Pięć gwiazdek dla BMW X5

Pięć gwiazdek dla BMW X518.08.2003
BMW X5 sięgnął po gwiazdy – i zebrał je wszystkie: W aktualnym teście Euro NCAP crashtest model BMW Sports Activity Vehicle (SAV) z łatwością uzyskał łączny wynik w ilości 33 punktów ...

BMW X5 sięgnął po gwiazdy – i zebrał je wszystkie: W aktualnym teście Euro NCAP crashtest model BMW Sports Activity Vehicle (SAV) z łatwością uzyskał łączny wynik w ilości 33 punktów, konieczny do otrzymania pięciogwiazdkowego wyróżnienia i potwierdził tym samym znakomity poziom bezpieczeństwa auta. Jednocześnie X5 jest pierwszym samochodem typu "Large Off-Roader", który uzyskał pięć gwiazdek w Euro NCAP. Sukces ten dowodzi, że estetyka, dynamika i bezpieczeństwo – cechy typowe dla wszystkich samochodów BMW – odnoszą się w pełni również do modelu X5. Atrakcyjny design uwzględnia zarówno sportowe jak i komfortowe cechy limuzyny BMW w połączeniu z ogromnymi możliwościami samochodów typu off road z napędem na cztery koła.

Pięć gwiazdek dla BMW X5 1 Również pod względem bezpieczeństwa BMW X5 może świecić przykładem: dzięki niezależnemu zawieszeniu kół i elektronicznemu systemowi DSC (układ dynamicznej kontroli trakcji) podwozie stanowi wzorzec bezpieczeństwa w tej klasie. Uzyskane w Euro NCAP crashtest pięciogwiazdkowe wyróżnienie potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa biernego X5, dowiedziony już we wcześniejszych testach. I tak na przykład już w 2000 roku w teście przeprowadzonym przez amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) uzyskał on najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek zdołał osiągnąć samochód.

Pod skrótem NCAP (New Car Assessment Programme) kryje się najsurowszy test dla samochodów. Stale zaostrzany test Euro NCAP, uznawany przez rządy europejskie, organizacje ochrony konsumenta i kluby automobilowe, stał się głównym punktem odniesienia dla innych testów wypadkowych przeprowadzanych w Europie. Podobne testy NCAP obowiązują w Japonii i USA. Test Euro NCAP składa się z trzech testów szczegółowych: dotyczących uderzenia w przód, w bok i w słupek.

W teście dotyczącym przodu BMW X5 uzyskał 13 na 16 możliwych punktów, a we wspólnym teście uderzenia w bok i w słupek komplet 18 możliwych do uzyskania. Konsorcjum Euro NCAP uznało na tej podstawie, że ryzyko odniesienia obrażeń jest dla wszystkich pasażerów we wszelkich badanych scenariuszach wypadkowych bardzo małe.

Uderzenie z przodu według Euro NCAP uchodzi za jedno z najcięższych: przy takim tak zwanym "offsetcrash" samochód jadący z prędkością 64,5 km/godz. uderza w deformowalną przeszkodę tylko częścią przodu (40 %). Mimo, że siła uderzenia oddziałuje tylko na fragment przodu, to powinna ona być w miarę możliwości rozłożona na całą szerokość pojazdu. W BMW X5 przewidziano liczne punkty przejmujące siły wzdłużne i kierujące je w określony sposób w dół, na boczne belki wzdłużne, na ramę boczną oraz tunel skrzyni biegów.

Optymalna ochrona w przypadku uderzenia bocznego i w słupek.

W teście na uderzenie boczne deformowalna bariera uderza z prędkością 50 km/godz. w stojący pojazd. Tutaj X5 uzyskał maksymalną ilość punktów. W dodatkowym teście na uderzenie w słupek pojazd jadący z prędkością 29 km/godz. uderza bokiem w pionowy słup stalowy o średnicy 25 cm na wysokości środka głowy człowieka dorosłego. Próba taka z udziałem X5 dała wartość HIC (Head Injury Criterion) dotyczącą zagrożenia głowy na takim poziomie, że eksperci również tutaj przyznali maksymalną ocenę.

Karoseria samonośna zamiast konstrukcji ramowej.

To, że BMW X5 tak doskonale chroni swoich pasażerów w przypadku zderzenia, nie jest wcale takie oczywiste w przypadku wszystkich innych dużych samochodów terenowych. Konstrukcja dostosowanych do eksploatacji w raczej surowych warunkach terenowych Sports Utility Vehicles (SUV), oparta na ramie drabinowej, uniemożliwia w przypadku kolizji absorpcję energii. W Sports Activity Vehicle (SAV) BMW zrezygnowano z takiej ramy. X5 oparty jest na typowej dla samochodów osobowych karoserii samonośnej o lekkiej konstrukcji, co pozwala na znacznie większe pochłanianie energii w przypadku zderzenia, niż przy konstrukcji ramowej. Tym samym zmniejsza się zagrożenie dla pasażerów jeszcze zanim zadziałają inne systemy zabezpieczające, takie jak pasy i poduszki powietrzne.

Czynne i bierne bezpieczeństwo na najwyższym poziomie.

Oprócz bezpieczeństwa wynikającego z konstrukcji samochodu, X5 stwarza warunki bezpieczeństwa biernego na najwyższym poziomie również dzięki swojemu bogatemu wyposażeniu: o bezpieczeństwo pasażerów dbają poduszki powietrzne, których może być nawet 10, w tym inteligentne dwustopniowe poduszki przednie oraz poduszki typu ITS chroniące głowę, 3-punktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc siedzących, napinacze pasów i ograniczniki siły działania pasów, system kontroli zapięcia pasów i zajęcia miejsc oraz system montowania fotelików dla dzieci ISOFIX.

Projektanci BMW dołożyli też maksymalnych starań, aby w miarę możliwości w ogóle nie dochodziło do wypadków, rozwijając systemy bezpieczeństwa czynnego. Wystające podwozie, nisko umieszczony punkt ciężkości pojazdu oraz niemal idealny rozkład nacisku na osie, wynoszący 52:48, zostały uzupełnione elektronicznym układem dynamicznej kontroli trakcji (DSC). Do eksploatacji na drogach nieutwardzonych dodano jeszcze automatyczny system blokowania mechanizmu różnicowego ADB-X oraz inteligentny system kontroli jazdy po pochyłości w dół "Hill Descent Control (HDC). ABS, "Dynamiczna Kontrola Hamowania" (DBC – układ wzmacniania siły hamowania) oraz "Cornering Brake Control" (układ zapobiegający zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania w zakrętach - CBC) wspomagają doskonały układ hamulcowy X5 w sytuacjach krytycznych a system kontroli stabilizacji przyczepy umożliwia bezpieczną jazdę również z przyczepą.

W związku z powyższym można stwierdzić, że X5 zapewnia bezpieczną, szybką i komfortową jazdę zarówno na drogach utwardzonych jak i nieutwardzonych.

Źródło: BMW