 17″ oraz podwójny wydech.

Elektryzujące wnętrze

Wnętrze ma pobudzać zmysły kierowcy. Wyraźne akcenty paneli, kontrastowe tarcze zegarów oraz wyraźne wyświetlacze, wspólnie tworzą niezapomniany efekt wizualny. Sportowe fotele o głębokim profilowaniu wraz z wysokiej jakości teksturami, zapewniają kierowcy pełną kontrolę nad wspólną przygodą ze Swiftem Sport.

Swift Sport: osiągi godne hot-hatcha

Dzięki silnikowi benzynowemu 1.4 BOOSTERJET dostarczającemu 230 Nm momentu obrotowego i masie własnej obniżonej o 80 kg w porównaniu z poprzednikiem, Swift Sport stał się szybszy i zwinniejszy. Jest teraz prawdziwym hot- hatchem pozwalającym na zapierającą oddech, sportową jazdę.

Silnik 1.4 BOOSTERJET

Benzynowy silnik 1.4 BOOSTERJET zapewnia wysokie osiągi przy jednoczesnym umiarkowanym apetycie na paliwo. Nowa turbosprężarka pomaga w uzyskaniu wysokich parametrów momentu obrotowego już od niskich wartości obrotów wału korbowego. Przy tym niewielka pojemność silnika oraz system bezpośredniego wtrysku paliwa optymalizuje zużycie paliwa.

System bezpośredniego wtrysku korzysta z siedmio-otworowych dysz wtryskiwaczy, pozwalających na podawanie paliwa pod zwiększonym ciśnieniem oraz jego wysoką atomizację. Dzięki temu wydajność jednostki napędowej wzrasta, a spaliny są lepiej oczyszczone.

Układ turbodoładowania w standardowych warunkach ma domyślnie zamknięty zawór regulacji ciśnienia, zapewniając błyskawiczną reakcję na działania kierowcy podczas normalnej jazdy. Otwiera się natomiast podczas powolnej jazdy, aby zminimalizować zużycie paliwa. Redukcja masy, poprawione zawieszenie i sztywność nadwozia w celu lepszego prowadzenia samochodu.

Nowy Swift Sport został zbudowany na bazie opracowanej przez inżynierów Suzuki platformie “HEARTECT”, konstrukcji nowej generacji, która pozwala na znaczącą poprawę parametrów pojazdu, począwszy od redukcji masy, a skończywszy na zwiększonej sztywności.

Kompleksowa modernizacja architektury podwozia i układu elementów spowodowała zastąpienie segmentowej ramy poprzedniej platformy ramą jednolitą, co wpłynęło na zwiększenie sztywności konstrukcji. Nowa rama charakteryzuje się płynną, profilowaną formą, która skutecznie rozprasza energię, zwiększając bezpieczeństwo podczas kolizji. Całkowita sztywność nadwozia została dodatkowo poprawiona dzięki zwiększeniu spoin punktowych, poprawiając precyzję prowadzenia, utrzymywanie kierunku oraz kontrolę nad samochodem.

Dzięki platformie “HEARTECT” i lekkiemu, elastycznemu nadwoziu wykonanemu w technologii “TECT”, oraz optymalizacji elementów wewnętrznych, siedzeń i pozostałych podzespołów, całkowita masa własna pojazdu wynosi zaledwie 970 kg. Stosunek momentu obrotowego do masy nowego Swifta Sport to ok. 4,2 kg/Nm, co czyni z niego jeden z najbardziej dynamicznych modeli klasy hot-hatch na rynku.

Pozostałe elementy silnika 1.4 BOOSTERJET:

system zmiennej regulacji ciśnienia paliwa, redukujący emisję cząstek stałych czujnik ciśnienia powietrza dolotowego, zapewniający lepszą reakcję na otwarcie przepustnicy Intercooler chłodzony powietrzem zwiększający wydajność dzięki schładzaniu powietrza dolotowego Skrócony kolektor dolotowy, zintegrowana głowica cylindra kolektora wydechowego oraz system wahadłowego mocowania zespołu napędowego pozwalający na obniżenie masy i zachowania zwartej konstrukcji.

Sześciobiegowa skrzynia manualna

W celu uzyskania krótkiego skoku lewarka i płynnej zmiany biegów, szeregu modyfikacjom poddano sześciobiegową, manualną przekładnię, wykorzystywaną przez poprzednią generację modelu Swift Sport. Dostrojono siłę konieczną do zmiany biegu, zapewniając jego sprawne i gładkie przełączanie oraz odpowiednie wyczucie przez kierowcę. Na ulepszoną pracę systemu i jego czułość wpływ miało także zwiększenie sztywności konstrukcji.

Zawieszenie

Ugruntowując swoją pozycję flagowego, sportowego modelu Suzuki, nowy Swift Sport korzysta ze zmodyfikowanych rozwiązań odpowiadających za doskonałe osiągi i prowadzenie poprzedniej edycji modelu. Na jego potrzeby zoptymalizowano sztywność zawieszenia, poprawiono stabilność i szybkość reakcji na działania kierowcy.

Przednie zawieszenie

Podobnie jak poprzednik, nowy Swift Sport wykorzystuje amortyzatory MonroeÂŽ *, które charakteryzują się wysoką wydajnością i mają doskonałą opinię pod względem wykorzystania w samochodach o sportowym charakterze. Aby zminimalizować przechyły nadwozia użyto grubszych elementów stabilizatora, dodając teflonowe gniazda w punktach jego mocowania. Łożyska kół oraz piasty zostały wykonane jako jeden zespół, przy czym zwiększono dystans pomiędzy nimi, co łącznie dało o 15 proc. większą sztywność konstrukcji podczas pokonywania zakrętów. Te modyfikacje zapewniły wzrost sztywności zawieszenia, bez konieczności dodatkowego usztywniania sprężyn lub przedniego stabilizatora, gwarantując przy tym doskonały kontakt opony z nawierzchnią.

Tylne zawieszenie

Zespół tylnego zawieszenia został zaprojektowany pod kątem zapewnienia jak najlepszej trakcji podczas jazdy z dużymi prędkościami. Wahacze wleczone skonstruowano specjalnie dla nowego Swifta Sport, skupiając się na ograniczeniu odkształceń podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów. W porównaniu z poprzednikiem, sztywność całego rozwiązania jest 1.4 razy większa niż w przypadku poprzednika, a sztywność ugięcia została zmniejszona nawet trzykrotnie. Sztywność belki skrętnej została dopasowana do nastawów zawieszenia. Podobnie jak w poprzednim modelu, nowy Swift Sport korzysta z amortyzatorów tylnych MonroeÂŽ z poprawioną strukturą zaworów i zoptymalizowaną charakterystyką siły tłumienia, pozwalających na lepsze prowadzenie i kontrolowanie samochodu.

Zdjęcia: Suzuki