Opel - Vectra i Signum 1.9 CDTI

Opel - Vectra i Signum 1.9 CDTI27.02.2004
Opel rozszerza gamę silników modelu Vectra i Signum o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne o pojemności 1,9 litra. Nowe silniki CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM) ...

Opel rozszerza gamę silników modelu Vectra i Signum o nowej generacji turbodoładowane jednostki wysokoprężne o pojemności 1,9 litra. Nowe silniki CDTI ECOTEC o mocy 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM) umacniają pozycję Opla wśród przodujących europejskich producentów tych silników.

Opel - Vectra i Signum 1.9 CDTI 1 Dzięki wielopunktowemu układowi wtrysku common rail nowa generacja czterocylindrowych silników diesla znajduje się w czołówce w swojej klasie, wyznaczając nowe standardy w zakresie wydajności, wielkości momentu obrotowego, poziomu zużycia paliwa, emisji spalin i dopracowania. Nowo skonstruowana sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów, współpracująca z obiema jednostkami, przenosi napęd na przednie koła. Vectra, Vectra GTS, Vectra kombi i Signum, wyposażone w silniki 1,9 CDTI i spełniające wymagania normy emisji spalin Euro 4, są dostępne z bezobsługowym filtrem cząsteczek (DPF).

1.9 CDTI ECOTEC: nowoczesne, mocne jednostki wyposażone w układ wtrysku najnowszej generacji

Generacja całkowicie nowych silników 1,9 CDTI ECOTEC produkowana będzie w zakładach w Kaiserslautern w Niemczech od wiosny 2005 roku. Będą one oferowały moc 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Maksymalny moment obrotowy obu jednostek osiągany będzie w zakresie obrotów od 2 000 do 2 750. W wersji o mocy 120 KM wynosi on 280 Nm, a w mocniejszej wersji 150 KM - 315 Nm. Zapewnia to doskonałą charakterystykę jazdy, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund oraz prędkość maksymalną 217 km/h.

Oba silniki są w dużym stopniu takie same - cztery cylindry, pojemność skokowa 1 910 cm³, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodnica powietrza dolotowego. Najważniejszą różnicą jest głowica. Wersja o mocy 120 KM wyposażona jest w dwa zawory na cylinder, zaś w wersji 150 KM zastosowano technologie czterech zaworów na cylinder. Paliwo wprowadzane jest do komory spalania pod ciśnieniem 1 600 barów. Ponadto układ wtrysku wielopunktowego optymalizuje poziom zużycia paliwa, emisji spalin i pracę silnika. Standardowo, dla obu jednostek oferowana jest sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów.

Opel - Vectra i Signum 1.9 CDTI 2 System DPF firmy Opel/GM: innowacyjny filtr spalin dla silników wysokoprężnych W modelach Signum i Vectra z silnikiem 1,9 CDTI po raz pierwszy pojawia się bezobsługowy filtr cząsteczek, niewymagający stosowania żadnych dodatków, pozbawiony uciążliwości konwencjonalnych systemów DPF. Dzięki inteligentnej strategii regeneracji, moc, zużycie paliwa i emisja CO2 pozostają na podobnym poziomie, jak w przypadku silników nie wyposażonych w filtr cząsteczkowy. System dopalania, obejmujący umieszczony blisko silnika katalizator wstępny oraz katalizator utleniający, ma na celu obniżenie poziomu emisji wszystkich zanieczyszczeń, a szczególnie węglowodorów (HC) i tlenku węgla (CO).

Nowy filtr cząsteczkowy składa się z przypominającego plaster miodu wkładu ceramicznego wykonanego z węglika krzemu, który posiada mikroskopijne kanaliki. Spaliny przechodzą przez ścianki kanalików, na których zatrzymane zostają szkodliwe cząsteczki. Muszą być one regularnie wypalane, aby zapobiec przekroczeniu przez filtr zadanych wartości ciśnienia wstecznego. Wypalanie odbywa się poprzez specyficzne wtryskiwanie paliwa, mające na celu podniesienie temperatury spalin do 600oC. Układ wtrysku wielopunktowego jednostek 1.9 CDTI zapewnia wystarczającą elastyczność we wszystkich warunkach, działając nie tylko przy pełnym obciążeniu, ale także w czasie krótkich przejazdów np. gdy samochód wykorzystywany jest jako taksówka.

Inną zaletą inteligentnego systemu DPF firmy Opel/GM jest to, że regeneracja odbywa się w regularnych odstępach, zgodnie z charakterystyką jazdy, tzn. spalanie odfiltrowanych cząstek i dodatkowy wtrysk paliwa ma miejsce jedynie wówczas, gdy ich nagromadzenie powoduje określone ciśnienie wsteczne. Cały proces, niezauważany przez kierowcę, kontrolowany jest przez czujnik ciśnienia i temperatury jednostki systemu DPF.

1,9 CDTI ECOTEC 88 kW (120 KM)

Vectra Vectra GTS Vectra kombi Signum
Przyspieszenie 11,5 11,5 12,2 12,2
Prędkość maksymalna(km/h) 200 200 195 191
Zużycie paliwa (l/100 km) 5,7 5,7 6,0 6,0

1,9 CDTI ECOTEC 110 kW (150 KM)
Vectra Vectra GTS Vectra kombi Signum
Przyspieszenie 9,8 9,8 10,5 10,5
Prędkość maksymalna(km/h) 217 217 212 209
Zużycie paliwa (l/100 km) 5,8 5,8 6,1 6,1

Źródło: GM Poland