Ford zwycięża w Rajdzie Nowej Zelandii

Ford zwycięża w Rajdzie Nowej Zelandii11.05.2010
Załoga zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila wygrała Rajd Nowej Zelandii po niewiarygodnie dramatycznej końcówce piątej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, z przewagą zaledwie 2,4 sekundy nad rywalami.

Zwycięstwo załogi Forda Focus RS WRC oznacza, że Ford został marką o największej liczbie zwycięstw w historii WRC, mając w swym dorobku 75 wygranych rajdów.

Ford zwycięża w Rajdzie Nowej Zelandii 1 Druga załoga zespołu Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen zameldowała się na mecie na czwartym miejscu, zdobywając cenne punkty. Dzięki temu Ford zmniejszył stratę do lidera w klasyfikacji zespołowej do zaledwie pięciu punktów na osiem rajdów przed zakończeniem sezonu. Jari-Matti Latvala odniósł swoje trzecie zwycięstwo w karierze, pierwsze od niemal 12 miesięcy i wygranej w zeszłorocznym Rajdzie Sardynii. Fin awansował na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Mikko Hirvonen jest trzeci.

W ostatnich latach w Rajdzie Nowej Zelandii często miały miejsce wydarzenia ważne dla zespołu spod znaku błękitnego owalu. W roku 2006 właśnie na antypodach Ford zapewnił sobie tytuł mistrza świata w klasyfikacji zespołowej, pierwszy od 27 lat. Rok później Marcus Grönholm odniósł tu zwycięstwo najmniejszą przewagą w historii WRC, która wyniosła na mecie zaledwie 0,3 sekundy.

Baza rajdu znajdowała się w Auckland po raz pierwszy od 2005 roku. Organizatorzy zaplanowali trasę o długości odcinków specjalnych 396,5 km, najdłuższą od Rajdu Niemiec w 2004 roku. Załogi ścigały się na równych, płynnie wijących się wśród wzgórz OS-ach położonych na północ i na południowy zachód od Miasta Żagli, jak nazywa się niekiedy Auckland. Wielu kierowców uważa nowozelandzkie trasy za najlepsze na świecie, ale w tym roku nowością były asfaltowe partie na OS-ach.

Latvala ukończył pierwszy dzień rajdu na drugim miejscu, a po dwóch dniach zajmował trzecią pozycję ze stratą 33,2 sekundy do lidera, ale jego pozycja startowa w niedzielę rano była lepsza, niż rywali, którzy startowali przed nim. Awansował na drugą pozycję po drugim z czterech niedzielnych OS-ów, położonych na wybrzeżu Morza Tasmana w rejonie Raglan. Na starcie ostatniej próby – legendarnego blisko 30-kilometrowego odcinka Whaanga Coast, tylko 6,2 sekundy dzieliło go od lidera.

Ford zwycięża w Rajdzie Nowej Zelandii 2 Szanse na zwycięstwo miało czterech kierowców. Petter Solberg stracił je jako pierwszy, uderzając w słup telegraficzny i odpadając z rajdu. Sebastien Loeb wykonał piruet niespełna 10 km przed końcem, a zaledwie trzy zakręty przed metą zmierzający po swoje pierwsze zwycięstwo w karierze lider Sebastien Ogier wypadł z trasy. Tymczasem Latvala do końca zachował spokój i wywalczył niewiarygodne wprost zwycięstwo!

"Nie sądziłem, że to się tak zakończy, to moje najpiękniejsze zwycięstwo," powiedział Latvala. "Po raz kolejny okazało się, jak trudnym odcinkiem jest Whaanga Coast. Przed metą OS-u zobaczyłem jakiś zderzak na drodze, ale nie miałem pojęcia, z którego jest samochodu. Nie wiedziałem, że wygraliśmy jeszcze jakieś trzy minuty po przyjeździe na metę odcinka, aż Miikka wreszcie policzył. To moje najlepsze zwycięstwo i nagroda za wszystkie niepowodzenia.

"Jestem drugi w klasyfikacji mistrzostw. Nie mogę w to uwierzyć. Nie byłem najszybszy w Nowej Zelandii, ale jechałem równym tempem i to przyniosło efekty. Teraz muszę zrobić wszystko, aby kontynuować dobrą passę, pamiętając, że jestem drugim kierowcą zespołu. Widać, że moja strategia przynosi efekty. To był fantastyczny rajd i najpiękniejsze trasy na świecie," dodał.

Hirvonen nie mógł odnaleźć tempa podczas dwóch pierwszych dni. Przed ostatnim etapem zajmował szóste miejsce ze stratą minuty do lidera. Zmniejszył tę stratę o ponad połowę na dwóch pierwszych próbach w niedzielę rano i awansował na piątą pozycję, a potem zyskał jeszcze jedno miejsce, gdy odpadł Petter Solberg.

Ford zwycięża w Rajdzie Nowej Zelandii 3 "To był trudny weekend, ale na szczęście w niedzielę udało mi się odrobić część strat i zdobyć sporo cennych punktów, zarówno dla mnie, jak i dla zespołu," powiedział. "Po dwóch dniach nie sądziłem, że będzie szansa na dobry wynik. Popełniłem błąd, który kosztował mnie sporo czasu. Muszę się zastanowić, dlaczego wcześniej nie mogłem odnaleźć swojego tempa. Gdybym mógł jeszcze raz rozpocząć ten weekend, na pewno zmieniłbym piątkowe ustawienie samochodu."

Szef zespołu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson był wprost zachwycony wynikiem: "Ten sport potrafi zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie. Minione trzy dni przyniosły niewiarygodną porcję emocji i dramatów. Jari-Matti wykazał się wielką dojrzałością. Po ubiegłorocznym sezonie wykonaliśmy razem z nim wielką pracę, aby potrafił zachować spokój w takich okolicznościach i widać, że przyniosło to efekty."

Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn był niezwykle dumny z 75 zwycięstwa Forda w WRC. "Ford od dawna jest stałym uczestnikiem Rajdowych Mistrzostw Świata, a 75 zwycięstwo to prawdziwy kamień milowy na naszej drodze. Ford wygrywał najpierw modelem Escort, potem była Sierra, ale to Focus jest modelem, który odniósł dla nas najwięcej sukcesów."

Następny rajd
Pierwszą połowę sezonu WRC zakończy szutrowy Rally de Portugal czyli Rajd Portugalii z bazą w mieście Faro na wybrzeżu Algarve w dniach 27 – 30 maja.

Źródło: Ford