Ofensywa 5 serii modeli z napędem na cztery koła

Ofensywa 5 serii modeli z napędem na cztery koła18.05.2003
Po wzbudzającym duże zainteresowanie wprowadzeniu systemu 4MATIC plasuje się na czołowych pozycjach w zakresie sprzedaży samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych ...

Na charakteryzującym się dużym wzrostem światowym rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła Mercedes-Benz oferuje, od początku 2003r., 27 modeli. Po wzbudzającym duże zainteresowanie wprowadzeniu systemu 4MATIC plasuje się na czołowych pozycjach w zakresie sprzedaży samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych.

Począwszy od jesieni 2003 r. DaimlerChrysler rozszerzy swą ofertę o trzy limuzyny i dwa modele kombi nowej Klasy E, wyposażone w 4MATIC , tak więc gwiazdę Mercedesa będą miały 32 modele w pięciu typoszeregach ze stałym napędem na wszystkie koła. Tym samym Mercedes-Benz mocno zaznacza swą obecność na stale rosnącym rynku pojazdów z napędem na wszystkie koła i pojazdów terenowych. W 2002 r. co dziesiąty nabywca nowego samochodu wyższej klasy zdecydował się na limuzynę z tego typu napędem. W 1999 r. udział takich pojazdów w tym segmencie rynku wynosił siedem procent. W latach 1999-2002 w grupie samochodów Klasy C udział pojazdów z napędem na wszystkie koła wzrósł z czterech do dziewięciu procent.

Wzrasta ilość modeli SUV na światowym rynku

Jeszcze znaczniejszy wzrost można zaobserwować w przypadku tak zwanych "sport-utility-vehicles" (SUV). W samych tylko Stanach Zjednoczonych w latach 1998-2001 chłonność rynku w segmencie Klasy M wzrosła o prawie 40 procent i wyniosła 610 000 pojazdów rocznie. W analogicznym okresie w Europie Zachodniej (z wyłączeniem Niemiec) wzrost wyniósł prawie 43 procent, w Niemczech nawet 51 procent. W tym segmencie rynku samochody Klasy M znajdują się na czołowej pozycji. Ich udział wynosi 37 procent. Równie pozytywnie przebiega sprzedaż samochodów Mercedes-Benz Klasy G, stanowiących mały, ale ważny segment rynku. W 2002 r. sprzedano prawie 8800 sztuk tego klasycznego modelu samochodów terenowych, więcej niż w minionych latach. W porównaniu z 2001 r. oznacza to 46-procentowy wzrost sprzedaży. Od momentu wprowadzenia na rynek w listopadzie 2001 r. znacznie wzrósł popyt na samochody Klasy G w USA. W sumie do tej pory sprzedano tu 3900 modeli tego mocnego terenowego wozu.

Stany Zjednoczone to największy rynek samochodów z napędem na wszystkie koła. W roku 2000 Mercedes-Benz dostarczył do USA około 66 procent wszystkich limuzyn i modeli kombi Klasy E (seria 210). Drugi co do wielkości rynek stanowią Niemcy. Udział w produkcji pojazdów 4MATIC Klasy E wynosi tu jedenaście procent. Dalsze ważne rynki zbytu dla modeli 4MATIC Klasy E stanowiły Szwajcaria i Kanada (odpowiednio 6 i 7 procent).

4MATIC we współpracy z ESP®

Począwszy od jesieni 2002 r. Mercedes-Benz oferuje samochody ze stałym napędem na wszystkie koła 4MATIC również w Klasach C i S. Dzięki inteligentnej współpracy z montowanym seryjnie elektronicznym systemem stabilizacji pojazdu ESP® i elektronicznym systemem trakcji ETS system 4MATIC pomaga kierowcy samodzielnie i pewnie wybrnąć z krytycznych sytuacji. W trudnych warunkach atmosferycznych, jak śnieg, lód czy mokra nawierzchnia, jak też podczas ruszania z miejsca i przyspieszania, a także w trakcie jazdy po złej nawierzchni modele Mercedes-Benz 4MATIC osiągają lepszą dynamikę i dają się pewniej prowadzić. Dodatkowo system 4ETS zapewnia typowy dla samochodów Mercedes komfort jazdy, gdyż pracuje on bez zwykłego blokowania mechanizmu różnicowego, co w innych samochodach osobowych z napędem na cztery koła utrudnia obsługę i zmniejsza komfort jazdy. Zamiast tego system 4ETS skutecznie hamuje buksujące koła i przenosi moment napędowy na koła znajdujące się na powierzchni o dobrej przyczepności. Elektroniczna regulacja napędu zastępuje działanie trzech blokad mechanizmu różnicowego. W samochodach Mercedes-Benz zastosowano stały napęd na wszystkie koła wraz z nowoczesnym sześcio- i ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym. W Klasie C modele C 240 i C 320 (limuzyna i kombi) są dostępne jako warianty 4MATIC, w Klasie S napęd na wszystkie koła możliwy jest w limuzynach S 350, S 430 i S 500. Począwszy od jesieni 2003 r. na życzenie klienta sześcio- i ośmiocylindrowe modele nowej Klasy E (seria 211) będą wyposażane w system 4MATIC.

Elektroniczny system trakcji 4ETS dla Klas M i G

Podobny system, uwzględniający warunki jazdy po bezdrożach, został zastosowany w pojazdach Klasy M, produkowanych przez Mercedesa od 1997 r. Tutaj przekładnia różnicowa elektronicznego systemu trakcji 4ETS została wyposażona dodatkowo w dwa zestawy kół obiegowych (satelit), umożliwiających włączanie specjalnego biegu do jazdy w terenie. Po naciśnięciu przycisku „Low Range” na desce rozdzielczej przekładnia różnicowa redukuje zwykłe przełożenie (1:1) do biegu terenowego (2,64:1), przy którym pojazdy Klasy M lepiej sobie radzą w trudnym terenie. Elektroniczny system stabilizacji pojazdu ESP® należy do seryjnego wyposażenia wszystkich modeli.

Pojazdy Mercedes-Benz Klasy G wyróżniają się wyjątkową kombinacją wydajnych systemów napędowych. Obok elektronicznego systemu trakcji 4ETS, poprawiającego przyczepność samochodu podczas ruszania i przyspieszania na mokrym lub oblodzonym gruncie i elektronicznego system stabilizacji pojazdu ESP®, zwiększającego bezpieczeństwo jazdy w krytycznych sytuacjach, zastosowano również włączane przez naciśnięcie przycisku blokady mechanizmów różnicowych, które podczas jazdy w trudnym terenie zapewnia ją jednakowy moment obrotowy na każdym kole. Dzięki automatycznie działającym systemom ESP® i 4ETS zostało zapewnione maksimum siły napędu i stabilności jazdy na drodze lub po bezdrożach. Na trudnych odcinkach w terenie nadal sprawdzają się włączające się dodatkowo 100-procentowe blokady.

Wiodąca na rynku niemieckim Klasa M (ponad 39 procent)

Mercedes-Benz Klasy M należy do najchętniej kupowanych samochodów z grupy sport-utility-vehicles. Roczna sprzedaż tego pojazdu terenowego wzrosła z łącznie 63 748 egzemplarzy w roku 1998 do około 102 100 w roku 2002. W Niemczech 39 procent ogółu sprzedanych samochodów stanowiła Klasa M, zajmując tym samym pierwsze miejsce w tym segmencie rynku. W Europie Zachodniej omawiany model zajmuje drugą pozycję w tej grupie pojazdów. W USA Klasa M od lat cieszy się niezmienną popularnością. W roku 2002 około 38 400 kupujących zdecydowało się na ten model.

Wysoki udział w eksporcie modeli 4MATIC Klasy E

Znaczenie rynku USA dla samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła wyraża liczba sprzedanych modeli 4MATIC Klasy E. W 2000 r. spośród 251 300 wyprodukowanych limuzyn i aut typu kombi Klasy E (seria 210) 16 600 wyposażonych było w system 4MATIC. Dwie trzecie spośród nich Mercedes-Benz wyeksportował do USA. Drugi co wielkości rynek zbytu modeli 4MATIC stanowiły Niemcy (11 procent). Do Kanady i Wielkiej Brytanii wyeksportowano po sześć procent tych samochodów. Od 1985 r. wyprodukowano łącznie ponad 106 350 limuzyn i kombi Klasy E z systemem 4MATIC. Przy tym większa część nabywców wybrała limuzynę zamiast modelu T. W Klasie E na światowym rynku udział modeli z napędem na wszystkie koła wynosi stale ponad dziesięć procent.

Wzrost udziału samochodów z napędem na wszystkie koła w Klasie S Począwszy od jesieni 2002 r. Mercedes-Benz oferuje również modele Klasy S, uważane na całym świecie za numer jeden wśród limuzyn wyższej klasy, z elektronicznie regulowanym systemem 4MATIC i tym samym wprowadza zmiany w tym segmencie rynku. Dostępna jest również opcja ze stałym napędem na cztery koła dla modeli z sześcio- i ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym. Podstawą tej decyzji była dobra sytuacja na rynku modeli Klasy S, gdzie sprzedaż samochodów z napędem na wszystkie koła z siedmiu procent w roku 1999 wzrosła w 2002 r. do dziesięciu i nadal wykazuje tendencję wzrostową. Prawie co dziesiąty nowy samochód Klasy C ma napęd na wszystkie koła Również wariant sześciocylindrowy C 240 i C 320 cieszącego się dużym powodzeniem samochodu Mercedes-Benz Klasy C od jesieni 2002 r. dostępny jest jako limuzyna lub wersja kombi ze stałym napędem na wszystkie koła 4MATIC. Tym samym firma konsekwentnie spełnia życzenie klientów, wyrażające się znacznym popytem na napęd czterokołowy w Klasie C. Udział samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła wzrósł z czterech procent w 1999 r. do jedenastu w roku 2002.

Kolejny rekordowy rok klasycznego samochodu terenowego Mercedes-Benz – Klasy G Rosnąca popularność samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła zaznacza się również w sprzedaży produkowanego od 1979 r. klasycznego samochodu terenowego – Klasy G. W ubiegłym roku odnotowano kolejny rekordowy rok w zakresie sprzedaży tego jedynego w świecie typu samochodu terenowego, wyposażonego zarówno w elektroniczny system trakcji, jak również ESP® i indywidualnie montowane blokady mechanizmu różnicowego. Sprzedano prawie 8800 pojazdów, co oznacza wzrost o 46 procent. W 2002 r. Mercedes-Benz wyeksportował za granicę 7000 modeli Klasy G. W porównaniu z rokiem ubiegłym popyt na ten mocny samochód terenowy wzrósł prawie o połowę. 3200 modeli G dostarczono do USA, również jednak w Europie Zachodniej sprzedaż tego typu modeli wzrosła o 13 procent. W 1979 r. Mercedes-Benz wyprodukował 163 000 egzemplarzy samochodów Klasy G.

4 MATIC: regulacja napędu dzięki automatycznemu hamowaniu pulsacyjnemu

Opracowany przez Mercedesa system 4MATIC zalicza się do najskuteczniejszych systemów napędu na wszystkie koła w samochodach osobowych. Współpracuje on ze stosowanym seryjnie we wszystkich samochodach osobowych Mercedes-Benz elektronicznym system stabilizacji pojazdu ESP®, dzięki czemu wszystkie modele 4MATIC w zakresie bezpieczeństwa jazdy (ESP®) i napędu (4MATIC) uważane są za czołowy produkt na rynku.

System 4MATIC ujawnia swoje zalety przede wszystkim podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, jak deszcz, gołoledź i śnieg, pozwalając zachować stabilną jazdę i doskonałe przyspieszenie. Podczas ruszania, przyspieszania, dynamicznej jazdy na zakrętach czy po bezdrożach system zapewnia dodatkowe rezerwy mocy i pomaga kierowcy lepiej panować nad samochodem. Tym samym system 4MATIC dodatkowo poprawia znakomite właściwości jezdne modeli Mercedes-Benz i nawet w niezwykłych warunkach zapewnia typowe dla tej marki pewne prowadzenie pojazdu i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Podstawą jest współpraca systemu 4MATIC i elektronicznego systemu stabilizacji pojazdu ESP®, wspomaganych w limuzynach z napędem na wszystkie koła i samochodach typu kombi przez system trakcji 4ETS.

Znakomite właściwości jezdne w modelach 4MATIC łączą się z typowym dla marki Mercedes-Benz komfortem. Zapewniają go po pierwsze zmodyfikowane konstrukcje przedniej i tylnej osi, po drugie znakomite resorowanie i wytłumianie, które w limuzynach i modelach kombi oferują wrażenia porównywalne z odczuwanymi podczas jazdy modelami o napędzie na tylne koła. Kolejnym czynnikiem zwiększającym komfort jazdy w samochodach z systemem 4MATIC jest odejście od zwykle stosowanych blokad mechanizmu różnicowego, który w pozostałych samochodach osobowych z napędem na wszystkie koła pogarsza komfort jazdy i wymaga lepszej konserwacji.

System napędowy zamiast blokad mechanizmu różnicowego

Zamiast blokad systemu różnicowego system 4MATIC modeli Mercedes-Benz wykorzystuje elektronicznie sterowany system trakcji 4ETS. Włącza się on automatycznie w chwili, gdy jedno lub więcej kół traci przyczepność do podłoża i indywidualnie je hamuje. Dzięki temu następuje automatyczne przekazanie momentu napędowego na koła o odpowiedniej przyczepności. Dzięki następującym w sekundowych odstępach impulsom hamującym można uzyskać skuteczność trzech blokad mechanizmu różnicującego:
1. Oś tylna: jeżeli jedno koło zaczyna buksować, zostaje wyhamowane, a odpowiadający momentowi hamowania moment napędowy zostaje przeniesiony na drugie tylne koło. Odpowiada to funkcji tylnej blokady.
2. Oś przednia: ta sama zasada jak w przypadku osi tylnej dotyczy kół przednich, tak więc systemy ESP® i 4ETS zastępują przednią blokadę.
3. Blokada centralna: jeżeli zaczynają buksować obydwa tylne koła, zostają one jednocześnie zahamowane, a na przednią oś przeniesiony zostaje moment napędowy odpowiadający momentowi hamowania, wynoszący jednak 40 procent ogólnego momentu napędowego. Tak więc ESP®/4ETS przejmuje funkcję centralnej blokady mechanizmu różnicowego.
Moment napędowy rozdzielany jest na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Inżynierowie Mercedesa wybrali ten podział, gdyż zapewnia on największe bezpieczeństwo podczas jazdy i optymalny napęd.

Współgranie programu stabilizacyjnego i regulacji napędu

Jako integralna część elektronicznego systemu stabilizacji pojazdu (ESP®) również system trakcji 4ETS otrzymuje wiele dostarczanych przez czujniki informacji na temat prędkości obrotowej kół, wychylenia przednich kół podczas jazdy na zakrętach, ruchu obrotowego i przyspieszenia samochodu. Na podstawie tych danych, w zależności od sytuacji podczas jazdy, mikrokomputer dozuje automatyczne impulsy hamowania, które podczas ruszania z miejsca na niestabilnym podłożu poprawiają napęd i z drugiej strony zwiększają stabilność podczas manewrów w niebezpiecznych sytuacjach.

Przy niewielkim tempie jazdy hamowanie 4ETS obejmuje maksymalnie trzy koła, co daje skuteczność trzech blokad i zapewnia maksymalny napęd. Wraz ze wzrostem prędkości system redukuje automatyczne impulsy w celu zapewnienia stabilnej jazdy. To współgranie systemów ESP® i 4ETS ze stałym napędem na wszystkie koła czyni z modeli wyposażonych w 4MATIC nie tylko wyjątkowo bezpieczne pojazdy, lecz daje kierowcom możliwość poznania nowej dynamiki jazdy.

Podobnie jak w przypadku ESP® w modelach z napędem na tylne koła kierujący pojazdem wyposażonym w 4MATIC również otrzymuje informację, jeżeli zbliża się do punktu granicznego. W takim przypadku zapala się żółta lampka ostrzegawcza. Jest to wyraźny sygnał o konieczności dostosowania sposobu jazdy do warunków panujących na drodze. Silnik, przekładnia automatyczna i skrzynia rozdzielcza jako całość systemu napędowego Sercem systemu 4MATIC jest jednostopniowa przekładnia różnicowa z otwartym centralnym mechanizmem różnicowym, wyrównującym prędkości obrotowe osi. Jest ona połączona bezpośrednio z automatyczną skrzynią biegów i wraz z silnikiem, przekładnią hydrauliczną i przekładnią przedniej osi stanowi kompletny zestaw napędowy. Przekładnię przedniej osi inżynierowie zaprojektowali jako tzw. "hang-on unit". "Wisi" ona, oszczędzając miejsce, na zmodyfikowanej misce olejowej silnika. Przenoszenie sił między przekładnią różnicową a przekładnią przedniej osi zapewnia przegub krzyżowy.

Przejmowanie napędu na przednią oś następuje za pośrednictwem wyciszonych kół zębatych czołowych, które jednocześnie działają jak pompa olejowa i zapewniają smarowanie przekładni różnicowej. Na tylnej osi modeli z napędem na tylne koła pracuje mechanizm różnicowy, poprzez skrócony wał przegubowy połączony z jednostką napędową.