Łada 2106 1500-1600 dwa gaźniki

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cześć.
Zacząłem remont swojego silnika z łady 2106 o oznaczeniu 2103 i pojemności 1,452 cm3. Jednocześnie chciałbym go troszkę usprawnić auto wykorzystuje do jazdy w weekendy po mieście, na zloty i wypady po za miasto, nie użytkuję jej na torze wyścigowym lub rajdach, ale lubię jeździć dynamicznie i mam ciężką nogę. Chciałbym zaznaczyć, że robię to pierwszy raz.
Mam taki plan na silnik.

1- Zamontować dwa gaźniki Weber 40dcoe lub Dellorto 40dhla tak wiem ciężko to wyregulować.

2- Zwiększyć pojemność skokową na 1600 cm3

3-Wymienić tłoki oraz zrobić pływający sworzeń tłokowy, pod frezować tłoki na zawory chociaż nie wiem jeszcze czy jest to konieczne chociaż na forum czytałem że ludzie tak robili.

4 –Odchudzić korbowody lub wymienić na lżejsze.

5-Wał korbowy wywarzyć i zamontować lżejsze koło zamachowe i koło pasowe.

6- Zrobić szlif bloku

7- Głowicę poddać obróbce porting, większy zwór ssący 41 mm, wydechowy 35mm, obrobić komorę spalania, splanować głowicę delikatnie ponieważ wiem że mogą siadać dlatego wolę blok dać do szlifu.

8- Zamontować wałek rozrządu 272o lub 296o wydaje mi się, że w ruchu miejskim i po za miejskim lepiej sprawdzi się 272o.

9-Kolektor wydechowy z nierdzewki 4-2-1

10- Nowy kolektor ssący pod podwójne gaźniki

11- Zamontować regulowane koło rozrządu

12 Wiadomo nowe szpilki trzymające wałek rozrządu, nowe nakrętki do szpilek wałka rozrządu, nowe śruby głowicy, śruby korbowodów nowe z nakrętkami, nowe śruby do podpory wału, komplet uszczelek, nowa pompa oleju, nowe panewki główne i korbowodowe, nowe śruby koła zamachowego , nowe tulejki ustalające w bloku.

Jak na razie jestem na etapie rozebranego silnika i pomiarów oraz obliczania stopnia sprężania i tu niestety utknąłem.
Udało mi się zmierzyć.
Objętość skokową
Objętość uszczelki pod głowicą
Odległość tłoka od płaszczyzny bloku
Objętość komory spalania i tu niestety utknąłem ale o tym później
Przy okazji napiszę wzory jak obliczyć stopień sprężania może komuś się przyda.

1. Objętość skokowa

Potrzebujemy.
S-Skok tłoka -80mm=0,8dm
D-Średnica cylindra – 79=0,79dm
Vs- Objętość skokowa dm3
Vs=S*3,14*D2/4
Vs=0,8*3,14*0,792/4
Vs=0,8*3,14*0,6241/4=1,5677/4=0,3919 dm3
Vs- silnika = 1,5677 dm3
Vs -jednego cylindra = 0,3919 dm3

2. Objętość uszczelki pod głowicą

Grubość uszczelki po ściśnięciu 1,6 mm = 0,016 dm
Średnica uszczelki niestety nie znam ponieważ nie mam uszczelki do silnika 1600 i założyłem średnicę taką samą jak średnica cylindra. 80mm=0,8 dm
Vu- Ojętość uszczelki pod głowicą
r- promień średnicy uszczelki pod głowicą
H – wysokość uszczelki pod głowicą
Vu= 3,14*r2*H=3,14*0,42*0,016=0,008 dm3

3. Odległość tłoka w górnym martwym punkcie od płaszczyzny bloku

Średnica cylindra 0,08 dm
r- promień średnicy cylindra
H- Odległość tłoka od płaszczyzny bloku 2,2mm= 0,022 dm
Vt=3,14*r2*H= 3,14*0,42*0,022=0,011 dm3

4. Objętość komory spalania. Ja zmierzyłem ją za pomocą wody i strzykawki. Głowicę

wypoziomowałem za pomocą strzykawki nalałem wody do komory spalania tylko nalewając wody trzeba zmoczyć kanty komory spalania ponieważ można nalać więcej wody niż faktycznie komora spalania mieści. Wyszło mi że komora spalania mieści 32 ml wody.
Vk=0,032 dm3

5. Obliczanie stopnia sprężania

ε= Vs+Vu+Vk+Vt/Vk=0,3919+0,008+0,032+0,011/0,032=0,4429/0,032=13,84

I tu pojawia się problem ponieważ przy oryginalnej głowicy z silnika 1500 wychodzi strasznie duży stopień sprężania i niestety nie jestem wstanie obliczyć stopnia sprężania. Planuje uzyskać stopień sprężania koło 11,5-12 auto będzie jeździć na paliwie 98. I tu pojawia się lista pytań na które ciężko mi znaleźć odpowiedzi przeczytałem całe forum i niestety tematy są bardzo stare a technologia się zmienia i może są nowe możliwości polepszenia tego silnik oraz szukałem informacji na węgierskich stronach ale wiadomo jak działa Google tłumacz. Liczę na waszą pomoc i doradzenie czy powyższa koncepcja na silnik jest prawidłowa. A poniżej umieszczam listę pytań na pewno wszystkiego nie wypiszę będę uzupełniał na bieżąco.

1,Czy oryginalne korbowody są w stanie wytrzymać taki stopień sprężania oraz czy jest sens je odchudzać? A może lepiej kupić jakieś inne ?

2. Czy oryginalna pompa paliwa jest w stanie zasilić takie gaźniki chciałbym zostawić mechaniczna lub może jest jakaś większa pompa mechaniczna którą można zamontować?

3. Planuję jeździć na oleju 5w50 myślę o takim pasowaniu silnika i nie jestem pewny czy nie będzie za ciasno ? Niestety nie wiem również jakie tłoki zastosować żeby nie puchły Havassy motorspoort ma w swojej ofercie węgierskie sportowe tłoki oraz jakieś kute.
Pasowanie tłok cylinder 0,04 mm
Tłok sworzeń 0,006 mm
Luz na zamku pierścieni
Pierścień górny 0,25 mm
Pozostałe pierścienie 0,2 mm
Panewki główne 0,04mm
Korowód z panewka 0,04 mm
Wałek rozrządu w obudowie 0,05mm
Jeszcze został wałek urządzeń pomocniczych ale nie zdążyłem go jeszcze pomierzyć i myślałem żeby zostawić tam oryginalne pasowania.
Jeżeli zapomniałem o czymś to przepraszam. Liczę na to że pomożecie i napiszecie na co jeszcze zwrócić uwagę. Nie interesuje mnie zlecenie remontu silnika warsztatowi chcę zrobić to sam żeby mieć satysfakcję. Tak zdaje sobie sprawę ile to będzie kosztować.
  
 
Cytat:
2020-12-30 16:21:04, Zbidziu pisze:
Cześć. Zacząłem remont swojego silnika z łady 2106 o oznaczeniu 2103 i pojemności 1,452 cm3. Jednocześnie chciałbym go troszkę usprawnić auto wykorzystuje do jazdy w weekendy po mieście, na zloty i wypady po za miasto, nie użytkuję jej na torze wyścigowym lub rajdach, ale lubię jeździć dynamicznie i mam ciężką nogę. Chciałbym zaznaczyć, że robię to pierwszy raz. Mam taki plan na silnik. 1- Zamontować dwa gaźniki Weber 40dcoe lub Dellorto 40dhla tak wiem ciężko to wyregulować. 2- Zwiększyć pojemność skokową na 1600 cm3 3-Wymienić tłoki oraz zrobić pływający sworzeń tłokowy, pod frezować tłoki na zawory chociaż nie wiem jeszcze czy jest to konieczne chociaż na forum czytałem że ludzie tak robili. 4 –Odchudzić korbowody lub wymienić na lżejsze. 5-Wał korbowy wywarzyć i zamontować lżejsze koło zamachowe i koło pasowe. 6- Zrobić szlif bloku 7- Głowicę poddać obróbce porting, większy zwór ssący 41 mm, wydechowy 35mm, obrobić komorę spalania, splanować głowicę delikatnie ponieważ wiem że mogą siadać dlatego wolę blok dać do szlifu. 8- Zamontować wałek rozrządu 272o lub 296o wydaje mi się, że w ruchu miejskim i po za miejskim lepiej sprawdzi się 272o. 9-Kolektor wydechowy z nierdzewki 4-2-1 10- Nowy kolektor ssący pod podwójne gaźniki 11- Zamontować regulowane koło rozrządu



Ciekawe, ciekawe.
1) teraz montują jakieś układy z motocykli, a na Słowacji widziałem chinskie podróbki 40DCOE, i tez to jeździło, wiec jakoś wyregulujesz
2,3,4,5,6) nie łatwiej dać blok 2106? wsadzisz tłoki od 1300 i masz frezy pod zawory. Pływajacy sworzeń ładowski jest w rodzinie 1,7l czyli 82 mm. Rozwiert twojej tulei 76 mm na 79 to chyba jest ostateczna ostateczność... chyba ze pokombinujesz z ukladem korbowo tłokowym, by uzyskać wymagane 1,6l. Korbowody mozesz kupić kute, chinskie od 1400zł. Szlif bloku wymagany? w 1500 z tego co pamiętam tłoki wychodzą na równo z płaszczyzną.
7) czy na pewno wiekszy zawór ma tu sens?
wałek ostrzejszy wymaga regulowanego koła, bez tego ani rusz
9) sam kolektor- to musi miec jeszcze ujście, trzeba zestawić kanały ssące i wydechowe z kolektorami
  
 
Gaźniki to nie problem kupić znalazłem już kilka sztuk.
Jeżeli chodzi o blok musi on zostać oryginalny to jest serce tego auta i nie chce go zmieniać taką koncepcje mam, nawet jak będzie mniej mocy i większy koszt, Tak to bym wsadził z BMW is to było by najtańsze. A ja chce zrobić coś w stylu prl czyli z niczego coś hehe.

Tłoki nie są na równo mają do płaszczyzny 2,2 mm dlatego wolę zeszlifować blok niż głowicę bo nie mam pojęcia ile razy była planowana i podobno siadają te głowice.
I też tu pojawia się pytanie czy planując blok trzeba przedłużać gwint w bloku dla śrub od głowicy czy montować w tedy szpilki zamiast śrub. Żeby przy większym stopniu sprężania nie wyrwało gwintu.

Właśnie sam nie jestem pewny czy mają sens w sumie powiększając kanały dolotowe dobrze by było zwiększyć przepływ mieszanki przez zawór.

Havassy ma takie koło regulowane, kolektor ssący i wydechowy musi być odpowiednio dobrany długość i szerokość Havassy też ma gotowe. W sumie to tylko jego znalazłem który jest tak wyposażony w części do łady.
  
 
Połowa prac zupełnie nie potrzebna. Są o wiele tańsze i sensowne sposoby. Same zawory większe nic nie dadzą i w zasadzie tobie do niczego nie potrzebne. Lepiej zrobić porting głowicy, o wiele lepszy rezultat. Gaźniki delorto, po co? Wałek 272, po co. Ogólnie plany masz wielkie, ale nie tędy droga.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
słuchaj co prawi Szokolada... ma swoje przemyślenia ale chce ci pomóc a nie zniechęcać do czegokolwiek... tak z ciekawości sam porting głowicy w mojej skodzie favorit dał przyrost mocy z 54 kucy na 72 zmierzone na hamowni ... a koszt samej obróbki głowicy to ok 800 zł ...ja bym zaczął od takiego początku usprawniania pojazdu... zmieniam wałek na sportowy od świątka... gażnik webera od poloneza inny dolot i skodzinka 1.3 powinna mieć 85-90 kucy a koszt całkowity modyfikacji to plus minus 3 tysie jeśli chodzi o frytke....ale 90 koników to nie 54...wszyscy na forum skodoskim twierdzą że to bez sensu ale w życiu trzeba coś robić...nie wiem jakie koszty przeróbki w ładzie ale pewnie podobne...no może większe ale to na szybko wyliczy ci Glod albo Szoko
  
 
Cytat:
2020-12-30 18:51:10, SzokoLada pisze:
Połowa prac zupełnie nie potrzebna. Są o wiele tańsze i sensowne sposoby. Same zawory większe nic nie dadzą i w zasadzie tobie do niczego nie potrzebne. Lepiej zrobić porting głowicy, o wiele lepszy rezultat. Gaźniki delorto, po co? Wałek 272, po co. Ogólnie plany masz wielkie, ale nie tędy droga.



A mógł byś uzasadnić ponieważ taka wypowiedz nic nie wnosi. I podchodząc do tego co napisałeś to cokolwiek robić przy ładzie jest nie potrzebne. A już ci odpowiadam dlaczego chce dwa gaźniki bardzo podoba mi się praca silnika na dwóch gaźnikach oraz ich wygląd pod maską po szkiełkowaniu i cynkowaniu śrub. Fajnie by było jak byś opisał drogę jaką warto podążać lub ją wskazał.
  
 
Cytat:
2020-12-30 20:25:50, alinixhi pisze:
słuchaj co prawi Szokolada... ma swoje przemyślenia ale chce ci pomóc a nie zniechęcać do czegokolwiek... tak z ciekawości sam porting głowicy w mojej skodzie favorit dał przyrost mocy z 54 kucy na 72 zmierzone na hamowni ... a koszt samej obróbki głowicy to ok 800 zł ...ja bym zaczął od takiego początku usprawniania pojazdu... zmieniam wałek na sportowy od świątka... gażnik webera od poloneza inny dolot i skodzinka 1.3 powinna mieć 85-90 kucy a koszt całkowity modyfikacji to plus minus 3 tysie jeśli chodzi o frytke....ale 90 koników to nie 54...wszyscy na forum skodoskim twierdzą że to bez sensu ale w życiu trzeba coś robić...nie wiem jakie koszty przeróbki w ładzie ale pewnie podobne...no może większe ale to na szybko wyliczy ci Glod albo Szoko



Właśnie o to chodzi o dłubanie przy tych autach i robienie rzeczy dla większości ludzi bez sensu. Mam pomysł na swoje auto i dążę do niego i potrzebuje porady. Nie ma co patrzeć na takich ludzi którzy mówią po co, że to bez sensu itd. nie uzasadniając swojej wypowiedzi. Powodzenia w modyfikacjach a tak na marginesie kiedyś na granicy Turcji z Bułgarią za pomocą kołka drewnianego do mebli łatałem pompę wody ponieważ uszczelniacz padł. Udało się tak dojechać do Istambułu i tam kupiliśmy drugą pompę wody Fajne auto.
  
 
Cytat:
2020-12-30 23:27:03, Zbidziu pisze:
A mógł byś uzasadnić ponieważ taka wypowiedz nic nie wnosi. I podchodząc do tego co napisałeś to cokolwiek robić przy ładzie jest nie potrzebne. A już ci odpowiadam dlaczego chce dwa gaźniki bardzo podoba mi się praca silnika na dwóch gaźnikach oraz ich wygląd pod maską po szkiełkowaniu i cynkowaniu śrub. Fajnie by było jak byś opisał drogę jaką warto podążać lub ją wskazał.



Widok, widokiem, udoskonalenie udoskonaleniem.
Sam opisałeś plan w punktach co zamierzasz dokonać, modyfikując silnik. Ile ludzi tyle pomysłów, prześledź wątki forumowiczów, trochę przewinęło się usprawnień silników; w dziale technicznym również obszerna wiedza z zakresu wyciągania ukrytej mocy. Idealna droga to taka, którą sam wybierzesz.

Kolega Szokolada napisał Ci, że o wiele lepiej zrobić porting głowicy, bo tutaj tkwi potencjał samochodu. Wypowiedź trafna, i uzasadniona. Sś firmy, które robią portingi i nikt za darmo nie sprzeda swojego panaceum na zrobienie pocisku.

[ wiadomość edytowana przez: glod dnia 2020-12-31 08:26:32 ]
  
 
A czy nie można założyć silnika 1.7 z Nivy i postawić do na zwykłym gaźniku?
  
 
Cytat:
OLO pisze:
A czy nie można założyć silnika 1.7 z Nivy i postawić do na zwykłym gaźniku?



Cytat:
Zbidziu pisze : ..."Jeżeli chodzi o blok musi on zostać oryginalny to jest serce tego auta i nie chce go zmieniać taką koncepcje mam"...



czytamy ze zrozumieniem OLO

a tak naprawdę Zbidziu to matematyka się kłania i to fest

ε= Vs+Vu+Vk+Vt/Vk=0,3919+0,008+0,032+0,011/0,032=0,4429/0,032=13,84

taki stopień sprężania
ja mam 11,5 i więcej bym się nie odważył na oryginalnych częściach

[ wiadomość edytowana przez: morphio dnia 2021-01-15 18:42:26 ]

[ wiadomość edytowana przez: morphio dnia 2021-01-15 18:43:43 ]
  
 
Czytałem. Ale założenia mają to do siebie że można je zmienić w poszukiwaniu prostszego rozwiązania. I nie muszą być rewolucyjne (w sensie że cały czas wyglada jak oryginał)
Przypomina mi się historia mojego kolegi który uparł się, że zbuduje do Poldka silnik na nowym bloku 1500, ze sportowym walkiem, wylizaną głowicą, układem korbowym i innymi bajerami.
Mówiłem mu aby wziął jako bazę 1600, zrobił remont, to już na starcie ma 5 KM i kilka niuta więcej bez żadnych modów. Bo zmiany które wprowadzi niekoniecznie dadzą mu seryjne osiagi 1.6. Po problemach ze strojeniem (bo i wtrysk się w międzyczasie pojawił) nie był już takim entuzjastą swojej koncepcji.

  
 
No normalnie czytasz myśli w mojej głowie. Ale Zbidziu nie potrzebuje takich rad. Po co słuchać kogoś, kto zjadł zęby na tym, przecież on lepiej wymyślił.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим