Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS17.11.2011
Najbardziej sportowe Grand Turismo w historii Porsche opuszcza fabryki niemieckiego producenta - to Panamera GTS. Skrót w nazwie należy rozwinąć w słowa "grand turismo sport", co jest jednocześnie obietnicą najbardziej wyjątkowych ...

...osiągów Porsche od czasu legendarnego 904 Carrera GTS z roku 1963.

Porsche Panamera GTS 1Więcej mocy, ulepszone hamulce, zawieszenie obniżone o 10 mm i specjalne, sportowe ustawienie pneumatycznego zawieszenia oraz PASM, to główne modyfikacje techniczne zastosowane w Panamerze przystosowanej do zmagań na torze wyścigowym. Jednocześnie producent obiecuje, że Panamera nie straciła nic ze swojej praktyczności.

Najbardziej sportowa Panamera podkreśla swój charakter potężnym dźwiękiem wydobywającym się z końcówek rur wydechowych. Nadwozie zwraca uwagę wyrazistym designem przedniej części, boków i tyłu oraz czarnymi akcentami. We wnętrzu znajdziemy sportowe fotele, kierownicę SportDesign z manetkami do zmiany biegów oraz tapicerkę ze skóry i alcantary.

Jednostka napędowa nowej Panamery GTS to zmodyfikowany, 4,8-litrowy silnik V8 dostarczający mocy 430 KM (316 kW) przy 6700 obr./min, bijąc siostrzany model Panamera S/4S o 30 KM (22 kW). Maksymalny moment obrotowy także wypada lepiej w tym porównaniu to 520 NM w stosunku do 500 Nm.

Porsche Panamera GTS 2Po przyciśnięciu odpowiedniego guzika przekładnia PDK szczególnie dynamicznie przekazuje mocy silnika na wszystkie koła dzięki pakietowi Sport Chrono należącemu do standardowego wyposażenia Panamery GTS. W takim zestawie Panamera GTS rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 288 km/h. Zużycie paliwa w nowym europejskim cyklu jezdnym to 10,9 l/100 km lub 10,7 l/100 km przy zastosowaniu opon o niskim oporze toczenia.

Jak już wspominaliśmy, Panamera GTS jest przystosowana do konkurowania na torze wyścigowym. Posiada adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i elektroniczny system aktywnej regulacji siły tłumienia amortyzatorów - Porsche Active Suspension Management, które integrują podwozie z nadwoziem dostosowując w trybie ciągłym ustawienia wysokości zawieszenia i charakterystykę pracy amortyzatorów do warunków jazdy.

Porsche Panamera GTS 3 Pięciomilimetrowe dystanse umieszczone przy kołach zwiększają rozstaw tylnej osi, co sprawia, że Panamera jest stabilniejsza. O odpowiednią przyczepność do nawierzchni dbają opony o wymiarach 255/45 z przodu i 285/40 z tyłu. Za odpowiednio szybkie wytracanie prędkości odpowiedzialny jest układ hamulcowy przejęty z Panamery Turbo.

Porsche Panamera GTS pojawi się na rynku w lutym przyszłego roku, w rodzimych Niemczech ceny mają rozpoczynać się od 116 716 euro.