OBR-FSM BIS

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Było na tym forum kilka tematów odnośnie Bisa, sam nie wiem wszystkiego i chętnie posłucham innych na ten temat.
Chciałbym by to było w miarę w jednym miejscu.

Bis dostał homologacje FIA 1.04.1988(grupa A) ostatni start w RSMP Bisa z Obr to rajd karkonoski 1998(4os urwał koło) później ten bis startował w rallycrossie. W całej historii swoich startów w RSMP szału nie robiły a startowały nie tylko te z OBR-u ale regularnie punktowały głównie w roku 1989 w klasie A12. Najprawdopodobniej od Bisa wprowadzono nieco inne malowanie również biało niebieskie. Ile było rajdowych Bisów nie wiem ale co najmniej 2sztuki. Bisy z Obr-u startowały w rajdach zagranicznych zdobywając m.in w rajdzie Niemiec (Mistrzostwa Europy) 2 miejsce w A grupie do 1300! Jak wiadomo OBR już w roku 1990 zakończył działalność rajdową, kończąc tym samym 1.5 roczną karierę bisów w teamie fabrycznym. Po tym wydarzeniu bisy rzadko zjawiały się w RSMP.
Wiele osób twierdzi że Bisy są zdecydowanie gorszą bazą na rajdówke ze względu na brak części do modyfikacji, zdecydowanie droższe i mniej dostępne części seryjne mechaniczne jak również blacharskie, nie co bardziej problematyczny silnik jak również układ chłodzenia który w rajdach jest dość problematyczny i seryjna chłodnica która jest tak nie fortunnie ułożona że ciężko ją uchronić przed żwirem kamieniami itp.
Trochę filmów:

1.tu od 20 min jest m.in. krótko opisany rajdowy Bis a cały film jest o wytworach z FSM

Rajdowy bis
2. Bis pojawia się dwukrotnie.
rajd Kohle& Stahl

Tu również jest sporo zdjęć z tego co wiem ten maluch do dziś istnieje:
https://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=121141&c=0&hq=obru&f=25
PS. Nie poprawiałem ortografii w wklejanych tekstach!!


„Ja mam malucha w którym sa nastepujące modyfikacje :
1)zawieszenie
-zawieszenie obnizone 30mm i utwardzone (amortyzatory firmy bilstein)
-wzmocnione wachacze
-wymienione silentbloki na twardsze
-poszezony rozstaw kół o 40 mm na osi
-zamiast śrub do kół wstawione szpilki
2)hamulce
-z przodu hamulce tarczowe nie wentylowane
-z tyłu oryginalne bebny
-hamulec reczny hydrauliczny
-ragulacja ze środka siły hamowanie tylnej osi
3)silnik
-zwiekszony stopień spreżania
-wałek rorządu sportowy (A-grupwy)
-kanały dolotowe i wylotowe dopasowane wraz kolektorami
-dostoswane nastawy gaźnika do modyfikacji mechanicznych
-odelżony i wyważony cały układ korbowy silnika
-wydech typu wolny przelot zaprojektowany do tego slnika (rezonanse itp)
-moc mierzona na hamowni silnikowej 48 koni mechanicznych
3)nadwozie
-wzmocnine punkty mocowania zawieszenie
-nadwozie pozbawine wszelki wytłumień i konserwacji celem zmniejszenia wagi
-pełna klatka bezpieczeństwa
-zapinki zabezpieczające pokrywe silnika i bagażnika
-system gaśniczy firmy sparko recznie uruchamiany
4)instalacja elektryczna
-alternator 55 A zamiast 35 A
-wskażniki cisnienia i temperatury oleju
-obrotomierz
-instalacja dodatkowych reflektorów daleksiężnych i szerokokątnych
5)skrzynia biegów
-"skrócone"przełożenie główne oraz przełożenia od II do IV. predkość maksymalna na tej skrzyni biegów 140km przy 8000 tys.obr/min”

Posiadam mnóstwo zdjęć i filmów więc jeśli będzie zainteresowanie rozwinę temat

[ wiadomość edytowana przez: ilovemaluch dnia 2015-11-02 10:43:41 ]
  
 
tylko wklejaj dobrze linki - bo nie chodzom.
  
 
http://www.youtube.com/watch?v=7wdm3ZUWi0s&feature=youtu.be&t=19m58s

http://www.youtube.com/watch?v=mkS3S6NfF6g&feature=youtu.be&t=2m3s
  
 
Materiał bajka.
Wysłałem Herbolowi - niech zobaczy jaką miał brodę
  
 
Może zaproś go tutaj
  
 
Pytałem go o Bisa kiedyś, gadaliśmy sporo przez telefon, mówił że on miał bisa "nie zbyt mocnego" że ratowała go krótka skrzynka i hamulce tarczowe.
do 1:20 jest o Bisie.
http://www.youtube.com/watch?v=4lvfT0ra-hc

Nie wiem co robię nie tak podczas wrzucania linków wklejam w adres url a nie działają



[ wiadomość edytowana przez: ilovemaluch dnia 2015-11-04 17:19:52 ]



[ wiadomość edytowana przez: pavlus dnia 2015-11-04 17:54:41 ]
[ powód edycji: teraz powinno być ok ]
  
 
wklejając link musisz wykasować "s" po http, silnik forum nie ogarnia linka z szyfrowaniem.
  
 
Cytat:
Może zaproś go tutaj


Przy trybie jaki prowadzi Robert, jest to nie wykonalne.
W Bisach był obspawany blok , tylko muszę dowiedzieć się w których miejscach.
Ale generalnie pomysł bardzo fajny.
Jeżeli dopracuje się silnik, to reszta nie będzie sprawiał kłopotu.
Warto zainwestować w moduł zapłonowy i wywalić aparat.
Światek ma mój kopiał wałka do Bisa.
  
 
Nie wiem w których miejscach był ob spawany był blok ale sprężanie i tak szybko je zabijało więc nie wiem czy jest sens.

Co do nanoplexa to jestem ciekaw w czym był by on lepszy jak większość maluchowskich silników dzisiaj budowanych jest na aparacie.
A w Bisie aparat ma regulowane podciśnieniowo przyspieszenie zapłonu, ale sam jestem ciekaw jak to będzie współgrało z sportowym wałkiem i posadzoną czapką.
Kolejnym problemem jest koło pasowe bo na bisowskim kole trzeba przyspawać odpowiednio wypustki, a to nie jest takie łatwe(choć mam kumpla który stwierdził że się tego podejmie).
  
 
coś tam dalej z twoim bisem sie dzieje ??
  
 
a stoi, silnik wyciągnięty i po raz kolejny coś tam grzebane będzie, coś tam pod kjs-y, do marca powinien być ogarniety na tip-top.
  
 
ja mam Bisa co prawda robie na klasyka, ale mam obrobione kanału, wyciete rpowadnice wyremontowany w 100% silnik szlify itd wszystkiego, walek rewar 290, głowica -1,5 tak zalecil Hałczyński zakaldam gażnik webera ale musze goz regenerować najpierw i coś porzeżbić i mysle na lzejszym kolem zamachowym

ktoś probowal odelzac zamach od bisa?

i przy okazji jakiś zakłąd regenerujący gażniki ktoś poelci?
  
 
koło zamachowe w Bisie to przeciwwaga do całości wyważenia układu korbowego dochodzi nawet koło pasowe, długi temat.

I co duża różnica na tym wałku?
  
 
Gaznik polecam samemu rozebrac wyczyscic odnowic
  
 
jakoś różnicy strasznie nie widze w tym wałku, co prawda motor na dotarciu zrobilem nim ledwo 500km, ale jak zrobie wydech i gaźnik to zobaczymy co z tego bedzie

gaźnik rozebrać nie problem, ale regenerowac samemu ośki to słabo raz robilem to nie wyszlo dorbze, bo nie zawsze mozna idealnie cos dobrac a dobry zakald cos tak zawsze dorobi
  
 
lekkie koło do bisa wyważasz dynamicznie razem z wałem bisowym, kołem pasowym i tłokami
idac na łatwiezne wyważasz statycznie z seryjnym kołem odwróconym o 180 st.