Łada Niva jako jedyny samochód dla młodego kierowcy.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam! Borykam się z zakupem swojego pierwszego samochodu, moi lubieśnicy kupują sobie VW, Audi, BMW, Ople i inne niemieckie cuda, a ja wymarzyłem sobie Ładę Nivę w której zakochałem się od pierwszego wejrzenia. Nie chciał bym jednak podjąć głupiej i pochopnej decyzji dlatego proszę Was o radę czy Niva sprawdzi się w mojej sytuacji która wygląda następująco:
- Mieszkam w mieście w bloku
- Samochodami jeżdżę zaledwie od roku, zrobiłem około 5 000 km na Fiacie Grande Punto 1.2 którego byłem współwłaścicielem razem ze znajomym.
- Niva służyła by mi na dojazdy na uczelnie drogą w bardzo ładnym stanie około 4-5 km w jedną stronę z prędkością około 60-70 km/h.
- Raz w tygodniu niezależnie od pogody i pory roku wyjazd na spacer do lasu, i w tym jest haczyk ponieważ w zimie Puntem nie mogłem dostać się do żadnego z okolicznych lasów a nie lubię zostawiać samochodu przy ulicy. W lecie natomiast droga leśna jest na tyle dobra że bez problemu dostanę się tam nawet Puntem.
- Raz w roku wyjazd na Węgry około 300km w jedną stronę. (lato)
- Raz w roku wyjazd na wczasy około 150km w jedną stronę. (lato)
- Jestem informatykiem, ale potrafię dokonać podstawowych napraw przy samochodzie, nie mam kanału.
- W maju dość dużo jazdy po łąkach i drogach szutrowych przez 4-5 dni.

Budżet miesięczny który mogę przeznaczyć na samochód to około 300-500 zł miesięcznie. Przeznaczenie tej kwoty to dodatkowe wydatki takie jak naprawy, ulepszenia itp. Jest to też kwota którą mogę po prostu odłożyć jeżeli nie wypadnie mi żadna naprawa.
Kwota jaką uzbierałem na zakup samochodu to około 10 000 zł.


Moje pytania:
1. Czy przy takim użytkowaniu jak napisałem powyżej Niva będzie stwarzała dużo problemów?
2. Czy zakładając że miesięcznie będę pokonywał 300km po drogach w ruchu miejskim i 4-5 km w terenie utrzymam Nivę uwzględniając moje niskie miesięczne dochody 300-500 zł?
3. Czy jest sens szukać Nivy ze wspomaganiem w tej cenie?
4. Czy jest szansa na zakup zdrowej Nivy w tej cenie?

* Zależy mi na Ładzie Nivie z silnikiem 1.7
* Jeździłem już kilkoma Nivami i jeździ mi się nimi dobrze, nie interesują mnie żadne wynalazki typu Suzuki Jimny do którego się nie mieszczę.




[ wiadomość edytowana przez: LadRus dnia 2017-09-07 20:15:06 ]

[ wiadomość edytowana przez: LadRus dnia 2017-09-07 20:15:54 ]
  
 
Niestety jak masz budżet 300-500 PLN/ m-c to jak chcesz utrzymać auto? a paliwo, ubezpieczenie, ew. naprawy?

-----------------
Były
Łada 2105 r.1983
Łada 2101 r.1986
Łada Samara 2109 r.1990
Jest
Wrak Łada 2105 r. 1986
  
 
Chyba źle to ująłem. Budżet mam większy ale tyle zazwyczaj mi zostaje wolnej gotówki. To jest budżet właśnie na naprawy i inne wydatki związane z autem nie na paliwo czy OC.


[ wiadomość edytowana przez: LadRus dnia 2017-09-07 20:13:25 ]
  
 
Z tego co piszesz, rozumiem że jesteś wysoki lub gruby. W takiej sytuacji, niva jest całkiem wygodna. Na twoim miejscu szukał bym nivy z rocznika 2005 lub wyżej, twój budżet na to pozwoli. Wspomaganie jest fajne, ale spokojnie sobie poradzisz i bez. Zalecam koniecznie silnik 1,7 na pełnym wtrysku, zaoszczędzisz sporo na paliwie w porównaniu do gaźnika, ze względu na krótkie odcinki jakie masz zamiar pokonywać. W trasie również lepiej będzie się sprawować. Skoro jesteś informatykiem, to poradzisz i z komputerem( sterownikiem). Jeżeli poszukasz i poczekasz, bez problemu kupisz ładną nive w twoim budżecie. Dobrze by było mieć LPG, dużo pomaga w trasie oszczędzać gotówkę na paliwo. Niva w mieście pali około 10-12 litrów. Z moją nogą pali 15. W trasie możesz zejść do 8. Niva jest wysoka, to plus jeżeli ktoś nie ma kanału. Zrobisz wszystko z ziemi, przy odrobinie sprytu.
  
 
Trafiłeś ze wzrostem, mam ponad 2 metry .
Szukać Nivy za całą kwotę czy kupić za mniejszą i za to co zostanie coś przy niej porobić?
Szukałem informacji odnośnie korozji, powiedzcie mi proszę czy w Nivie blacha jest dość gruba? Kiedyś u znajomego w Hyundaiu i10 chcieliśmy zabezpieczyć malutkie ognisko korozji i po starciu lakieru papierem ściernym zaraz wypadły dziury na wylot. W Nivie często się to zdarza?
  
 
Przy każdej nivie trzeba będzie coś porobić. Czy za 500, 5000, 50000 w każdej trzeba grzebać. Więc musisz sam sobie odpowiedzieć na to pytanie. Niva ma stosunkowo grubą blachę. Ale rdza ją lubi. Trzeba mocno dbać i konserwować. Gniją przednie błotniki w okolicach bocznych kierunkowskazów, progi, dół tylnej klapy(najczęściej), dookoła czołowej szyby, drzwi dołem.
  
 
Czy będzie to taka komfortowa jazda to bym mocno polemizował... Ja mając 1,94 m dotykałem nogami (fakt, że mam długie) do deski rozdzielczej jako pasażer w Nivie.

-----------------
Były:
- LADA 2105 '82 1.3
- LADA 2107 '90 1.5
- LADA 2107 '96 1.7i
- OPEL ASTRA F '93 1.4i
Jest:
- LADA 2107 '87 1.3
  
 
NIVA to zarombista sprawa
  
 
emde - W Nivie jest mi dużo wygodniej niż w Punto, Jimny czy Samuraiu, a ze względu na mały budżet na utrzymanie auta Niva wydaje mi się jedyną możliwością jeżeli chodzi o samochody z jakimiś zdolnościami terenowymi.

SzokoLada - Co zazwyczaj trzeba z rzeczy mechanicznych? Od Nivy oczekuję tego że zawsze dowiezie mnie z pkt A do pkt B nawet przy minimalnym komforcie. Czy to moje oczekiwanie Niva spełni?

Co wymienić od razu na nowe by Niva mnie nie zawiodła w trakcie jakiejś podróży?


Czy kupić Nivkę od razu z instalacją LPG czy szukać bez i zamontować samemu? Jeżeli samemu to jaka instalacja w Nivie będzie spisywać się najlepiej? Załóżmy że budżet na instalację LPG to 4-5 tys.



[ wiadomość edytowana przez: LadRus dnia 2017-09-08 20:43:10 ]
  
 
Jak chcesz jeździć dłużej szukaj benzyniaka i montuj LPG. Będziesz wiedział co masz zamontowane. Przy obecnych cenach wystarczy ok 2000 zł na instalacje
LPG przy jednopunktowym wtrysku to proponowałbym mikser 36mm szczelinowy + reduktor Lovato RG92 + sterownik Bingo M
Wielopunkt : sterownik Stag 300, reduktor AT09 , wtryski Hana 2000- niedrogo i daje rade . Jeździłem w innym aucie na podobnym zestawie i nie sprawiało to żadnych problemów.

Co wymienić ? Zależy od stanu auta. Po zakupie gruntowny przegląd i będziesz wiedział co robić.




[ wiadomość edytowana przez: i2105 dnia 2017-09-09 09:42:11 ]
  
 
Pierwsze do wymiany na pewno wszystkie płyny plus płukanie układu chłodzenia. Potem w zależności od tego co jej brakuje/szwankuje. Kolejnym krokiem to poprawki w instalacji elektrycznej, bo jest jakby to ująć... nie do końca przemyślana. Ja dołożyłem skrzynkę bezpieczników do ochrony alternatora i reszty instalacji elektrycznej. Chodzi o to, że między akumulatorem a pierwszymi bezpiecznikami w kabinie, jest sporo miejsc gdzie może dojść do uszkodzenia kabli - chociażby pod mechanizmem wycieraczek. Współczesne samochody mają główne zabezpieczenia zaraz przy akumulatorze i to właśnie dołożyłem.
Co do LPG: moim zdaniem lepiej kupić bez instalacji i samemu założyć bo:
- większość ma butlę zamontowaną w bagażniku, który zbyt duży nie jest
- sprzedający nie powie wszystkiego czy coś się z nią działo itd.
- zakładając samemu wiesz co dokładnie dostaniesz
Mnie instalacja sekwencyjna kosztowała z montażem 2,5k, więc twoje 4k-5k pozwala na to aż nadto. Butlę mam pod podłogą bagażnika co niestety wymusiło trochę przeróbek:
- zmiana prowadzenia układu wydechowego - na razie brak tłumika końcowego
- zmiana podłączenia dźwigni korektora hamowania - mocowanie na moście tylnym przeniesione ze strony lewej na prawą i skrócenie dźwigni
  
 
Witam!
theant - Odnośnie butli masz na nią jakąś osłonę? Nie zmniejsza ona prześwitu? Mając butlę w takim miejscu istnieje ryzyko jej uszkodzenia o jakiś kamień czy jest to zabezpieczone?

Odnośnie wymian rozumiem że wszystkie elementy eksploatacyjne tj. Filtry, Świece + bonusy w postaci bolączek na jakie cierpi. Kolejne pytanie czy wymieniać rozrząd po zakupie, z tego co widzę jest na łańcuszku.

Kolejna sprawa jest może banalna ale wolę zapytać, lubię czasem w czasie jazdy posłuchać muzyki jeździłem kilkoma Nivami ale w żadnej nie było radia i nie widziałem nigdzie głośników... Czy do Nivy da się normalnie zamontować radio czy trzeba improwizować?

I tak jak pytałem wcześniej, czy Niva często łapie usterki w czasie zwykłej jazdy? (nie w terenie tylko po asfalcie)

I jeszcze pytanie dodatkowe teraz sobie przypomniałem, jak oglądałem kilka dni temu Nivę to sprzedawca powiedział bym nie wrzucał 5 biegu przy prędkości poniżej 100km/h bo ubiję skrzynię biegów, powiedział że jest tak we wszystkich Nivach czy to prawda i o co dokładnie chodzi?

Przepraszam że Was tak wypytuję o wszystko a niektóre odpowiedzi mogą dla Was wydawać się oczywiste ale dla mnie te rzeczy oczywiste nie są ponieważ z Ładami nie miałem nigdy wiele wspólnego, po za tym że je oglądałem i mi się podobają

Pozdrawiam!



  
 
Na razie butla nie jest zabezpieczona. Odpowiednio dobrane wymiary butli nie zmniejszają prześwitu. Nivy z fabrycznym LPG mają butlę pod podłogą bagażnika - więc można śmiało ją tam montować.

Rozrząd póki go nie słychać zostawić w spokoju. Tak jest na łańcuszku.

Miejsce na radio jest jak najbardziej, ale trzeba dokupić półkieszeń lub zwykłą kieszeń dedykowaną do radia. Z głośnikami będzie gorzej, ale przy odrobinie pracy można je zamontować w drzwiach - trzeba wyciąć w blasze i tapicerce odpowiednie otwory. Kable niestety trzeba samemu prowadzić do drzwi - ja zastosowałem w tym celu harmonijki takie jak te: LINK

Od roku nie miałem usterki, jeżdżę głównie po czarnym, a w terenie ostatnio coraz więcej.

Piąty bieg zaleca się włączać dopiero przy 90km/h - niżej nie bo właśnie piąty bieg można szybciej zepsuć, a wyżej się nie opłaca ze względu na hałas.
  
 
Na czwartym biegu cisnąć Nivę do setki to trochę za dużo.Ja pisałem,żeby na piątym biegu nie schodzić poniżej prędkości 80km/h.Jak nigdzie nie będziesz jezdził w ekstremalnym terenie to butla pod podłogą bagażnika jest dla Ciebie najlepszą opcją.Radio w Nivie,dlaczego nie?Patrząc na plany jakie masz z Nivą to ona spokojnie to wytrzyma,jednak według mnie Twój budżet na zakup tego auta jest mały.Teraz mnie kumpel zaczepił,że była gdzieś na "alledrogo" Niva sprowadzona z Niemiec z rocznika 2005r i sprzedający zapewniał,że w tym aucie jest zero rdzy i cenił ją prawie 10tyś.zł.Moja jest z 2004r ale kupiona w 2005r i jest wycackana,wypucowana ale niestety rdza już jest.A tak szerze w Nivie najbardziej ważny jest stan budy.

[ wiadomość edytowana przez: Janusz1973 dnia 2017-09-09 15:46:55 ]
  
 
Jeszcze pytanie odnośnie Nivy, oglądałem wczoraj jeden egzemplarz i Pan który ją sprzedawał powiedział że zamontował w niej jakiś lepszy filtr powietrza (jakiś sportowy wkład nie filtr stożkowy.) i że niby ma większą moc dzięki temu, czy to czasem w dłuższym okresie czasu nie zaszkodzi Nivce?

Kolejna sprawa to opony, Niva którą oglądałem miała opony "KAMA 232" z rocznika 2016, sprzedawca informował że to dedykowane opony do Nivy i idealnie spisują się w lecie jak i w zimie. Czy te oponki na prawdę są takie wspaniałe jak zapewniał sprzedający?

Kolejna sprawa chciałem sprawdzić spalanie na ELM 327 jednak nie chciała pokazywać żadnych parametrów dotyczących spalania (Aplikacja Torque).

Kolejna sprawa która mnie zdziwiła to skorodowane nadwozie a całkowicie zdrowe podwozie. Czy w Nivach koroduje tylko karoseria?

Kolejna sprawa, dlaczego tak wiele osób pozbywa się oryginalnych foteli?
  
 
Ile moc wzrosła? 0,5KM? 1KM? Na pewno nie poczujesz, a tym bardziej jej to nie zaszkodzi. Po prostu więcej powietrza zassie, komputer odpowiednio skoryguje dawkę paliwa i tyle. Gra nie warta świeczki.

Też tak mam: ruda żre nadkola, doły drzwi i dół klapy bagażnika, a podłoga bez grama rdzy - a przynajmniej jeszcze nie wyszła...

Bo są mało wygodne? Nie trzymają na bokach? Też będę zmieniał na siedzenia z poprzedniego samochodu - Nissan Almera N16.
  
 
Cytat:
2017-09-10 19:34:40, LadRus pisze:
Jeszcze pytanie odnośnie Nivy, oglądałem wczoraj jeden egzemplarz i Pan który ją sprzedawał powiedział że zamontował w niej jakiś lepszy filtr powietrza (jakiś sportowy wkład nie filtr stożkowy.) i że niby ma większą moc dzięki temu, czy to czasem w dłuższym okresie czasu nie zaszkodzi Nivce? Kolejna sprawa to opony, Niva którą oglądałem miała opony "KAMA 232" z rocznika 2016, sprzedawca informował że to dedykowane opony do Nivy i idealnie spisują się w lecie jak i w zimie. Czy te oponki na prawdę są takie wspaniałe jak zapewniał sprzedający? Kolejna sprawa chciałem sprawdzić spalanie na ELM 327 jednak nie chciała pokazywać żadnych parametrów dotyczących spalania (Aplikacja Torque). Kolejna sprawa która mnie zdziwiła to skorodowane nadwozie a całkowicie zdrowe podwozie. Czy w Nivach koroduje tylko karoseria? Kolejna sprawa, dlaczego tak wiele osób pozbywa się oryginalnych foteli?



Filtr - Januszowa modyfikacja. Originalny dolot sprawuje się ok

Opony Kama aka kartoflaki. Buda skacze, kiwa się na wszystkie strony. Tak dedykowane ale gówniane. (Szoko się ze mną nie zgadza )

ELM 327 - nie ma informacji o spalaniu

Rdza - normalka.

Ja mam oryginalne fotele (ale dużo/daleko nie jeżdżę)



[ wiadomość edytowana przez: Kamil_H dnia 2017-09-11 17:16:56 ]
  
 
Witam, oglądałem 2 Nivy w międzyczasie, jedna z 1997 roku z silnikiem 1.6 druga z 2004 roku z silnikiem 1.7.

I nasuwają mi się nowe pytania.
1. Który silnik jest mniej awaryjny? 1.6 czy 1.7?
2. Czy w każdej Nivie 1.7 jest głośniej niż w Nivie 1.6?
3. Czy normalne jest w silniku 1.7 że przy niskich obrotach po wciśnięciu gazu występują dość mocne szarpania? (mam tu na myśli 1800-2000 obrotów, szarpania ustępują przy 2800-3000 obrotów).
4. Odniosłem też wrażenie że 1.6 jest bardziej dynamiczny a patrząc na specyfikacje nie powinno tak być, czy to normalne czy coś nie tak było z tym 1.7?
5. Czy można znaleźć gdzieś Nivę w której nie świeci się Check Engine ? Łącznie oglądałem 5 Niv, w 4 się świecił w jednej migał, niestety tamte Nivy oglądałem rok-dwa lata temu i już nie pamiętam jak się one zachowywały. Obecnie w mojej okolicy są 2 nivy i obie już obejrzałem.
6. Przeszukując czeluście internetu widziałem śmiałków którzy instalowali do Nivy wspomaganie z innych samochodów. Przekładka z innego mnie raczej nie interesuje ale czy jest możliwe kupić gdzieś komplet wspomagania dedykowany do Łady Nivy? Nowsze roczniki z tego co patrzyłem mają wspomaganie.

1.7 kosztuje 9 100
1.6 kosztuje 7 200

Obie posiadają zdrowe podwozie.
  
 
Na samym początku napisałem jaki masz kupić silnik. 1,7 pełny wtrysk i kropka. Sprawny silnik każdy, czy to 1,6 czy to 1,7 nie wydaje dziwnych dźwięków. Zdecydowanie bardziej dynamiczny od 1,6 i td. Musi być sprawne auto. W sprawnym aucie nic się nie świeci. Ale jeżeli nawet się coś świeci, to nie koniecznie musi być coś strasznego. Tu masz filmik, jak ma chodzić sprawna niva:

https://youtu.be/RZ_sHSGExPA


[ wiadomość edytowana przez: SzokoLada dnia 2017-09-23 13:26:52 ]
  
 
A ja nie wiem czy jak bym kupował jeszcze raz, to bym nie wybrał silnika z gaźnikiem, bez tej całej elektroniki. Jasne że starszy, słabszy, gorszy. Ale jest oldschool. Ale to może dlatego, że ja lubię takie starocie, gdzie magii nie ma, dużo mechaniki i brak masy nie powoduje, że auto nie chce jechać.

Elektronika w pełnym wtrysku to jest jakiś koszmar w tych autach. Jak działa to gitara, ale jak tylko jest coś nie tak, to omijaj takie auto z daleka.

>>> Czy można znaleźć gdzieś Nivę w której nie świeci się Check Engine ?

U mnie się nie świeci.

>>> Wspomaganie

Daj sobie spokój. Zupełnie niepotrzebne a jeszcze jedna rzecz która może nie działać.


[ wiadomość edytowana przez: Kamil_H dnia 2017-09-23 18:46:05 ]