Usterki w naszym samochodzie mogą przydarzyć się nawet kilka razy w roku. W takich sytuacjach udajemy się zazwyczaj do sprawdzonego przez nas warsztatu w celu szybkiej, profesjonalnej i najlepiej taniej naprawy pojazdu. Zdarza się jednak, że okoliczności wymuszają na nas konieczność nagłej zmiany dotychczasowego warsztatu samochodowego. Dzieje się tak na przykład w sytuacji, kiedy auto ulegnie nagłej awarii w trasie z dala od miejsca zamieszkania lub kiedy uprzedzeni do poprzednich specjalistów postanawiamy poszukać nowego mechanika lub elektryka samochodowego. W takich przypadkach należy pamiętać o kilku czynnikach, które bez wątpienia przyczynią się do naszego zadowolenia i które są gwarancją profesjonalizmu w branży motoryzacyjnej.
Czym kierować się przy wyborze mechanika samochodowego?
Zwróć uwagę na pierwszy kontakt telefoniczny z warsztatem samochodowym lub pomocą drogową. Już podczas pierwszego kontaktu telefonicznego jesteśmy w stanie ocenić, czy firma do której telefonujemy chętnie służy pomocą i dzieli się swoją wiedzą, czy też niechętnie odpowiada na nasze pytania sugerując jedynie konieczność odstawienia auta do naprawy.
„Klienci już na etapie pierwszej rozmowy telefonicznej oczekują sporej dawki informacji i jest to zjawisko zupełnie naturalne. Co prawda mechanik podobnie jak lekarz nie postawi stu procentowej diagnozy na podstawie krótkiej telefonicznej dyskusji, jednak po przeprowadzeniu wywiadu z Klientem jesteśmy w stanie określić, co może być przyczyną usterki i wskazać Kierowcy sposób postępowania w jego indywidualnym przypadku. Ta pierwsza rozmowa nabiera dodatkowego znaczenia w przypadku usługi pomocy drogowej, którą świadczymy całodobowo. W tym wypadku Kierowca zdezorientowany nagłą usterką swojego auta na drodze oczekuje natychmiastowej pomocy, aby niebawem móc ruszyć w dalszą drogę. Podobnie jest w przypadku auto holowania” – powiedział Kamil Sieradzki, właściciel warszawskiej pomocy drogowej Besthol (www.besthol.pl).
W jaki sposób ocenić, czy warsztat samochodowy do którego oddajemy auto jest rzeczywiście fachowy?
Przed przystąpieniem mechanika do naprawy właściciel pojazdu powinien zostać poinformowany o ostatecznej diagnozie auta i kosztach związanych z naprawą.
Po oględzinach auta i diagnostyce usterki, mechanik powinien przedstawić Kierowcy ostateczną diagnozę samochodu oraz wytłumaczyć, co mogło przyczynić się do zaistniałej sytuacji, a także przybliżyć proces naprawczy pojazdu. Niezwykle ważnym elementem jest na tym etapie również kosztorys naprawy, który Klient powinien otrzymać przed przystąpieniem mechanika do pracy. Poprawnie przygotowany kosztorys zawiera cenę usługi i cenę za części z wyszczególnionymi nazwami ich producentów.
Na co jeszcze zwrócić uwagę korzystając z usług mechanika samochodowego lub pomocy drogowej?
1. Protokół przekazania auta, określenie czasu naprawy i terminu odbioru auta
Protokół przekazania auta to niezwykle ważny dokument zarówno dla właściciela pojazdu jak i dla firmy specjalizującej się w mechanice samochodowej. Dlaczego protokół zdawczo – odbiorczy jest tak ważny?
„Protokół przekazania pojazdu jest niejako umową pomiędzy firmą a Klientem. Stanowi potwierdzenie zgody na proces naprawczy lub na przykład usługę holowania. W Besthol wykorzystujemy ten dokument zwłaszcza w sytuacji, kiedy Klient korzysta z usługi mobilnego warsztatu samochodowego, w którym auto odbierane jest spod domu Klienta, naprawiane i odstawiane we wskazane miejsce. Protokół stanowi również potwierdzenie prawidłowo wykonywanej usługi holowania w przypadku kontroli policyjnej na trasie. Dla Klienta natomiast protokół daje poczucie bezpieczeństwa i stanowi dokument potwierdzający aktualnie wykonywaną usługę.” – dodaje specjalista z Besthol
W protokole warto zaznaczyć ustalony czas naprawy pojazdu i termin odbioru auta.
2. Stały kontakt telefoniczny podczas naprawy
Kolejnym ważnym elementem w procedurze naprawczej jest możliwość stałego kontaktu telefonicznego z fachowcem, który zajmuje się naprawą naszego auta, i który jest w stanie odpowiedzieć na nasze ewentualne, dodatkowe pytania.
Kontakt telefoniczny jest niezbędny także w sytuacji, kiedy specjalista podczas naprawy pojazdu odnajdzie inną niż obecnie naprawianą (zazwyczaj ukrytą) usterkę auta. Wówczas o rozszerzeniu zakresu usług powinien zadecydować bowiem Właściciel auta, a zadaniem fachowca jest poinformowanie Klienta o zaistniałej sytuacji.
3. Dodatkowe elementy świadczące o profesjonalizmie mechanika samochodowego
- - Prowadzenie ewidencji napraw każdego auta
- - Zabezpieczanie auta przed zabrudzeniami podczas naprawy
- - Dobre opinie innych Kierowców
- - Przekazywanie do wglądu Klientom wymienionych części w ich pojazdach - po zakończonej naprawie mechanicznej czy elektrycznej
- - Wykonywanie dokumentacji fotograficznej auta przed przyjęciem pojazdu do warsztatu samochodowego
- - Pozytywne nastawienie do Klienta i widoczna chęć niesienia pomocy