Nowa Lancia Delta: kompaktowy flagowiec

Nowa Lancia Delta: kompaktowy flagowiec14.09.2011 Zaprezentowana po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 2008 Lancia Delta jest dla Lancii modelem przełomowym, który zwiastował nową koncepcję przeniesienia atrybutów "samochodu flagowego" do segmentu C.

W jego 4,5-metrowej bryle mieści się kompletny luksus i przestrzeń wnętrza wyższej kategorii: fotele rozkładane niczym szezlongi, tapicerka o szlachetnej fakturze materiału czy niemal magiczna cisza i komfort otaczająca pasażerów podczas każdej podróży.

Nowa Lancia Delta: kompaktowy flagowiec 1 Lancia Delta jest więc kompaktowym flagowcem, który dzięki logice 'downsizingu' wychodzi naprzeciw dzisiejszym wymogom mobilności i prestiżu, zapewniając osiągi i luksus z wyższej półki - mimo obniżonych kosztów zakupu i eksploatacji, skromniejszych wymiarów oraz oszczędniejszego zużycia paliwa. W tym kontekście mieszczą się także ostatnie zmiany: nowa krata chłodnicy, spójna z nowym image marki, nowe poziomy wyposażenia oraz silniki - m.in. 105-konny MultiJet o pojemności 1,6 litra oraz 120-konny Turbo Jet LPG o pojemności 1,4 litra (oba spełniające wymogi normy Euro 5). Nowa Delta dostępna jest na większości rynków europejskich, a w Wielkiej Brytanii i Irlandii oferowana jest pod marką Chrysler.

Nowy silnik 1,4 Turbo Jet bi-fuel o mocy 120 KM (Euro 5)
Efektem ogromnego sukcesu Lancii Delta w poprzedniej wersji Euro 4 jest nowa wersja Euro 5 z silnikiem Turbo Jet LPG o mocy 120 KM i pojemności 1,4 litra, oferowana w ramach ekologicznej linii modelowej Ecochic.

Nowa „dwupaliwowa" wersja Lancii Delta (LPG/benzyna) stanowi dopełnienie obecnej gamy pojazdów Ecochic (Lancia Ypsilon i Lancia Musa) zgodnie z filozoficznym motto: „Środowisko naturalne to luksus, który powinniśmy zachować dla siebie". W porównaniu z benzyną i olejem napędowym, paliwo LPG nie wytwarza cząstek stałych i pozwala wyraźnie zmniejszyć emisję pozostałych substancji szkodliwych do atmosfery (dwutlenku węgla i tlenku węgla nawet o 15% i o 20%, a niespalonych węglowodorów w granicach 60%).

Z tego też względu stosowanie LPG wydłuża trwałość silnika lecz także mniej zanieczyszcza środowisko naturalne. Co również ważne, stosowanie LPG nie wpływa w praktyce na komfort jazdy ani osiągi silnika i samochodu.

Nowa Lancia Delta: kompaktowy flagowiec 2 Napędzana 120-konnym silnikiem 1,4 Turbo Jet nowa Lancia Delta LPG dostępna jest na rynkach europejskich w trzech poziomach wyposażenia - Steel, Silver i Gold.

Podobnie jak 77-konna, 8-zaworowa jednostka 1,4 bi-fuel (Euro 5) napędzająca modele Ypsilon i Musa - nowy silnik bi-fuel Lancii Delta produkcji Fiat Powertrain skonstruowany został pod kątem niezawodności działania w pełnej integracji z montowaną fabrycznie instalacją LPG. Każdy pojazd jest testowany, otrzymuje odpowiedni certyfikat oraz gwarancję Lancia Automobiles i może korzystać z oficjalnych ulg podatkowych, stosowanych w niektórych krajach europejskich.

Silnik Lancii Delta Turbo LPG wyposażony jest w zawory i gniazda zaworowe, wykonane z materiałów umożliwiających ciągłą pracę na paliwie LPG, specjalny kolektor dolotowy współpracujący z wtryskiwaczami LPG oraz niezbędne okablowanie. Silnik 1,4 Turbo Jet rozwija moc 120 KM (88 kW) przy 5000 obr/min i moment maksymalny 206 Nm przy 1750 obr/min. Delta Turbo LPG osiąga prędkość maksymalną 195 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,8 sekundy.

Lancia Delta Turbo LPG może spalać zarówno benzynę jak i LPG; silnik startuje na benzynie i przełącza się na zasilanie LPG po około 40 sekundach pracy. Za pomocą przycisku na desce rozdzielczej można oczywiście zmieniać rodzaj paliwa podczas jazdy. Po zużyciu zapasu LPG automatycznie włącza się zasilanie benzynowe, a łączny zasięg wynosi aż 1413 kilometrów. Warto przy tym podkreślić, iż LPG jest paliwem znacznie tańszym niż benzyna, olej napędowy czy metan (cena litra LPG nie przekracza połowy ceny litra benzyny bezołowiowej).

Nowa Lancia Delta: kompaktowy flagowiec 3 Tankowanie Lancii Delta Turbo paliwem LPG „pod korek" kosztuje obecnie około 37 € (wg średnich cen we Włoszech), a sieć dystrybucji LPG w Europie obejmuje ponad 10.000 punktów sprzedaży.

Toroidalny (w kształcie pierścienia) zbiornik LPG o pojemności 52 litrów umieszczony jest we wnęce koła zapasowego i nie zajmuje miejsca na bagaż (wyposażeniem standardowym Lancii Delta z instalacją LPG jest zestaw naprawczy ogumienia). W porównaniu do systemów zakładanych na wolnym rynku, samochód z fabryczną instalacją LPG przynosi niewątpliwe korzyści. I tak na przykład, dzięki stosowaniu dedykowanych materiałów i technologii montażu klient korzysta z normalnej gwarancji eksploatacyjnej Lancii. Wszelkie modyfikacje dokonywane są bezpośrednio przez producenta, który dba o zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i komfortu prowadząc rygorystyczne testy wszystkich odpowiedzialnych systemów pojazdu.

Źródło: Lancia