Co wymienić podczas okresowych przeglądów samochodu, czyli kalendarz kierowcy

Co wymienić podczas okresowych przeglądów samochodu, czyli kalendarz kierowcy13.06.2017
Każdy kierowca chciałby, żeby samochód, którym jeździ był niezawodny, nie psuł się, a co za tym idzie, nie generował dodatkowych wydatków. O co zadbać podczas okresowych przeglądów ? Przedstawiamy listę zalecanych czynności serwisowych.

Każdy kierowca chciałby, żeby samochód, którym jeździ był niezawodny, nie psuł się, a co za tym idzie, nie generował dodatkowych wydatków. Niestety, nawet w pełni sprawnym aucie trzeba co jakiś czas - na przykład podczas przeglądu okresowego samochodu - wymienić pewne elementy lub płyny eksploatacyjne.

Zdecydowanie jednak warto to zrobić, bo koszty tych drobnych reperacji i usług serwisowych są nieporównywalnie mniejsze niż ewentualne konsekwencje wynikające z ich niewykonania. Poniżej przedstawiamy listę zalecanych prac, które warto wykonać podczas przeglądu okresowego samochodu wraz z szacunkowym czasem lub przebiegiem.

Przeglądy okresowe pojazdów

Wymiana płynów eksploatacyjnych podczas przeglądu okresowego samochodu

Podstawową kwestią, o którą powinien zadbać każdy kierowca podczas przeglądu okresowego samochodu jest wymiana płynów eksploatacyjnych. Chodzi przede wszystkim o olej silnikowy, ale również o olej w skrzyni biegów, płyn hamulcowy i chłodniczy.

Podstawowa kwestia to olej silnikowy. Od jego poziomu i właściwości smarujących zależy praca silnika i jego żywotność. Producenci nowoczesnych olejów licytują się, który z nich zaproponuje bardziej długodystansowy produkt. Niektórzy podają nawet, że ich olej potrafi wytrzymać nawet 30 tysięcy kilometrów. Nie warto temu wierzyć, a olej powinno się wymieniać co około 10-15 tysięcy kilometrów. Przeciętny użytkownik samochodu będzie robił to więc maksymalnie dwa razy do roku. Warto pamiętać, że dużo zależy od warunków jazdy. Olej silnikowy szybciej zużywa się podczas jazdy miejskiej, a wolniej podczas jazdy na trasie. Dodatkowo co około 1-3 tysiące kilometrów warto sprawdzić poziom oleju i ewentualnie go uzupełnić.

Olej w skrzyni biegów wymienia się rzadziej. Jeśli samochód jest nowy, trzeba to zrobić w przedziale od 60 do 100 tysięcy kilometrów. Najlepiej zastosować się do sugestii producenta danego modelu. Następne wymiany powinno przeprowadzać się co około 30-40 tysięcy.

Przewidywaną żywotnością płynu hamulcowego jest około 60 tysięcy kilometrów, ale warto wymienić go co około 2 lata, żeby być pewnym jego właściwości. Podobną długość eksploatacji ma płyn chłodniczy.

Co sprawdzać w układzie hamulcowym podczas przeglądu okresowego samochodu?

Podczas przeglądu okresowego samochodu zawsze warto skontrolować stan układu hamulcowego, a w szczególności jego naturalnie zużywające się elementy, czyli klocki i tarcze hamulcowe. Te pierwsze powinno się wymieniać zdecydowanie częściej. Szacuje się, że co około 30-50 tysięcy kilometrów. Trudno jednak podać tutaj dokładną wartość, bo czasem może być to zdecydowanie mniej (w ekstremalnych sytuacjach nawet poniżej 10 tys. km!) lub więcej – dużo zależy od stylu i techniki jazdy, a także rodzaju (miejska lub pozamiejska). Każdy kierowca powinien znać swój samochód na tyle, że bez problemu zauważy, że czas już na wymianę klocków. Pierwszym symptomem jest piszczenie. W nowoczesnych samochodach o konieczności wymiany informuje również komputer pokładowy. Warto wówczas udać się na przegląd okresowy samochodu i dokonać wymiany.

Tarcze hamulcowe powinno wymieniać się rzadziej, co około 60-80 tysięcy kilometrów. Niektórzy uważają, że powinno się je zmieniać podczas co drugiej wymiany klocków w trakcie przeglądu okresowego samochodu. Najważniejsze jednak to kontrolować i zwracać uwagę na wszelkie zmiany w zachowaniu hamulców, bo od nich w dużej mierze zależy bezpieczeństwo jazdy.

Wymiana filtrów podczas przeglądu okresowego samochodu

Duży wpływ na prawidłową eksploatację samochodu mają również filtry. Prosta sprawa jest z filtrem oleju – wymienia się go zawsze wraz z wymianą oleju. Nowy filtr paliwa w samochodzie najlepiej zakładać zgodnie z zaleceniami producenta. Większość z nich sugeruje to od 30 do nawet 120 tys. kilometrów. Jest to jednak na tyle tania część, że zdecydowanie nie warto czekać i najlepiej zrobić to raz w roku w trakcie okresowego przeglądu samochodu.

Ważnym elementem, który wpływa na pracę silnika jest również filtr powietrza, które zasysane jest do silnika. Trzeba go wymieniać co około 15-20 tys. kilometrów. Aby uzmysłowić jak dużo powietrza, a wraz z nim kurzu i zanieczyszczeń, które zatrzymuje właśnie ten filtr, dostaje się do silnika, można przyjąć, że średnio na 1 litr paliwa pobierane jest go aż 9m3. W związku z tym, że do filtra powietrza łatwo dostać się samodzielnie, warto regularnie kontrolować jego stan, bo potrzeba jego wymiany może zajść wcześniej. Podczas okresowych przeglądów samochodu warto również wymieniać filtr kabinowy. Dzięki regularnym wymianom, mniej więcej raz do roku, nie będą parować szyby, a w kabinie nie pojawią się żadne przykre zapachy. Również raz w roku należy oczyścić klimatyzację, dzięki temu ma się pewność, że jest odgrzybiona i działa z pełną wydajnością.

Inne elementy, które należy kontrolować podczas przeglądów

Wiele elementów samochodu nie ma ściśle określonej żywotności i trzeba po prostu kontrolować ich stan, najlepiej w trakcie okresowych przeglądów samochodu i w razie konieczności również naprawiać lub wymieniać. Jednym z nich jest akumulator, który nawet poprawnie eksploatowany po pewnym czasie zaczyna tracić swoje właściwości i może zawieść w najmniej spodziewanym momencie. W nowszych samochodach z silnikiem diesla trzeba również regularnie kontrolować filtr cząstek stałych, który w razie zapchania może spowodować drogą awarię silnika. Trzeba się również przyglądać elementom zawieszenia – sworzniom, łącznikom i innym. Nie ma dla nich określonego czasu eksploatacji, ale biorąc pod uwagę stan dróg, wymiana nastąpi raczej wcześniej niż później.

Dzięki odpowiedniej kontroli nad samochodem ma się pewność, że jest on sprawy i bezpieczny. Pozwala to również uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.

Źródło: własne