Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke

Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke02.11.2011
Juke, podobnie jak Qashqai, to wyraziste połączenie solidnego SUV-a ze sportowym stylem. Auto, które wprowadza nieco męskich genów i dynamizmu do segmentu małych samochodów, kryje szereg sprzeczności pod niepowtarzalnymi liniami nadwozia.

W dolnej części to klasyczny SUV, z dużymi kołami i szerokimi oponami, powiększonym prześwitem i masywną sylwetką podkreśloną agresywną stylizacją przodu. Sportowy charakter to zasługa mocno wygiętej szyby czołowej, wąskich szyb bocznych i linii dachu opadającej jak w coupe.

Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke 1 W środku ciąg dalszy mieszanki ekstrawagancji i funkcjonalności: w kabinie jest sporo miejsca dla pięciu osób; samochód ma też praktyczny bagażnik. Dominującym elementem kokpitu jest jednak centralna konsola inspirowana zbiornikiem paliwa szybkiego motocykla. O wysokim poziomie bezpieczeństwa świadczy 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych Euro NCAP. Juke jest więc kwintesencją koncepcji crossovera, co bardzo przypadło do gustu klientom.

W niespełna rok Nissan Juke jako pierwszy crossover w segmencie B wypracował sobie silną pozycję na europejskim rynku. W Europie, skąd pochodzi 60 procent jego nabywców, Juke zdobył 2 procent udziału w rynku. Dotychczas w zakładach Nissana w Sunderland na północy Anglii wyprodukowano ponad 120 000 Juke dostarczanych w różne zakątki globu. Do końca września bieżącego roku sprzedaż modelu w Europie osiągnęła 100 000 egzemplarzy. Podobnie jak wcześniej Qashqai w segmencie C, tak teraz Juke przebojem wdarł się na konserwatywny rynek. Ostatnio Juke rozpoczął podbój Rosji, gdzie jest postrzegany jako prestiżowy produkt podkreślający styl życia nabywcy. Lista zamówień napływających z tego kraju szybko się wydłuża.

Juke wciąż jest jeszcze nowością na rynku, a więc zmiana jest tylko jedna, choć istotna. W wersjach z wolnossącymi silnikami benzynowymi oraz silnikami wysokoprężnymi zmodyfikowano wartość przełożenia przekładni głównej w celu obniżenia emisji oraz podniesienia kultury pracy zespołu napędowego poprzez zmniejszenie hałasu bez uszczerbku dla dynamiki pojazdu.

Emisja w przypadku Juke z silnikiem benzynowym 1.6 117 KM i manualną skrzynią biegów spadła ze 147 g/km do 139 g/km, natomiast 110-konny diesel 1.5 dCi z manualną skrzynią zamiast 134 g/km emituje 129 gramów CO2 na kilometr.

Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke 2 Nowe wartości emisji CO2 w wersjach wysokoprężnych Juke pozwalają im zachować emblemat PURE DRIVE. W Europie oznaczenie to Nissan nadawał początkowo pojazdom emitującym CO2 w ilości nieprzekraczającej 140 g/km. Kolejnym etapem inicjatywy PURE DRVE jest obniżenie tego progu do 130 g/km na lata 2011/12 oraz do 120 g/km na lata 2013/14.

Równie ważną nowością jest przeniesienie do Sunderland produkcji wszystkich przeznaczonych na rynek europejski wersji Juke z napędem na cztery koła. Od października Juke z napędem na cztery koła zamawiane przez klientów z Europy nie będą już importowane z Japonii, ale tak jak wersje z przednim napędem - z Anglii.

Podobnie jak Qashqai, także Juke wprowadza zaawansowane rozwiązania techniczne na masowy rynek w przystępnej cenie. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest najbogatsza wersja pojazdu z silnikiem 1.6 DIG‑T i napędem na cztery koła, której zaawansowana konstrukcja zapewnia prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy.

Silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem jest jedną z najmocniejszych jednostek w swojej klasie. 190 KM i 240 Nm to wartości zapewniające przyspieszenie i elastyczność na poziomie dwuipółlitrowego silnika przy kosztach eksploatacji mniejszej jednostki.

W podwoziu 4WD zastosowano nowe wielodrążkowe zawieszenie tylne oraz najnowszą wersję elektronicznie sterowanego napędu ALL-MODE 4x4-i z układem rozdziału momentu obrotowego między wszystkie koła pojazdu. Torque Vectoring System (TVS) ogranicza podsterowność, dzięki czemu Juke charakteryzuje się najlepszymi w swojej klasie właściwościami jezdnymi mimo zwiększonego prześwitu i bez uszczerbku dla komfortu jazdy.

Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke 3 Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi. Informacje pochodzące z różnych źródeł (prędkość obrotowa kół, położenie kierownicy, przyspieszenie skrętne i przyspieszenie boczne) są interpretowane w celu przewidywania zamiarów kierowcy.

Dynamiczne pokonywanie zakrętów ułatwia zwiększony moment obrotowy przekazywany na koło zewnętrzne, co ogranicza podsterowność. Na podstawie działań kierowcy system szybko i trafnie rozpoznaje, czy pojazd skręca, czy tylko zmienia pas ruchu. W czasie pokonywania zakrętu system zwiększa moc przekazywaną na koła zewnętrzne zwiększając przyspieszenie skrętne i ułatwiając wejście w zakręt.

Kierowca może obserwować pracę TVS w czasie rzeczywistym na wskaźnikach na wyświetlaczu, na którym prezentowany jest rozkład momentu obrotowego w różnych warunkach - na przykład w trakcie przyspieszania przy jeździe na wprost lub przy skręcie. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów. Wcześniej podobne układy były spotykane tylko we flagowych modelach samochodów klasy wyższej. Nowy układ napędu na cztery koła jest zdecydowanie lżejszy i bardziej kompaktowy w porównaniu z układami stosowanymi przez niektórych innych producentów.

Pierwsze urodziny Juke uczczono unikatową edycją limitowaną. Kuro, po japońsku „czarny", to wersja Tekna wzbogacona o czarne dodatki albo kontrastujące, albo harmonizujące z dwoma metalizowanymi kolorami nadwozia: jaskrawym Force Red lub dynamicznym Pearl Black.

Nissan Juke Kuro jest sprzedawany tylko na wybranych rynkach - w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rosji i Belgii. Można go kupić z każdym z trzech oferowanych silników. Jak już wspomniano, Kuro bazuje na najbogatszej wersji Tekna.

Zmiany z okazji pierwszych urodzin Nissana Juke 4Oznacza to, że do standardowego wyposażenia należą takie elementy, jak skórzana tapicerka, Nissan Dynamic Control System umożliwiający optymalizację ustawień funkcji związanych z dynamiką pojazdu, system informacyjno-rozrywkowy Nissan Connect z nawigacją satelitarną, kolorowa kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, inteligentny kluczyk, wycieraczki z sensorem deszczu i automatycznie włączające się światła.

Kolejnym urodzinowy prezent to JUKE-R - jednorazowa, ekstremalna próba maksymalnego podkreślenia sportowego potencjału Juke poprzez wyposażenie go w... zespół napędowy z modelu GT‑R. W tym projekcie Nissan znów pokazał, że innowacyjność i atrakcyjność to nieodłączne atrybuty tej marki.

Wyrazisty, innowacyjny, elastyczny i dający wiele przyjemności z jazdy... nic dziwnego, że Juke od razu stał się przebojem. Jego sukces po raz kolejny potwierdza, że kierowcy mają dość konwencjonalnych samochodów oraz że oferta Nissana jest bezkonkurencyjna, jeżeli chodzi o przygodę, innowację i entuzjazm - mówi Guillaume Cartier, wiceprezes ds. sprzedaży w europejskim oddziale Nissana. Przenosząc produkcję wersji 4WD do Europy będziemy mogli na czas dostarczyć klientom pojazdy w sam raz na kolejną ciężką zimę.

Źródło: Nissan