Wentylator chłodnicy - Fiat 125p

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Na postoju przy otwartej masce prubóje nasluchac wlaczający sie wentylator ,ale jakos nie wiem kiedy on sie wlączy,wiem ze w Df jest wentylator na sprzegle elektromagnetycznym a w polonezie elektryczny.Przy jakiej temp. on sie wląncza.Wydaje mi sie ze umnie sie wloncza jak wskazówka jest tak na srodku wskaznika .A jak jest u was uzytkownicy DF?
  
 
Mam silnik Poldka i elektryczny wentylator. Jego właczanie reguluje termiczny wyłącznik (na samym dole chłodnicy obok korka spustowego) Zakres jego pracy wg producenta
-włączanie 92 +/- 3 stopnie C
-wyłączanie 87 +/- 3 stopnie C
  
 
Jak miałem jeszcze Fiata to z tego co pamiętam to wiatrak chodził cały czas po włączeniu silnika.Jak się nagrzewał do około 90 stopni to po prostu chodził szybciej.
  
 
Cytat:
2002-11-26 19:52:24, dzierzan pisze:
wiatrak chodził cały czas po włączeniu silnika.Jak się nagrzewał do około 90 stopni to po prostu chodził szybciej.



Generalnie wentylator działa poprzez sprzęgło elektromagnetyczne. Elektromagnes włączany i wyłączany powinien być przez włącznik cieplny (tem. właczenia 90 +- 2 st. C, temp. wyłącz. 80+-2 st. C). Po włączeniu wiatrak chodzi nie tyle szybciej, co z prędkością obrotową silnika. Ale w 100% przypadków, które widziałem wszystko było tak mocno spasowane (albo zapieczone), że wiatrak cały czas chodził z prędkością silnika...

Pzdr
Myshon

P.S. Silnik poloneza rządzi
  
 
Morze i POLONEZ rzadzi ale ma slabszego kopa))))))))
  
 
To, że chodzi cały czas z prędkością silnika to takie złudzenie optyczne. Owszem kręci się dość szybko ale powietrza nie "przepycha"
  
 
Wentylator w 1,5 jest na wspolnym walkiem w pompie...
kolo pasowe z elektromagnesem porusza sie poprzez pasek klinowy
wentylator poddany sile napedzanego walka zaczyna sie poruszac ... ale mozna go spokojnie reka zatrzymac w czasie pracy silnika(najlepiej kombinerkami co by paluszkow nie przetracic) gdy temp. przeroczy bodajze 90 stopni
czujnik termiczny znajdujacy sie w dolym rogu chlodnicy zwiera dwa te przewody....
najczestrze niedomagania to zuzyta szczotka,zla regualcja luzu miedzy elektormagnesem a korpusem wentylatora , zepsuty wlacznik termiczny lub spalone elektrouzwojenie chodz to rzadziej sie zdarza....
  
 
Cytat:
2002-11-26 15:27:48, KRIS_FSO pisze:
Na postoju przy otwartej masce prubóje nasluchac wlaczający sie wentylator ,ale jakos nie wiem kiedy on sie wlączy,wiem ze w Df jest wentylator na sprzegle elektromagnetycznym a w polonezie elektryczny.Przy jakiej temp. on sie wląncza.Wydaje mi sie ze umnie sie wloncza jak wskazówka jest tak na srodku wskaznika .A jak jest u was uzytkownicy DF?



Juz bylo przy okazji innych postow o chlodzeniu - nie patrz na wskaznik. Nie jest on miarodajny i u jednego pokaze tyle a u innego inaczej. Wazne zeby wskazowka nie goscila na czerw polu, ale nie oczekuj ze wskaze ci on temp z dokadnoscia 1C. A co do went to w DF zwykle obraca sie on oporem lozysk, ale jego zalaczenie daje sie wyczuc - wiecej powietrza pcha. Pod warunkiem ze dziala to jak trzeba co akurat nie jest norma. A o ukladzie chlodzenia wiecej znajdziesz w artykule na klubowej stronce.
  
 
Ja to zawsze sprawdzam u siebie tak:
- silnik nagrzany, wylaczam silnik i ponownie wlaczam zaplon (pozycja kluczyka w srodkowym polozeniu) wtedy wiatrak powinien sie nie dac poruszyc reka
- silnik zimny wlaczam zaplon i wiatrak mozna poruszyc
Jak tak jest to wszystko gra
Pozdrawiam
Ps. Jak ktos ma sporo czasu to moze sobie sprawdzic jaka temp. silnika "wlacza" wiatrak
  
 
W moim DF wnetylator obecnie włącza się zazwyczaj kiedy stoję w korku. Słychac go dość wyraźnie - przegazowując silnik pojawia się dodatkowy szum dobiegający z komory silnikowej, proporcjonalny do prędlkości obrotowej. Na wolnych obrotach prawie niesłyszalny. Co ciekawe nauczyłem się go "słyszeć" dopiero w 3 roku eksploatacji samochodu . Albo byłem głuchy albo sprawila to wymiana wyłącznika termicznego na dole chłodnicy na nowy. Inna sprawa, że się nie gotował. A wiatrak na oko kręci sie cały czas ale dokąd sprzęgło nie zadziała to nie ma on większego wpływu na temperaturę. Zrób sobie próbę - zdejmij kabelki z omawianego czujnika termicznego, zewrzyj je, włącz zapłon i odpal silnik - wiatrak powinien dmuchać.

[ wiadomość edytowana przez: FSO125 dnia 2002-11-27 00:45:14 ]
  
 
A ja mam rozwiazane prblemy z wentylatorem w Fiacie!!!
Po prostu zblokowalem to zasrane sprzeglo, bo mi sie zwalilo i teraz wentylator chodzi caly czas z predkoscia obrotowa silnika. Jest to swietne (wedlug mnie) rozwiazanie, tylko trzeba miec dobry termostat. Takie rozwiazanie bylo w Fiatach z silnikiem 1.3
  
 
Uwaga wyciągam temat typu trup z szafy! Dotyczy starych fiatów.
Nadeszła wiosna i okazało się, że elektromagnes nie działa (silnik 115C). Wyłącznik termiczny w chłodnicy działa prawidłowo, przewód ze szczotką dostarcza napięcie do elektromagnesu, wentylator niestety nie załącza się. Pytanie co robić? Zblokowanie na stałe to raczej rozwiązanie doraźne, próbowałem dziś wyregulować odległość wiatraka na wartości książkowe 0,25-0,45 ale nie przyniosło to rezultatu. Nowy elektromagnes jest nawet do dostania ale za blisko 200 zł. Zastanawiam się czy nie założyć jakiegos osobnego silnika od przodu chłodnicy (mam małą chłodnicę, miejsca jest sporo między nią a atrapą). Robił ktoś takie coś? Polonezowski ma szansę się zmieścić? A może ktoś ma receptę na cudowne uzdrowienie elektromagnesu lub inne sensowne roziązanie???
  
 
załóż polonezowski silnik, mozna to zrobic, poprostu trzeba tak odchudzic pompe, uciac wszystko co ma z przodu i wlozyc tunel oraz silnik, przekaznik od poldka
  
 
sądzę za jak sie ogołoci pompę z wierzchu to polonezowski wiatrak sie zmieści. Trzeba spróbować i tyle.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Problem rozwiązany. W krótkim czasie dzięki Grzechowi i SPAjKowi stałem się posiadaczem 2 prawie dobrych pomp wodnych z na pewno sprawnymi elektromagnesami. Jednocześnie mój własny rzekomo niesprawny po jeszcze jednej próbie regulacji ożył na nowo I bardzo sie z tego cieszę.
  
 
Cieszymy sie Twoim szczesciem, ale ja polecam zblokowanie wentylatora na stale (tak bylo w 1300 i jezdzilo). Ja tak mialem i powiem, ze rozwiazanie bylo rewelacyjne. Wentylator chodzil caly czas z predkoscia obrotowa silnika, a temperature i tak regulowal termostat od wody (w koncu po to on tam siedzi). Jak dla mnie bylo to rozwiazanie najlepsze z mozliwych i baaardzo zaluje, ze teraz nie moge go zastosowac
  
 
Poza dźwiękiem przy wchodzeniu na obroty to nie widze innych plusów. Na postoju np. 10 minutowym w korku elektryczny szybciej schładza niż "napompowy". Przy wolnej jeździe tak samo. Jak nie wierzysz to obejrzyj "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz"

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
odnawiam watek.

Jak podlaczyc polonezowski wnetylator w DFie tak zeby sie wlaczal tylko po osiagniecu odp temp.

Chodzi mi o dokladny opis.
Wiem ze czujnik musi byc podlaczony pod zasilanie no i wentylator tez. Zeby to czujnik zamykajac obwod wlaczyl wentylator??

Mam nadzieje ze mniej wiecej dobrze to wyjasnilem.
  
 
Czujnik musi załączać przekaźnik, a dopiero przekaźnik załączać będzie zasilanie wentylatora.
Postaram się jakiś schemacik narysować, jak to by mogło wyglądać, jeśli tylko sobie przypomnę, jak to zrobiłem u siebie...
  
 

Tak to zrobiłem u siebie.
Elektrycy, proszę sie nie śmiać z tego schematu