Skrzynia biegów od 2,0

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam i przepraszam,że kolejny raz niepokoje Klubowiczów, ale próbowałem znależdź na łamach strony klubu i na forum wiadomości na temat skrzyni biegów od poldka 2,0( nówka ) , którą udało mi się dostać od znajomego, który wywalał zezłomowane części z magazynów Min Fin. Z tego co się dowiedziałem kiedyś w ministerstwach jezdziły jako ałta służbowe właśnie poldki z silnikiem 2,0. Na tej skrzyni była jeszcze karteczka informująca o tym że skrzynia wspólpracuje z tym właśnie motorem i ma troche inny korpus łączący skrzynie z silnikiem. Moje pytanie dotyczy informacji odnośnie możliwości założenia jej do normalnego poldka - tylko nie wiem czy przełozenia skrzyni są taki same co w standardowych. Próbowałem coś znaleźdź ale nie wiele wygrzebałem, jeśli ktoś ma jakieś informacje na ten to niech da znać.Bo jeśli jest to skrzynia tylko do 2,0 to mogę ją tanio sprzedać Pozdrawiam. Marcin
  
 
O ile dobrze pamietam to przełożenia są te same. Jezeli w posiadanej skrzyni biegów masz odkręcany kołnierz to wystarczy w jego miejsce wkręcić kołnierz od skrzyni poldka i całość zamontować - tylko pamietać należy ze skrzynia 2.0 jest dłuższa wiec wiąze sie to dodatkowo z skróceniem wału napędowego - czyli założeniem np. pierwszej częsci wału do połączenia krzyżowego od Fiata 132... jezeli masz 1 część wału Fiata 132 i mozliwość odkręcenia kołnierza ( nie każda skrzynia od 2.0 ma odejmowany kołnierz !! widziałem taką ze kołnierz jest odlewem jednej połówki skrzyni) to mozesz smiało zalożyc sobie do poldasa.



[ wiadomość edytowana przez: Ramzes_II dnia 2003-09-15 12:44:18 ]
  
 
Z tego co kiedyś ktoś na forum pisał to długa jest jedynka a reszta biegów bardzo podobnie jeżeli nie tak samo, obudowa sprzęgłą poldka nie będzie pasować. Jeżeli nosiłbyś się z zamiarem sprzedaży to daj znać na priva co i jak chętnie bym taką nabył do Coupe.
  
 
Ramzes, ty jak coś powiesz to już powiesz
  
 
A czemu ma nie pasowac ?? jezeli kołnierz od 2.0 pasuje do skrzyni poldka, to czemu ma nie pasowac kolnierz od poldka do skrzyni 2.0 ?? prosze mi wytłumaczyc bo jestem niedoinformowany !!
  
 
Cytat:
2003-09-15 14:07:47, MAJCHAL pisze:
Ramzes, ty jak coś powiesz to już powiesz



A co bede jezyk strzępił po próżnicy
  
 
Z tego co wiem tylko obudowa sprzęgła ze skrzyni biegów 2.0 w pierwszej i najstarszej wersji skrzyni biegów będzie pasować do skrzyni poloneza. To jest najstarszy model skrzyni jeszcze z deklem pod spodem, takim jak w polonezie. Zakładam że ta skrzynia jest już nowszego typu i nie ma tego dekla, ponieważ te pierwsze skrzynie wychodziły koło roku 72 -73, z tego co mi wiadomo. Do skrzyni poldka pasuje obudowa sprzegła od łady i z pierwszych skrzyń 2.0, a z tego co mi wiadomo nie pasuje od tych nowszych skrzyń 2.0 (bez dekla). Pomijając kwestię pasowania obudowy, w skrzyni od 2.0 jest dłuuuga jedynka i nie sądzę żeby to przełożenie dobrze współpracowało z polonezowskim silnikiem. Ale w kwestii pasowania lub nie może wypowie się ktoś inny np Mrożek, Ireq albo Walezy ?
  
 
Cytat:
2003-09-15 14:54:34, arturw pisze:
........ Ale w kwestii pasowania lub nie może wypowie się ktoś inny np Mrożek............ ?


Mrozek Kochani a nie Mrożek - to jest różnica...
  
 
Cytat:
2003-09-15 14:35:45, Ramzes_II pisze:
A czemu ma nie pasowac ?? jezeli kołnierz od 2.0 pasuje do skrzyni poldka, to czemu ma nie pasowac kolnierz od poldka do skrzyni 2.0 ?? prosze mi wytłumaczyc bo jestem niedoinformowany !!


Kolego ile skrzyń biegów złożyłeś w ten sposób ? Bo prawisz o tym jakbyś składał co najmniej jedną dziennie. Nigdy nie spotkałem w swoim krótkim, 30 letnim życiu standardowego silnika 1,5/1,6 zblokowanego ze skrzynią do 132 2.0, ale może mało widziałem, Ty za to widziałeś chyba wszystko. Poza tym nie widzę powodu do wyśmiewania odmiennych opinii od Twojej, bo strasznie głupio wychodzi jak się nie ma racji. To tak w kwestii konstruktywnej wymiany poglądów.
Na forum można przeczytać o skrzyni która pasuje a która nie, a która być może, trzeba tylko dobrze poszukać.
W kwestii Mrozka przepraszam, ale nie Ciebie tylko Mrozka, bo on może mieć do mnie o to pretensję , no cóż literówki się zdarzają, nie tylko mnie.
Poza tym ta dyskusja zaczyna odbiegać od pierwotnego tematu, ale tak się zdarza kiedy strasznie chce się mówić tylko nie ma już o czym bo np. wiedzy brakuje.

P.S. Bardzo bym chciał, żebyś miał rację z tym łączeniem skrzyni 132 i obudowy sprzęgła od poloneza, bo oznaczałoby to że nie muszę się martwić o skrzynię do 2,0, co więcej nie poniosę z tego powodu żadnych kosztów, bo obudowę odkręce od rozpadającej się skrzyni 2.0 ( bez spodniego dekla) i przykręcę do standardowej polonezowskiej, których to skrzyń mogę mieć z metra, albo na kilogramy . Niestety chyba mi się to nie uda.

Pozdrawiam
  
 
ARTURW ma rację skrzynia od 2.0 Fiata nie pasuje do poloneza (oczywiście bez przerabiania, z przerobieniem pasuje), trzeba zmienić kołnierz, o i cała zabawa. I po co te spory.
  
 
A tak bardzo nie chciałem mieć racji. Z przerobieniem pasuje tzn co trzeba przerobić ? bo pod silnik POLDKA nie pasuje w oryginale, to wiadomo. Obawiam się że "diabeł tkwi w szczegółach", przynajmniej w tym przypadku. Obudowa sprzęgła ma dwie powierzchnie przylegania, jedną do silnika drugą do skrzyni biegów. I teraz moje pytanie, może jestem głupi, ale może rozwiąże się ta kwestia raz na zawsze.
Zawsze był temat z wkładaniem skrzyni polonezowskiej do 2.0. Wtedy potrzebna była obudowa sprzęgłą od najstarszej skrzyni ,zresztą najbardziej poszukiwanej przez wzgląd na tą obudowę, bo tylko ta pasuje powierzchnią przylegania do samej skrzyni poldka no i oczywiście do silnika DOHC, podobno (podobno bo osobiście nie blokowałem ładowskiej skrzyni z silnikiem DOHC) obudowa sprzęgła od Lady też może być (a jeżeli obudowa od łady pasuje pod silnik DOHC, to pod skrzynię poldka na pewno, bo wkładałem kiedyś skrzynie od poldka do 2107 i po połączeniu z ładowską obudową sprzęgła i przerobieniu poduszki pasowała)Ale teraz mamy sytuację odwrotną czyli skrzynię od DOHC (i to niekoniecznie najstarszą) chcemy zblokować z silnikiem poldka. Jeżeli do skrzyni poldka pasuje tylko obudowa od najstarszej wersji skrzyni DOHC to logiczne jest że nie pasuje od tych nowszych skrzyń, czyli bez dekla od spodu. Dlatego też wszyscy poszukują tej konkretnej obudowy a nie jakiejkolwiek od skrzyni biegów DOHC. Chyba że się w tej kwestii mylę to mnie poprawcie. Jeżeli obudowa sprzęgła od skrzyni DOHC bez dekla nie pasuje do skrzyni poldka, to obudowa sprzęgła poldka nie będzie pasować do skrzyni od DOHC. To chyba logiczne. Zresztą powiedzcie coś na ten temat, ale bardzo proszę o same konkrety - wkładałem, pasowało, działa. Albo inaczej trochę upraszczając i pomijając mój wywód CZY KAŻDA OBUDOWA SPRZEGŁĄ POCHODZĄCA ZE SKRZYNI BIEGÓW FABRYCZNIE ZBLOKOWANEJ Z SILNIKIEM DOHC BĘDZIE PASOWAĆ DO SKRZYNI BIEGÓW POLONEZA CZY NIE. BO JA MYŚLĘ ŻE NIE KAŻDA I MOŻE ŻYJĘ W BŁĘDZIE, A BARDZO TEGO NIE LUBIĘ.
Mam nadzieję że ktoś zrozumie mój zawiły przekaz, i wypowie się na ten temat, czy tak jest czy nie.
  
 
Silnik 2000 DOHC można sprzęgnąć ze skrzynią Poloneza. Trzeba do tego mieć obudowę sprzęgła (kosz) od Fiata 132 1800. Z tego co wiem nie ma takiej obudowy sprzęgła, która umożliwiałaby połączenie silnika Poloneza ze skrzynią 132 2000. Można by dorobić specjalną "flanszę", ale to już wyższa szkoła jazdy.

Pozdrawiam
Sławek
  
 
ja myśle tak

Ze jeżeli jest skrzynia do DOHC z której obudowa sprzegła pasuje do skrzyni polonezowskiej to z logicznego punktu widzenia do w/w skrzyni powinna pasować obudowa z poloneza czyli powinny być szanse na założenie jej do silnika poloneza.

  
 
Jeżu... ludzie... czytajcie - piszę ze ze trzeba kołnierzem połączyć. Nie pisze ze wszystkie skrzynie do kołnierzy będą pasować, ale nie pisze ze też zadna skrzynia nie bedzie podchodzić do kołnierza. Trzeba trafić na odpowiednią. Czy wszystko musi byc tak kawa na ławę ?? Rany julek - nawet nie wiemy co to za skrzynia dokładnie jest do sprzedania a Wy macie takie problemy. Wyluzujcie.
Wiem tylko tyle ze w swoim 28 letnim życiu widziałem parę skrzyń, a moja Fiata na pewno nie scaliła by sie z kołnierzem poloneza i na odwrót bo ma odlew obudowy razem z kołnierzem. I jest lekka ze samemu mozna z nią pod pachą chodzić... tylko niewygodna.


[ wiadomość edytowana przez: Ramzes_II dnia 2003-09-15 20:07:32 ]
  
 
Więc tak: skrzyni od 2.0 (ta bez dekla od spodu) nie da się co do zasady zamontować do seryjnego silnika PN 1,5/1,6 (potrzebne są kombinacje alpejskie z dorobieniem odpowiedniego kołnierza, do czego dostęp mają raczej tylko nieliczni wybrani). Obudowa sprzęgła (czyli owy kołnierz) fiatowska nie pasuje za chiny ludowe do silnika polonezowskiego. Z kolei nie da się też do fiatowskiej skrzyni (o której mowa – czyli ta bez dekla) dokręcić obudowę sprzęgła od skrzyni polonezowskiej, żeby pasowało do seryjnego silnika. Więc w tą stronę niestety – się nie da.
Co do przełożeń – Panowie, nie gdybać mi tutaj, bo wszelkie dane techniczne są w WW, wiec jaki problem sobie porównać. Jedynka choć deko dłuższa, również jak najbardziej pasuje do charakterystyki polskiego ohv. Mnie z kolei denerwuje dość krótka 0.870 piątka w tym fiatowskim girboksie – przy tak mocnym silniku, do normalnej jazdy jak najbardziej pasowałoby dość długie przełożenie PN 0.803-0.806 , ale to moje prywatne zdanie.
Tak na marginesie – mój kolega, jakiś spory czasu temu, miał awarię skrzyni w PN w Niemczech; zatrzymał się na najbliższym szrocie i wymienił ją na... właśnie skrzynię 132 1.6/1.8 starego typu z deklem, po zamianie kołnierzy pasowała jak ulał (właziłem pod spód auta i widziałem). Więc tylko taką właśnie skrzynię (te nowsze, bez spodniego dekla już niestety odpadają) dało by się zamontować do silnika PN, a ściślej – do polonezowskiej obudowy sprzęgła. I w odwrotną stronę – do fiatowskiego kołnierza z tej skrzynki da się przykręcić polonezowską skrzynię biegów.
Myślę, że w tym temacie rozwiane są już wszystkie wątpliwości.
Teraz do ArturaW.
Jeśli tak bardzo upierasz się do 2.0 zamontować polską skrzynię (co szczerze odradzam) to nic prostszego jak zamiast trudzić się ze znalezieniem starego typu kołnierza do dohc, to najprościej będzie zdobyć owy kołnierz od Łady (fiatopodobnej) – pasuje idealnie z jednej strony do silnika dohc, a z drugiej strony do polonezowskiej skrzyni. Na uwadze jeszcze zostaje rozrusznik z „polonezowskiej” strony ale to pikuś (a nawet lepiej, bo więcej miejsca – fabrycznie „zarezerwowanego” . Jednak taki zestaw będzie służył raczej do rekreacyjnej jazdy. Niestety już dwa pod rząd przypadki unaoczniły mi, że seryjna skrzynka wyrzyna się przy 158Nm bardzo szybko - przy niezbyt forsownej jeździe swój żywot w ledwo-ledwo stanie kończyły po góra 50-60 tys km. A dawanie w palnik to ciągłe ryzyko zmielenia zębów w najmniej oczekiwanym momencie. Naprawdę dużo lepiej zrobisz zapodając skrzynię oryginalną.
  
 
Cytat:
Mnie z kolei denerwuje dość krótka 0.870 piątka w tym fiatowskim girboksie – przy tak mocnym silniku, do normalnej jazdy jak najbardziej pasowałoby dość długie przełożenie PN 0.803-0.806 , ale to moje prywatne zdanie.



Mi dobrze z takim przełożeniem. Jak trzeba oszczędzać, to rzeczywiście mało pali, jak trzeba dać w palnik, to różnica w porównaniu do 4. biegu jest ledwie zauważalna. To takie moje prywatne zdanie
  
 
No cóż wiedziałem że tak będzie. Czyli reasumująć jedyną skrzynią od silnika 132 dającą się zblokować z silnikiem poloneza jest ten jeden model skrzyni z deklem. Na samym początku napisałem ze się nie da zblokować skrzyni od 132 bo właśnie tak mi się wydawało, że tylko ten jeden konkretny model skrzyni podejdzie i niestety jest to model rzadki, dlatego tez prawdopodobieństwo że kolega posrednik
wszszedł w posiadanie właśnie skrzyni z deklem jest znikome tym bardziej że skrzynie z deklem były montowane do 77 roku, poloneza składali od 78 a z silnikami 2,0 chyba jeszcze później. Naprawdę nie sądzę żeby ta skrzynia była tą jedną jedyną pasującą do silnika poldka i stąd moje stwierdzenie że nie pasuje.

Co do montazu skrzyni polonezowskiej pod 2.0. Zgadzam się z opiniami że skrzynia poloneza niekoniecznie jest dobrym wyborem dosilnika 2.0, niemniej jednak chyba wolę prawie nową skrzynię poldka pod 2.0 niz oryginalną skrzynię od 2.0 po niewiadomym przebiegu podejrzewanym o 300-350 tyś km, która w dodatku rzęzi, a biegi nie zawsze płynnie dają się przełączać, bądź wyskakują.
Nie chcę kupować kolejnego śmiecia do 2.0 ,bo niestety nie ma na rynku zbyt wielu skrzyń do DOHC o małym przebiegu i w stanie idealnym, a trafienie na taką graniczy niemalże z cudem. Dlatego też mój wybór padł na skrzynię poldka, a do mojego pyrkania wystarczy, nie zamierzam wyczyniać "wyczynów" itp operacji pseudosportowych typu wyścigi uliczne, na1/4 mili itd. Na to szkoda mi samochodu, i ryzyko dzwona też niestety rośnie.
  
 
Witam ponownie. Bardzo uważnie śledziłem wszystkie wypowiedzi na forum i doszedłem do dwóch wniosków: 1 - Wasze forum i uwagi na nim wymieniane to naprawde bardzo cenne wiadomości ( z zycia i praktyki wzięte ) ; 2 - Z informacji jakie uzyskałem od szanownych kolegów wynika dosyć jasno, że skrzynia w której stałem się posiadaniu nie nadaje się do mojego Poldka ( GSI 1,6 ; 01 r. ), ktoś mógłby się zapytać po co zmieniać skrzynie w pozornie nowym aucie. Odpowiedz jest prosta - moja skrzyneczka tak "charcholi" na biegu jałowym, że przesłuchać niemożna ucisza się dopiero jak nacisne pedał sprzęgła - więc pewnie będzie to wałek sprzęgłowy. Ale na razie jezdzi i może jeszcze pociągnie pare tysączków. Wracając do skrzyni od 2,0 to miał racje kolega, który stwierdził, że nie posiadam skrzyni z deklem. Serdecznie dziękuje za wszystkie wypowiedzi i cenne uwagi. Serdecznie pozdrawiam MARCIN z PŁOŃSKA
  
 
A ja mam jeszcze takie dodatkowe pytanko. A mianowicie: Czy do 1.6 DOHC mozna zamontowac polonezowska skrzyneczke. Chodzi mi czy wytrzyma to obciazenie no i jak jest z montazem. Czy tak samo jak z 2.0?? Z gory wielkie dzieki
  
 
Cytat:
moja skrzyneczka tak "charcholi" na biegu jałowym, że przesłuchać niemożna ucisza się dopiero jak nacisne pedał sprzęgła - więc pewnie będzie to wałek sprzęgłowy. Ale na razie jezdzi i może jeszcze pociągnie pare tysączków.



To łożysko tegoż wałka. Jeśli masz ochotę na babranie się w skrzyni, to możesz je wymienić. Nie jest to strasznie trudne (łatwe też nie!), ale przede wszystkim pracochłonne. Jednak możliwe.

Cytat:
A ja mam jeszcze takie dodatkowe pytanko. A mianowicie: Czy do 1.6 DOHC mozna zamontowac polonezowska skrzyneczke. Chodzi mi czy wytrzyma to obciazenie no i jak jest z montazem. Czy tak samo jak z 2.0?? Z gory wielkie dzieki



Można polonezowską. 1.6DOHC rozwijają podobny moment jak 1.6OHV także skrzyni nie zmielą. Skrzynia jest taka sama do wszystkich silników DOHC. Ta sama skrzynia będzie pasiła do 1.6, 1.8 i 2.0. Montaż? Cofnij się kilka postów wcześniej.