Chevrolet Malibu na globalnym rynku

Chevrolet Malibu na globalnym rynku23.03.2012 Pierwszy Chevrolet Malibu debiutował w 1964 roku, tak więc Malibu jest najdłużej obecną na rynku nazwą modelu samochodu z segmentu D. W swojej karierze Malibu bywał już hot rodem, radiowozem, kabrioletem, ale największą popularność ...

...zdobył jako samochód rodzinny i trzeba przyznać, że w USA niewiele sedanów przez tak długi czas cieszyło się tak dużą popularnością wśród klientów. Kolejna generacja Malibu otwiera nowy rozdział, będąc pierwszym sedanem z segmentu D ze znaczkiem Chevroleta, który będzie sprzedawany na całym świecie, po raz pierwszy będzie też można kupić Chevroleta Malibu w wersji europejskiej. Do polskich salonów sprzedaży Chevroleta model ten trafi na przełomie maja i czerwca.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 1 Malibu to świetnie wyglądający samochód, mający unikalny amerykański styl, szlachetny charakter i pięciogwiazdkowe bezpieczeństwo, powiedziała Susan Docherty, prezes i dyrektor zarządzająca Chevrolet Europe. Nowy okręt flagowy Chevroleta w Europie jest naszym ósmym nowym modelem w ciągu ostatnich 14 miesięcy.

Dużą część nabywców samochodów z tego segmentu stanowią firmy wyposażające swoje floty w sedany odpowiedniej klasy. Wyraźne preferencje tej grupy klientów każą przypuszczać, że zdecydowana większość Chevroletów Malibu sprzedawanych w Europie będzie napędzana silnikami wysokoprężnymi.

Duży, mocny, szybki
Rozstaw osi wynoszący 2 737 mm i szerokość całkowita 1 855 mm zapewniają Chevroletowi Malibu solidny, atletyczny wygląd. Z przodu dominuje typowy dla współczesnych Chevroletów dzielony wzdłużnie wlot powietrza z centralnie umieszczonym tradycyjnym logo w kształcie muszki oraz silnie zarysowana maska silnika. Halogenowe lub ksenonowe przednie reflektory zachodzące daleko na błotniki dodają przedniej części samochodu mocnego charakteru.

Zdecydowanie nakreślona jest też sylwetka boczna samochodu z liniami charakterystycznymi biegnącymi konsekwentnie wzdłuż całego nadwozia, uwydatnionymi tylnymi nadkolami i inspirowanymi modelem Camaro wyrazistymi podwójnymi światłami tylnymi. Obrazu całej sylwetki samochodu dopełniają duże koła z 17- lub 18-calowymi obręczami z lekkich stopów, wypełniające dokładnie wnęki kół.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 2 Płynnie poprowadzone linie nadwozia oraz wkomponowany w pokrywę bagażnika tylny spojler z centralnym światłem stopu wykonanym w technice LED dobrze służą jego aerodynamice. Malibu otrzymał też dobre wytłumienie wnętrza, chroniące podróżnych przed hałasem wiatru, silnika i wszelkimi drganiami.

Wnętrze Malibu oferuje komfort i elegancję. Zastosowano w nim charakterystyczny dla Chevroletów kokpit z wyraźnym podziałem na część kierowcy i pasażera, a w jego centralnej części w wyższych wersjach wyposażenia umieszczono pełnokolorowy siedmiocalowy wyświetlacz ze sterowaniem dotykowym.

Środkowa część kokpitu łączy się płynnie z drzwiami, a dwa wskaźniki zegarowe umieszczone za kierownicą przypominają stylem zegary z Chevroleta Camaro. W wielu miejscach kabiny skorzystano z możliwości techniki światłowodowej, by uzyskać atmosferę podkreślaną przez chłodne niebieskie podświetlenie wnętrza. W ten sposób podświetlono między innymi listwę ozdobną przebiegającą w poprzek wnętrza przez całą deskę rozdzielczą.

Przestrzeń, fotele, opcje systemów multimedialnych
Nawet wysokim pasażerom we wnętrzu Malibu będzie wygodnie. Do dyspozycji jest 991 mm od siedziska fotela do dachu z przodu i 952 mm z tyłu, 1069 mm miejsca na nogi z przodu i 946 mm z tyłu, szerokość wnętrza na wysokości ramion wynosi 1 461 mm z przodu i 1 450 mm z tyłu. Do tego samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 545 litrów, z możliwością powiększenia po częściowym lub całkowitym położeniu dzielonego (w proporcji 60/40) oparcia tylnej kanapy.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 3 Wśród licznych schowków na mniejsze i większe drobiazgi, w lepiej wyposażonych wersjach pojawia się także schowek ukryty za obracanym 7-calowym ekranem dotykowym. W każdej kieszeni drzwiowej można zmieścić standardową butelkę o pojemności 1 litra, bardzo pojemny jest też schowek znajdujący się pod deską rozdzielczą.

Dla komfortu podróżowania samochodem bardzo istotne są fotele. W Chevrolecie Malibu zdawały one swój egzamin w czasie długodystansowych testów prowadzonych na drogach całego świata. Kierowca łatwiej znajdzie idealną dla siebie pozycję w samochodzie, mając do dyspozycji kierownicę, której wysokość i odległość (w lepiej wyposażonych wersjach) można regulować w szerokim zakresie, oczywiście korzystając także z regulacji wzdłużnej fotela (266 mm) oraz jego wysokości (60 mm).

Zależnie od wersji wyposażenia samochodu, tapicerka foteli jest wykonana w kolorze czarnym i tytanowym albo w jednolitej czerni. W wyższych wersjach wyposażenia podgrzewane fotele przednie mają elektryczną regulację położenia z pamięcią ustawień i regulację podparcia lędźwiowego. W najwyższej wersji wyposażenia tapicerka jest wykonana ze skóry wszędzie, gdzie fotel ma kontakt z podróżnym. W wersjach pośrednich tapicerka jest skórzana z materiałowymi wkładkami, a w wersji podstawowej całość tapicerki wykonana jest z materiału z miękkimi wstawkami.

System multimedialny dostępny jest w trzech wersjach. W najbogatszej wersji znajduje się radio z odtwarzaczem CD, współpracujące z dotykowym siedmiocalowym ekranem i 9 głośnikami wysokiej jakości. Ekran ma w tej wersji kilka zastosowań – może wyświetlać informacje z opcjonalnego systemu nawigacyjnego, służyć do przeglądania zdjęć, a także pozwalać na obsługę telefonu podłączonego przez bezprzewodowe łącze Bluetooth, ze sterowaniem wspomaganym systemem rozpoznawania głosu. Sterowanie radiem odbywa się również poprzez przyciski umieszczone na kierownicy.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 4 Na konsoli centralnej w średniej i najwyższej wersji wyposażenia znalazł się port USB oraz gniazdo umożliwiające bezproblemowe podłączenie urządzeń takich jak iPod lub odtwarzacz MP3.

Silnik benzynowy 2.4 l – trwałość i moc
W Europie Chevrolet Malibu dostępny będzie z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, w obu przypadkach są to jednostki rzędowe, czterocylindrowe. Silnik benzynowy dysponuje mocą 167 KM przy 5800 obr./min, zapewniając prędkość maksymalną 204 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy w wersji z manualną przekładnią. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 225 Nm przy 4600 obr./min. W cyklu mieszanym Malibu z tym silnikiem zużywa 7,8 litra benzyny na 100 km (parametry silnika i osiągi to dane wstępne, stan na styczeń 2012).

Silnik wysokoprężny 2.0 l będzie dostępny w drugiej połowie 2012 roku. Jego moc wyniesie około 160 KM przy 4000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ten będzie wyposażony w wysokociśnieniowy układ wtryskowy common rail, dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy, zaawansowaną turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz intercooler. W utrzymaniu odpowiedniej czystości spalin pomoże bezobsługowy filtr cząstek stałych. Silnik wysokoprężny w połączeniu z przekładnią manualną będzie spalał 5,3 litra oleju napędowego na 100 km. Silniki nowego Chevroleta spełniają normę czystości spalin Euro5.

Oba silniki będą dostępne w wersjach z 6-biegową przekładnią manualną bądź automatyczną. Przekładnia automatyczna umożliwia ręczne sterowanie (DSC), pozwalające kierowcy decydować o momencie zmiany biegu. Zastosowano w niej również adaptacyjne sterowanie automatyczne, dzięki czemu przekładnia umożliwia hamowanie silnikiem i utrzymuje niższy bieg po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia lub w czasie zjeżdżania ze wzniesienia.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 5 Dynamiczna jazda, pewne prowadzenie
Jeśli pozwolą na to warunki drogowe, kierowca Chevroleta Malibu będzie mógł docenić znakomite własności dynamiczne swojego samochodu. Malibu jest komfortowy, a przy tym na drodze zachowuje się pewnie i przewidywalnie, dzięki dużemu rozstawowi kół (1 583 mm z przodu i 1 585 mm z tyłu), sztywnej strukturze nadwozia oraz zawieszeniu opartym na dobrze dostrojonych kolumnach McPhersona z przodu i wielowahaczowemu zawieszeniu kół tylnych.

Malibu wyposażony w przekładnię kierowniczą dostarczaną przez firmę ZF wykazuje neutralną charakterystykę kierunkową i dobrą stabilność w czasie jazdy, nawet na bardzo ciasnych zakrętach. We wszystkich wersjach samochód ma w standardzie elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, asystenta ruszania na wzniesieniu i elektronicznie sterowany hamulec postojowy. Tylne czujniki parkowania, będące standardowym wyposażeniem najbogatszych wersji, są też dostępne na zamówienie przy średnim poziomie wyposażenia. Średni i najwyższy poziom wyposażenia może obejmować tempomat sterowany przyciskami umieszczonymi w kierownicy.

Malibu otrzymał z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o dużej średnicy, a z tyłu pełne tarcze i aluminiowe zaciski hamulcowe, co pozwala na pewne hamowanie z dużych prędkości. W samochodzie zastosowano starannie dobrany zestaw elektronicznych systemów wspomagających, a w ich skład wchodzi elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), kontrola trakcji (TC), czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) z elektronicznym rozdziałem sił hamowania, a także wspomaganie hamulców oraz układ wspomagania przy spadku siły hamowania (Brake Fade Assist).

Bezpieczeństwo bez kompromisów
Malibu jest bardzo bezpiecznym samochodem, a to dzięki rozwiązaniom wykraczającym daleko poza elektroniczne systemy asystujące i wspomagające. W przypadku rzeczywistej kolizji zasadnicze znaczenie mają odpowiednio skonstruowane strefy zgniotu z przodu i z tyłu samochodu, w wyniku czego energia zderzenia jest równomiernie rozpraszana, a bardzo sztywny przedział pasażerski może wyjść z opresji bez istotnych odkształceń.

Chevrolet Malibu na globalnym rynku 6 We wszechstronnych testach bezpieczeństwa prowadzonych przez European New Car Assessment Programme (EuroNCAP), Malibu otrzymał najwyższą pięciogwiazdkową ocenę, co dowodzi, że jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie jeżdżą po drogach.

Wszystkie wersje samochodu przeznaczone na rynek europejski będą wyposażone w 6 poduszek bezpieczeństwa, w tym dwustopniowe poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny chroniące głowy. Ryzyko urazu kręgów szyjnych u kierowcy i przedniego pasażera redukują aktywne zagłówki. W razie silnego zderzenia czołowego zwolnione zostają mocowania pedałów, zapobiegając skomplikowanym złamaniom stóp kierowcy. Przednie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są wyposażone w napinacze i ograniczniki maksymalnej siły napięcia.

Foteliki dziecięce na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy mogą być pewnie mocowane przy wykorzystaniu sprawdzonych zaczepów systemu Isofix.

Źródło: Chevrolet