Trzecia generacja Corsy

Trzecia generacja Corsy18.09.2000
Tegorocznej jesieni firma Opel przedstawi swoim klientom trzecią już odsłonę popularnego modelu Corsa. Obecna wersja dorosła, zyskała większe i przestronniejsze wnętrze. Czy jest to model, na który wszyscy czekaliśmy? ...

Corsa dorosła i zyskała większe wnętrze. Szerokość siedzeń na wysokości ramion zwiększyła się w porównaniu z poprzedniczką w modelu pięciodrzwiowym o 80 mm, a w wariancie trzydrzwiowym o 75 mm. Dodatkowo rozszerzono możliwości rozmieszczenia małych przedmiotów i bagażu podróżnego. Do tego dochodzą takie szczegóły, jak uchwyt na kubki z napojami w pokrywie schowka na rękawiczki, konsoli środkowej i kieszeniach drzwi z przodu oraz dodatkowe uchwyty na typowe podręczne przedmioty kierowców, takie jak okulary przeciwsłoneczne, drobne monety czy skrobaczka do szyb. Pojemność bagażowa w kombinacji z pięcioma siedzeniami wynosi 260 l. Dzięki składanemu niezależnie oparciu tylnych siedzeń, z możliwością ustawienia każdej z części w dwóch pozycjach nachylenia oraz całkowicie rozkładanym siedzeniom pojemność transportowa może wzrosnąć zależnie od potrzeb do 1060 l (samochód załadowany po dach).

Trzecia generacja Corsy 1 Oprócz ważnych dla bezpieczeństwa szczegółów wyposażenia, takich jak przednie i boczne poduszki powietrzne, aktywne zagłówki i pięć trzypunktowych automatycznych pasów bezpieczeństwa wersja podstawowa oferuje reflektory wyposażone w żarówki H7, szyby atermiczne, obrotomierz, system kontroli częstotliwości pracy pracy wycieraczek, pokrywę na powierzchnię bagażową oraz dwa mocowania fotelików dziecięcych na tylnym siedzeniu.

Dodatkowo do wyposażenia seryjnego wersji "Comfort" należą m.in. opony o rozmiarze 175/65 R 14, zderzaki i lusterka zewnętrzne w kolorze auta, pionowa regulacja siedzeń i kierownicy, oparcie tylnego siedzenia składane oddzielnie dla każdej części i zamek centralny z pilotem.

Wersja "Sport" oferuje oprócz tego specjalnie dostrojone podwozie (od 1,4 16V), listwy progowe, tylny spoiler, sportowe siedzenia, sportową kierownicę pokrytą skórą, aluminiowe elementy dekoracyjne, wskaźniki o białych tarczach i system audio CAR 2003.

Wariant "Elegance" dysponuje dodatkowo światłami przeciwmgielnymi, elektrycznie ustawianymi i podgrzewanymi lusterkami zewnętrznymi, klimatyzacją, elektrycznie podnoszonymi szybami drzwi przednich z zabezpieczeniem przed uwięzieniem, welurową tapicerką, trzecim zagłówkiem na tylnym siedzeniu oraz systemem audio CAR 2004. Poza tym można wybrać alternatywną kolorystykę utrzymanego w dwóch odcieniach kokpitu.

Trzecia generacja Corsy 2 Modele GSI dysponują 15-calowymi kołami z lekkich stopów, ogumieniem 185/55 R 15, klamkami drzwi i światłami przeciwmgielnymi w kolorze samochodu. Na życzenie dostępne są m.in. podgrzewane siedzenia przednie, elektryczny szyberdach ze szklaną pokrywą i od początku roku 2001 regulator prędkości (tempomat). Klimatyzacja, zależnie od wariantu wyposażenia jest dostępna seryjnie lub jako opcja. Obszerna oferta urządzeń audio, telekomunikacyjnych i telematycznych dopełnia oferty. Systemy nawigacyjne NCDR 2011 i NCDC 2015 będą dostępne jeszcze w roku 2000 w ponad dziesięciu krajach europejskich i posiadają takie funkcje, jak jazda powrotna po trasie, opcja wyboru preferowanych rodzajów dróg i prowadzenie poprzez tzw. "points of interest", czyli zabytki, restauracje, hotele, obiekty sportowe, szpitale, lotniska, dworce i parkingi. Dzięki tym systemom otrzymujemy informację głosową o trasie a oprócz tego widzimy ją także na wbudowanym w deskę wyświetlaczu.

Karoseria trzeciej generacji Corsy została gruntownie zmieniona. Przy nieznacznie zwiększonej wadze wzmocniono odporność na skręcanie o 33 %. Poza tym wszystkie blachy ocynkowano obustronnie. Na tak "uzbrojoną" karoserię Opel daje dwunastoletnią gwarancję na perforację nadwozia. Corsa posiada dwie pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a przy zderzeniach bocznych dodatkową ochronę w postaci poduszek wbudowanych w siedzenia po zewnętrznych stronach. Stopy i dolną część nóg kierowcy chroni pedal-release-system a aktywne zagłówki przy siedzeniach przednich mają zredukować ryzyko urazu górnej części kręgosłupa.

Od jesieni 2001 Opel będzie oferować w Corsie dodatkowo poduszki powietrzne na wysokości głowy. Siedzenie pasażera na przedzie samochodu dysponuje inteligentnym systemem rozpoznawania obciążenia: jeśli zamontowano na nim fotelik dziecięcy lub nikt na nim nie siedzi, to poduszki powietrzne po stronie pasażera automatycznie przestają być aktywne.

Trzecia generacja Corsy 3 Podczas prac nad nowa wersją Corsy uwzględniono, jak twierdzi producent, jego późniejszą utylizację. Łatwy demontaż, szczególnie części z tworzyw sztucznych, jak również dbałość o to aby nie mieszać ze sobą tworzyw różnego rodzaju liczy się tutaj tak samo jak odpowiednie oznaczenia wszystkich części z tworzyw sztucznych. W nowej Corsie ok. 10 % zastosowanych materiałów składa się z dających się ponownie przetworzyć metali. Częściami podlegającymi recyclingowi są na przykład obudowa deski rozdzielczej oraz obudowy reflektorów i świateł przeciwmgielnych.

System ABS z elektroniczną regulacją siły hamulców znajduje się w wyposażeniu seryjnym wszystkich modeli. W połączeniu z 1,8-litrowym silnikiem Ecotec rozszerzono go o funkcję kontroli trakcji. Koła i opony dostosowano do napędu każdego z modeli. W wersji podstawowej Corsa porusza się na oponach 155/80 R 13 zamontowanych na kołach stalowych 5Jx13. Wersje "Comfort", "Elegance" i "Sport" posiadają szerokie opony 175/65 R 14. GSI montowane ma seryjnie 15-calowe koła i opony 185/55. Jak i poprzednio Corsa ma na wyposażeniu w pełnowymiarowe koło zapasowe.

Silniki

Najmniejszym silnikiem Corsy jest trzycylindrowa jednostka z serii Ecotec-Compact. Osiąga ona 43 kW (58 KM) przy 5600 obr/min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 85 Nm przy 3800 obr/min. Corsa zużywa przeciętnie 5,6 l na 100 km. Prędkość maksymalna wynosi 155 km/h . Prędkość 100 km/h samochód rozwija po 17 sekundach. Silnik ten oferowany jest seryjnie w wersji podstawowej Corsy oraz w modelu "Comfort".

1,2-litrowy, czterocylindrowy silnik osiąga 55 kW (75 KM) przy 5800 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 4000 obr/min. Wyposażona w niego Corsa z automatyczną skrzynią biegów i Easytronic zużywa 6,2 l paliwa na 100 km, natomiast z tradycyjną skrzynią biegów 6,3 l. Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h, a aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h Corsa potrzebuje 13 sekund (z Easytronic: 14 sekund).

Moc maksymalna 1,4-litrowego 16V to 66 kW (90 KM) przy 6000 obr/min, czyli tak jak moc poprzednich modeli. Zużycie paliwa zmniejszono jednak według producenta o 4 % - wynosi ono obecnie 7,2 l na 100 km. Maksymalny moment obrotowy 125 Nm silnik osiąga przy 4000 obr/min. Prędkość maksymalna to 180 km/h; sprint do 100 km/h zajmuje Corsie w tej wersji silnikowej 11,5 sekundy. Na życzenie silnik dostępny jest zarówno w wersji podstawowej a także w: Comfort, Sport i Elegance.

1,8-litrowy 16V o mocy 92 kW (125 KM) przy 6000 obr/min to najmocniejszy silnik, jaki oferowany jest dla trzeciej generacji tego Opla. Maksymalny moment obrotowy czterocylindrowca wynosi 165 Nm przy 4600 obr/min. Corsa 1.8 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund, a jej maksymalna prędkość wynosi 202 km/h. Auto zużywa z takim motorem 7,9 l na 100 km. Ta odmiana silnikowa sprzężona jest seryjnie z ABS, kontrolą trakcji i automatycznym regulatorem prędkości, który będzie dostępny w Corsie Sport i Corsie GSI od początku roku 2001.

Trzecia generacja Corsy 4 1,7-litrowy diesel osiąga moc 48 kW (65 KM) przy 4400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 130 Nm uzyskuje przy 2000 obr/min. Prędkość maksymalna to 162 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 14,5 sekundy. Auto wyposażone w ten silnik zużywa 4,7 l na 100 km.

Nowy 1,7-litrowy DTI 16V ma moc 55 kW (75 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 65 Nm przy 1800-3000 obr/min a zużycie paliwa ok. 4,7 l na 100 km. Prędkość maksymalna Corsy z jednostką 1.7 DTI to 170 km/h, natomiast przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej w tym przypadku 13.5 sekundy.

A co nam daje Easytronic?

Zautomatyzowana skrzynia biegów Easytronic ma łączyć komfort obsługi skrzyni automatycznej z wydajnością tradycyjnej. Trzy elektryczne silniki nastawcze mają za zadanie dbać o szybkie przełączanie biegów: jeden obsługuje sprzęgło, dwa kolejne wybierają bieg i wrzucają go. System rozpoznaje szczególne warunki jazdy takie jak jazda w górę, w dół lub gdy samochód porusza się wraz z przyczepą i reaguje na to odpowiednią strategią przełączania biegów. Podobnie jak zwykła automatyczna skrzynia biegów Easytronic posiada także tryb zimowy. Jeśli lubicie sami przełączać biegi, możecie to oczywiście również zrobić. Wystarczy, jeśli kierowca lekko dotknie gałki aby wrzucić kolejny bieg. Obsługę sprzęgła przejmuje oczywiście Easytronic.

Prawdopodobne błędy w obsłudze, takie jak obniżenie biegu przy zbyt wysokich obrotach albo długa jazda ze zbyt wysoką liczbą obrotów na niskim biegu zostają wykluczone- kontrolę nad tym przejmuje elektronika. Przy ostrym hamowaniu, gdy zaczyna funkcjonować ABS, Easytronic reaguje niezależnie od wybranego trybu jak doświadczony kierowca- wyłącza sprzęgło. Dzięki temu napędzanie przednich kół zostaje odłączone, a przyczepność opon użyta wyłącznie do opóźnienia i utrzymania toru jazdy. Przy normalnym hamowaniu Easytronic obniża biegi w trybie ręcznym zależnie od prędkości tak, że według wypowiedzi przedstawiciela Opla zapobiega to zadławieniu silnika. Obniżanie biegów w trybie automatycznym zostało zaprojektowane aby łatwo było ponownie przyspieszyć. Jeśli kierowca stanie na przykład na czerwonym świetle na hamulcu, Easytronic odłączy sprzęgło- obojętnie jaki tryb obsługi został wybrany. Jeśli kierowca przestanie naciskać na hamulec, może tak jak przy manewrach z małą szybkością ponownie ruszyć z "pełzającym" sprzęgłem.

Źródło: GM Poland