MotoNews.pl

Najmocniejsze Porsche Panamera Sport Turismo jako hybryda plug-in

28 września 2017

Marka, model | ,
Panamera-Sport-Turismo-hybrid 787

Porsche poszerza gamę swoich modeli z napędem hybrydowym – w ofercie linii Panamera Sport Turismo debiutuje mocna hybryda plug-in, czyli nowy flagowy wariant Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Jego 4-litrowy silnik V8 w połączeniu z jednostką elektryczną generuje moc systemową 500 kW (680 KM). Przy prędkości obrotowej niewiele przekraczającej obroty biegu jałowego zapewnia 850 Nm momentu obrotowego. W efekcie pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 310 km/h.

Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 3,0 l/100 km. W trybie całkowicie elektrycznym najmocniejsza odmiana Sport Turismo może pokonać do 49 km z zerową lokalną emisją spalin. Ale nie tylko równowaga pomiędzy osiągami a efektywnością sprawia, że Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo jest propozycją niespotykaną w segmencie samochodów luksusowych.

Za sprawą swojej koncepcji przestrzennej, z dużą pokrywą bagażnika, niską krawędzią załadunku i konfiguracją siedzeń 4+1, nowy flagowy wariant modelu zapewnia wysokie standardy codziennej praktyczności. W ten sposób Porsche łączy wyjątkowy design z wyśmienitą użytecznością, doskonałymi osiągami oraz maksymalną efektywnością.

Od 0 do 100 km/h w 3,4 s i zużycie paliwa 3 l/100 km

Podobnie jak w przypadku sztandarowej wersji limuzyny, również w przypadku linii Panamera Sport Turismo firma demonstruje ogromny potencjał osiągów technologii hybrydowej. Strategia „doładowania” wykorzystana w seryjnie produkowanym, czteronapędowym modelu Panamera Turbo S E-Hybrid pochodzi z supersportowego Porsche 918 Spyder.

Już przy 1400 obr./min duet w postaci „V ósemki” biturbo (404 kW/550 KM) i jednostki elektrycznej (100 kW/136 KM) generuje maksymalny moment obrotowy 850 Nm.

Wysprzęglik w module hybrydowym jest sterowany elektrohydraulicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła. Takie rozwiązanie skraca czas reakcji, a przy tym zapewnia wysoki poziom komfortu.

Za transfer siły napędowej do kół obu osi odpowiada ośmiostopniowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK). Błyskawicznie zmienia biegi i współpracuje ze standardowym, adaptacyjnym napędem Porsche Traction Management (PTM).

Napęd E-Performance pozwala rozpędzić samochód od zera do „setki” w 3,4 s. Osiągnięcie 200 km/h trwa jedynie 8,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. Pomimo takich osiągów hybrydowy model plug-in jest wyjątkowo oszczędny. W Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEDC) jego zużycie benzyny wynosi średnio 3,0 l/1000 km, a zużycie energii – 17,6 kWh/100 km. W trybie elektrycznym, bez lokalnej emisji spalin, Turbo S E-Hybrid Sport Turismo dysponuje zasięgiem do 49 km i może rozwinąć prędkość maksymalną 140 km/h.

Litowo-jonowy akumulator o pojemności 14,1 kWh można naładować w czasie od 2,4 do 6 godzin, zależnie od źródła prądu oraz typu gniazda.

Unikalny design, adaptacyjny spojler dachowy i koncepcja foteli 4+1

Turbo S E-Hybrid Sport Turismo oferuje wszystkie innowacje drugiej generacji modelu Panamera. W tym wpisujący się w trend cyfryzacji Porsche Advanced Cockpit, przełomowe systemy wspomagające takie jak Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem oraz opcjonalną tylną osią skrętną.

Kolejną innowacją jest niespotykany w segmencie adaptacyjny spojler dachowy. Może być on nachylony w jednej z trzech pozycji, zależnie od warunków jazdy i wybranych ustawień pojazdu. Co więcej, generuje do 50 kg dodatkowej siły docisku tylnej osi. Do prędkości 170 km/h spojler, stanowiący główny element układu aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA), pozostaje „schowany”. Jest nachylony pod kątem -7 stopni, zgodnie z przebiegiem opadającej linii dachu.

Po przekroczeniu 170 km/h automatycznie zajmuje pozycję podwyższonych osiągów (kąt +1 stopień). Zwiększa stabilność jazdy i dynamikę poprzeczną. W trybach Sport oraz Sport Plus spojler samoczynnie przesuwa się do pozycji podwyższonych osiągów przy prędkościach od 90 km/h wzwyż. PAA aktywnie dostosowuje też kąt nachylenia spojlera w zakresie do +26 stopni po odsunięciu panoramicznego otwieranego dachu przy prędkości 90 km/h lub wyższej. Ogranicza powstające w ten sposób turbulencje.

Zachowana koncepcja Porsche Panamera Sport Turismo

Koncepcyjnie nowy topowy wariant oferuje wszystkie zalety modeli Sport Turismo wynikające z ich awangardowego designu. Podniesiona względem limuzyny linia dachu Sport Turismo pozwala na łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie podróżujących na tylnych fotelach. Zapewnia im też więcej przestrzeni nad głowami.

Funkcjonalność przestrzeni bagażowej zwiększa szeroka pokrywa bagażnika. Standardowo jest sterowana elektrycznie. Krawędź załadunku utrzymano na wysokości zaledwie 628 mm.

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo jest też wyposażona w trzy tylne siedzenia w konfiguracji 2+1. Zgodnie z koncepcją połączenia osiągów oraz maksymalnego komfortu dwa zewnętrzne miejsca mają postać indywidualnych foteli. Na życzenie dostępne są dwa indywidualne siedzenia z elektrycznym sterowaniem.

Przy pomiarze do górnej krawędzi tylnych foteli bagażnik modelu Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ma pojemność 425 litrów. Tylne oparcia składają się osobno lub wspólnie (w proporcji 40:20:40) i są elektrycznie odblokowywane za pomocą przycisku w przedziale bagażowym. Po złożeniu przestrzeń ładunkowa rośnie do 1295 litrów.

Bogate wyposażenie seryjne obejmujące hamulce ceramiczne

Model Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo można już zamawiać. Jego ceny w Niemczech startują od 188 592 euro z VAT.

Bogate wyposażenie standardowe obejmuje m.in. elektryczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) wraz z blokadą tylnego dyferencjału Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-calowe lekkie obręcze 911 Turbo Design, wspomaganie układu kierowniczego Plus oraz klimatyzację pomocniczą.

Podobnie jak wszystkie modele Panamera Sport Turismo o mocy przekraczającej 324 kW (440 KM), tak i nowy topowy wariant korzysta z adaptacyjnego trójkomorowego zawieszenia pneumatycznego z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Zapewnia szeroką rozpiętość pomiędzy wysokim poziomem dynamiki jazdy i komfortem podróżowania.

Zdjęcia: Porsche