Dziesięć lat modeli BMW X

Dziesięć lat modeli BMW X24.02.2009
Nowa kategoria pojazdów, nowe doświadczenia z jazdy i nowa koncepcja sportowych osiągów - wszystko to wyraża litera "X". Dziesięć lat temu BMW z dumą zaprezentowało wersję X5, tworząc tym samym nowy segment aut typu SAV (Sports Activity Vehicle).

Już od samego początku model ten odznaczał się innowacyjną koncepcją stylistyczną, wykraczającą poza konwencjonalne kategorie i łączącą w sobie liczne elementy świadczące o unikalnym charakterze.

Dziesięć lat modeli BMW X 1 Dziś BMW oferuje przynajmniej trzy modele serii X, z których każdy cechuje się indywidualnym stylem i równie indywidualnym potencjałem, pozwalającym wyznaczać nowe standardy rozwiązań technologicznych i stanowiącym siłę postępu w rozległym segmencie pojazdów z napędem na wszystkie koła. BMW udowadnia swoje możliwości zarówno w formie produkcyjnych wersji modeli BMW X6, BMW X5 oraz BMW X3, które pokonują konkurencję w imponującym stylu, jak również prezentując koncepcyjne pojazdy, opracowane z uwzględnieniem potencjału osiągów, bezpieczeństwa i wydajności drzemiącego w tym segmencie aut.

W międzyczasie inni producenci także zaadoptowali koncepcję SAV w swoich pojazdach. Modele BMW X wciąż jednak nie mają sobie równych pod względem osiągniętego sukcesu rynkowego i wszechstronnych rozwiązań konstruktorskich.

Do tej pory sprzedano ponad 1,3 miliona sztuk wyjątkowych modeli BMW X, co potwierdza status firmy BMW jako największego na świecie producenta pojazdów segmentu premium z napędem na wszystkie koła.

Już sam model BMW X3, zaprezentowany w 2004 r., sprzedał się w ponad 500 000 sztuk, pozostając niedoścignionym liderem segmentu premium przez wiele lat. Z kolei BMW X5 drugiej generacji weszło do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim jesienią 2006 r., a w Europie i innych częściach świata sprzedaż ruszyła na początku 2007 r., co przyczyniło się do osiągnięcia kolejnych sukcesów, zapoczątkowanych przez poprzedni model.

Dziesięć lat modeli BMW X 2 BMW X6, którego pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce na początku 2008 r. i które – podobnie jak BMW X5 – budowane jest w fabryce BMW w Spartanburgu w USA, jest pierwszym na świecie autem typu Sports Activity Coupe. Już w momencie premiery rynkowej, ten jedyny w swoim rodzaju model pozbawiony bezpośredniej konkurencji spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem na wszystkich ważniejszych rynkach motoryzacyjnych świata.

Zaprezentowane kilka miesięcy temu BMW Concept X1 to z kolei nowa interpretacja koncepcji pojazdu, dzięki której firma osiągnęła światowy sukces. Za sprawą Concept X1, BMW po raz kolejny oferuje klientom pionierskie rozwiązania, przenosząc zalety i wszechstronne rozwiązania modeli serii BMW X do pojazdu należącego do segmentu kompaktowego.

BMW X5: niezrównane właściwości jezdne, oryginalny design, najwyższy poziom bezpieczeństwa.
BMW X5 pierwszej generacji w przekonywujący sposób wprowadziło innowacyjną koncepcję auta typu Sports Activity Vehicle. Był to pierwszy model BMW, który bez problemu podejmował wyzwania „offroadowe” i wygrywał porównania ze wszystkimi bezpośrednimi konkurentami głównie dzięki swoim dynamicznym właściwościom jezdnym.

Podążając tą drogą – tak typową dla pojazdów marki BMW – niemiecki koncern zbudował bezkonkurencyjny model, rywalizujący w dynamicznie rozwijającym się segmencie rynkowym, uzyskując jednocześnie idealne podstawy do osiągnięcia sukcesu i poszerzenia horyzontów przez kolejne modele BMW X.

BMW X5, niezwykle przestronne i doskonale prowadzące się dzięki permanentnemu napędowi na wszystkie koła, po raz pierwszy połączyło dynamiczne właściwości jezdne osobowego sedana BMW z wyśmienitą mobilnością poza utwardzonymi drogami. Co więcej, linie nadwozia BMW X5 fascynowały już przy pierwszym spotkaniu, wnosząc powiew świeżości do konwencjonalnych zasad panującego języka stylistycznego. Już same proporcje nadwozia wyróżniały model X5 na tle innych pojazdów BMW, odzwierciedlając siłę i mobilność nowego SAV-a. Inną ważną cechą był podwyższony układ siedzeń, dający kierowcy pełną kontrolę nad technologiami układu zawieszenia, zastosowanymi w BMW X5.

Dziesięć lat modeli BMW X 3 BMW X5 wyznaczyło nowe standardy w segmencie samochodów terenowych właśnie dzięki układowi zawieszenia, zapewniającemu szczególnie dobre właściwości jezdne na ubitych drogach. W przeciwieństwie do typowych „offroaderów”, BMW X5 posiadało bezpieczne nadwozie o konstrukcji samonośnej oraz niezależne zawieszenie. Dodatkowym elementem był układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), zawierający elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (ADB-X) oraz system kontroli zjazdu po stoku (HDC).

BMW X5 drugiej generacji zadebiutowało jesienią 2006 r. Jego celem było osiągnięcie bardziej spektakularnego sukcesu od poprzednika i podniesienie standardu wykończenia. Więcej przestrzeni i komfortu dla pasażerów, luksusowa kabina, najnowocześniejsze technologie napędu, innowacyjny układ zawieszenia oraz systemy wspomagające kierowcę –wszystko to pozwoliło nowemu BMW X5 po raz kolejny podnieść poprzeczkę dla wielu modeli z tego segmentu, które pragną dorównać serii X pod względem wyrafinowania. O atrakcyjności dużego SAV-a BMW świadczy również jego wyjątkowy design i wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdzony wieloma nagrodami.

Nowe BMW X5 Security: maksymalna ochrona w każdej sytuacji.
Od jesieni 2008 r., BMW oferuje swoim specjalnym klientom opancerzony pojazd zbudowany w oparciu o BMW X5 drugiej generacji. BMW X5 Security to jedyny opancerzony pojazd w segmencie, który zapewnia odpowiedni poziom ochrony nawet pięciu pasażerom i ich bagażom. W skład wyposażenia samochodu z zakresu zabezpieczeń wchodzą, między innymi, opancerzony przedział pasażerski wraz z przedziałem bagażowym oraz szyby ochronne. Wszystkie te elementy zostały opracowane specjalnie dla tego modelu i gruntownie przetestowane w fazie opracowywania produktu.

Komponenty wpływające na bezpieczeństwo podróżujących zostały doskonale dopasowane do tego wyjątkowego SAV-a. Przykładem może być opancerzony przedział pasażerski, w którym wszystkie połączenia zostały szczelnie przykryte, zapewniając pełną ochronę.

Dziesięć lat modeli BMW X 4 Już w początkowych etapach projektowania BMW X5 wzięto pod uwagę możliwość pełnej integracji elementów ochronnych. BMW X5 Security produkowane jest obok wersji standardowej w fabryce BMW Spartanburg w Południowej Karolinie (USA), a wyposażenie ochronne montowane jest zgodnie z wymaganiami i procedurami BMW w fabryce Toluca w Meksyku.

Kolejną zaletą fabrycznego zabezpieczenia samochodu jest to, iż opancerzenie pojazdu nie wpływa na jego stylistykę. Oznacza to, że nawet baczny obserwator nie będzie w stanie odróżnić produkcyjnej wersji modelu od BMW Security.

Nowe BMW X5 Security napędzane jest 4.8-litrowym silnikiem V8 o mocy 261 kW/355 KM. Zawieszenie zostało odpowiednio zestrojone z uwzględnieniem wyższej masy pojazdu, poprzez zastosowanie specjalnych sprężyn i amortyzatorów, a program sterujący pracą całego układu jest dostosowany do wymagań pojazdu opancerzonego.

Poza tym BMW X5 Security posiada w swoim wyposażeniu odporne na przebicie opony typu runflat, co czyni z pojazdu doskonałe połączenie najbardziej zaawansowanych technologii z pewnymi właściwościami jezdnymi oraz wszechstronnymi rozwiązaniami SAV-a.

BMW X3: sportowe, zwrotne i po raz pierwszy wyposażone w inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive.
BMW X3, jako pierwszy na świecie model Sports Activity Vehicle, utorowało koncernowi drogę do niezwykłego sukcesu, dając BMW znaczną przewagę nad konkurencją i wprowadzając pojazdy wyróżniające się na tle konwencjonalnych rozwiązań stosowanych na rynku. Do dnia dzisiejszego modele BMW X górują nad tradycyjnymi samochodami terenowymi dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, wyrafinowanej stylistyce, doskonałej dynamice jazdy, wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa, komfortowi typowemu dla klasy premium oraz wydajności, która nie jest z reguły utożsamiana z modelami tej klasy.

Dziesięć lat modeli BMW X 5 Od 2004 roku BMW oferuje również SAV-y segmentu premium pozycjonowane poniżej BMW X5. BMW X3 łączy w sobie proporcje charakterystyczne dla modelu Sports Activity Vehicle z klasycznymi i nowoczesnymi elementami stylistycznymi BMW. Kolejnym ważnym elementem jest znajdujący się obecnie we wszystkich modelach BMW X inteligentny system napędu wszystkich kół xDrive, który zadebiutował wraz z BMW X3. System dba nie tylko o optymalną przyczepność w niesprzyjających warunkach drogowych, ale także zapewnia większą stabilność jazdy i lepszą dynamikę poprzez sterowany elektronicznie układ zmiennej dystrybucji momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi.

„Sercem” xDrive jest sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, a system napędu na wszystkie koła został dodatkowo zespolony z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC). W rezultacie, układ adaptacyjnego rozdziału mocy wkracza „do akcji” we wszystkich sytuacjach, które tego wymagają, stabilizując pojazd nawet wtedy, gdy czujniki układu DSC zarejestrują minimalną tendencję do podsterownego lub nadsterownego zachowania.

BMW X6: silna sylwetka i sportowa elegancja.
BMW X6 pojawiło się na rynku wiosną 2008 roku jako trzeci członek rodziny modeli BMW X. Prezentując ten wyjątkowy samochód, niemiecki producent po raz kolejny stworzył podstawy pierwszej na świecie kategorii pojazdów Sports Activity Coupe i zaoferował klientowi dynamiczne właściwości jezdne typowe dla modeli BMW X w zupełnie nowy, bardziej przekonujący sposób. BMW X6 łączy w sobie sportową elegancję dużego BMW Coupe z silną sylwetką modeli BMW X. Ten czterodrzwiowy samochód o nisko poprowadzonej linii bocznych szyb i płynnie opadającej ku tyłowi linii dachu zawiera wszelkie atrybuty prawdziwego coupe.

Jak przystało na typowe coupe, wnętrze BMW X6 oferuje wystarczającą przestrzeń dla czwórki pasażerów. Dzięki wyższemu prześwitowi, wydatnym nadkolom, czterem drzwiom, dużej klapie bagażnika oraz wysoko poprowadzonej linii bocznej, BMW X6 w widoczny sposób nawiązuje swoim stylem i charakterem do innych modeli BMW X.

Dziesięć lat modeli BMW X 6 Ten szczególny design nadwozia doskonale wyraża dynamiczny potencjał, jaki drzemie w BMW X6. Technologie zastosowane w układzie napędowym i zawieszeniu pozwalają bowiem na płynną jazdę zarówno po utwardzonych drogach, jak również w terenie.

Najbardziej sportowy i dynamiczny ze wszystkich modeli BMW X jest standardowo wyposażony w opracowany przez BMW układ Dynamic Performance Control. Obok możliwości przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi za pośrednictwem układu xDrive, Dynamic Performance Control pozwala również w odpowiedni sposób rozłożyć moc pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi.

BMW Concept X1: kolejna innowacja tworząca nowy segment.
Zaprezentowane jesienią 2008 roku, BMW Concept X1 po raz kolejny ujawnia potencjał zgromadzony w modelach BMW X. Model ten charakteryzuje się niezwykłą zwinnością i wszechstronnością również poza ubitymi szlakami, tworząc nową kategorię samochodów. BMW Concept X1 daje zatem przedsmak tego, jak będzie wyglądał pierwszy na świecie model Sports Activity Vehicle kompaktowego segmentu premium.

Swoją stylistyką nowy koncept wyraźnie odzwierciedla wszystkie zalety tego typu pojazdów. BMW Concept X1 jest o 108 milimetrów krótsze od BMW X3 – jego długość całkowita wynosi 4 457 milimetrów, a rozstaw osi 2 760 milimetrów.

Dzięki odpowiednim proporcjom nadwozia, czterem pokaźnym drzwiom oraz solidnej klapie bagażnika, koncept daje poczucie dużej przestrzeni. Jednocześnie, „czysty” design BMW Concept X1 potwierdza jego ponadprzeciętną funkcjonalność, spełniającą wszelkie wymagania codziennej eksploatacji.

Dziesięć lat modeli BMW X 7 Modele BMW X: niezwykle niskie zużycie paliwa i emisja spalin dzięki BMW EfficientDynamics. Niespotykane innowacje wprowadzane w modelach BMW X pozwalają im osiągnąć wyjątkowy poziom zaawansowania, wykraczający poza segment, w którym konkurują. Dotyczy to nie tylko dynamiki jazdy czy bezpieczeństwa podróżujących, ale także niezwykle wysokiej wydajności.

Wiąże się to z konsekwentnym stosowaniem zasad BMW EfficientDynamics również w tym segmencie rynkowym. Modele BMW X wyposażone są w najbardziej zaawansowane i wydajne technologie jednostek napędowych, jak również – indywidualnie dopasowywane do każdego modelu – technologie BMW EfficientDynamics, takie jak układ odzyskiwania energii Brake Energy Regeneration, układ sterowania agregatami pomocniczymi według zapotrzebowania, aktywne elementy aerodynamiczne, „inteligentną” lekką konstrukcję oraz opony o zredukowanych oporach toczenia.

Wszystko to zapewnia BMW X, podobnie, jak pozostałym modelom BMW, najlepsze możliwe proporcje pomiędzy osiągami, a zużyciem paliwa w danym segmencie. To dlatego obydwa modele Sports Activity Veghicle oraz nowe Sports Activity Coupe są najbardziej wydajnymi pojazdami w swoich klasach.

Dla przykładu, żaden inny producent nie posiada w swojej ofercie takiego modelu jak BMW X3 xDrive20d z silnikiem o mocy 130 kW/177 KM, który zadowala się jedynie 6,5 litrami paliwa na 100 kilometrów (w cyklu EU) i emituje 172 g/kg CO2.

Wszędzie tam, gdzie osiągi, przyjemność z jazdy, dostępna przestrzeń oraz ogólny komfort mierzone są jako czynniki definiujące zużycie paliwa i poziom emisji spalin, BMW X5 także wypada doskonale w porównaniach modeli dostępnych na rynku. Pierwsze BMW zdolne do przewiezienia siedmiorga pasażerów dostępne jest bowiem z niezwykle oszczędnymi i przyjaznymi środowisku silnikami wysokoprężnymi. Jednym z nich jest motor o mocy 173 kW/235 KM napędzający BMW X5 xDrive30d, którego średnie spalanie w cyklu EU wynosi zaledwie 8,2 litra/100 kilometrów. Emisja dwutlenku węgla kształtuje się na poziomie 214 g/km.

Dziesięć lat modeli BMW X 8 Doskonała wydajność pod każdym względem robi szczególnie duże wrażenie w zestawieniu z liczbą miejsc w kabinie pasażerskiej. Zużycie paliwa mniejsze niż 1,2 l/100 km i emisja CO2 zaledwie 31 g/km przypadające na jedną osobę to niecodzienne osiągnięcie nawet w segmencie mniejszych samochodów.

Kolejnym przykładem ponadprzeciętnej wydajności paliwowej i ekologicznej, tak rzadko spotykanej w tym segmencie aut, jest BMW X5 xDrive35d oferowane na rynku północnoamerykańskim i wyposażone w jednostkę BMW AdvancedDiesel z technologią BMW BluePerformance. 3.0-litrowy, 265-konny rzędowy silnik sześciocylindrowy z technologią Variable Twin Turbo wyposażono w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który zawiera układ wtrysku moczniku, pozwalający zredukować emisję tlenku azotu (NOx). Wszystko to umożliwia spełnienie niezwykle rygorystycznych norm emisji spalin obowiązujących w Kalifornii i innych stanach USA, a w rezultacie pozwala wprowadzić BMW X5 xDrive35d do wszystkich 50 stanów.

Poprzez liczne wersje koncepcyjne zbudowane na bazie Sports Activity Vehicle, BMW udowodniło, iż modele BMW X spełniają przyszłe wymagania rynkowe, co wiąże się nie tylko z zainicjowaniem innowacyjnych trendów stylistycznych, ale także wprowadzeniem rewolucyjnych technologii napędów alternatywnych.

Wizja przyszłości: BMW Concept X3 EfficientDynamics.
BMW już od wielu lat czyni znaczące postępy również w segmencie samochodów terenowych, wcielając w życie strategię EfficientDynamics i instalując w swoich SAV-ach innowacyjne układy napędowe. Jednym z przykładów jest BMW X3 Concept EfficientDynamics, które w 2005 roku zaprezentowało możliwości „inteligentnych” technologii napędu na wszystkie koła w oparciu o liczne jednostki napędowe, przekładnie i komponenty służące do gromadzenia energii. Ten wyjątkowy samochód koncepcyjny wyposażony był także w dodatkowy silnik elektryczny oraz wydajny układ elektroniczny umieszczony w zintegrowanej aktywnej przekładni.

Dziesięć lat modeli BMW X 9 Podstawową cechą BMW Concept X3 EfficientDynamics było umieszczenie w bocznych progach nadwozia kompaktowych i wydajnych kondensatorów – tak zwanych Super Caps – jako elementów gromadzących energię. W celu zilustrowania tej innowacyjnej koncepcji zastosowano przezroczyste boczne panele, które ukazywały zasobniki na energię elektryczną w ich typowym, miedzianym kolorze.

BMW Concept X6 ActiveHybrid: pierwsza hybryda BMW.
W 2007 roku BMW zaprezentowało nowatorską technologię napędu przyszłości zawartą w unikalnym samochodzie z napędem na wszystkie koła BMW Concept X6 ActiveHybrid. W tym wyjątkowym modelu niemiecki producent łączy ośmiocylindrowy silnik benzynowy z układem napędu elektrycznego za pomocą innowacyjnej, dwutrybowej przekładni.

BMW X6 z technologią ActiveHybrid wejdzie do produkcji seryjnej w 2009 roku. W rezultacie na rynku pojazdów hybrydowych pojawi się pierwsze BMW z technologią idealnie odzwierciedlającą charakter modelu BMW X6.

BMW Concept X6 ActiveHybrid daje znacznie większy wzrost dynamiki jazdy niż w konwencjonalnych pojazdach hybrydowych, a zużycie paliwa jest przy tym niższe nawet o 20 procent w stosunku do porównywalnych pojazdów ze zwykłym napędem spalinowym. W BMW Concept X6 ActiveHybrid po raz pierwszy połączono silnik spalinowy i wydajne silniki elektryczne tak, aby efektywność technologii hybrydowej mogła być wykorzystywana w znacznie szerszym zakresie prędkości niż w konwencjonalnych pojazdach hybrydowych.

Dziesięć lat modeli BMW X 10 Best of Hybrid – optymalna technologia napędu w każdym BMW.{BRWAK} BMW ActiveHybrid opiera się na zasadzie modułowej, która zgodnie ze strategią „best of hybrid” umożliwia integrację optymalnych w danej sytuacji komponentów z różnymi koncepcjami pojazdów.

Podczas ubiegłorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, BMW zaprezentowało model BMW Vision EfficientDynamics, będący dalszym rozwinięciem technologii BMW ActiveHybrid, który po raz pierwszy łączy w sobie czterocylindrowy silnik wysokoprężny z technologią hybrydową.

Po raz kolejny innowacyjna koncepcja napędu została zaprezentowana na bazie modelu SAV. W tym przypadku, inteligentne połączenie w BMW X5 silnika spalinowego z motorem elektrycznym oraz innymi elementami zwiększającymi wydajność stworzyło podstawy do osiągnięcia mocy i parametrów jezdnych godnych BMW przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 6,5 litra/100 kilometrów.

Źródło: BMW