Kto tworzy Polską Dolinę Motoryzacyjną?

Kto tworzy Polską Dolinę Motoryzacyjną?06.07.2017
Wicepremier Mateusz Morawiecki przy okazji opublikowanego niedawno raportu pt. "Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?" podkreślał doskonałą kondycję branży. Wszystko dzięki przedsiębiorstwom, które zajmują się produkcją części samochodowych.

Wicepremier Mateusz Morawiecki przy okazji opublikowanego niedawno raportu pt. "Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?" podkreślał doskonałą kondycję branży. Stanowi ona aż 8% PKB i 13% całkowitego eksportu Polski. O jej dużym znaczeniu świadczy to, że jest drugą największą branżą zaraz po przemyśle spożywczym. Wszystko dzięki przedsiębiorstwom, które zajmują się produkcją części samochodowych.

Wbrew pozorom to nie wytwarzanie nowych samochodów, a właśnie produkcja podzespołów stanowi o sile polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej zlokalizowano wiele fabryk zagranicznych koncernów, korzystających m.in. z niższych kosztów produkcji, doświadczonych i solidnych pracowników oraz innych udogodnień takich jak choćby przywileje podatkowe czy dobra logistyka. Efektem jest duże zapotrzebowanie na części samochodowe i podzespoły, co szybko wykorzystali polscy przedsiębiorcy. W dużej mierze to właśnie do fabryk regionu trafiają polskie części, choć produkty te są eksportowane także do krajów Europy Zachodniej. Nie powinno więc nikogo dziwić, że w Fiatach, Fordach, Volkswagenach, Renault, BMW i innych markach znajdują się części i podzespoły wyprodukowane przez krajowych przedsiębiorców.

Do największych firm w branży z pewnością należy Grupa Boryszew, która jeden z filarów działalności opiera na branży motoryzacyjnej – wytwarza ona m.in. części plastikowe do samochodów, przewody do klimatyzacji, wspomagania kierownicy oraz aktywnego zawieszenia, a także produkcję łożysk. Inny duży gracz, firma Groclin, specjalizuje się w poszyciach, np. foteli, dostarczając je choćby na potrzeby samochodów marki Ford. Alumetal to z kolei polska firma, która jest jednym z największych w Europie producentów wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych.

Części samochodowe

Swoją rolę odgrywa też stale rozwijająca się marka Kamoka, która przyciąga klientów nie tylko solidnością i wysoką jakością, ale także szeroką ofertą. Pod tą marką sprzedawane są amortyzatory, elementy ich umocowania, odboje, sprężyny zawieszenia, piasty kół, hamulce, czujniki układu ABS i zużycia klocków hamulcowych, szczęki, tarcze i bębny hamulcowe, elementy zawieszenia i układu kierowniczego, sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych, przeguby, półosie, osłony przeciwpyłowe, sprzęgła, filtry, wycieraczki, a nawet chemia warsztatowa i wyposażenie warsztatów. O klasie tych produktów świadczą nie tylko zapewnienia producenta o ich niezawodności i spełnianiu wszelkich norm, ale także niski współczynnik reklamacji, którym marka może się pochwalić. Precyzja wykonania, wysokie standardy, dobre podejście do klienta, szybka realizacja zamówień i atrakcyjne ceny – to atuty, dzięki którym Kamoka i inne polskie firmy produkujące części samochodowe tak dynamicznie się rozwijają. Przykład marki Kamoka doskonale pokazuje przy tym drogę, jaką polscy producenci dochodzą do sukcesu – od firmy działającej na rynku krajowym do przedsiębiorstwa o międzynarodowym zasięgu.

Oczywiście obok producentów części samochodowe istotne sukcesy odnoszą również producenci samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów i autokarów, czego przykładem mogą być takie firmy jak Solaris Bus & Coach S.A. czy Wielton S.A. Ta pierwsza to lider rynku autobusowego, aktywnie rozwijający swą działalność eksportową. Ta druga zajmuje się produkcją naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych.

Warto podkreślić, że w branży motoryzacyjnej wartość produkcji sprzedanej wzrosła o 75% w niecałe dziesięć lat, a prognozy wskazują, że tendencja ta nadal się utrzyma. Jest więc potencjał na dalszy rozwój i to tym bardziej, że minister Morawiecki zapowiada realizację programu elektromobilności, który może być sporą szansą dla polskiej motoryzacji i gwarancją dalszych inwestycji. Produkcja części samochodowych powoli przestaje więc być tylko niszą, którą dostrzegli polscy przedsiębiorcy i się w nią wpasowali, stając się wiodącą branżą rodzimego przemysłu. To dzięki producentom i markom takim jak Boryszew, Groclin, Solaris, Alumetal czy Kamoka możemy teraz mówić o sukcesie polskiej motoryzacji.