Skoda Fabia

Skoda Fabia25.07.2000
Należąca do grupy Volkswagena czeska Skoda wprowadza na rynek całkiem nowy model segmentu C. Będzie nim FABIA, z którą Czesi wiążą wielkie nadzieje. Nadzieje te są jak najbardziej uzasadnione gdyż auto zapowiada się bardzo dobrze.

Należąca do grupy Volkswagena czeska Skoda wprowadza na rynek całkiem nowy model segmentu C. Będzie nim FABIA, z którą Czesi wiążą wielkie nadzieje. Nadzieje te są jak najbardziej uzasadnione gdyż auto zapowiada się bardzo dobrze. Fabia występuje w trzech wersjach wyposażenia (Classic, Comfort i Elegance) oraz z trzema silnikami do wyboru. Dwa z nich to benzynowce o pojemności 1400 cm³ a trzeci to nowoczesny diesel o mocy 64 koni. Motory 1,4 wyposażane są w wielopunktowy wtrysk paliwa, Słabszy rozwija 68 KM a mocniejszy, szesnastozaworowy, 101. Ponadto firma zapowiada rozszerzenie gamy jednostek o cztery następne. Mają to być: 1,0 (50 KM), 1,4 (75 KM), 2,0 (120 KM) i wysokoprężny, zasilany bezpośrednim wtryskiem 1,9 turbodiesel o mocy 98 koni.

Skoda Fabia 1 Duży nacisk konstruktorzy Skody położyli na bezpieczeństwo. Dostępne są poduszki powietrzne, pasy z napinaczami, system do montażu fotelika dziecięcego oraz następujące systemy elektroniczne: ABS, EDL (zapobiega poślizgowi kół podczas ruszania), ASR i ESP (elektroniczna stabilizacja). Konstrukcja karoserii zapewnia jak największą sztywność przedziału pasażerskiego. Masywne zderzaki, bez szwanku pochłaniają energię zderzenia z prędkością 5 km/h.

Nowoczesne nadwozie Fabii jest estetyczne i masywne. Cechuje je dynamiczna, sylwetka, którą pozbawiona została wszelkich zbędnych ekstrawagancji. Ta jednobryłowa, pięciodrzwiowa konstrukcja jako jedyna na razie bazuje na płycie podłogowej całkiem nowego Polo. W stylistyce auta doszukać się oczywiście można pewnych podobieństw do innych samochodów grupy VW (Audi A3, Golf), jednak ogólnie nadwozie jest bardzo świeże i stanowi odrębną, samodzielną konstrukcję. Nowa Skoda bez wątpienia reprezentuje bardzo wysoki poziom wykończenia, co odnosi się zarówno do karoserii jak i wnętrza. Wnętrze to jest ładne i starannie wykonane, użyte materiały są dobrej jakości a przestronność zadowalająca. Przeciętny wynik uzyskuje pojemność bagażnika, który mieści od 248 do 1016 litrów.

Skoda Fabia 2 Wyposażenie poprawiające komfort podróżowania i obsługi obejmuje długą listę. Warto wymienić choćby elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, które jest napędzane silnikiem pracującym tylko podczas postoju i wolnej jazdy. Zapewnia to pewne prowadzenie samochodu podczas szybkiej jazdy a jednocześnie łatwość manewrowania np. na parkingu. Fabia ponadto wyposażona może być w elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz lusterka, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, centralny zamek z alarmem a nawet system nawigacji i skórzaną tapcerkę.

Źródło: Skoda Auto