Miernik grubości lakieru - na co zwrócić uwagę i który wybrać?

Miernik grubości lakieru - na co zwrócić uwagę i który wybrać?08.11.2017
Modeli i rodzajów mierników grubości lakieru jest wiele i wybierając miernik dla siebie często zadajemy sobie pytanie "Który miernik wybrać?" W tym artykule dowiecie się co jest ważne i na co zwrócić szczególną uwagę.

Mierników grubości lakieru na rynku jest wiele i mamy w czym wybierać. Od najprostszych dynamometrycznych do elektronicznych, które nie tylko dokładnie zmierzą grubość lakieru, a nawet same zinterpretują wynik i zakomunikują ile jest warstw lakieru na samochodzie i gdzie jest szpachla. Niska cena i łatwość obsługi miernika sprawiły, że urządzenia te stały się powszechnym narzędziem podczas zakupu samochodu i trudno już dzisiaj spotkać osobę szukającą wymarzonego samochodu bez miernika grubości lakieru. Pomaga podczas zakupu samochodu z rynku wtórnego, jak również nowego prosto z salonu.

Zacznijmy od miernika dynamometrycznego, czyli prosty dynamometr wyposażony w magnes. Urządzenie to pomoże podczas badania samochodu, ale głównie osobie z doświadczeniem, która będzie wiedziała jak obsługiwać go i jak zinterpretować odczyty.

Testerem wykryjemy szpachlę, ale nie jest łatwo odróżnić oryginalną warstwę lakieru z położoną drugą warstwą. Pamiętać trzeba również, że miernik magnetyczny zmierzy tylko elementy stalowe. Na aluminium nie będzie dokonywał pomiarów.

Z SONDĄ WBUDOWANĄ W MIERNIK CZY NA PRZEWODZIE?

Mierniki z sondą na przewodzie są nieco droższe - czy warto dopłacić? Odpowiem od razu - tak, warto. Jest to istotna różnica przy dokładności pomiarów. Mierniki w których sonda jest wbudowana w obudową wymagają znacznie większej staranności, dokładności i precyzji podczas mierzenia. Sonda ta jest znacznie bardziej narażona na drgania dłoni. Stabilność przyłożenia sondy do blachy auta jest ogromnie ważna, przez co łatwo o dokonanie błędnego pomiaru.

Mierniki grubości lakieru 1

Pomiary miernikiem, gdzie sonda jest oddzielnym elementem połączonym przewodem, stają się łatwiejsze i wygodniejsze, a dzięki temu precyzja i swoboda podczas mierzenia przekłada się na dokładność pomiaru. Praktyka nauczyła mnie doceniać tę różnicę. Trzeba pamiętać, że 1000 mikrometrów (bo w tej jednostce dokonujemy pomiarów) to 1 milimetr. Choćby drobna niedokładność przyłożenia sondy do blachy auta może znacznie zawyżyć wynik.

RÓWNIEŻ DO ALUMINIUM

Wbrew pozorom już dzisiaj często spotykamy się z wykorzystanie tego materiału przy produkcji karoserii samochodu. W markach takich jak m. in. Audi, BMW, Volvo, Citroen, Peugeot możemy spotkać się z aluminiowymi błotnikami, przednimi maskami, dachami, a nawet całymi samochodami z aluminium. W samochodach wyprodukowanych po 2005 roku szczególnie często.

Szacuje się, że do 2020 roku do statystycznego samochodu zużywać się będzie około 200 kilogramów aluminium.

Mierniki grubości lakieru 2

Zakładając, że często nie zmieniamy samochodu i sam miernik nie będzie często wykorzystywany, to jednak jest to zakup na lata. Dlatego zachęcam do rozważenia zakupu miernika z możliwością mierzenia również na aluminium.

REWOLUCJA W BUDOWIE SONDY

Znaczna większość elektroniczny mierników lakieru posiada płaską sondę pomiarową (ok. 90% mierników na rynku). Żeby pomiar był precyzyjny, należy przed jego dokonaniem przeczyścić miejsce badane z brudy, aby ten nie zawyżył pomiaru. Samo przyłożenie sondy pomiarowej do blachy powinno wyglądać tak, by idealnie przylegała całą swoją powierzchnią do elementu. Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie tak przyłożyć sondę. Wewnętrzne elementy samochodu, miejsca zakrzywione - wypukłe i wklęsłe to nie lada gratka do zmierzenia, a pomiar tych miejsc najczęściej dają najpewniejsze informacje, czy coś przy samochodzie było robione. Dlatego pojawiła się na rynku sonda zaprojektowana do pomiarów punktowych.

Mierniki grubości lakieru 3

Miernik z taką sondą pozwali zmierzyć lakier na elementach nierównych (słupkach, progach) i ważnych wewnętrznych elementach samochodu. Pomiary miernikiem z "sondą kulistą" nie wymagają czyszczenia miejsca mierzonego przed pomiarem. Trudno jest tu o popełnienie błędu podczas mierzenia, ponieważ nawet niestaranne przyłożenie sondy nie wpłynie na dokładność pomiaru. Szybkość i komfort pracy wzrosły ogromnie.

Wykorzystanie sondy dynamicznej-punktowej do samochodowych mierników grubości lakieru to duży krok naprzód, a wiem o tym, bo od lat pracuję z urządzeniami pomiarowymi, a od roku właśnie z takim.

Mierniki grubości lakieru 4

TO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM MIERNIKA

  • Miernik elektroniczny wskaże dokładną grubość lakieru w mikrometrach i pozwoli wykryć drugą warstwę lakieru i szpachlę.
  • Miernik z sondą na przewodzie pozwala na szybszy, wygodniejszy i dokładniejszy pomiar, dzięki wygodzie i możliwości dokładniejszego zbliżenia sondy do blachy auta.
  • W samochodach po 2005 roku często spotkamy się z elementami aluminiowymi: błotnikami, maskami oraz całymi samochodami.
  • Sonda dynamiczna, zaprojektowana do pomiarów punktowych umożliwia pomiar w trudno dostępnych miejscach, takich jak wewnętrzne elementy samochodu, krzywizny, przetłoczenia, progi i słupki.